Är det någon som har lite mer upplysningar om den här vagnhallen. Jag såg den tyvärr aldrig med spårvagnar eftersom jag är uppvuxen på andra sidan stan (som man säger i Stockholm när man menar söder eller norr om Slussen).
Jag bodde ett (långt) stenkast därifrån på Lövåsvägen i början på 50-talet, spåren var upprivna på Ulvsundavägen redan då, tvivlar på att man hade vändslinga eftersom man tydligen körde bara motorvagn där.
Jag kan rekommendera spårvägssällskapets spårvagnslinje skrift för linje 13 i den står det att linje 13 fick vändslingan 10 september 1944 och den låg lite mer till höger på Olles första bild med en Pressbyråkiosk i mitten, borde legat där Shellstationen ligger idag.
Om man går omkring i slyn där vagnhallen låg så kan man hitta rester av byggnaden i dag.
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Årtalet 1944 är ingen slump för vändslingans tillkomst. Det är samtidigt som Brommahallen (och Ängbybanan) blev färdig. Innan dess var Ulvsundahallen vagnhall för 12+13 men sedan behövdes den inte längre.
Jodå - vagnhallen användes visst efter 1944. Där stod SS museivagnar fram till början av femtiotalet. Jag blev vittne till när dom bogserades bort - jag bodde vid Alviksplan och såg detta när jag passerade Ulvsundaplan på väg till eller ifrån plugget. Under tidsperioden från 1944 fram till T-banans invigning har jag för mig att man målade vagnar (verkvagnar ?) i den gamla verkstaden. Jag har också för mig att jag var där och spanade in i hallarna och såg detta. En kvalificerad gissning är därför att SS slutade använda hallen 1952.
Kjell
Stämmer bra Kjell,
Ulvsundahallen härbergerade museivagnar fram till 1951 då linje 13:s spår i Ulvsundavägen togs bort.
I SS trafiknytt meddelas att fr o m den 1 Juni 1950 och tv är linje 13 nedlagd pga ombyggnadsarbeten vid Alvik. Som ersättning för den ledlagda linjen ökas trafiken på linje 60
och nattrafiken på linje 62.
Den sista spårvagnen på linje 13, nattvagnen från Rödbotorget kl 02.10 den 1 juni 1950 kördes av K V Mattsson som varit anställd vid spårvägen sedan 1919, och i November samma år besämdes att linje 13 skulle läggas ned för gott, men om trafiken hade fått fortsätta så hade den fortsatt fram till 26 oktober 1952 då tunnelbanan till Västerort invigdes.
Saxat från SSS spårvägsskrift om linje 13.
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
(Speciellt år 1934, nästan alla spårvägs- och järnvägsspår är med!)
Där finns även bilder på vagnhallsbangården, slingan och lastkajen vid Ulvsundaviken
samt på förbindelsespåret mellan SS och Sundbyberg Norra - Ulvsundasjöns järnväg...