Du har helt rätt. Bra att du upptäckte det.twr skrev:Är inte det här rent nonsens? Något sådant samband finns väl inte? Hur kan man samtidigt köra fler tåg mot Hässelby och mot NKS? Vad som händer söder om stan är väl irrelevant?Veidekke skrev: Som en bieffekt av Veidekkes ”röd-blå” förslag konstaterar vi att det är tekniskt möjligt och trafikekonomiskt lämpligt att skapa en ny gren från gröna linjen, från Odenplan (där förberedelsearbeten gjorts i samband med utbyggnaden av Citybanan) till Nya Karolinska, Arenastaden samt på sikt vidare mot Täby. Genom att Hagsätragrenen på dagens gröna linje i Veidekkes förslag kopplas samman med det nya röda linjenätet uppstår en avlastning på gröna linjens ”getingmidja” över Södermalm. Därmed kan turtätheten i övriga två gröna grenar utökas vilket i sin tur innebär att turtätheten till Hässelby också kan utökas samtidigt som det blir möjligt att leda trafik i en ny förgrening mot Nya Karolinska.
Blandade färger föreslås i t-banan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
- Ort: Göteborg
Re: Blandade färger föreslås i t-banan
Re: Blandade färger föreslås i t-banan
Frågan uppkommer nu som så ofta: Varför ska Djurgården ha tunnelbana?
Professionell tyckare
-
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
- Ort: Göteborg
Re: Blandade färger föreslås i t-banan
Det är helt fel. Största restidsvinsten fås om så många som möjligt kan använda tunnelbanan, alltså med stationer vid Slussen, östra Södermalm och Hammarby sjöstad. Enligt länken blir restidsvinsten nästan 4 gånger så stor jämfört med alternativet med tunnelbana direkt till Nacka!M_M skrev:Jag känner mig lite som en skiva som hakat upp sig, men:
Största restidsvinsten fås ändå om man dels bygger tunnelbana som går direkt till Nacka, och dels kopplar ihop med Saltsjöbanan så att den också får en station vid Forum Nacka.
Se http://www.sll.se/upload/Trafikf%C3%B6r ... svinst.pdf
-
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
- Ort: Göteborg
Re: Blandade färger föreslås i t-banan
Det är något som bilisterna har hittat på för att få en satsning på Österleden att framstå som något positivt för kollektivtrafiken. Resenärerna till Djurgården är fritidsresenärer (varav många är turister) som knappast är intresserade av att ta sig ner i underjorden bara för att spara några minuter. Utökad turtäthet på spårvägen skulle vara mycket bättre.Kantorn skrev:Frågan uppkommer nu som så ofta: Varför ska Djurgården ha tunnelbana?
-
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
- Ort: Göteborg
Re: Blandade färger föreslås i t-banan
Själva uppehållet tar ungefär 45 sekunder extra, inklusive acceleration och inbromsning (egentligen något längre tid, men eftersom man får kortare uppehållstid vid T-Centralen kan man räkna med 45 sekunder). Sen får man lägga till tid för den förlängda körsträckan. Om man antar att sträckan blir 500 meter längre via Slussen (det blir antagligen mycket kortare än så men jag räknar med 500 meter för säkerhets skull) blir det 22,5 sekunder extra vid 80 km/h. Totalt blir det 67,5 sekunder, alltså ganska precis en minut. Om du är en av de som tror att omvägen blir mycket större rekommenderar jag att mäta på http://kartor.eniro.se/.Inge skrev:Varifrån har du fått siffran 1 minut? -Det låter inte särskilt verklighetsnära.AdrianLangemar skrev:Resenärer mellan Nacka och södra delen av tunnelbanan tjänar 6 minuter på en station vid Slussen jämfört med alternativet utan station vid Slussen. Resenärer mellan Nacka och norra delen av tunnelbanan förlorar 1 minut.
