Blandade färger föreslås i t-banan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
AdrianLangemar
Inlägg: 1012
Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
Ort: Göteborg

Re: Blandade färger föreslås i t-banan

Inlägg av AdrianLangemar »

twr skrev:
Veidekke skrev: Som en bieffekt av Veidekkes ”röd-blå” förslag konstaterar vi att det är tekniskt möjligt och trafikekonomiskt lämpligt att skapa en ny gren från gröna linjen, från Odenplan (där förberedelsearbeten gjorts i samband med utbyggnaden av Citybanan) till Nya Karolinska, Arenastaden samt på sikt vidare mot Täby. Genom att Hagsätragrenen på dagens gröna linje i Veidekkes förslag kopplas samman med det nya röda linjenätet uppstår en avlastning på gröna linjens ”getingmidja” över Södermalm. Därmed kan turtätheten i övriga två gröna grenar utökas vilket i sin tur innebär att turtätheten till Hässelby också kan utökas samtidigt som det blir möjligt att leda trafik i en ny förgrening mot Nya Karolinska.
Är inte det här rent nonsens? Något sådant samband finns väl inte? Hur kan man samtidigt köra fler tåg mot Hässelby och mot NKS? Vad som händer söder om stan är väl irrelevant?
Du har helt rätt. Bra att du upptäckte det.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7521
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Blandade färger föreslås i t-banan

Inlägg av Kantorn »

Frågan uppkommer nu som så ofta: Varför ska Djurgården ha tunnelbana?
Professionell tyckare
AdrianLangemar
Inlägg: 1012
Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
Ort: Göteborg

Re: Blandade färger föreslås i t-banan

Inlägg av AdrianLangemar »

M_M skrev:Jag känner mig lite som en skiva som hakat upp sig, men:

Största restidsvinsten fås ändå om man dels bygger tunnelbana som går direkt till Nacka, och dels kopplar ihop med Saltsjöbanan så att den också får en station vid Forum Nacka.
Det är helt fel. Största restidsvinsten fås om så många som möjligt kan använda tunnelbanan, alltså med stationer vid Slussen, östra Södermalm och Hammarby sjöstad. Enligt länken blir restidsvinsten nästan 4 gånger så stor jämfört med alternativet med tunnelbana direkt till Nacka!
Se http://www.sll.se/upload/Trafikf%C3%B6r ... svinst.pdf
AdrianLangemar
Inlägg: 1012
Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
Ort: Göteborg

Re: Blandade färger föreslås i t-banan

Inlägg av AdrianLangemar »

Kantorn skrev:Frågan uppkommer nu som så ofta: Varför ska Djurgården ha tunnelbana?
Det är något som bilisterna har hittat på för att få en satsning på Österleden att framstå som något positivt för kollektivtrafiken. Resenärerna till Djurgården är fritidsresenärer (varav många är turister) som knappast är intresserade av att ta sig ner i underjorden bara för att spara några minuter. Utökad turtäthet på spårvägen skulle vara mycket bättre.
AdrianLangemar
Inlägg: 1012
Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
Ort: Göteborg

Re: Blandade färger föreslås i t-banan

Inlägg av AdrianLangemar »

Inge skrev:
AdrianLangemar skrev:Resenärer mellan Nacka och södra delen av tunnelbanan tjänar 6 minuter på en station vid Slussen jämfört med alternativet utan station vid Slussen. Resenärer mellan Nacka och norra delen av tunnelbanan förlorar 1 minut.
Varifrån har du fått siffran 1 minut? -Det låter inte särskilt verklighetsnära.
Själva uppehållet tar ungefär 45 sekunder extra, inklusive acceleration och inbromsning (egentligen något längre tid, men eftersom man får kortare uppehållstid vid T-Centralen kan man räkna med 45 sekunder). Sen får man lägga till tid för den förlängda körsträckan. Om man antar att sträckan blir 500 meter längre via Slussen (det blir antagligen mycket kortare än så men jag räknar med 500 meter för säkerhets skull) blir det 22,5 sekunder extra vid 80 km/h. Totalt blir det 67,5 sekunder, alltså ganska precis en minut. Om du är en av de som tror att omvägen blir mycket större rekommenderar jag att mäta på http://kartor.eniro.se/.
Inge skrev:
AdrianLangemar skrev: Det har även gjorts en utredning som visar att den totala restidsvinsten blir större med en station vid Slussen:
http://www.sll.se/upload/Trafikf%C3%B6r ... svinst.pdf
Nej faktiskt inte det heller. Diagrammet säger inte ett dyft om en station vid slussen utan baseras helt på påstådda trafikantmängder och vinster för dessa vid de nya stationerna för utvalda aöternativ. Inverkan från den gamla stationen Slussen är i sig sannolikt negativ eller försumbar för de alternativ som har den med.
Den enda skillnaden mellan alternativ 2 och alternativ 4 är stationen vid Slussen.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Blandade färger föreslås i t-banan

