Dubbelledbussar i Stockholm?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Re: Dubbelledbussar i Stockholm?
Varför kan man inte backa med en sådan? Har de ingen backväxel?
Lägg tre tändstickor i rad och försök sedan flytta dem genom att trycka på en sticka i ena änden så får du se varför.Jan Molin skrev:Varför kan man inte backa med en sådan? Har de ingen backväxel?
Tändstickor har till skillnad från bussar inga hjul som hindrar dem från att fritt röra sig i sidled.
Visst har man (åtminstone på vissa) styrning även på fler axlar än framaxeln på en såhär lång buss? I så fall borde det väl inte vara så fasligt mycket svårare att backa den, speciellt om man har en "manöverpanel" att backa från baktill?
Visst har man (åtminstone på vissa) styrning även på fler axlar än framaxeln på en såhär lång buss? I så fall borde det väl inte vara så fasligt mycket svårare att backa den, speciellt om man har en "manöverpanel" att backa från baktill?
Jag har svårt att tänka mig att det är svårare än att backa med en lastbil och släp med vridbar första axel.
Dubbelledbussarna i Göteborg kan backas, och jag har sett det göras. Dock bara i depån vid Eketrägatan. Förmodligen försöker man att undvika backning med dem, men det går. Depån i Frihamnen där de flesta dubbelledbussarna står har parkeringsfickor där de inte behöver backa.
-
Med tanke på hur mycket onödiga plåt-, plast- och glasskador som sker på SL-depåerna redan idag, så blir det knappast billigare med dubbla leder...Jan Molin skrev:Varför kan man inte backa med en sådan? Har de ingen backväxel?
-
Tro mig, det ÄR betydligt svårare. Bara en vanlig 18,75 meters B9S beter sig krångligare och osmidigare än en vanlig ledvagn, och jag föredrar helt klart att backa ett timmerbilsekipage än en dubbelledad B9S.Jan Molin skrev:Jag har svårt att tänka mig att det är svårare än att backa med en lastbil och släp med vridbar första axel.
Om du inte tror mig, prova själv på bägge!
Det är bara en fråga om övning. Det går visst att backa med dem, sedan om alla klarar av det är en annan fråga.
-
Det är väl om alla klarar det om är frågan? Alla måste kunna behärska alla bussmodeller och längder för att man ska kunna bedriva trafik med dem. Som sagt är fordonsskadorna redan idag alldeles för höga. I en bransch där ett flertal mångåriga förare än idag inte ens behärskar en boggivagn, är inte en bransch där man ska kasta in ännu längre fordon - och dessutom på allvar tro att man kan införa regelbunden backning på körschemat.Jan Molin skrev:Det är bara en fråga om övning. Det går visst att backa med dem, sedan om alla klarar av det är en annan fråga.
Så är det nog. Det är tråkigt att man inte ges korrekt utbildning längre. När jag började på Flygbussarna fick jag tomköra flera dagar med de busstyper som fanns under ledning för att dels bekanta mig med typerna, dels för att instruktören skulle se om jag var lämplig. Bl a fick jag backa runt rondellen vid Solvalla med ledbuss. Nu var ju detta 1991, det var andra tider då. Antar att det är pengarna som styr nuförtiden.
-
Det är skillnad idag, ja. Förr hade många bussförare i ytterområdena bl.a BECEDE-behörighet utan begränsningar för växellådor, och de hade ofta kört timmerbil eller långtradare innan de började köra SL-buss. Men dessa förare börjar försvinna med tiden. Numera är det vanligast med snabbinternutbilade SL-förare med maximalt BD-behörighet och automatlådebegränsning. Speciellt i innerstan där dubbelledvagnar är tilltänkta.
Varken boggiledbussar eller dubbelledbussar är väl så aktuellt i Stockholm?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.