Lidingöbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Per Lind

Re: Lidingöbanan

Inlägg av Per Lind »

Bussmicke skrev:
Odd skrev:Ej spikat ännu. Troligen kommer besked senast på fredag, men man kan aldrig veta.

Det planeras dock festiviteter strax innan midsommar, så håll utkik...
Okej. Skule vilja besöka Agadepån och ta lite A30-Bilder en sista gång samt fota när vagnar går ut.
Var därför jag undrade, B30 605 har jag ännu inte på bild på Lidingö. Tiden börjar bli knapp.
Vi saknade Dig på 2012 års Hjulboprdsresa. Då hade Du fått 100% av Dina önskningar uppfyllda.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Per Lind skrev:
Bussmicke skrev:
Odd skrev:Ej spikat ännu. Troligen kommer besked senast på fredag, men man kan aldrig veta.

Det planeras dock festiviteter strax innan midsommar, så håll utkik...
Okej. Skule vilja besöka Agadepån och ta lite A30-Bilder en sista gång samt fota när vagnar går ut.
Var därför jag undrade, B30 605 har jag ännu inte på bild på Lidingö. Tiden börjar bli knapp.
Vi saknade Dig på 2012 års Hjulboprdsresa. Då hade Du fått 100% av Dina önskningar uppfyllda.
-Per

Tror jag jobbade då.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
pcongre

Inlägg av pcongre »

Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Intressant!

Ur den första länken (pdf-filen):

"En annan lösning är att Lidingöbanan dras om via Centrum/Torsvik. Vid Lidingöbron leds spårvägen genom en bergtunnel. Efter Torsvikssvängen går Lidingöbanan upp i markplan och följer Stockholmsvägen fram till stadshuset. Över Lejonvägens cirkulationsplats fortsätter tåget på en spårbro och sedan vidare i markplan längs med Södra Kungsvägen för att ansluta till nuvarande sträckning.

Nya spårstationer föreslås vid Torsviks torg och Lidingö centrum. Stationerna Baggeby och Bodal slås ihop och nuvarande station i Torsvik försvinner.

Att dra om Lidingöbanans sträckning genom Centrum/Torsvik minskar restiden för resor från södra Lidingö till centrum och Torsvik, men ökar restiden till Ropsten något. En spårstation intill Lidingö centrum är positivt för centrumets attraktivitet"

Om man ändå dels från annat håll föreslår tunnelbanehöjd på ny spårbro Ropsten-Lidingö och dels här föreslår att bygga en såpass omfattande bergtunnel så kunde man väl lika gärna kosta på sig att kombinera detta (som jag tjatat om i tidigare trådar). Använd samma spår både för spårvagnar och tunneltåg.

En station för smidigt byte i bergtunneln kan ordnas (t.ex. "nästan som i Alvik"-mässigt fast med genomgående spår) eller med hållplatslägen efter varandra (med plattformdörrar på spårvagnshållplatsen för att slippa faran med tunneltågens strömskor och strömskena ihop med spårvagnarnas låga plattformar). Tunneltågen kan sedan fortsätta till en tvåspårig säckstation i/under Lidingö Centrum medan spårvägen kan dras som i förslaget i pdf'en.

Det behöver inte vara smidigt byte mellan spårvagn och tunneltåg vid Lidingö Centrum, enda smidigheten som kan behövas är att det ska gå smidigt att byta buss-tunneltåg och acceptabelt smidigt buss-spårvagn.

Busstrafiken som idag vänder vid Ropsten kan kortas av och göras om till genomgående linjer. Med lite kortare linjer så borde tidhållningen kunna fungera acceptabelt med genomgående/kopplade linjer, och då försvinner behovet av en stor bussterminal. Det behövs inte mer plats vid Lidingö centrum eftersom i princip alla linjer ändå redan har hållplatser där idag, och hela området vid Ropsten kan användas till annat än bussterminal. Win-win!
hgsldf

Inlägg av hgsldf »

Eller om man beskriver det mera som trafikpolitiska ambitioner och mindre i tekniska termer, korta av matarbusslinjer till spårtrafik så tidigt som möjligt, tillåt genomgående busslinjer för att möjliggöra snabba transporter i relationer så länge dessa inte är möjliga med spårtrafik, om jag fattat rätt är jag helt överens.
/Göran
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

hgsldf skrev:Eller om man beskriver det mera som trafikpolitiska ambitioner och mindre i tekniska termer, korta av matarbusslinjer till spårtrafik så tidigt som möjligt, tillåt genomgående busslinjer för att möjliggöra snabba transporter i relationer så länge dessa inte är möjliga med spårtrafik,
Ja, utmärkt sammanfattat.
hgsldf skrev: om jag fattat rätt är jag helt överens.
Jobbigt om man inte är överens med sig själv :wink:
hgsldf

Inlägg av hgsldf »

Jobbigt är det när man umgås mycket med unga människor och lär sig av med att skapa fullständiga meningar :oops:
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Händer även den bäste :wink:
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Nej, mig har det inte hänt :cheesygrin:
twr

Inlägg av twr »

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Bil Sweden: "Superbussar 
i stället för Lidingöbanan"!