Inlägg av M_M »

AdrianLangemar skrev:
M_M skrev:Jag känner mig lite som en skiva som hakat upp sig, men:

Största restidsvinsten fås ändå om man dels bygger tunnelbana som går direkt till Nacka, och dels kopplar ihop med Saltsjöbanan så att den också får en station vid Forum Nacka.
Det är helt fel. Största restidsvinsten fås om så många som möjligt kan använda tunnelbanan, alltså med stationer vid Slussen, östra Södermalm och Hammarby sjöstad. Enligt länken blir restidsvinsten nästan 4 gånger så stor jämfört med alternativet med tunnelbana direkt till Nacka!
Se http://www.sll.se/upload/Trafikf%C3%B6r ... svinst.pdf
Den där jämförelsen ignorerar helt möjligheterna att kombinera med en uppfräschad framtiva variant av Saltsjöbanan, med mer tunnebanemässig trafik.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Blandade färger föreslås i t-banan

Inlägg av M_M »

Inge skrev:... sedan hittar du på något dravel om att upphållet vid centralen slulle bli kortare samtidigt som du hänvisar till fler resenärer. ... Tror du också att stoppen vid Slussen för de röda och gröna linjerna ger färre resenärer vid centralen? I så fall kan jag informera dig om att det inte är faölet. Det är många fler som kliver på för att resa till centralen än som använder slussen för byte mellan grenarna.
Givetvis kommer de som helst vill byta vid Slussen just att byta vid Slussen om det går att byta vid Slussen, annars kommer de byta vid närmaste annat ställe, till exempel centralen.

Byten mellan röda och gröna linjen är ju speciellt gjort så att centralen är anpassad för byten mellan Hässelby och Ropsten/Mörby samt mellan de södra grenarna, medan Gamla Stan och Slussen är anpassad för de andra bytena och båda dessa är byggda likadant. Eftersom det är två stationer så fördelar sig just dessa byten mellan båda stationerna och kan därför framstå som färre än de byten som görs på centralen.

Detta har dock ingen som helst inverkan på byten till/från andra linjer än just mellan röda och gröna linjen, eftersom det inte föreligger något byte över plattform mellan några andra existerande eller planerade banor (ja, förutom Nockebybanan - gröna banan i Alvik, men det har liksom inte med saken att göra).

Frågan är om byten vid centralen kan ta såpass lång tid att uppehållstiden där påverkar hela systemets kapacitet. Jag låter det vara osagt, men konstaterar att pendeltågstunneln får en fyrspårig station vid centralen medan det bara blir två plattformspår vid Odenplan, just för att man förväntar sig längre uppehållstider vid centralen som annars skulle minskat banans kapacitet.

(Sidospår: Samtidigt sägs det så ofta att det är stationerna som är dyra när man bygger spårtrafik i tunnel. När man redan valt fyrspår för centralen så kunde man väl lika gärna byggt fyrspår hela vägen...)
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Blandade färger föreslås i t-banan

Inlägg av LÅ1 »

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
AdrianLangemar
Inlägg: 1012
Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
Ort: Göteborg

Re: Blandade färger föreslås i t-banan

Inlägg av AdrianLangemar »

Påståendet att Socialdemokraterna vill prioritera Lila linjen framför tunnelbana till Nacka - det måste väl ändå vara ett missförstånd?
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: Blandade färger föreslås i t-banan

Inlägg av Henrik Schütz »

Om borgarna är för, är sossarna emot, varför skulle nackaförlängningen vara ett undantag?

HS
BSB101
Inlägg: 3051
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Blandade färger föreslås i t-banan

Inlägg av BSB101 »

Henrik Schütz skrev:Om borgarna är för, är sossarna emot, varför skulle nackaförlängningen vara ett undantag?

HS
Därför att politik inte är svart eller vitt. Om man kollar på valfri politisk församling ser man rätt snabbt det råder oftast råder en stor samsyn och frågorna man inte är överens om är undantag för att profilera sig.
Skriv svar