Nya registreringsskyltar 2014
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Nya registreringsskyltar 2014
- Möjligheten att beställa 480 mm breda skyltar utan EU-märkning försvinner. 520 mm breda skyltar med EU-märkning blir obligatoriska.
- EU-märkning införs på de mindre så kallade USA-skyltarna, gröna saluvagnsskyltar och gula taxiskyltar
- En helt ny typ av registreringsskylt införs. En tävlingsskylt för tävlingsfordon (t.ex rallybilar och tävlingsmotorcyklar), som kommer att bli orange med svarta tecken.
http://www.bussmagasinet.se/2013/05/nya ... -nasta-ar/
- EU-märkning införs på de mindre så kallade USA-skyltarna, gröna saluvagnsskyltar och gula taxiskyltar
- En helt ny typ av registreringsskylt införs. En tävlingsskylt för tävlingsfordon (t.ex rallybilar och tävlingsmotorcyklar), som kommer att bli orange med svarta tecken.
http://www.bussmagasinet.se/2013/05/nya ... -nasta-ar/
Re: Nya registreringsskyltar 2014
Hur blir det med de helsvarta skyltarna med en del hål i?Verspieder skrev:- Möjligheten att beställa 480 mm breda skyltar utan EU-märkning försvinner. 520 mm breda skyltar med EU-märkning blir obligatoriska.
- EU-märkning införs på de mindre så kallade USA-skyltarna, gröna saluvagnsskyltar och gula taxiskyltar
- En helt ny typ av registreringsskylt införs. En tävlingsskylt för tävlingsfordon (t.ex rallybilar och tävlingsmotorcyklar), som kommer att bli orange med svarta tecken.
http://www.bussmagasinet.se/2013/05/nya ... -nasta-ar/

Jag tycker frekvensen bilar utan reg.skylt fram är ganska hög. Dels bilar där det finns en tom skylthållare, dels bilar med en front som ser ut att sakna plats för registreringsskylt.
Att ta bort möjligheten att välja skylt utan EU-symbol är bra. Vad var syftet med att erbjuda det?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: Nya registreringsskyltar 2014
Det blåa fältet med EU-symbolen var ju frivillig i alla länder där den successivt infördes. I Storbritannien har det än idag inte införts något blått EU-fält, och Belgarna kom med detta som tillval bara för 2-3 år sedan. Att tvinga på alla svenska medborgare en EU-symbol direkt den 1 januari 1995 hade nog lett till många arga reaktioner från de som inte ville bli påtvingade en politisk symbol på sina fordon. Alternativet hade väl varit att tvångsinföra det blå fältet, men att där fått välja mellan "Tre konor" och "EU-stjärnorna" som symbol ovanför det vita S:et.LÅ1 skrev:Att ta bort möjligheten att välja skylt utan EU-symbol är bra. Vad var syftet med att erbjuda det?
Personligen vill jag inte tvingas ha det blåa fältet på mina äldre (i övrigt helt tidstypiska) bilar av 1975 respektive 1986 års modeller, och har därför nu beställt 480 mm breda utbytesskyltar (utan blått fält) till dem, att ha liggandes i reserv. Jag gissar att även många andra ägare av betydligt äldre bilar har samma åsikt. Ett blått fält med EU-symbol t.ex på skylten i USA-storlek på en Chevrolet av 1957 års modell blir ju inte riktigt snyggt...
När det gäller de nyare vardagsbilar (tillverkade efter år 2000) jag ägt har jag istället beställt nya skyltar med EU-symbol till dem, inkl en ny snygg helsvart ram, för att EU-skyltarna passar riktigt bra på nya bilar.
Re: Nya registreringsskyltar 2014
Jag köper argumentet om att man inte vill ha det blåa fältet på äldre bilar. En del veteranbilsägare låter ju en gammal skylt med länsbokstav sitta kvar på lämplig plats. Förutom den nyare skylten med tre bokstäver. Lagligt eller ej?Verspieder skrev:Det blåa fältet med EU-symbolen var ju frivillig i alla länder där den successivt infördes. I Storbritannien har det än idag inte införts något blått EU-fält, och Belgarna kom med detta som tillval bara för 2-3 år sedan. Att tvinga på alla svenska medborgare en EU-symbol direkt den 1 januari 1995 hade nog lett till många arga reaktioner från de som inte ville bli påtvingade en politisk symbol på sina fordon. Alternativet hade väl varit att tvångsinföra det blå fältet, men att där fått välja mellan "Tre konor" och "EU-stjärnorna" som symbol ovanför det vita S:et.LÅ1 skrev:Att ta bort möjligheten att välja skylt utan EU-symbol är bra. Vad var syftet med att erbjuda det?
