Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
daniel_s skrev:(För övrigt² så tycker jag att Citybanans citystation ska heta Stockholm Orgelpipan...)
Och jag som har det jobb jag har kan inte annat än hålla med om detta!
(Jag vet att "me too"-inlägg är otillåtet, men jourmastrarna må förlåta mig - eller ta bort inlägget)
daniel_s skrev:(För övrigt² så tycker jag att Citybanans citystation ska heta Stockholm Orgelpipan...)
Och jag som har det jobb jag har kan inte annat än hålla med om detta!
(Jag vet att "me too"-inlägg är otillåtet, men jourmastrarna må förlåta mig - eller ta bort inlägget)
Förlåt en yngling (hrm), men jag förstår inte. Varför "Orgelpipan"?
daniel_s skrev:(För övrigt² så tycker jag att Citybanans citystation ska heta Stockholm Orgelpipan...)
Och jag som har det jobb jag har kan inte annat än hålla med om detta!
(Jag vet att "me too"-inlägg är otillåtet, men jourmastrarna må förlåta mig - eller ta bort inlägget)
Förlåt en yngling (hrm), men jag förstår inte. Varför "Orgelpipan"?
Kvarteret där uppgången mitt emot centralen (den med Scandic Continental) heter Orgelpipan.
daniel_s skrev:(För övrigt² så tycker jag att Citybanans citystation ska heta Stockholm Orgelpipan...)
Och jag som har det jobb jag har kan inte annat än hålla med om detta!
(Jag vet att "me too"-inlägg är otillåtet, men jourmastrarna må förlåta mig - eller ta bort inlägget)
Förlåt en yngling (hrm), men jag förstår inte. Varför "Orgelpipan"?
Jag tycker att "Stockholm Uggleborg" låter bättre...
Kvarteret mittemot Centralen där Hotel Continental ligger heter Kajan och inget annat.
"Fyllkajan" häckar i kvarteret bredvid, på Klarabergsgatan 62...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Harald skrev:
Förlåt en yngling (hrm), men jag förstår inte. Varför "Orgelpipan"?
Jag tycker att "Stockholm Uggleborg" låter bättre...
Kvarteret mittemot Centralen där Hotel Continental ligger heter Kajan och inget annat.
"Fyllkajan" häckar i kvarteret bredvid, på Klarabergsgatan 62...
Ja visst ja. Det är kvarteret ett steg närmre Sergels torg som är Orgelpipan. Mittåt.
Den smala trappan längst bort i bild är en trappa för de som arbetar där, den togs bort när allt arbete var gjort, den främre breda betongtrappan hör dock till plattformen och finns i södra änden.
En fin bild du hittat.
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Först nu så såg jag att linje 11 Hallonbergen - Akalla stod klar 1977. Kan detta vara en bild från när dom byggde kymlinge? (P.S bilden är ifrån Spårvägsmuseet, surfa in på deras hemsida, och sök på Kymlinge, så hittar ni fler bilder ifrån 1977)
Det finns ju en permanent trappa längre in i Kymlinge Station?
Men vart leder den? Jag såg en bild här att man inte direkt kunde komma på trappan:
Är det även den plats man planerat för rulltrappor? Hmm, varför har man vanliga trappor under rulltrappan? Eller hur kan man ha tänkt egentligen?
Här finns det någon mer trappa:
Och vart leder den? Har själv inte besökt "stationen", men man har hört mycket historier om både det ena och det andra (att det finns mystiska rum under eller bredvid stationen t ex)
Citerat: "En C20 bröt sig ju upp genom jorden på Norrmalmstorg för en hel del år sedan. Kom kanske från det som var tänkt som sista vilan! Så var inte för säker på de övriga heller!"
Nja, det var faktiskt en C5 "Silverpil" (nr 2908 tror jag det var) som bröt sig upp genom marken mitt på Norrmalmstorg. Samma vagn som en tid dessförinnan gick som "spökvagn" med videoinstallationer, avskärmade fönster och annat i ordinarie tåg på TUB 1. Och som satte skräck i många överraskade trafikanter, speciellt äldre som ovetande om vad de skulle möta stapplade ombord och plötsligt nästan tappade orienteringen. Men ganska kul var det!
Är det även den plats man planerat för rulltrappor? Hmm, varför har man vanliga trappor under rulltrappan? Eller hur kan man ha tänkt egentligen?
)
Det verkar som att det alltid finns något som liknar en vanlig trappa under en rulltrappa.
Har sett det vid nybyggnad och när man demonterat en rulltrappa.
En gissning så god som något annat är väl att trappstegen tjänar som stöd och fundament för rulltrappan.
Det blir också enkelt att arbeta med reparationer och utbyten e.t.c
Det verkar ju faktiskt finnas en chans att man till slut bygger i Kymlinge och då öppnar stationen också. Vad krävs för att iordningställa den? Hur mycket arbete kan ske under trafiktid? Optimalt vore ju att öppna stationen redan 2021, samtidigt med Barkarbyförlängningen. På så sätt blir det färre som drabbas av en avstängning, och kanske kräver inkopplingen i Akalla ändå någon avstängning?
Blir det bara en uppgång, eller kan man tänka sig en ned mot Igelbäcken också?
Av bilder att döma har jag svårt att se att trafiken skulle påverkas om man beslutar att öppna stationen. Det som behövs göras är inredning såsom rulltrappa, spärrar, skyltar, plattformsarbete etc. Det arbete som skulle kunna påverka trafiken borde utan problem kunna ske på den trafikfria tiden. Med trafikfri tid avser jag tiden då inga planerare tåg med passagerare går.
Undrar om det finns några gamla dokument på hur man tänkte att Kymlinge-området skulle bebyggas. Det man sagt tidigare var väl att det skulle bli statliga verk i närheten.
Detta naturreservat lär vara det större hindret, att ens bygga i närheten av naturreservat brukar ju skapa protester, och det finns gott om lagar att hindra med. Utan exploatering i området så försvinner poängen att öppna T-Kymlinge. Rimligtvis har sundbybergs gränser av Igelstabäckens naturreservat något att göra med hur man tänkt sig bebyggelse runt en entré på norra änden.
BSB101 skrev:Av bilder att döma har jag svårt att se att trafiken skulle påverkas om man beslutar att öppna stationen. Det som behövs göras är inredning såsom rulltrappa, spärrar, skyltar, plattformsarbete etc. Det arbete som skulle kunna påverka trafiken borde utan problem kunna ske på den trafikfria tiden. Med trafikfri tid avser jag tiden då inga planerare tåg med passagerare går.
Det borde ju vara enkelt att inreda stationen utan påverkan på trafik kan man tycka . Men möjligen kan tidens tand ,det är ju 38 år sedan banan öppnades, gjort att plattform sidokanter och sådant förfallit så att det måste göras om för att vara användbart.
Bebyggelse i Kymlinge tycks vara kontroversiellt. Det har just fått majoriteten i Sundbybergs kommunfullmäktige att spricka.
"Sundbybergs styre spricker".
Från den länkade artikeln: "Centerpartiets Stefan Bergström förklarar kursändringen med att man inte kunnat komma överens med Socialdemokraterna om planerna på att bygga bostäder i grönområdet Kymlinge."