Del av Saltsjöbanan stängs av i sommar
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 45
- Blev medlem: söndag 01 juli 2012 17:31
Del av Saltsjöbanan stängs av i sommar
Sträckan Slussen - Storängen 29 juni - 11 augusti, pga att de ska bygga bullerskärmar.
http://www.nacka.se/web/bo_bygga/Nyhete ... skarm.aspx
http://www.nacka.se/web/bo_bygga/Nyhete ... skarm.aspx
Re: Del av Saltsjöbanan stängs av i sommar
Intressant.
Hoppas "kompletteras" i detta stycke är fel:
Men det bästa vore att dra om banan, den försvinner från villaträdgårdarna, enkelspåret byggs bort och den får ny station vid Forum Nacka... Sorry att jag tjatar
Hoppas "kompletteras" i detta stycke är fel:
Det vore väl helt fruktansvärt korkat att inte ta till bullerskärmar som dämpar såpass att tågen kan återgå till full hastighet?Eftersom regler om att tågen måste sänka sin hastighet på en sträcka inte räckt för att åstadkomma en accaptabel ljudnivå ska hastighetssänkningen nu kompletteras med en bullerskärm. som. Skärmen blir cirka 1 meter hög och ska ge en bullerdämpning på 8-10 dBA.
Men det bästa vore att dra om banan, den försvinner från villaträdgårdarna, enkelspåret byggs bort och den får ny station vid Forum Nacka... Sorry att jag tjatar

-
- Inlägg: 45
- Blev medlem: söndag 01 juli 2012 17:31
Re: Del av Saltsjöbanan stängs av i sommar
Verkar tyvärr inte så. http://infobank.nacka.se/Handlingar/mil ... _tjskr.pdfM_M skrev:Intressant.
Hoppas "kompletteras" i detta stycke är fel:
Skärmen blir ca 1 m hög och 1 m bred och ger en bullerdämpning på 8-10 dBA. Den maximala ljudnivån på sträckan, var innan åtgärd upp till ca 90 dBA vid mest utsatta bostadsfastighet. Eftersom den maximala ljudnivån från tågtrafik på sträckan enligt nämndens föreläggande den 11 juni 2011, inte får överstiga 75 dBA vid bostad, måste andra åtgärder, t ex hastighetsbegränsning och övervakning av den, även fortsättningsvis vidtas.
Re: Del av Saltsjöbanan stängs av i sommar
Vilken sträcka är det som är hastighetsnedsatt? Hur mycket är hastigheten sänkt? Hur många sekunder förlorar man?Den fria mannen skrev:Verkar tyvärr inte så. http://infobank.nacka.se/Handlingar/mil ... _tjskr.pdfM_M skrev:Intressant.
Hoppas "kompletteras" i detta stycke är fel:
Skärmen blir ca 1 m hög och 1 m bred och ger en bullerdämpning på 8-10 dBA. Den maximala ljudnivån på sträckan, var innan åtgärd upp till ca 90 dBA vid mest utsatta bostadsfastighet. Eftersom den maximala ljudnivån från tågtrafik på sträckan enligt nämndens föreläggande den 11 juni 2011, inte får överstiga 75 dBA vid bostad, måste andra åtgärder, t ex hastighetsbegränsning och övervakning av den, även fortsättningsvis vidtas.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Del av Saltsjöbanan stängs av i sommar
Det är en del av sträckan mellan Saltsjö-Järla och Storängen som är nedsatt från 70 km/h till 40 km/h. Totalt är sträckan 1193 m lång, varför man förlorar 46 sekunder.twr skrev:Vilken sträcka är det som är hastighetsnedsatt? Hur mycket är hastigheten sänkt? Hur många sekunder förlorar man?
P.g.a. bantekniska förhållanden och de prejudicerande bullerdomar som sedan ett par år föreligger är det inte aktuellt att vänta sig att hastigheten ska kunna höjas till fulla 70 km/h på den aktuella sträckan, trots bullerskydd.
-
- Inlägg: 68
- Blev medlem: lördag 17 december 2011 20:10
Re: Del av Saltsjöbanan stängs av i sommar
Varför klagar folk? Måste ju varit något de tagit betänkande när de köpte huset, inte direkt så att bullret kom efter att flyttade dit. Då får man skylla sig själv om det är för bullrig. (Samma sak gäller de boende vid Bromma flygplats)
känslan när man missar tuben med 1 sekunds marginal....
