SL-chaufför stal från sovande tonåring

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
roggek

SL-chaufför stal från sovande tonåring

Inlägg av roggek »

Var är vårt samhälle på väg?

Skrämmande att SLs personal får bete sig så simpelt...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
Thomas Lange

Re: SL-chaufför stal från sovande tonåring

Inlägg av Thomas Lange »

roggek skrev:Skrämmande att SLs personal får bete sig så simpelt...
Får personalen verkligen det? Jag fick intrycket att detta var en brottslig handling av personen i fråga. Som får konsekvenser för honom. Men jag kan ha fel...
Ju förr dess bättre.
andeng

Inlägg av andeng »

Thomas Lange skrev:
roggek skrev:Skrämmande att SLs personal får bete sig så simpelt...
Får personalen verkligen det? Jag fick intrycket att detta var en brottslig handling av personen i fråga. Som får konsekvenser för honom. Men jag kan ha fel...
Jo, det får personalen uppenbarligen. Ur DN:s pappersupplaga (framgår inte av länken ovan) "När hennes mamma dagen efter ringde till bussbolaget fick hon höra att dottern varit full och förmodligen slarvat bort sina saker." Nu löstes just det här fallet av en vaken och intresserad polis, men min uppfattning är att det sedan många år finns en tradition hos SL:s bussentreprenörer att hålla sin personal bakom ryggen oberoende av vad de har hittat på.
Anders Engström
Född och uppvuxen längs MSS linje 4, daglig resenär 1970 - 1973
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Det är förstås skrämmande att det förekommer. Men jag tycker att det är lika skrämmande att polisen först lägger ner ärendet.

Citat från dn.se:
Nästa besvikelse kom när Josefines polisanmälan lades ner samma dag. Frustrerad ringde hon upp polisen och kom då i kontakt med Patrik Lillqvist, kommissarie på Nackapolisen. Han är kritisk till att kollegornas agerande:

– När jag läste utredningen kunde jag konstatera att det fanns möjlighet att hitta bevis som kunde styrka brott. Om man är fördomsfull kan man lätt göra samma tolkning som busschauffören gjorde, att en som somnar på bussen är berusad och inte har koll. Men kan vara trött av flera skäl, till exempel utarbetad, som i det här fallet, säger han.

Bara några dagar senare hade Patrik Lillqvist löst fallet. Övervakningsfilmen som han begärde ut från SL hade nämligen fångat hela händelseförloppet.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
andeng

Inlägg av andeng »

LÅ1 skrev:Det är förstås skrämmande att det förekommer. Men jag tycker att det är lika skrämmande att polisen först lägger ner ärendet.

Citat från dn.se:
Nästa besvikelse kom när Josefines polisanmälan lades ner samma dag. Frustrerad ringde hon upp polisen och kom då i kontakt med Patrik Lillqvist, kommissarie på Nackapolisen. Han är kritisk till att kollegornas agerande:

– När jag läste utredningen kunde jag konstatera att det fanns möjlighet att hitta bevis som kunde styrka brott. Om man är fördomsfull kan man lätt göra samma tolkning som busschauffören gjorde, att en som somnar på bussen är berusad och inte har koll. Men kan vara trött av flera skäl, till exempel utarbetad, som i det här fallet, säger han.

Bara några dagar senare hade Patrik Lillqvist löst fallet. Övervakningsfilmen som han begärde ut från SL hade nämligen fångat hela händelseförloppet.
Håller med fullkomligt, men attityden från bussentreprenören är minst lika skrämmande.
Anders Engström
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Enligt artikeln verkar det även vara satt i system. Dock kan man inte vara så smart om man begår ett brott på ett ställe där man vet(?) att det finns en kamera.
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

BSB101 skrev:Enligt artikeln verkar det även vara satt i system. Dock kan man inte vara så smart om man begår ett brott på ett ställe där man vet(?) att det finns en kamera.
Chauffören trodde kanske till 100 % på det här?:
http://www.svd.se/nyheter/stockholm/ove ... 647729.svd

:wink:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Kan inte läsa länken. Den går till nån betalvägg.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Arbetsgivaren ska givetvis till motsatsen bevisats stå på sina anställdas sida.

Däremot är det uselt att polisen inte tog ärendet seriöst från början.

