Berlins S- och U-bahn under murens tid

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Berlins S- och U-bahn under murens tid

Inlägg av LÅ1 »

Yngve skrev:
LÅ1 skrev:
andeng skrev: Ordern om låg hastighet vid passage av de östliga spökstationerna var ett "västdiktat" för att den som eventuellt lyckades komma så långt skulle kunna kasta sig ombord på tåget. Ett flertal av tågen under denna tid hade dörrar som kunde öppnas under färd. Ur östsynpunkt hade det givetvis varit bäst om tågen hade gått så fort som möjligt så att ingen hade kunnat ta sig ombord under stationspassagerna. I verkligheten så var nog hastighetssänkningen mest symbolisk, men möjligheten skulle finnas.
Skulle det lyckats några gånger så skulle nog passagen under Östberlin stoppas, gissar jag.
Neppe, transitstrekningen var tung inntektskilde for DDR. Les her. Intressant å følge endringen i godtgjørelsen fra 1963 og frem til 1989.

Forøvrig var det som nevnt en signaltekniker som i 1980 lyktes å rømme med hele familien ved å stanse et tog på linje U8 mellom Jannowitzbrücke og Alexanderplatz. Les her
Några rymlingar kunde det alltså vara värt att få in lite västvaluta! ;)



Jag hittade en film där någon visar dagen Friedrichstrasse och kommenterar hur det var under DDR-tiden:



Sista delen av filmen visar Friedrichstrasse station.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Yngve
Inlägg: 658
Blev medlem: måndag 20 januari 2003 19:00
Ort: Ski, utflyttet fra Oslo
Kontakt:

Re: Berlins S- och U-bahn under murens tid

Inlägg av Yngve »

LÅ1 skrev: Några rymlingar kunde det alltså vara värt att få in lite västvaluta! ;)
Ja, helt klart. DDR solgte jo ved flere anledninger disidenter, politisk "forvirrede" og andre bråkmakere til BRD i bytte mot konvertibel valuta. Forøvrig leste jeg et sted at føreren som plukket opp familien ved Jannowitzbrücke ikke lenger kunne tjenestegjøre på U6/U8 av fare for represalier.

Det var ved minst et par anledninger stans på transitstrekningene, hvor pendlere på vei hjem til middag måtte vente i timesvis under østBerlin. Var jo litt styr å evakuere et tog, så det gjorde man ikke i utrengsmål....

Hastighetsbegrensningen var en sammensurium av politikk og driftsbestemmelser. I begynnelsen definerte BVG (vest) det som passering av stasjon og svært lav hastighet. DDR fryktet at transportpoliti på spøkelsestasjonene skulle kaste seg inn på passerende tog og presset derfor BVG (vest) til å øke hastigheten. Men det var samtidig grenser for hvor fort det var mulig å kjøre på strekningen da sporvedlikeholdet var så som så....
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Berlins S- och U-bahn under murens tid

Inlägg av M_M »

Att BVG körde sakta (eller till och med kanske stannade till) vid varje station berodde på att de/väst vägrade erkänna att stationerna stängts.
Skriv svar