Personligen vill jag inte tvingas ha det blåa fältet på mina äldre (i övrigt helt tidstypiska) bilar av 1975 respektive 1986 års modeller, och har därför nu beställt 480 mm breda utbytesskyltar (utan blått fält) till dem, att ha liggandes i reserv. Jag gissar att även många andra ägare av betydligt äldre bilar har samma åsikt. Ett blått fält med EU-symbol t.ex på skylten i USA-storlek på en Chevrolet av 1957 års modell blir ju inte riktigt snyggt...
När det gäller de nyare vardagsbilar (tillverkade efter år 2000) jag ägt har jag istället beställt nya skyltar med EU-symbol till dem, inkl en ny snygg helsvart ram, för att EU-skyltarna passar riktigt bra på nya bilar.
Det var väll aldrig tal om att "tvinga på alla svenska medborgare en EU-symbol direkt den 1 januari 1995". Alla ägare av svenskregistrerade bilar möjligen. Men inte ens det, så länge de hade bilar registrerade före det datumet. Började man ens att erbjud EU-symbolen 1995? (Men från 1995 var vi ju en del av EU och då borde väl egentligen inte EU-symbolen uppfattas som mer politiskt än S:et? Men det gjorde det säkert. Det erbjöds då det sättet en möjlighet att visa att man inte ville ha med EU att göra. Det var säkert en bra "säkerhetsventil".

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: Nya registreringsskyltar 2014
Ursäkta att jag inte var extremt övertydlig. Självklart menade jag "påtvingande av EU-skylt till alla ägare av ett svenskregistrerat fordon som behövde en utbytesskylt efter ett visst datum". Jag glömde bort att man älskar att försöka missförstå det mesta i detta forum.LÅ1 skrev:Det var väll aldrig tal om att "tvinga på alla svenska medborgare en EU-symbol direkt den 1 januari 1995". Alla ägare av svenskregistrerade bilar möjligen.
Nej, EU-symbolen kom inte som alternativ förrän ungefär 2002 om jag minns rätt. Men ställer mig likväl frågande till att ett statligt verk (eller "förvaltningsmyndighet" då, för att undvika framtida ordmärkningar) nu väljer att tvinga alla fordonsägare och veteranfordonsägare i Sverige att ha ett blått fält med en EU-symbol på sina fordon, vare sig de vill eller inte.LÅ1 skrev:Men inte ens det, så länge de hade bilar registrerade före det datumet. Började man ens att erbjud EU-symbolen 1995? (Men från 1995 var vi ju en del av EU och då borde väl egentligen inte EU-symbolen uppfattas som mer politiskt än S:et? Men det gjorde det säkert. Det erbjöds då det sättet en möjlighet att visa att man inte ville ha med EU att göra. Det var säkert en bra "säkerhetsventil".)
Skulle DVLA (Driver and Vehicle Licensing Agency) i Storbritannien ta bort möjligheten att beställa nytillverkade svarta utbytesregistreringsskyltar till brittiska fordon som är äldre än c:a 1972 års modell, och tvinga dem att byta till de nya vita och gula skyltarna (inkl ett blått EU-fält) om de svarta skyltarna går sönder... ja, då skulle det nog bli rejäla protester.
Re: Nya registreringsskyltar 2014
Det var inte menat som ordmärkeri, utan jag satt och analyserade texten och funderade på hur det verkligen förhöll sig, och sedan skrev jag ner min reflektion.Verspieder skrev:Ursäkta att jag inte var extremt övertydlig. Självklart menade jag "påtvingande av EU-skylt till alla ägare av ett svenskregistrerat fordon som behövde en utbytesskylt efter ett visst datum". Jag glömde bort att man älskar att försöka missförstå det mesta i detta forum.LÅ1 skrev:Det var väll aldrig tal om att "tvinga på alla svenska medborgare en EU-symbol direkt den 1 januari 1995". Alla ägare av svenskregistrerade bilar möjligen.
Nej, EU-symbolen kom inte som alternativ förrän ungefär 2002 om jag minns rätt. Men ställer mig likväl frågande till att ett statligt verk (eller "förvaltningsmyndighet" då, för att undvika framtida ordmärkningar) nu väljer att tvinga alla fordonsägare och veteranfordonsägare i Sverige att ha ett blått fält med en EU-symbol på sina fordon, vare sig de vill eller inte.LÅ1 skrev:Men inte ens det, så länge de hade bilar registrerade före det datumet. Började man ens att erbjud EU-symbolen 1995? (Men från 1995 var vi ju en del av EU och då borde väl egentligen inte EU-symbolen uppfattas som mer politiskt än S:et? Men det gjorde det säkert. Det erbjöds då det sättet en möjlighet att visa att man inte ville ha med EU att göra. Det var säkert en bra "säkerhetsventil".)
