Vi var i Oslo i helgen och åkte en del spårvagn. Jämfört med Göteborg tycker jag att vagnarna känns mer slitna och sämre underhållna. De flesta vagnarna verkar ha kvar originalmålningen på utsidan och har fått en del rostfläckar. De flesta bussar i staden ger ett mycket bättre intryck, de är rena och skinande blanka.
En del vagnar av typen SL 79 har en dörr längst bak på vänstersidan. Nu verkar dessa dörrar inte användas längre, men är det någon här som vet syftet med de här dörrarna?
OS SL 79
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: OS SL 79
Dörren längst bak på vänstersidan saknar helt passagerarfunktion och är väl till främst för enkel rangering och vid en eventuell nödutrymning...Johnny skrev:En del vagnar av typen SL 79 har en dörr längst bak på vänstersidan. Nu verkar dessa dörrar inte användas längre, men är det någon här som vet syftet med de här dörrarna?
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: OS SL 79
Dörren var nog främst till för att släppa av och på passagerare genom, om man blivit tvungen att vända i en övergångsväxel och köra från B-änden. Möjligheten utnyttjades sällan eller aldrig och slopades till serie II. Idag har man väl i praktiken satt igen dörrarna på de vagnar som har den.
Re: OS SL 79
Dörren är väl en del av nån slags kompromiss för att man ville men hade inte råd med tvåriktningsvagnar, ungefär. Tanken var väl att det är bättre att köra SL79 med en enda dörr på "säckvändningslinjer" än att bussersätta om det inte finns någon "säckvändningsbättre" vagntyp tillgänglig, antar jag.
Vagnarna har ju också broms/bakljus samt "framljus" i båda ändarna.
Vagnarna har ju också broms/bakljus samt "framljus" i båda ändarna.
- BaardB
- Inlägg: 1765
- Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
- Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
- Kontakt:
Re: OS SL 79
S79 ble primært bygget for å erstatte gullfiskene på daværende rute 9 Ljabru-Jar (-Avløs-Kolsås).
Her var det mye forstadbanekjøring, med stor bruk av enkelstpror både ved arbeide og driftsavvik. Ut- og innkjøring på Holtet og Avløs krevde kjøremulighet i begge ender. Så derfor fikk disse vognene "dør 5", og både vindusvisker, rutevarme, mikrofon til både radio og høyttaleranlegg, seil samt front-/sluttlys.
På de vognene som ble brukt på bylinjene (114-125) ble ikke dette utstyret brukt eller vedlikeholdt. Når hele linjenettet ble bygget om begynte vognene å gå overalt, og da var det helt slutt. Dør 5 har mistet dørmaskinen sin, og når det legges nytt gulv i vognene lager de ikke plass til dør 5. Men døren står der
Her var det mye forstadbanekjøring, med stor bruk av enkelstpror både ved arbeide og driftsavvik. Ut- og innkjøring på Holtet og Avløs krevde kjøremulighet i begge ender. Så derfor fikk disse vognene "dør 5", og både vindusvisker, rutevarme, mikrofon til både radio og høyttaleranlegg, seil samt front-/sluttlys.
På de vognene som ble brukt på bylinjene (114-125) ble ikke dette utstyret brukt eller vedlikeholdt. Når hele linjenettet ble bygget om begynte vognene å gå overalt, og da var det helt slutt. Dør 5 har mistet dørmaskinen sin, og når det legges nytt gulv i vognene lager de ikke plass til dør 5. Men døren står der

- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 2000
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: OS SL 79
Da SL 79 var nye for 31 år siden hadde de en mørkere blåfarge enn i dag. Senere er de blitt lakkert i en lysere blå farge. Oslo Sporveiers lakkeringsverksted lå på Avløs, og da sporfobindelsen forsvant dit ble det midlertidig slutt med lakkering av vogner. Etter flere år ble nytt lakkeringsverksted bygd på Holtet og åpnet i 2012. Noen år uten lakkeringsverksted har gjort at mange vogner er blitt dårlige, men vognene blir nå lakkert opp på nytt. Nå er SL 79 fortsatt relativt original. M21 har derimot gjennomgått en større ombygging og blitt til M31. I forbindelse med denne ombyggingen ble det også gjort nødvendige forbedringer av karosseriet. Nå gjennomgår M31 nok en ombygging, Døren på venstre side ble brukt en god del ved motsporkjøring på forstadsbane og jeg har selv brukt denne døren ved mange anledninger. Det var synd at den ikke ble holdt vedlike.
Re: OS SL 79
På vogn 117 er bakdøren blokkert helt innenfra
Som Nils og Baard sier, flere vogner er lakkerte, jeg har selv sett 103, 124 og 126, mulig det er flere
Som Nils og Baard sier, flere vogner er lakkerte, jeg har selv sett 103, 124 og 126, mulig det er flere