-
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
- Ort: Göteborg
Re: Del av Saltsjöbanan stängs av i sommar
Du har räknat med oändligt hög acceleration. Vagnarna på Saltsjöbanan har mycket låg acceleration och stationsavstånden på sträckan är korta. I praktiken kan man knappast köra 70 km/h någon längre del av sträckan. Därmed blir tidsförlusten mycket mindre än 46 sekunder.Freiztan skrev:Det är en del av sträckan mellan Saltsjö-Järla och Storängen som är nedsatt från 70 km/h till 40 km/h. Totalt är sträckan 1193 m lång, varför man förlorar 46 sekunder.twr skrev:Vilken sträcka är det som är hastighetsnedsatt? Hur mycket är hastigheten sänkt? Hur många sekunder förlorar man?
Re: Del av Saltsjöbanan stängs av i sommar
Därför att då banan byggdes 1893 fanns inte Asperger, ADHD, damp och diverse andra medicinska diagnoser. Däremot fanns det en hel del institutioner a k a mentalsjukhus som man kunde skicka de som inte ansågs "normala". Idag bygger vi bullerplank då vi avvecklat den svenska mentalsjukhusvården...Söderort FTW skrev:Varför klagar folk? Måste ju varit något de tagit betänkande när de köpte huset, inte direkt så att bullret kom efter att flyttade dit. Då får man skylla sig själv om det är för bullrig. (Samma sak gäller de boende vid Bromma flygplats)
Tiderna förändras och idag värderas även fastigheter efter hur pass bullrigt det är...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Del av Saltsjöbanan stängs av i sommar
Intressant slutsats... Är det bara de som annars skulle ha bebott mentalsjukhus som störs av buller menar du?roggek skrev:Idag bygger vi bullerplank då vi avvecklat den svenska mentalsjukhusvården...

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Del av Saltsjöbanan stängs av i sommar
Oftast ja...twr skrev:Intressant slutsats... Är det bara de som annars skulle ha bebott mentalsjukhus som störs av buller menar du?roggek skrev:Idag bygger vi bullerplank då vi avvecklat den svenska mentalsjukhusvården...
Väggarna på Långbro och Beckomberga var tjocka för att utestänga ljud...
Fanns säkert en hel del massa andra kurer både mekaniskt och medicinskt att tillämpa om oljuden blev för höga...
Fenomenet "buller" har m a o ökat med dagens generationer av människor, tur vi inte har Viggenplanen kvar...Dagens generation skulle dö på kuppen...
Med det sagt så anser jag att bullerplank längs Saltsjöbanan är ett problem, som dagens generation har åstadkommit genom att toleransen för ljud sänkts...
Och troligtvis också värdet på deras villor längs banan.
Bullerplanket är bara ett svepskäl för att inte villaägarna skall förlora pengar...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
-
- Inlägg: 2138
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Del av Saltsjöbanan stängs av i sommar
Eftersom jag som f.d. förare på C6-C9 vet lite om hur dom var att köra ljudmässigt så måste jag säga att efter ha åkt med C10-C11 flera gånger att dom skramlar ordentligt särskilt i Henriksdalstunneln. Är det vagnarna som inte sköts om ordentligt eller banan som gör att dom har så hög ljudnivå? Har ju också jobbat på dom gamla trävagnarna som då fanns på Saltsjöbanan som var betydligt tystare.
Re: Del av Saltsjöbanan stängs av i sommar
Ja, det är verkligen förargligt att spårvägen( järnvägen?) måste anpassa sig till verkligheten. Att folks hälsa äventyras får ses vara av mindre vikt bara tåget kommer fram. Lite buller ska man väl tåla även om det innebär några år kortare i livet.
OBS, inlägget kan innehålla en släng av ironi.
OBS, inlägget kan innehålla en släng av ironi.
Re: Del av Saltsjöbanan stängs av i sommar
Saltsjöbanan är och har alltid varit en järnväg.BSB101 skrev:Ja, det är verkligen förargligt att spårvägen( järnvägen?) måste anpassa sig till verkligheten.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Del av Saltsjöbanan stängs av i sommar
Det skulle förmodligen räcka att sätta in C20 så skulle bullret upphöra. Om SL går ner till 1893 års bullernivå så lovar jag att alla blir nöjda. Ånglok med trävagnar i dåtidens farter var mycket tysta.