Skulle DVLA (Driver and Vehicle Licensing Agency) i Storbritannien ta bort möjligheten att beställa nytillverkade svarta utbytesregistreringsskyltar till brittiska fordon som är äldre än c:a 1972 års modell, och tvinga dem att byta till de nya vita och gula skyltarna (inkl ett blått EU-fält) om de svarta skyltarna går sönder... ja, då skulle det nog bli rejäla protester.
Nu fick jag också klart för mig varför brittiska bilar kan ha lite olika färg på skyltarna. Tack för den upplysningen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Nya registreringsskyltar 2014
I andra länder var folk sugna på "EU-skyltar" redan före de gick med i EU. 2003 då Polen var påväg in i EU såg jag ett antal bilar som hade "EU-skylt" fast utan EU-loggan i det blåa fältet, färdigt att klistra på en EU-logga den dag Polen gick med i EU.
Bra tips att beställa ny uppsättning skyltar till äldre bilar.
Lite länkar:
Transportstyrelsens info om att beställa skyltar. OBS att de är inte övertydliga hur man går vidare för att faktiskt beställa. Beställning verkar (bland annat) gå att göra under "E-tjänster" i menyn till höger om texten.
Sida med länk till en PDF med info om befintliga skylttyper
Bra tips att beställa ny uppsättning skyltar till äldre bilar.
Lite länkar:
Transportstyrelsens info om att beställa skyltar. OBS att de är inte övertydliga hur man går vidare för att faktiskt beställa. Beställning verkar (bland annat) gå att göra under "E-tjänster" i menyn till höger om texten.
Sida med länk till en PDF med info om befintliga skylttyper
Re: Nya registreringsskyltar 2014
De har glömt skylten som endast har en kungakrona på vit botten! 

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Nya registreringsskyltar 2014
Synd att man inte också inför ett slags "veteranskyltar". Alltså att fordon äldre än, säg 1973, kunde få sina personliga registreringsskyltar utformade med det typsnitt som gällde då. Nu ser det inte riktigt "äkta" ut.Verspieder skrev: - En helt ny typ av registreringsskylt införs. En tävlingsskylt för tävlingsfordon (t.ex rallybilar och tävlingsmotorcyklar), som kommer att bli orange med svarta tecken.
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Nya registreringsskyltar 2014
Norska skyltar ser också ut så, men med norska flaggan i stället. Tror knappast de är särskilt "sugna" på EU, utan snarare att det kan vara praktiskt.M_M skrev:I andra länder var folk sugna på "EU-skyltar" redan före de gick med i EU. 2003 då Polen var påväg in i EU såg jag ett antal bilar som hade "EU-skylt" fast utan EU-loggan i det blåa fältet, färdigt att klistra på en EU-logga den dag Polen gick med i EU.
Re: Nya registreringsskyltar 2014
Här kan man studera skyltarna i olika länder. T.ex. norsk skylt med flagga.
Man kan också på en karta se de tyska skyltarnas ortidentifiering. Alltså de första bokstäverna i reg.numret som visar varifrån bilen kommer. Det sägs ofta att f.d. Östtyskland fått tre bokstäver och att detta är diskriminerande på något sätt. Men ser man på kartan så stämmer det inte, även om trebokstavskombinationerna är vanligare i öst.
Man kan också på en karta se de tyska skyltarnas ortidentifiering. Alltså de första bokstäverna i reg.numret som visar varifrån bilen kommer. Det sägs ofta att f.d. Östtyskland fått tre bokstäver och att detta är diskriminerande på något sätt. Men ser man på kartan så stämmer det inte, även om trebokstavskombinationerna är vanligare i öst.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Nya registreringsskyltar 2014
Allt kan kännas "diskriminerande". Normalt har storstäder en bokstav (B = Berlin, M = München etc), mindre orter två och ännu mindre tre. När Östtyskland kom med i systemet så var väl många en- och tvåbokstavskombinationer redan upptagna. Det sägs att innan tyskarna accepterat de nuvarande gränserna så hade man kombinationer reserverade även för Danzig, Breslau, Köningsberg etc. Intressant att man framhärdar med en så lokalt (närmast på kommunnivå) system. Relativt korta flyttningar (och ägarbyten) kräver omregistrering av fordonet. Mycket byråkratiskt jobb kan man tycka. Frankrike och Spanien har nyligen gått över till ett rikstäckande system som i Sverige.
Re: Nya registreringsskyltar 2014
Det en del av de f.d. östtyskarna med rätta känner sig diskriminerade över är väl att "allt" skulle göras som en annektering till Västtyskland.Anders Hanquist skrev:Allt kan kännas "diskriminerande". Normalt har storstäder en bokstav (B = Berlin, M = München etc), mindre orter två och ännu mindre tre. När Östtyskland kom med i systemet så var väl många en- och tvåbokstavskombinationer redan upptagna. Det sägs att innan tyskarna accepterat de nuvarande gränserna så hade man kombinationer reserverade även för Danzig, Breslau, Köningsberg etc. Intressant att man framhärdar med en så lokalt (närmast på kommunnivå) system. Relativt korta flyttningar (och ägarbyten) kräver omregistrering av fordonet. Mycket byråkratiskt jobb kan man tycka. Frankrike och Spanien har nyligen gått över till ett rikstäckande system som i Sverige.
