Låg fart i morse (Tub1) och ingen tvärbana
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- TimK
- Kontakt:
Låg fart i morse (Tub1) och ingen tvärbana
Vad fasen var det som gjorde att "tågen på hela gröna linjen framföres med låg fart" i morse?
Och varför var Tvärbanan utslagen? Jag ville åka Odenplan-Gullmarsplan-Luma tidigt i morse, men det gick i medelfart (inte riktigt den låga farten som jag väntade mig, i alla fall) till Gullmarsplan -- och när jag kom till GUP fann jag att Tvärbanan inte gick alls.
Mvh Tim
Och varför var Tvärbanan utslagen? Jag ville åka Odenplan-Gullmarsplan-Luma tidigt i morse, men det gick i medelfart (inte riktigt den låga farten som jag väntade mig, i alla fall) till Gullmarsplan -- och när jag kom till GUP fann jag att Tvärbanan inte gick alls.
Mvh Tim
- TimK
- Kontakt:
Re: Låg fart
Tack Daniel för snabbt svar!
P.g.a. hjulplattor? Hade samtliga tåg plattor eller?
Mvh Tim
P.g.a. hjulplattor? Hade samtliga tåg plattor eller?
Mvh Tim
Det står i annan tråd, att pga lövhalkan är det många tåg med hjulplattor. I princip vil jag våga påstå, samtliga som passerar min balkong. Ett jäkla dunkande!
Med tanke på körstilen som många förare lagt sig till med, är det inte alls förvånande att man får hjulplattor vid halt banlag. Kör man fullt, å bromsar så sent som möjligt maximalt stenhårt, är det klart att hjulen låser sig! Men en mjukare körstil, som tack å lov en del förare behärskar, låser sig inte hjulen.
Föt det är lövhalka varje år, precis som snöfallet. Så någon överraskning kan det ej vara, det hanldar om kompetens!
Imorse var jag iallafall förvarnad, både på tv igår, tidningar imorse och hör å häpna, på disodskyltarna! Så stressen infann sig aldri. Tänk vad god information kan göra, SL!
Så tåget var "bara" 12 minuter sent till T-centrlaen, enr esa som enligt tidtabellen ska ta 15 min, tog alltså 27. Men det är faktiskt normalt på mornarna. Det har det gjort sedan semestrarna slutatde och skolan började. Kryyyyypkörningar genom hela stan.
Så idag är det för mig fullständigt normal trafik!
Med tanke på körstilen som många förare lagt sig till med, är det inte alls förvånande att man får hjulplattor vid halt banlag. Kör man fullt, å bromsar så sent som möjligt maximalt stenhårt, är det klart att hjulen låser sig! Men en mjukare körstil, som tack å lov en del förare behärskar, låser sig inte hjulen.
Föt det är lövhalka varje år, precis som snöfallet. Så någon överraskning kan det ej vara, det hanldar om kompetens!
Imorse var jag iallafall förvarnad, både på tv igår, tidningar imorse och hör å häpna, på disodskyltarna! Så stressen infann sig aldri. Tänk vad god information kan göra, SL!
Så tåget var "bara" 12 minuter sent till T-centrlaen, enr esa som enligt tidtabellen ska ta 15 min, tog alltså 27. Men det är faktiskt normalt på mornarna. Det har det gjort sedan semestrarna slutatde och skolan började. Kryyyyypkörningar genom hela stan.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
- TimK
- Kontakt:
Intressant att man kan klaga över att förarna drar på för fullt för att sedan bromsa hårt, samtidigt som man klagar över att tågen inte går i tid.
Det är i normalt fall mycket svårt, för att inte säga omöjligt, att hålla tidtabellen på Tub1. Lägg till din föreslagna körstil så kan man slänga turlistan helt och hållet.
Tub1 behöver mer realistiska körtider. Sedan skulle det ju inte kännas så mycket om förarna körde långsammare p.g.a. lövhalka. Innan dess får man nog finna sig i att det blir hjulplattor på tågen där.
Mvh Tim
Det är i normalt fall mycket svårt, för att inte säga omöjligt, att hålla tidtabellen på Tub1. Lägg till din föreslagna körstil så kan man slänga turlistan helt och hållet.
Tub1 behöver mer realistiska körtider. Sedan skulle det ju inte kännas så mycket om förarna körde långsammare p.g.a. lövhalka. Innan dess får man nog finna sig i att det blir hjulplattor på tågen där.
