SL Access - remsorna kan inte ersättas
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Visst handlar det om att göra om. Idag finns Access-systemet, med sina för- och nackdelar, och om man ska förändra det på något omfattande sätt kommer det kosta pengar. Frågan man då får ställa sig är om det är värt dessa pengar?
man kan tycka vad man vill om Access-systemet men det är det som vi har idag och om vi ska ha något annat kommer det kosta pengar. Att diskutera i någon sorts illusion om att vi står på ruta ett och kan välja fritt utan att det påverkar kostnadsbilden är ett klart tecken på verklighetsflykt.
man kan tycka vad man vill om Access-systemet men det är det som vi har idag och om vi ska ha något annat kommer det kosta pengar. Att diskutera i någon sorts illusion om att vi står på ruta ett och kan välja fritt utan att det påverkar kostnadsbilden är ett klart tecken på verklighetsflykt.
Helt rätt.BSB101 skrev:Visst handlar det om att göra om. Idag finns Access-systemet, med sina för- och nackdelar, och om man ska förändra det på något omfattande sätt kommer det kosta pengar. Frågan man då får ställa sig är om det är värt dessa pengar?
När det gäller periodbiljetter, 1 dygn/24 timmar och uppåt är det perfekt tycker jag. Att Sommar-biljetten, maj - augusti, inte har flexibelt startdatum (inom visst intervall) beror knappast på Access-systemet.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Det är även det som gör det hela så fånigt. I stället för att ta fram helt nya fantastiska typer av biljetter att ersätta de gamla periodbundna med så har man egentligen bara flyttat över de gamla biljetterna i ny tappning. Detta gör att man egentligen inte får något mervärde av det nya systemet.LÅ1 skrev:Helt rätt.BSB101 skrev:Visst handlar det om att göra om. Idag finns Access-systemet, med sina för- och nackdelar, och om man ska förändra det på något omfattande sätt kommer det kosta pengar. Frågan man då får ställa sig är om det är värt dessa pengar?
När det gäller periodbiljetter, 1 dygn/24 timmar och uppåt är det perfekt tycker jag. Att Sommar-biljetten, maj - augusti, inte har flexibelt startdatum (inom visst intervall) beror knappast på Access-systemet.
Exempelvis skulle man kunna tänka sig att systemet i sig skall räkna ut mest fördelaktiga pris med hänsyn till hur man reser, på så sätt skulle trafikanten inte behöva bry sig om annat än att se till att det finns pengar på kortet för nästa resa.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
-
Visst har det det.Inge skrev:Inte då. Idag finns remsorna. Accessytemet har inte tillfört något som helst värde utöver dessa. Tvärt om.
Vi står på ruta noll.
För mig i alla fall. Att åka på reskassa går fortare och bekvämare än att köa till spärrvakten för att få stämplat eller att få stämplarna granskade.
En fråga till expertisen:
Om jag har kvar pengar på reskassan och köper en 24timmars biljett. Finns då pengarna kvar från reskassan när 24timmars laddningen gått ur?
Om jag har kvar pengar på reskassan och köper en 24timmars biljett. Finns då pengarna kvar från reskassan när 24timmars laddningen gått ur?
Fråga kan ju lika väl handla om 30-dagarsbiljett eller årsbiljett!jeff skrev:En fråga till expertisen:
Nu är inte jag någon expert men svaret bör vara ja.jeff skrev:En fråga till expertisen:
Man kan ha både pengar och periodbiljett på Accesskortet, samtidigt, och då används periodbiljetten i första hand. Vill man i stället använda reskassan så köper man biljett separat i Accessautomat eller hos personalen.
Ha det bra.
-
Ja, om det finns en periodbiljett (som kan vara även t.ex 30dagars) inladdad så tar den över och inga reskassepengar dras under periodgiltigheten. När den giltigheten går ut finns reskassepengarna kvar och börjar användas.jeff skrev:En fråga till expertisen:
Dessutom torde det väl vara så att om man har en periodbiljett för en begränsad zon (det finns väl för Södertälje o.s.v.?) så används den inom Södertälje men reskassa dras utanför Södertälje. Hej och välkommen till en värld full av strulande GPS-kopplingar... 

Det var inte det vi diskuterade. Idag finns Access-systemet, oavsett om man gillar det eller inte, och om man skulle införa ett nytt system eller göra stora förändringar skulle det kosta pengar. Att avskaffa Access-systemet och behålla remsorna skulle även det vara kapitalförstöring.Inge skrev:Inte då. Idag finns remsorna. Accessytemet har inte tillfört något som helst värde utöver dessa. Tvärt om.
Vi står på ruta noll.
Det stora värdet med Access-systemet är att jag som sällanresenär slipper att köa till spärrvakten för att få min biljett stämplad. Detta gör att jag slipper lägga in fem minuter extra i tid varje gång jag ska åka kollektivt och jag slipper även behöva oroa mig för att missa tåget pga kö till spärrvakten. Detta gör att kollektivtrafiken blir ett mer attraktivt färdmedel och att jag väljer att åka kollektivt oftare.
