A37

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: A37

Inlägg av twr »

Hur väl stämmer de skånska spårvagnsspecarna (i den mån de är beslutade och kända) med de tänkta egenskaperna hos A37?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: A37

Inlägg av Henrik Schütz »

Skåningarna lutar mer åt A35 hållet i fordonskoncept, dock inte så att de valt leverantör eller steghöjd ännu.

HS
Tagbitaren
Inlägg: 467
Blev medlem: onsdag 16 januari 2013 20:19

Re: A37

Inlägg av Tagbitaren »

twr skrev:Hur väl stämmer de skånska spårvagnsspecarna (i den mån de är beslutade och kända) med de tänkta egenskaperna hos A37?
Spårvagnskoncept för Skåne: Svensk kortversion (av det engelskspråkiga dokumentet nedan)
http://www.sparvagnariskane.se/wp-conte ... -11-09.pdf

Tram Concept for Skåne:
http://www.sparvagnariskane.se/wp-conte ... 11-091.pdf

Har vi inte länkat till detta tidigare?
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Mathias Lindow
Inlägg: 22
Blev medlem: måndag 10 september 2012 9:30

Re: A37

Inlägg av Mathias Lindow »

Henrik Schütz skrev:Skåningarna lutar mer åt A35 hållet i fordonskoncept, dock inte så att de valt leverantör eller steghöjd ännu.

HS
Även om den fordonskonceptutredning som Spårvägar i Skåne tagit fram genom TTK i Karlsruhe liknar mer A35 så tror jag inte det är den vägen man kommer vilja gå. I diskussioner med projektchef och politiker i Skåne så är min uppfattning att de nog mer lutar åt en multiledvagn med 100 procent låggolv.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: A37

Inlägg av M_M »

Mathias Lindow skrev:Även om den fordonskonceptutredning som Spårvägar i Skåne tagit fram genom TTK i Karlsruhe liknar mer A35 så tror jag inte det är den vägen man kommer vilja gå. I diskussioner med projektchef och politiker i Skåne så är min uppfattning att de nog mer lutar åt en multiledvagn med 100 procent låggolv.
... stackare ... :(
Användarens profilbild
RR
Inlägg: 237
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 8:48

Re: A37

Inlägg av RR »

Min bäste M_M!

Varför skulle det vara så synd om skåningrna om dom till slut fastnar för att välja multileder?

Undrar Ragnar Thörnblom
Veven på kaffe och plattan i mattan!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: A37

Inlägg av LÅ1 »

RR skrev:Min bäste M_M!

Varför skulle det vara så synd om skåningrna om dom till slut fastnar för att välja multileder?

Undrar Ragnar Thörnblom
Eller är det 100% låggolv som föranleder kommentaren?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: A37

Inlägg av hgsldf »

LÅ1 skrev:
RR skrev:Min bäste M_M!

Varför skulle det vara så synd om skåningrna om dom till slut fastnar för att välja multileder?

Undrar Ragnar Thörnblom
Eller är det 100% låggolv som föranleder kommentaren?
A37(vad det nu blir) kan ju ses som något som liknar urspårning, men jag tar fasta på vad som sagts tidigare i tråden att potential för samordnade inköp föreligger, är det så och framför allt vad gäller tidsperspektiv, ja troligen.

Vad MM syftar på överlåter jag till honom att svara på, men i åtminstone en av städerna kommer det i praktiken inte att handla om traditionell innerstadstrafik. Centrala Helsingborg är en långsmal bebyggelse, isolerat från hamnområden av ett gigantiskt trafikstråk där väl även spårvägen kommer att trafikera ungefär som en Stadtbahn och övriga planerade och andra linjer kommer ju vara mer eller mindre förortsbanor med krav på stabil och snabb framfart, här behövs inga långsamma slingriga ormar!
/Göran
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: A37

Inlägg av M_M »

Jag har för lite erfarenhet av vagnar med riktigt många leder, däremot säger min (visserligen inte jättestora) erfarenhet att vagnar med 100% låggolv blir sällan sådär särdeles bra.
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: A37

Inlägg av hgsldf »