(Men vad skall man tro om en organisation som heter Bil Sweden? Bil Sverige eller Car Sweden borde väl vara ett par mer genomtänkta namn på organisationen! En organisation som för övrigt är rejält jävig i detta sammanhang.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Lords_Bonifacijs
Kontakt:

Inlägg av Lords_Bonifacijs »

what's the last date old line is working? i am planning an phototrip soon to make photos of old Lidingo line for my collection.
Senast redigerad av Lords_Bonifacijs den måndag 22 april 2013 12:52, redigerad totalt 1 gånger.
Like narrow gauge railways? Than visit Gulbene - Alūksne narrow gauge railway!
http://www.banitis.lv/eng/index.htm
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

June 20.

HS
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

LÅ1 skrev:Bil Sweden: "Superbussar 
i stället för Lidingöbanan"!

(Men vad skall man tro om en organisation som heter Bil Sweden? Bil Sverige eller Car Sweden borde väl vara ett par mer genomtänkta namn på organisationen! En organisation som för övrigt är rejält jävig i detta sammanhang.)
Att de bara orkar! Har inte den där Molde, Henry Duhs, "Tomtefar" m. fl. av Lidingöbanans fiender (jag orkar inte räkna upp alla fåntrattar som härjar ex.vis på nätttidningen Lidingösidan här - de är inte många, men högljudda) fattat att de slåss för en redan förlorad sak. Lidingöbanan kommer att moderniseras!
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Hur många platser i världen har man ett BRT-system i den bemärkelsen som dom där Bilsverige målar upp, med elbussar och betongbanor. Egentligen borde spårvägen gynna Bilswedens intressen för då slipper dom stora klumpar framför sig hela tiden. Dessutom, enligt Wikipedia, så har man i Istanbul problem med klustering, dvs att bussarna klumpar ihop sig tre-fyra stycken.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Finns ingen plats för BRT mellan Aga och Gåshaga, så är det bara.

HS
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Henrik Schütz skrev:Finns ingen plats för BRT mellan Aga och Gåshaga, så är det bara.

HS
Det finns ju plats för Lidingöbanan i dag. Behöver BRT större plats? (Inte för att jag på något sätt vill förorda BRT, men rent objektivt så borde det väll finnas utrymme?)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

LÅ1 skrev:
Henrik Schütz skrev:Finns ingen plats för BRT mellan Aga och Gåshaga, så är det bara.

HS
Det finns ju plats för Lidingöbanan i dag. Behöver BRT större plats? (Inte för att jag på något sätt vill förorda BRT, men rent objektivt så borde det väll finnas utrymme?)
Ja, BRT behöver större plats än enkelspårig spårväg. Troligtvis en bit mer än dubbelt så mycket plats. Att skära stora sår i små skogar enbart för att låta bussar gå där det nu går spårväg, det är vansinnigt.
Professionell tyckare
twr

Inlägg av twr »

Kantorn skrev:
LÅ1 skrev:

HS
Ja, BRT behöver större plats än enkelspårig spårväg. Troligtvis en bit mer än dubbelt så mycket plats. Att skära stora sår i små skogar enbart för att låta bussar gå där det nu går spårväg, det är vansinnigt.
Ja ibland undrar man ju hur BRT kan vara så fantastiskt. Jag väntar bara på ett förslag att inte lägga spår i Citybanans tunnlar och i stället köra buss där!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

LÅ1 skrev:

HS
Ja, en BRT behöver lika mycket plats som en normal gata. Jag tror att det är 10 meter för 50 km/h och 13 meter för 70km/h (med reservation för minnesfel). Vad jag vet så tillåter inte reglerna några undantag för tex BRT. Det är nog inte ogooglebart.

Edit, kollade och det verkar vara 7 meter för gata max 50 km/h, men det under förutsättningen att det är lågtrafikerat, vilket väl BRT kan anses vara i sammanhanget då inga andra fordon skall gå där.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Skriv svar