Även om det är kapitalförstöring i strikt bemärkelse så kan det ändå vara en besparing l det långa loppet, då allt inte är kapitalkostnader.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Känns som om du gör misstaget att bara tänka i svart eller vitt. Remsorna i sig har flera negativa konsekvenser.Inge skrev:Inte då. Idag finns remsorna. Accessytemet har inte tillfört något som helst värde utöver dessa. Tvärt om.
Vi står på ruta noll.
*Förköpsremsan är ett arbetsmiljöproblem. Många spärrvakter vid högt belastade stationer drabbas p g a allt monotont stämplande förr eller senare av överbelastningsskador, ibland med långtidssjukskrivning som följd.
*Vi har stationspersonal som p g a förköpsremsan tvingas ägna sin tid åt meningslöst biljettstämplande . Denna personal borde egentligen kunna ägna sig åt meningsfulla uppgifter, som att sälja ett fullt biljettsortiment samt ge trafikanter personlig service. Det sistnämnda åsidosätts på högt belastade stationer, p g a att stressade trafikanter med remsor alltid måste få gå först. Det är ofta jag ser följande scenario: En trafikant med en fråga till spärrvakten, får gång på gång gå åt sidan för att släppa fram andra trafikanter som måste få sin förköpsremsa stämplad. Det är knappast optimalt för spärrvakten att försöka svara på trafikanternas frågor under dessa förutsättningar.
*Trafikanter tvingas stå i kö för att få sin remsa stämplad.
Sen att reskassan dåligt utformad och leder till stora problem är en annan fråga. På den punkten håller jag med dig. Men att säga att det i sig inte finns någon som helst värde i att få bort remsorna är fel.
-
Den del av Acess som hanterar periodkort har ju varit igång nu i ett antal år och fungerar vad jag vet oklanderligt, jag har i vart fall inte hört eller sett några klagomål.abc123 skrev:Känns som om du gör misstaget att bara tänka i svart eller vitt. Remsorna i sig har flera negativa konsekvenser.Inge skrev:Inte då. Idag finns remsorna. Accessytemet har inte tillfört något som helst värde utöver dessa. Tvärt om.
Vi står på ruta noll.
*Förköpsremsan är ett arbetsmiljöproblem. Många spärrvakter vid högt belastade stationer drabbas p g a allt monotont stämplande förr eller senare av överbelastningsskador, ibland med långtidssjukskrivning som följd.
*Vi har stationspersonal som p g a förköpsremsan tvingas ägna sin tid åt meningslöst biljettstämplande . Denna personal borde egentligen kunna ägna sig åt meningsfulla uppgifter, som att sälja ett fullt biljettsortiment samt ge trafikanter personlig service. Det sistnämnda åsidosätts på högt belastade stationer, p g a att stressade trafikanter med remsor alltid måste få gå först. Det är ofta jag ser följande scenario: En trafikant med en fråga till spärrvakten, får gång på gång gå åt sidan för att släppa fram andra trafikanter som måste få sin förköpsremsa stämplad. Det är knappast optimalt för spärrvakten att försöka svara på trafikanternas frågor under dessa förutsättningar.
Sen att reskassan dåligt utformad och leder till stora problem är en annan fråga. På den punkten håller jag med dig. Men att säga att det i sig inte finns någon som helst värde i att få bort remsorna är fel.
Även reskassa som nu får ersätta remsorna förefaller fungera, det har inte hörts några massiva protestorkaner från allmänheten. Och för min del är jag mycket nöjd.
Det är väl nu alltid en och annan som vill bita sig fast i det förflutna men så är det alltid vid ett skifte.
Ett och annat problem som upptäcks vartefterhand går säkert att rätta till.
Det har t.ex nämnts problemet med att flera vill åka på samma kort, vilket är möjligt med remsorna. Fixar man inte det så får man väl ta nackdelen, var och en får ha sitt kort och det är knappast någon allmän rättighet att åka flera på samma kort.
Som en liten förbättring skulle jag vilja föreslå frågeterminaler där man kan ange resmål och få besked om resväg och zoner och man ska då i samma terminal kunna ställa in kortet på önskad resa om det är något annat än standardresan.
Jag tror protesterna mot reskassan kommer komma efter den 1 april. Sammantaget är det bara en liten del som gått över till reskassan ännu. De absoluta majoriteten av trafikanterna kör på sina remsor så länge det går.Den del av Acess som hanterar periodkort har ju varit igång nu i ett antal år och fungerar vad jag vet oklanderligt, jag har i vart fall inte hört eller sett några klagomål.
Även reskassa som nu får ersätta remsorna förefaller fungera, det har inte hörts några massiva protestorkaner från allmänheten. Och för min del är jag mycket nöjd.
Det är väl nu alltid en och annan som vill bita sig fast i det förflutna men så är det alltid vid ett skifte.