Med tanke på att SL är nyfikna på nya modeller oftare än Svensson byter bil i bland, kan man väl tänka tanken att Stockholms A32:or förmodligen skulle räcka till för den skånska spårvägstrafiken i ett inledningsskede, även om alla tre skulle börja bygga samtidigt. Det är en modern, i Sverige beprövad vagn som åtminstone av trafikanterna har mottagits över förväntan. Vagnars längd och bredd är förmodligen idealisk och man blir tvungna att anlägga hållplatserna på raksträckor och kan därmed kan man enkelt byta vagnar om 20-40 år.
/Göran
Tagbitaren
Inlägg: 467
Blev medlem: onsdag 16 januari 2013 20:19

Re: A37

Inlägg av Tagbitaren »

hgsldf skrev:Med tanke på att SL är nyfikna på nya modeller oftare än Svensson byter bil i bland, kan man väl tänka tanken att Stockholms A32:or förmodligen skulle räcka till för den skånska spårvägstrafiken i ett inledningsskede, även om alla tre skulle börja bygga samtidigt. Det är en modern, i Sverige beprövad vagn som åtminstone av trafikanterna har mottagits över förväntan. Vagnars längd och bredd är förmodligen idealisk och man blir tvungna att anlägga hållplatserna på raksträckor och kan därmed kan man enkelt byta vagnar om 20-40 år.
/Göran
Ja, det förutsätter förstås att SL/SLL är beredda att sälja av sitt A32-bestånd, eftersom Bombardier knappast kommer att vilja tillverka vagntypen mera. Det var ju mycket pust och stön kring delserie 3. Våra A32-or är dessutom bra slitna idag.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: A37

Inlägg av M_M »

Finns det någon egentlig nackdel för SL att blanda A32 och A35 i samma trafiksystem? Visst, de kommer väl ha något olika prestanda på olika punkter, men skillnaderna ska väl inte vara så stora att de behöver separata omlopp?

P.S. vad är slitet? Är det sådant som blir som nytt igen av en kommande revision?
Tagbitaren
Inlägg: 467
Blev medlem: onsdag 16 januari 2013 20:19

Re: A37

Inlägg av Tagbitaren »

M_M skrev:Finns det någon egentlig nackdel för SL att blanda A32 och A35 i samma trafiksystem? Visst, de kommer väl ha något olika prestanda på olika punkter, men skillnaderna ska väl inte vara så stora att de behöver separata omlopp?

P.S. vad är slitet? Är det sådant som blir som nytt igen av en kommande revision?
Mina kunskaper om A35 är väl inte stort bättre än dina - dvs. de grundar sig på läsning i öppna källor - men jag kan inte inse att det finns några problem med att blanda A32 och A35 (dock inte i samma tåg, förstås) på Tvärbanan, Det är väl också så det är tänkt, åtminstone på sikt.

Mycket är slitet på befintlig vagnflotta, men det mesta kan naturligtvis renoveras (möjligen med undantag för den olycksaliga rostskadade vagn 413, som jag inte vet i vilket skick den egentligen befinner sig). Lösningsmedlet heter väl här, som oftast, pengar!
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: A37

Inlägg av twr »

http://www.sll.se/SLL/Templates/NewsPage.aspx?id=65294

Beslutet att behålla A34 innebär att behovet av A37 blir mindre (kalla genomgående A3X här av någon anledning...).

11 stycken kommer att köpas in, en ganska liten serie för att göra en hel upphandling. Men kanske rasslar det till på spårväg 4 snart, och då kan det ju behövas fler. Frågan är dock om 45 meters tåg räcker, borde man inte satsa på 60 meter på en gång?

(Det här är också en intressant formulering: "Spårväg City kommer att trafikeras av 7 Forden A36." Är det Ford som har tillverkat dem, alltså? :cheesygrin: :cheesygrin: :cheesygrin: )
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Olle L
Inlägg: 126
Blev medlem: söndag 08 december 2002 19:49
Ort: Norrköping och Storå

Re: A37

Inlägg av Olle L »

twr skrev:http://www.sll.se/SLL/Templates/NewsPage.aspx?id=65294

Beslutet att behålla A34 innebär att behovet av A37 blir mindre (kalla genomgående A3X här av någon anledning...).

