Spårvagn 7?

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Spår 6

Re: Spårvagn 7?

Inlägg av Spår 6 »

lagerbrax skrev:Vagnbrist – borde inte hyrt ut vagnen till Stockholm.
Kan bli så att det blir buss istället. M11 är avställda.
MVH lagerbrax
Avställda. Tar de där östeuropeiska vagnarna alltså upp utrymme i er vagnhall utan att förfula stadsbilden med sin närvaro på trafikspåren? Någon kanske inbillar sig att jag är fullständigt obstinat, men era M11:or (missvisande vagnlittera, om jag får säga min mening - tillverkningsåret ligger nog långt tillbaka i tiden) är en grotesk syn ur estetisk synvinkel.

Ägs M11:orna av Norrköping, eller är de bara leasade någonstans från? Ligger det i korten att vagnarna ska återbördas dit de kom från?

Hindrade något Norrköping från att låna eller hyra ut de där sakerna till Stockholm istället för en M06 (A34)? Krävde SL låggolv? Ville SL inte belasta sin entreprenör med utbildning av förarna för behörighet på M11? Eller... Är M11 enriktningsvagnar? Eller nåt annat?
Anställd som förare vid Stockholms Spårvägar sedan juni 2010.
Användarens profilbild
Spår 6

Inlägg av Spår 6 »

bruse skrev:
Tagbitaren skrev:
lagerbrax skrev:Vagnbrist – borde inte hyrt ut vagnen till Stockholm.
Kan bli så att det blir buss istället. M11 är avställda.
MVH lagerbrax
Är det inte konstigt att vagnägaren - det är väl Norrköpings stad - gång på gång räddar arslet på SL. Vad får man för det?
Pengar.
Spårvagnar med "stannar"-knappar som trafikanterna kan trycka på, i överensstämmelse med svensk kollektivtrafikstandard. Sånt kan man glömma om man shoppar nere i Frankfurt am Main. Bokstaven Å i skyltsystemsdatorn bjuder inte heller tyskarna på, däremot Ü, vad man nu ska ha den till på DJURGARDEN Waldemarsudde.
Anställd som förare vid Stockholms Spårvägar sedan juni 2010.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Spår 6 skrev:Spårvagnar med "stannar"-knappar som trafikanterna kan trycka på, i överensstämmelse med svensk kollektivtrafikstandard. Sånt kan man glömma om man shoppar nere i Frankfurt am Main. Bokstaven Å i skyltsystemsdatorn bjuder inte heller tyskarna på, däremot Ü, vad man nu ska ha den till på DJURGARDEN Waldemarsudde.
Men i Tskland o många andra länder, så går man till dörren och trycker på knappen som finns där för att vagnen ska stanna vid hållplatsen. De där är helt enkelt en tradition, de har lixom alltid varit så, o det medför dessutom att resenärerna är beredda att gå av direkt då vagnen stannar. Vilket ger snabbare resor i slutändan...

Skyltsystemen i Frankfurts vagnar kan självklart visa även bokstaven Å, men då får man nog ta och byta ut till en svensk språkmodul i mjukvaran, något som man väl inte ville göra i de tre vagnar som var i Stockholm.
Lars_J

Inlägg av Lars_J »

Som svar till frågan som handlar om 7

Stockholms spårvägsnät trafikerades av vagn nr 7 fram till högertrafiken år 1967, någon annan vagn med 7 kan rimligen inte ha funnits då. Men vagnen trafikerade Stockholm så sent som (våren?) 1972 och gick hädan efter en av krockarna på Lidingö i början av 1970-talet (de måtte ha haft gott om vagnar då, för flera vagnar skrotades efter krockar efter det att Norra banans vagnar skrotades, och ändå var vagnhallen full med vagnar (24 st) då en stod på verkstaden för revision, så de hade 25 vagnar kring år 1980 på ett ungefär).

Apropå 7 så brukar vi ha 7 st äldre tvåriktningsvagnar (årsmodell/tillverkningsår 1903-1930) i trafik i Malmköping varje år. Nytt för i år, eller kanske man ska säga nygammalt - är Malmö vagn 34 som inte varit i bruk på ett par år. Likaså Göteborg 190 som åter är frisk efter motorreparation. Senare i sommar planerar jag att SS 37 (jitterbuggen) ska komma i trafik igen, den är nu nedsänkt på sina hjul och det är en del ihopmontering och tillsynsarbete kvar, men det får sannolikt vänta till juli månad. Jag räknar också med att släpvagnen 176 från Malmö (kopplas elegant till motorvagn 34) kommer ut i år. De 7 skulle således vara 5, 10, 11, 34, 143, 186, 190.

Apropå stockholms spårvägsnät så har spårrester åter kommit i dagen, spårrester som inte varit synliga på många år. Dagens klurfråga är ju då: var?