Mvh Tim
Inte orimligt! De förare som håller tidtabellen, gör det för att de kör jämt och mjukt. Du förlorar tid på hårda och tvära inbromsningar och sedn hårda accelartioner.TimK skrev:Intressant att man kan klaga över att förarna drar på för fullt för att sedan bromsa hårt, samtidigt som man klagar över att tågen inte går i tid.
- TimK
- Kontakt:
Det stämmer tyvärr inte. Man kan faktiskt vinna tid på att dra på hårt och bromsa in hårt. Jag vet för att jag har provat (när jag varit riktigt sen).
Man skulle kanske vilja att det var annorlunda, men tyvärr är det inte det.
Mvh Tim
Man skulle kanske vilja att det var annorlunda, men tyvärr är det inte det.
Mvh Tim
bruse skrev:Det står i annan tråd, att pga lövhalkan är det många tåg med hjulplattor. I princip vil jag våga påstå, samtliga som passerar min balkong. Ett jäkla dunkande!
Sagt av en expert på framförande av c20 antar jag.
Märkligt bara att jag aldrig sett dig köra något tåg!
Kan inte ens påminna mig om att jag sett dig överhuvudtaget, vare sig i mässen alv eller gup,lih eller väs.
För du jobbar väl som tågförare?
Eller är du bara en glad amatör som tror dig veta hur man skall köra,som inte har en aning om hur ett c20-tåg beter sig när det blir halt?
Tågförare i 15 år
- TimK
- Kontakt:
Bruse,
Det mesta av texten är dina ord. Det framgår ganska tydligt att deltagaren i fråga inte har varit klar över hur man citerar andra och får det att se ut som det ska.
Vi får utgå ifrån att Hugo rättar sitt inlägg ganska omgående. Annars bör nog Infomaster ingripa.
Mvh Tim
Det mesta av texten är dina ord. Det framgår ganska tydligt att deltagaren i fråga inte har varit klar över hur man citerar andra och får det att se ut som det ska.
Vi får utgå ifrån att Hugo rättar sitt inlägg ganska omgående. Annars bör nog Infomaster ingripa.
Mvh Tim
- TimK
- Kontakt:
Går gör det (att urskilja vad som är ditt och inte). Men det kräver möda.
Att han var gäst tänkte jag inte på, bäst att bara radera inlägget då. Infomaster?
Mvh Tim
Att han var gäst tänkte jag inte på, bäst att bara radera inlägget då. Infomaster?
Mvh Tim
I det gamla forumet inleddes citat med tecknet >
Fördelen med det var att det var lätt att skriva mitt inne i ett citat, och då urskiljdes den nya texten med att det INTE var något > på den påbörjade raden.
I det här forumet inleds citat med 'quote' och om man då skriver mitt inne i detta citat, så ser det ut som om den nya texten ingår i citat.
Enligt min uppfattning är det här en bristande funktion i just det här forumet (som i övrigt har så många andra fördelar), som man inte med det ordval som används, ska lasta en mer eller mindre tillfällig besökare.
Jag tyckte det var befriande när det här forumet startade med strukturen med olika ämnesområden som rensade lite i pladdret från det förra forumet. Och vad jag har sett har det hittills varit förskonat från hackande på andra skribenter. Nu har det kommit tillbaka i flera olika trådar, och jag tycker det är synd. I mina ögon gör det ett forum mindre värdefullt.
Så var detta sagt också...
Hälsningar
Gunnar Eriksson
Fördelen med det var att det var lätt att skriva mitt inne i ett citat, och då urskiljdes den nya texten med att det INTE var något > på den påbörjade raden.
I det här forumet inleds citat med 'quote' och om man då skriver mitt inne i detta citat, så ser det ut som om den nya texten ingår i citat.
Enligt min uppfattning är det här en bristande funktion i just det här forumet (som i övrigt har så många andra fördelar), som man inte med det ordval som används, ska lasta en mer eller mindre tillfällig besökare.
Jag tyckte det var befriande när det här forumet startade med strukturen med olika ämnesområden som rensade lite i pladdret från det förra forumet. Och vad jag har sett har det hittills varit förskonat från hackande på andra skribenter. Nu har det kommit tillbaka i flera olika trådar, och jag tycker det är synd. I mina ögon gör det ett forum mindre värdefullt.
Så var detta sagt också...