Den enda skillnaden mellan alternativ 2 och alternativ 4 är stationen vid Slussen.Inge skrev:Nej faktiskt inte det heller. Diagrammet säger inte ett dyft om en station vid slussen utan baseras helt på påstådda trafikantmängder och vinster för dessa vid de nya stationerna för utvalda aöternativ. Inverkan från den gamla stationen Slussen är i sig sannolikt negativ eller försumbar för de alternativ som har den med.AdrianLangemar skrev: Det har även gjorts en utredning som visar att den totala restidsvinsten blir större med en station vid Slussen:
http://www.sll.se/upload/Trafikf%C3%B6r ... svinst.pdf
Re: Blandade färger föreslås i t-banan
Den där jämförelsen ignorerar helt möjligheterna att kombinera med en uppfräschad framtiva variant av Saltsjöbanan, med mer tunnebanemässig trafik.AdrianLangemar skrev:Det är helt fel. Största restidsvinsten fås om så många som möjligt kan använda tunnelbanan, alltså med stationer vid Slussen, östra Södermalm och Hammarby sjöstad. Enligt länken blir restidsvinsten nästan 4 gånger så stor jämfört med alternativet med tunnelbana direkt till Nacka!M_M skrev:Jag känner mig lite som en skiva som hakat upp sig, men:
Största restidsvinsten fås ändå om man dels bygger tunnelbana som går direkt till Nacka, och dels kopplar ihop med Saltsjöbanan så att den också får en station vid Forum Nacka.
Se http://www.sll.se/upload/Trafikf%C3%B6r ... svinst.pdf
Re: Blandade färger föreslås i t-banan
Givetvis kommer de som helst vill byta vid Slussen just att byta vid Slussen om det går att byta vid Slussen, annars kommer de byta vid närmaste annat ställe, till exempel centralen.Inge skrev:... sedan hittar du på något dravel om att upphållet vid centralen slulle bli kortare samtidigt som du hänvisar till fler resenärer. ... Tror du också att stoppen vid Slussen för de röda och gröna linjerna ger färre resenärer vid centralen? I så fall kan jag informera dig om att det inte är faölet. Det är många fler som kliver på för att resa till centralen än som använder slussen för byte mellan grenarna.
Byten mellan röda och gröna linjen är ju speciellt gjort så att centralen är anpassad för byten mellan Hässelby och Ropsten/Mörby samt mellan de södra grenarna, medan Gamla Stan och Slussen är anpassad för de andra bytena och båda dessa är byggda likadant. Eftersom det är två stationer så fördelar sig just dessa byten mellan båda stationerna och kan därför framstå som färre än de byten som görs på centralen.
Detta har dock ingen som helst inverkan på byten till/från andra linjer än just mellan röda och gröna linjen, eftersom det inte föreligger något byte över plattform mellan några andra existerande eller planerade banor (ja, förutom Nockebybanan - gröna banan i Alvik, men det har liksom inte med saken att göra).
Frågan är om byten vid centralen kan ta såpass lång tid att uppehållstiden där påverkar hela systemets kapacitet. Jag låter det vara osagt, men konstaterar att pendeltågstunneln får en fyrspårig station vid centralen medan det bara blir två plattformspår vid Odenplan, just för att man förväntar sig längre uppehållstider vid centralen som annars skulle minskat banans kapacitet.
(Sidospår: Samtidigt sägs det så ofta att det är stationerna som är dyra när man bygger spårtrafik i tunnel. När man redan valt fyrspår för centralen så kunde man väl lika gärna byggt fyrspår hela vägen...)
Re: Blandade färger föreslås i t-banan
Nackamoderat: "Splittring hotar t-banan"
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
- Ort: Göteborg
Re: Blandade färger föreslås i t-banan
Påståendet att Socialdemokraterna vill prioritera Lila linjen framför tunnelbana till Nacka - det måste väl ändå vara ett missförstånd?
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Blandade färger föreslås i t-banan
Om borgarna är för, är sossarna emot, varför skulle nackaförlängningen vara ett undantag?
HS
HS
Re: Blandade färger föreslås i t-banan
Därför att politik inte är svart eller vitt. Om man kollar på valfri politisk församling ser man rätt snabbt det råder oftast råder en stor samsyn och frågorna man inte är överens om är undantag för att profilera sig.Henrik Schütz skrev:Om borgarna är för, är sossarna emot, varför skulle nackaförlängningen vara ett undantag?
HS