/Lars J
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

leifd skrev:Men i Tskland o många andra länder, så går man till dörren och trycker på knappen som finns där för att vagnen ska stanna vid hållplatsen. De där är helt enkelt en tradition, de har lixom alltid varit så, o det medför dessutom att resenärerna är beredda att gå av direkt då vagnen stannar. Vilket ger snabbare resor i slutändan...
Man ska kanske vara glad över att knapparna sitter i normal höjd i alla fall...

På vissa till synes äldre Ikarus-bussar i Budapest (då jag var där 2010) så satt enda stanna/öppna-knappen på skåpet ovanför dörrarna! Jag vet faktiskt inte om det var rätt att trycka där, men knappen var av samma typ som de bättre placerade knapparna på andra vagnar och jag tror att den lös "aktiverad"-grönt när bussen stod vid hållplats, så jag tryckte och dörren öppnades :)

De bussarna har för övrigt samma typ av öppna-knappar även på utsidan! Knapparna har som sagt ett grönt sken för att visa att de är aktiva, och knappen verkar i stort sett vara en återfjädrande variant av den typ av knappar som man brukar hitta på vanliga uttagslister/grendosor för vanligt 230V-elnät. :wink:
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Lars_J skrev:Apropå stockholms spårvägsnät så har spårrester åter kommit i dagen, spårrester som inte varit synliga på många år. Dagens klurfråga är ju då: var?
Vild gissning: Folkungagatan mellan Borgmästargatan och Renstjärnas gata! :)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Micke J

Inlägg av Micke J »

Vet inte om det är rätt benämning på platsen (exil-skåning som man är), men Mälarrampen vid Slussen, där har spåren gått igenom asfalten väldigt tydlig på ett ställe. Det finns betänkliga raka rostmärken i asfalten ända fram till Slussplan. :o

Har visserligen för mig att även på Sjukhusbacken vid Södersjukhuset syns spåren väldigt tydligt genom asflaten. :?

Och så finns alltid denna klassikern att ta till. :P

Är spåren längs Erstagatan och vändslingan vid Sofia fortfarande synliga?

MVH
Michael
Lars_J

Inlägg av Lars_J »

Oj vad med förslag som nämns. Inte har jag koll på alla dessa. Folkungagatan har jag dock inspekterat idag, inte såg jag några spår av spårvägen där, så den tror jag vi kan avfärda. De tre andra ställena har jag inte koll på, men det var inte dem jag tänkte på (kanske jag hinner kolla dem litet senare).

Sålunda har det jag avser ännu inte blivit identifierat, men det kan å andra sidan vara svårt att identifiera dessa spår även om de var fullt synliga i redags.

/Lars J
Lars_J

Inlägg av Lars_J »

Tydligen får jag ge en ledtråd. Var kan man finna (åtminstone för 1½ vecka sedan) rester av Stockholms spårvägsnät i samband med gatuarbete i Stockholms innerstad, långt åt väster (men inte längst åt väster) och norr om Mälaren. Flera meter över marknivån. Spårresterna är avskurna.

/Lars J
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Lars_J skrev:Tydligen får jag ge en ledtråd. Var kan man finna (åtminstone för 1½ vecka sedan) rester av Stockholms spårvägsnät i samband med gatuarbete i Stockholms innerstad, långt åt väster (men inte längst åt väster) och norr om Mälaren. Flera meter över marknivån. Spårresterna är avskurna.

/Lars J
Då gissar jag på det som tidigare hette Västerbron över Rålambshovsparken (jag vägrar att kalla den för sitt nuvarande gatunamn).
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

daniel_s skrev: Då gissar jag på det som tidigare hette Västerbron över Rålambshovsparken (jag vägrar att kalla den för sitt nuvarande gatunamn).
Ja, jag har också svårt att förstå varför man ska blanda in Västerbron i namnet på denna viadukt. Förut hette den väl bara "Västerbron", vilket väl var om möjligt ännu sämre. Det nuvarande namnet ger ju dock en viss särskiljning. Men varför inte Rålambshovsviadukten?
ålstensgård

Inlägg av ålstensgård »

Kan det vara Rålambsvägen nära överfarten över Essingeleden? Jag minns att några meter spår "glömdes" där när man bröt bort spåret längre västerut, som iofs oxå låg kvar rätt länge...?

//henrik
Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

daniel_s skrev:Då gissar jag på det som tidigare hette Västerbron över Rålambshovsparken (jag vägrar att kalla den för sitt nuvarande gatunamn).
Nej, de spårresterna togs bort för flera år sedan när man renoverade ytskiktet på bron. Rälfoten var helt ingjuten i ytskiktet så man hade (efter högertrafikomläggningen) valt att kapa i livet så att man bara fick bort huvudet på rälerna, resten fick vara kvar under asfalten. Tills man då till slut tog bort betongytskiktet - då rök även rälfötterna. Jag såg det när jag åkte förbi med 4an, men hade ingen kamera med mig.

Men några decimeter under nuvarande gatunivå ligger spår och stenläggning kvar i Kungsgatan mellan Stureplan och Kungsgatan. Så det är bara att ta fram STORA väghyveln och sätta upp GDUer (som sällskapet har ritningar till) så är det bara att köra.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Skriv svar