Hälsningar
Gunnar Eriksson
Jag håller med skribenten. Det är väldigt lätt att sitta vid sidan om och ha synpunkter på hur de flera hundra ton tunga tunneltågen ska framföras. När blå linjen öppnades var det väldigt frekvent med hjulplattor på tågen. Vagnar skickades på löpande band för hjulsvarvning. Det var inte någon då som kom på tanken att detta skulle vara förarnas fel. Likadant är det nu när var och varannat tåg drabbas av hjulplattor. Det är ungefär lika befogat att gnälla på förarna i den saken, som om någon skulle komma på tanken att gnälla på förarna för att det gnisslar i kurvorna.Eller är du bara en glad amatör som tror dig veta hur man skall köra,som inte har en aning om hur ett c20-tåg beter sig när det blir halt?
Tågförare i 15 år
Saken är den att det är banunderhållet och planläggningen runt banan som ska kritiseras. Det är inte lätt att hålla banan fri överallt från nedfallande löv, ändå är det sådant som måste göras om man ska undvika hjulplattor av denna orsak. Sannolikt är det många som skulle protestera om man skulle ge sig till att fälla träd där grenarna hänger precis intill spåret. Då får man ta detta problem. Alternativet vore att införa särskilda 'lövfällnings-tidtabeller' där det var möjligt att köra långsammare för att undvika hjulplattor. Men det går förstås inte av ekonomiska skäl, för det skulle kräva fler tåg. Och det ska sannerligen inte lastas förarna att man avstår från det av ekonomiska skäl.
Så var detta sagt också.
Hälsningar
Gunnar Eriksson
Löv har den egenskapen att de flyger iväg. Ska du fälla träd och rensa för att säkerställa att inga löv hamnar på spåren, får man nog röja rätt ordentligt runt om i Stockholm.Gunnar Eriksson skrev:Saken är den att det är banunderhållet och planläggningen runt banan som ska kritiseras. Det är inte lätt att hålla banan fri överallt från nedfallande löv, ändå är det sådant som måste göras om man ska undvika hjulplattor av denna orsak. Sannolikt är det många som skulle protestera om man skulle ge sig till att fälla träd där grenarna hänger precis intill spåret. Då får man ta detta problem.
Banverket har de senaste åren provat med olika tekniker. Spåla spårn med hett vatten, med kallts vatten, med borstar. Det blir lite bättre, men inte tillräckligt. Det krävs så många antilövfordon så det är int emöjligt. Löven är så fräcka så de kommer hela tiden.
Det gäller precis som när man kör bil i halkan, att ta det lugnt och inte tvärbromsa. Bromsar man för hårt, låser sig hjulen och bara kanar. Det behvöe rman inte vara tunnelbaneförare eller SL anställd för att veta. Det vet de flesta vanliga bilförare också.
- BaardB
- Kontakt:
Oss amatører imellom...
Ser ikke bort ifra at jeg får noen svenske uvenner nå, men det får gå
. Jeg er faktisk litt enig med Bruse!
Hver høst faller løvet ned, og der er skinnene. Det blir infernalsk glatt skinnegang! På slik skinnegang kan man ikke kjøre hardt, hverken med pådrag eller brems. Den eneste måten er å sette ned hastigheten og ta lange innbremsinger. Å bare tenke tanken på å kjøre "normalt" burde blitt en god svenskevits
. På Oslos t-bane settes det opp egne skilt merket "Løvfall" om høsten på de værste strekningene (vestlige baner), og instruktørene sendes ut for å rettlede førerne. Man kan ikke finne seg i at det blir hjulslag for å holde kjøretidene. Sliping av hjul koster mye. Store hjulslag kan også skade skinnegangen. I ekstreme tilfeller har så mange vogner blitt stående i vognhallen at det ikke finnes nok vogner til trafikken...
Klager over forsinkelser pga lav hastiget ved glatt skinnegang må man være så proff at man bare ser bort ifra. Forøvrig er det generelt ikke mye (om noe) å spare på rask start og hard bremsing. Uansett vil du belastes vognene, passasjerene og ikke minst deg selv ekstra hardt ved slik kjøring. Da holder du kanskje ikke ut som fører til pensjonen, TimK?
Også ved t-banen i Oslo har vi maskiner som er ute når det er glatt. Det hjelper litt, og sammen med defensiv kjøring har vi de siste årene hatt mindre hjulslag enn tidligere. Nå arbeider man faktisk med planer om å fjerne sandingen på t-banevognene, og erstatte det med smøring av anti-glidemiddel på hjulene. Den som lever får se hvordan det ender.