Det har t.ex nämnts problemet med att flera vill åka på samma kort, vilket är möjligt med remsorna. Fixar man inte det så får man väl ta nackdelen, var och en får ha sitt kort och det är knappast någon allmän rättighet att åka flera på samma kort.
Som en liten förbättring skulle jag vilja föreslå frågeterminaler där man kan ange resmål och få besked om resväg och zoner och man ska då i samma terminal kunna ställa in kortet på önskad resa om det är något annat än standardresan.
Och så fort folk har lärt sig det nya så kommer protesterna att minska. När det visar sig att även det systemets krångligheter är hanterbara så.
När det gäller standardresa så kommer det garanterat ett antal buggfixar längs vägen och sen fungerar det relativt smärtfritt.
Så är det alltid, folk är konservativa i hur de vill bete sig. Man byter inte system ostraffat, fastän det som kommer i stället är bättre.
/T
När det gäller standardresa så kommer det garanterat ett antal buggfixar längs vägen och sen fungerar det relativt smärtfritt.
Så är det alltid, folk är konservativa i hur de vill bete sig. Man byter inte system ostraffat, fastän det som kommer i stället är bättre.
/T
Med reservation för tyckfel.
Håller med i stora drag, men ...2763 skrev:Och så fort folk har lärt sig det nya så kommer protesterna att minska. När det visar sig att även det systemets krångligheter är hanterbara så.
/T
Jag tror att många, inte minst äldre, kommer att ha vissa invändningar:
1. De ser inte stämplad tid, och vet inte hur lång tid de har på sig innan de "måste" åka hem. Hinner de ett snabbt besök i en butik till?
2. De ser inte om det blev en "gratis-resa" hem eller om de blev lurade på två kuponger.
3. Det går inte att resonera med automaterna. En minut sen buss, och det blir två nya kuponger makulerade.
I fall 2 ovan så går det säkert att hitta en lösning, om det inte redan finns. T.ex. olika ljud beroende på om nya kuponger dras, eller ej. På bussar kan det också synas i klartext. På spärrar kan man ju tänka sig något tillägg till det gröna krysset.
Tycker ändå det faktum att man nu planerar att skrota remsan innan en så grundläggande funktion som gruppresor med reskassan är löst är signifikativt Access-projektets bristfällighet. SL Access beställdes 2001, man har haft 12 år på sig att lösa detta.Lennart Petersen skrev:Den del av Acess som hanterar periodkort har ju varit igång nu i ett antal år och fungerar vad jag vet oklanderligt, jag har i vart fall inte hört eller sett några klagomål.abc123 skrev:Känns som om du gör misstaget att bara tänka i svart eller vitt. Remsorna i sig har flera negativa konsekvenser.Inge skrev:Inte då. Idag finns remsorna. Accessytemet har inte tillfört något som helst värde utöver dessa. Tvärt om.
Vi står på ruta noll.
Det beror dock inte på förköpsremsan utan på att SL inte vill uppdatera arbetsmiljön. Det finns faktiskt motordrivna stämpelmaskiner. Det brukar finnas något halvdussin sådana ombord på bussar på en del platser i t.ex. Tyskland, Ungern o.s.v.. De är ungefär så stora som de gamla kölapp-rullarna som fanns på vissa ställen förr (och finns idag) (typ tänk "delikatessen" i mataffären). Inga som helst problem att få plats med i en spärrkur.abc123 skrev:*Förköpsremsan är ett arbetsmiljöproblem. Många spärrvakter vid högt belastade stationer drabbas p g a allt monotont stämplande förr eller senare av överbelastningsskador, ibland med långtidssjukskrivning som följd.
Jodå, elektriska stämplar finns det rätt många av i SL-trafiken men i spärrarna har man väl bara provat på några enstaka ställen. Det är ju operatörerna som får stå för kalaset och de har kanske ingen direkt drivkraft att skynda på detta, det hela är mest en argumentationscirkus.M_M skrev:Det beror dock inte på förköpsremsan utan på att SL inte vill uppdatera arbetsmiljön. Det finns faktiskt motordrivna stämpelmaskiner. Det brukar finnas något halvdussin sådana ombord på bussar på en del platser i t.ex. Tyskland, Ungern o.s.v.. De är ungefär så stora som de gamla kölapp-rullarna som fanns på vissa ställen förr (och finns idag) (typ tänk "delikatessen" i mataffären). Inga som helst problem att få plats med i en spärrkur.abc123 skrev:*Förköpsremsan är ett arbetsmiljöproblem. Många spärrvakter vid högt belastade stationer drabbas p g a allt monotont stämplande förr eller senare av överbelastningsskador, ibland med långtidssjukskrivning som följd.
Automater för stämpling av remsor genom självbetjäning fanns i Holland för 30 år sedan. Det fanns väl sådana på tolvan ett tag också, men av någon anledning tycks SL tro att resenärerna inte klarar av att stämpla själva.