11 stycken kommer att köpas in, en ganska liten serie för att göra en hel upphandling. Men kanske rasslar det till på spårväg 4 snart, och då kan det ju behövas fler. Frågan är dock om 45 meters tåg räcker, borde man inte satsa på 60 meter på en gång?

(Det här är också en intressant formulering: "Spårväg City kommer att trafikeras av 7 Forden A36." Är det Ford som har tillverkat dem, alltså? :cheesygrin: :cheesygrin: :cheesygrin: )
SL befarar tydligen korrosionsproblem på vagnarna:
SL skrev:Trafikstart mellan Djurgårdsbron och Rosten
:D
Lagt spår ligger!
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: A37

Inlägg av twr »

twr skrev:http://www.sll.se/SLL/Templates/NewsPage.aspx?id=65294

Beslutet att behålla A34 innebär att behovet av A37 blir mindre (kalla genomgående A3X här av någon anledning...).

11 stycken kommer att köpas in, en ganska liten serie för att göra en hel upphandling. Men kanske rasslar det till på spårväg 4 snart, och då kan det ju behövas fler. Frågan är dock om 45 meters tåg räcker, borde man inte satsa på 60 meter på en gång?
Hur går det? Det borde vara dags för en upphandling snart?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: A37

Inlägg av Henrik Schütz »

Nja , vagnarna skall vara i trafik tidigast 2020 enligt senaste planerna.

HS
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3509
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: A37

Inlägg av Hechtwagen »

Av RR:s kommentar kan vi sluta oss till att han antingen BARA har åkt multiledvagn eller ALDRIG har åkt multiledvagn!
Den vagn som provkördes senast på lidingö hade riktigt riktigt dåliga gångegenskaper och vi kan väl anta att det är frågan om högfartssträckor på vignolräler till stor del om det byggs spårvägar i skåne?
Användarens profilbild
643
Inlägg: 1096
Blev medlem: onsdag 11 januari 2012 10:58

Re: A37

Inlägg av 643 »

RR skrev:Min bäste M_M!

Varför skulle det vara så synd om skåningrna om dom till slut fastnar för att välja multileder?

Undrar Ragnar Thörnblom
Det är definitionsmässigt ALLTID synd om skåningar - annars skulle de ju inte behöva
kompensera sig genom att oavlåtligen SIDDA eller EDA - kombinationer är högst tänkbara!

643 - född i Lund :)
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
RR
Inlägg: 237
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 8:48

Re: A37

Inlägg av RR »

Hechtwagen skrev:Av RR:s kommentar kan vi sluta oss till att han antingen BARA har åkt multiledvagn eller ALDRIG har åkt multiledvagn!
Den vagn som provkördes senast på lidingö hade riktigt riktigt dåliga gångegenskaper och vi kan väl anta att det är frågan om högfartssträckor på vignolräler till stor del om det byggs spårvägar i skåne?
Oj - oj! Jag har åkt med ett otal typer av spårvagnar över stora delar av Europa. Både under senare tid och tidigare genom åren ända sedan tidigt 50-tal. Då har jag bland mycket annat märkt att det finns multileder som har usla gångegenskaper i högre hastigheter (även i lägre för den delen!), men det finns också numera bra byggda multileder som har fina gångegenskaper även i höga hastigheter. På samma sätt finns det vagnar med konventionella roterbara boggier, som är utmärkta eller som är usla när det gäller gång i höga hastigheter. Avgörande för gångegenskaperna är inte i första hand roterbara boggier eller ej, utan i stället hur löpverken är utförda och på den punkten finns det numera ett par vagntillverkare som lärt sig sin läxa. Att generalisera utifrån en egen erfarenhet från provkörning av en enda tillverkares produkt på en bana, där dessutom vagnar av den typen inte används, är att gå för långt - dessutom mot bakgrund av det faktum att den provade vagnen inte var speciellt anpassad inför provet utan bara sattes ner där och kördes.

Jag föredrar f.ö. att själv redovisa vilka vagntyper jag har eller inte har åkt med, eftersom jag bättre känner till det verkliga förhållandet på den punkten.

Konstaterar spårvagnsresenären
/Ragnar Thörnblom
Veven på kaffe och plattan i mattan!
Skriv svar