HS
HS
Re: Del av Saltsjöbanan stängs av i sommar
De nuvarande tågen skramlar och väsnas rätt ordentligt. Jag bor ganska långt från banan men hör tågen (dock utan att störas). Den materiel som användes fram till 1976 bullrade också, men det var ett annat ljud. Dessutom har trafiken ökat avsevärt sedan 1970-talet, numera normalt 20-minuterstrafik och tidigare vanligen 35 - 40 minuters intervall. Men köper man ett hus vid en järnväg måste man förstås räkna med buller, dock vore det bra både för tågpassagerare och kringboende om man kunde få ner ljudnivån, vilket kanske är möjligt genom att köra C20 eller spårvagn.Söderort FTW skrev:Varför klagar folk? Måste ju varit något de tagit betänkande när de köpte huset, inte direkt så att bullret kom efter att flyttade dit. Då får man skylla sig själv om det är för bullrig. (Samma sak gäller de boende vid Bromma flygplats)
/Gunnar Ekeving
-
- Inlägg: 2138
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Del av Saltsjöbanan stängs av i sommar
Det finns väl höggolvs Stadtbahn vagnar på 2:a handmarknaden nu om jag minns rätt, dom gamla T-banevagnarna borde väl uppnått sin ekonomiska livslängd nu iallafall
Re: Del av Saltsjöbanan stängs av i sommar
Träslipers?! På köpet får man mindre besvär och kostnader med bland mycket annat sprickor i boggieramar.Henrik Schütz skrev:Det skulle förmodligen räcka att sätta in C20 så skulle bullret upphöra. Om SL går ner till 1893 års bullernivå så lovar jag att alla blir nöjda. Ånglok med trävagnar i dåtidens farter var mycket tysta.
HS
MÅSTE man stänga av trafiken helt för ett arbete utanför fria rummet?
Om man lyckas med att ytterligare försinka de sk "underhållsarbetena" vid Saltsjöbadens station, något
som inte verkar helt otroligt, slipper man ju att driftsätta sträckan till Neglinge innan trafiken där ändå
ska nedläggas temporärt...Målsättningen verkar vara att köra tåg så lite som möjligt, helst inte alls!

Att låta spårbron vid Danvikstull ligga oanvänd samtidigt som motsvarande vägbroar delvis är avstängda
kommenterar jag inte - moderatorn skulle ingripa - men ni förstår säkert...
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
-
- Inlägg: 45
- Blev medlem: söndag 01 juli 2012 17:31
Re: Del av Saltsjöbanan stängs av i sommar
Eftersom det är spårnära skärmar man bygger antar jag att man måste arbeta på spåret. Och eftersom villaägarna inte tål nattarbete kommer det utföras 07 - 22 på dagarna, möjligen därav anledningen till att man inte kan köra tåg på den sträckan. Sen, varför man inte kan skapa en pendel Slussen - Saltsjö-Järla, det kan någon annan svara på...643 skrev:MÅSTE man stänga av trafiken helt för ett arbete utanför fria rummet?
Om man lyckas med att ytterligare försinka de sk "underhållsarbetena" vid Saltsjöbadens station, något
som inte verkar helt otroligt, slipper man ju att driftsätta sträckan till Neglinge innan trafiken där ändå
ska nedläggas temporärt...Målsättningen verkar vara att köra tåg så lite som möjligt, helst inte alls!
![]()
Att låta spårbron vid Danvikstull ligga oanvänd samtidigt som motsvarande vägbroar delvis är avstängda
kommenterar jag inte - moderatorn skulle ingripa - men ni förstår säkert...
Re: Del av Saltsjöbanan stängs av i sommar
Det bullrar mer om spårunderhållet är eftersatt med avseende på slipning av rälerna, för att slipa ner den korrugering som alltid uppstår. Jämför med de vågiga ojämnheter som uppstår på grusvägar, modell tvättbräda. Efter slipning torde ljudnivåerna gå ned radikalt. Vagnarnas boggiekonstruktion medverkar också till att förstärka eller försvaga ljudspridningen. Istället för att byta ut vagnarna kanske det skulle räcka med att byta ut boggierna till C20-typ. Detta sagt utan att känna till huruvida spårunderhållet på den aktuella banan.
mvh
Kjell L
mvh
Kjell L
Re: Del av Saltsjöbanan stängs av i sommar
Menar du att de som bor i villorna kring Lillängen i stor utsträckning skulle ha suttit i mentalsjukhus om samhället sett ut som för 100 år sen, men idag istället skriker så starkt att villorna stör tågresenärerna?roggek skrev:Därför att då banan byggdes 1893 fanns inte Asperger, ADHD, damp och diverse andra medicinska diagnoser. Däremot fanns det en hel del institutioner a k a mentalsjukhus som man kunde skicka de som inte ansågs "normala". Idag bygger vi bullerplank då vi avvecklat den svenska mentalsjukhusvården...Söderort FTW skrev:Varför klagar folk? Måste ju varit något de tagit betänkande när de köpte huset, inte direkt så att bullret kom efter att flyttade dit. Då får man skylla sig själv om det är för bullrig. (Samma sak gäller de boende vid Bromma flygplats)
Tiderna förändras och idag värderas även fastigheter efter hur pass bullrigt det är...
Eller menar du att de som åker med Saltsjöbanan i stor usträckning skulle ha suttit i mentalsjukhus om samhället sett ut som för 100 år sen, men idag skriker så hårt ut genom tågens öppna fönster att det stör de som bor i villorna?
"Damp" finns inte som diagnos. Vad har Asperger och ADHD med bullerstörda villaboende att göra?