Avslutningsvis: T-banevognene i Oslo har elektrisk brems som driftsbrems, dere har luft - det kan gi forskjeller. Og jeg kjenner ikke til hvordan C20 oppfører seg på glatt spor. Men så lenge man kjører forsiktig (ikke nødvendigvis langsomt) vil den antagelig ikke merke at det er glatt... jeg har bare kjørt C20 som gjestefører, men selv har jeg kjørt annet skinnegående materiell i 16 år; trikk i Oslo, Trondheim og Stockholm, T-bane i Oslo og tog på Thamshavnbanen i Trøndelag, og jeg har drevet med føreropplæring på flere av disse anleggene. Så slipper noen å kalle meg en glad amatør, men glad er jeg
.
Hilsen Baard Belsaas, Oslo.

Hver høst faller løvet ned, og der er skinnene. Det blir infernalsk glatt skinnegang! På slik skinnegang kan man ikke kjøre hardt, hverken med pådrag eller brems. Den eneste måten er å sette ned hastigheten og ta lange innbremsinger. Å bare tenke tanken på å kjøre "normalt" burde blitt en god svenskevits

Klager over forsinkelser pga lav hastiget ved glatt skinnegang må man være så proff at man bare ser bort ifra. Forøvrig er det generelt ikke mye (om noe) å spare på rask start og hard bremsing. Uansett vil du belastes vognene, passasjerene og ikke minst deg selv ekstra hardt ved slik kjøring. Da holder du kanskje ikke ut som fører til pensjonen, TimK?
Også ved t-banen i Oslo har vi maskiner som er ute når det er glatt. Det hjelper litt, og sammen med defensiv kjøring har vi de siste årene hatt mindre hjulslag enn tidligere. Nå arbeider man faktisk med planer om å fjerne sandingen på t-banevognene, og erstatte det med smøring av anti-glidemiddel på hjulene. Den som lever får se hvordan det ender.
Avslutningsvis: T-banevognene i Oslo har elektrisk brems som driftsbrems, dere har luft - det kan gi forskjeller. Og jeg kjenner ikke til hvordan C20 oppfører seg på glatt spor. Men så lenge man kjører forsiktig (ikke nødvendigvis langsomt) vil den antagelig ikke merke at det er glatt... jeg har bare kjørt C20 som gjestefører, men selv har jeg kjørt annet skinnegående materiell i 16 år; trikk i Oslo, Trondheim og Stockholm, T-bane i Oslo og tog på Thamshavnbanen i Trøndelag, og jeg har drevet med føreropplæring på flere av disse anleggene. Så slipper noen å kalle meg en glad amatør, men glad er jeg

Hilsen Baard Belsaas, Oslo.
ATC, ATO, ATP..?
Varför drabbades bara gröna linjen? Är det nya körsättet med ATO (heter det så?) infört där till skillnad mot röda linjen? Eller finns det någon annan form av förarövervakning inkopplad som gör att förarna inte får samma "känsla" med fler hjulplattor som följd?
Det rullade ju på rätt bra idag!
mest kanske av det psykologiska faktum, att man inte kunnat missat belägenheten. Både på tv å radio igårkväll. På radio imorse. Å ordentligt skyltat på diodskyltarna!
Perfekt SL!
Så lång tid tog et inte, det tog "bara" 25 minuter till stan, enligt tidtabell 15. Men det har inte sen juli varit udner 18 iallafall.
Men föraren körde så mjukt och behaglit, inga ryck hit å dit. Så även om det tog längre tid, så kändes det snababre för att hastigheten var jämn å bra.
Likadant på hemvägen. Inga tvära inbromsingar, inga tvära starter. Mjukt å fint...
Kanske nåt nytt att prova på?
mest kanske av det psykologiska faktum, att man inte kunnat missat belägenheten. Både på tv å radio igårkväll. På radio imorse. Å ordentligt skyltat på diodskyltarna!
Perfekt SL!
Så lång tid tog et inte, det tog "bara" 25 minuter till stan, enligt tidtabell 15. Men det har inte sen juli varit udner 18 iallafall.
Men föraren körde så mjukt och behaglit, inga ryck hit å dit. Så även om det tog längre tid, så kändes det snababre för att hastigheten var jämn å bra.
Likadant på hemvägen. Inga tvära inbromsingar, inga tvära starter. Mjukt å fint...
Kanske nåt nytt att prova på?