Eftersom vi är i "Ordet är fritt" så kastar jag in en vänsterpolitisk fackla!

-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: Nya registreringsskyltar 2014
Västtysk tv hade med hela dåvarande DDR, inkl Danzig, Breslau, Köningsberg, ja hela Ostpreussen på väderkartorna in på 1950- 60 och kanske även 1970-talet.Anders Hanquist skrev:Allt kan kännas "diskriminerande". Normalt har storstäder en bokstav (B = Berlin, M = München etc), mindre orter två och ännu mindre tre. När Östtyskland kom med i systemet så var väl många en- och tvåbokstavskombinationer redan upptagna. Det sägs att innan tyskarna accepterat de nuvarande gränserna så hade man kombinationer reserverade även för Danzig, Breslau, Köningsberg etc. Intressant att man framhärdar med en så lokalt (närmast på kommunnivå) system. Relativt korta flyttningar (och ägarbyten) kräver omregistrering av fordonet. Mycket byråkratiskt jobb kan man tycka. Frankrike och Spanien har nyligen gått över till ett rikstäckande system som i Sverige.
Korta flyttar över en motsvarande "länsgräns" i Tyskland kräver att ägaren måste byta skyltar på sitt fordon, ja... men om ägaren byter in sin gamla bil till en ny (utan att flytta), så tar han med sig sina skyltar till den nya bilen.
Raka motsatsen mot t.ex Sverige, Norge och Storbritannien där ett registreringsnummer följer en fordonsindivid livet ut (med vissa undantag).
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: Nya registreringsskyltar 2014
Ja. Metallskyltar utan EU-märken borde få gå att beställa som tillval till bilar från och med 1973 års modell fram till... tja 1994 för att vara "politiskt korrekt"? Dessa bör dock vara i samma stil som skyltarna såg ut 1973-83, och inte som dagens 480mm-skyltar utan EU-fält.Anders Hanquist skrev:Synd att man inte också inför ett slags "veteranskyltar". Alltså att fordon äldre än, säg 1973, kunde få sina personliga registreringsskyltar utformade med det typsnitt som gällde då. Nu ser det inte riktigt "äkta" ut.Verspieder skrev: - En helt ny typ av registreringsskylt införs. En tävlingsskylt för tävlingsfordon (t.ex rallybilar och tävlingsmotorcyklar), som kommer att bli orange med svarta tecken.
Senast redigerad av Verspieder den söndag 12 maj 2013 17:27, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Nya registreringsskyltar 2014
Liten korrektion: Vi har aldrig haft några landskapsskyltar på våra fordon. Bokstäverna på skyltarna var länsbokstäver. Landskapen hade upphört att ha någon administrativ betydelse långt innan det fanns bilar.
Re: Nya registreringsskyltar 2014
Men några gamla hansestäder fick ett H före. I alla fall fick inte Hamburg H utan HH för Hansestadt Hamburg och HB resp. HL står för Bremen och Lübeck.Anders Hanquist skrev:Allt kan kännas "diskriminerande". Normalt har storstäder en bokstav (B = Berlin, M = München etc), mindre orter två och ännu mindre tre. När Östtyskland kom med i systemet så var väl många en- och tvåbokstavskombinationer redan upptagna.
Tror inte att Hamburgerborna (hamburgarna

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Nya registreringsskyltar 2014
Till hansestäderna kan även läggas Rostock som har HRO.
Re: Nya registreringsskyltar 2014
Samt Stralsund och Greifswald.
Även bla Tallinn,Riga, Visby och en kortare tid Kalmar och Stockholm har varit hansestäder, men inte har de H före sina nummerplåtar - av den anledningen i alla fall...
Även bla Tallinn,Riga, Visby och en kortare tid Kalmar och Stockholm har varit hansestäder, men inte har de H före sina nummerplåtar - av den anledningen i alla fall...
Professionell tyckare
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Nya registreringsskyltar 2014
Vi har ju löst detta på nationell nivå. Personligen tycker jag det är mest praktiskt. Bilen behåller sitt nummer från leverans till skrot oberoende av ägare och hens (första gången jag använder detta ord, det finns faktiskt en användning för det) bostadsort (så länge den inte säljs utomlands). Att det kanske är "roligare" med lokal numrering är en annan sak. Men är nyttan värd priset? Tyskland har nog extremt många registermyndigheter. En per Bundesland vore kanske rimligare.