Det är också mycket problematiskt om övervakningskamerorna inte faktiskt används för att sätta fast brott som drabbar "den enskilde medborgaren". Allmänhetens förtroende för övervakningen sjunker och detsamma gäller givetvis allmänhetens trygghet.

Jag känner inte till hur ofta/sällan det uppstår motsvarande problem annorstäders, men man kan t.ex. jämföra med att i Göteborg så har övervakningskamerorna ombord på spårvagnarna tydligen till och med varit såpass bra att de kunnat användas för att identifiera folk som vandaliserat vagnarna från utsidan (stenkastning). Om jag inte minns fel har det dessutom skett flera gånger.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

M_M skrev:Arbetsgivaren ska givetvis till motsatsen bevisats stå på sina anställdas sida.

Däremot är det uselt att polisen inte tog ärendet seriöst från början.

Det är också mycket problematiskt om övervakningskamerorna inte faktiskt används för att sätta fast brott som drabbar "den enskilde medborgaren". Allmänhetens förtroende för övervakningen sjunker och detsamma gäller givetvis allmänhetens trygghet.

Jag känner inte till hur ofta/sällan det uppstår motsvarande problem annorstäders, men man kan t.ex. jämföra med att i Göteborg så har övervakningskamerorna ombord på spårvagnarna tydligen till och med varit såpass bra att de kunnat användas för att identifiera folk som vandaliserat vagnarna från utsidan (stenkastning). Om jag inte minns fel har det dessutom skett flera gånger.
SL m.fl. vill kalla kamerorna för trygghetskameror, inte övervakningskameror. Men om de inte används för att hjälpa dem som råkar illa ut så kan man klassa ordet trygghetskameror som nyspråk.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
andeng

Inlägg av andeng »

M_M skrev:Arbetsgivaren ska givetvis till motsatsen bevisats stå på sina anställdas sida.
Nej, arbetsgivaren ska självklart inte stå på sina anställdas sida tills dess att motsatsen har bevisats. Arbetsgivaren ska inte stå på någons sida intill dess att en ordentlig utredning har gjorts. Har alltför många gånger råkat ut för att arbetsgivaren (SL:s bussentreprenörer) vid klagomål bara upprepar förarnas bortförklaringar, trots att dessa bortförklaringar är uppenbara lögner.
Anders Engström
Kjell L

Inlägg av Kjell L »

andeng skrev:
Nej, arbetsgivaren ska självklart inte stå på sina anställdas sida tills dess att motsatsen har bevisats. Arbetsgivaren ska inte stå på någons sida intill dess att en ordentlig utredning har gjorts. Har alltför många gånger råkat ut för att arbetsgivaren (SL:s bussentreprenörer) vid klagomål bara upprepar förarnas bortförklaringar, trots att dessa bortförklaringar är uppenbara lögner.
Dina negationer passar bättre på SL:s forumsida som förvisso är flyttad till Facebook men det vore trevligare om du kräktes där i stället.

tycker

Kjell L
andeng

Inlägg av andeng »

Kjell L skrev:
andeng skrev:
Dina negationer passar bättre på SL:s forumsida som förvisso är flyttad till Facebook men det vore trevligare om du kräktes där i stället.

tycker

Kjell L
Är det möjligen så att Kjell L är bussförare och tillhör de som ibland får befogade klagomål riktade mot sig? De flesta bussförare som jag träffar på i SL-trafiken är trevliga, kompetenta och yrkesskickliga förare, men det förtar inte att trafikledning etc ska inte hålla sina oskickliga förare bakom ryggen innan en ordentlig utredning är genomförd. I en så pass stor verksamhet som SL:s busstrafik finns det tyvärr ett antal förare som inte har i ett serviceyrke att göra överhuvudtaget.
Anders Engström
Kjell L

Inlägg av Kjell L »

Bra andeng, nu blev kritiken mer nyanserad. Oskickliga klantar finns i alla företag, branscher och nivåer det vet vi väl alla så det behöver väl knappast påpekas. I en annan tråd https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 14&t=31355 framförs av dig och andra en trist attityd om personalens tillkortakommanden i hanteringen av nya funktioner i Accessmaskinen. Jag försökte förklara att det inte alltid är den som sitter bakom ratten som är problemet när det gäller okunskap om nya rutiner och handgrepp. Men några skribenter var helt oförstående över det och förordade avsked på grått papper. Sånt är tråkigt och drar ner både stämningen och den intellektuella nivån i detta forum.

Efter 40 år i servicebranschen (30 år inom SL 10 år inom fastighetsbranschen) har jag aldrig dragit på mig något klagomål från kunderna, men visst det har väl hänt att man har fått ovett för att saker och ting inte funkat genom åren, men det tillhör undantagen med stort U. Jag försvarar inte de som skiter i att sköta sitt jobb men allt är inte som det ser inte ut att vara, eller vad man tror det är, utan att veta.

Det som den här aktuella föraren gjort sig skyldig till är oförlåtligt och drar givetvis ner förtroendet för både SL och bussförare i allmänhet.

Därmed när jag en from förhoppning om att vi kan hålla oss undan från att svärta ner folk till höger och vänster med allmänna generaliseringar.

vänliga hälsningar

Kjell L
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

andeng skrev: Är det möjligen så att Kjell L är bussförare och tillhör de som ibland får befogade klagomål riktade mot sig? De flesta bussförare som jag träffar på i SL-trafiken är trevliga, kompetenta och yrkesskickliga förare, men det förtar inte att trafikledning etc ska inte hålla sina oskickliga förare bakom ryggen innan en ordentlig utredning är genomförd. I en så pass stor verksamhet som SL:s busstrafik finns det tyvärr ett antal förare som inte har i ett serviceyrke att göra överhuvudtaget.
Ja, vi har tydligen fått in ytterligare en kverulant på forumet. Välkommen! När man inte har något annat att komma med kan man ju misstänkliggöra den vars åsikter man inte gillar istället.

Dessutom torde det väl vara klarlagt för de flesta (åtminstone här) att ingen får ägna sig åt sådant här. Vederbörande blev ju också dömd. Vad som är mest skrämmande att att polisen, som är den man ska vända sig till om man tror sig utsatt för brott - inte bussbolagen, inte tog detta på allvar först. Däri ligger det stora problemet här, eftersom det är på polisens begäran som bilderna från övervaknings/trygghetskamerorna säkras för vidare utredning.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

Kött på benen? Det där är ju bara två hatbloggar från den sverigedemokratiska undervegetationen. Det vore tacknämligt om vi slapp få in detta tema här!
Användarens profilbild
C4-Fantast

Inlägg av C4-Fantast »

Tagbitaren skrev:Kött på benen? Det där är ju bara två hatbloggar från den sverigedemokratiska undervegetationen. Det vore tacknämligt om vi slapp få in detta tema här!
Ja det där där gav definitivt mig kött på benen, information man med alla till buds stående medel undanhåller mig i övriga medier.

"hatbloggar", du gör det lite väl enkelt för dig! Men fortsätt du gärna att sila mygg och svälja kameler, eller varför inte en annan liknelse, att som en struts stoppa huvudet i sanden. Ser man inte problemet, så finns det heller inte...
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

C4-Fantast skrev:
Tagbitaren skrev:Kött på benen? Det där är ju bara två hatbloggar från den sverigedemokratiska undervegetationen. Det vore tacknämligt om vi slapp få in detta tema här!
Ja det där där gav definitivt mig kött på benen, information man med alla till buds stående medel undanhåller mig i övriga medier.

"hatbloggar", du gör det lite väl enkelt för dig! Men fortsätt du gärna att sila mygg och svälja kameler, eller varför inte en annan liknelse, att som en struts stoppa huvudet i sanden. Ser man inte problemet, så finns det heller inte...
Ja, du är ett bra exempel på vad jag menar - t.o.m. med den vanliga sverigedemokratiska hat- och konspirationsretoriken om "information man med alla till buds stående medel undanhåller mig i övriga medier". Eller dina övriga utfall! Men jag vet precis vad ni går för. Har man haft en numera riksdagsman för Sverigedemokraterna som arbetskamrat så har man.
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Tänk om vi kunde slippa all främlingsfientlighet och alla antydningar mot att alla SL-busschaufförer är lata överlag. Det vore ett så mycket trevligare forum då.
Låst