M31 förvirring
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
M31 förvirring
Satt och läste i vagnhallen https://www.sparvagssallskapet.se/vagnh ... typ_id=148 och blir lite fundersam runt vilka fd. M21:or som bidragit med delar till de olika M31:orna.
Enligt listan består M31 303 av M21 203A och M21 206(1)B
Men, M21 206(1) skadades väl under leveransen, och skrotades? Eller blev bakdelen inte så skadad att den kunde behållas som reserv? och vart har M21 203B tagit vägen? Reserv eller skrot?
Och så till M31 350 och 357, där det verkar som om de bytt B-delar med varandra. En förväxling under ombyggnaden?
Enligt listan består M31 303 av M21 203A och M21 206(1)B
Men, M21 206(1) skadades väl under leveransen, och skrotades? Eller blev bakdelen inte så skadad att den kunde behållas som reserv? och vart har M21 203B tagit vägen? Reserv eller skrot?
Och så till M31 350 och 357, där det verkar som om de bytt B-delar med varandra. En förväxling under ombyggnaden?
Re: M31 förvirring
Skadades vid leveransen, de var väl något nytt i så fall.
Däremot skadades ju två M21 vid Vasaplatsolyckan. Av dessa två blev väl en, vid reparationen.
Det byggdes väl en ny M21 206 och de rester som skadats allvarligt, var säkert inte mycke att spara.
Däremot skadades ju två M21 vid Vasaplatsolyckan. Av dessa två blev väl en, vid reparationen.
Det byggdes väl en ny M21 206 och de rester som skadats allvarligt, var säkert inte mycke att spara.
Re: M31 förvirring
De två vagnar som var med om olyckan vid Vasaplatsen reparerades och sattes i trafik igen, det var 245 och 275, numer 345 och 375. Den första 206 skadades vid leveransen och det lades en kompletteringsbeställning på en vagn (206(2)) som numer har nummer 360. Detta nummer eftersom ram/boggie-numret är 260 på denna vagn, enligt en tidigare tråd.leifd skrev:Skadades vid leveransen, de var väl något nytt i så fall.
Däremot skadades ju två M21 vid Vasaplatsolyckan. Av dessa två blev väl en, vid reparationen.
Det byggdes väl en ny M21 206 och de rester som skadats allvarligt, var säkert inte mycke att spara.
Re: M31 förvirring
Nej, 206 skadades inte vid leveransen, däremot körde 206 in i bakänden på 203. Därför skrotades 206(I):s A-del och 203:s B-del. 203:s B-del ersattes med 206(I)B. Jag minns inte riktigt vilken kollision det var, mne jag har för mig att det var på snabbspåret, det kan även ha varit någon annanstans.darthjpp skrev:De två vagnar som var med om olyckan vid Vasaplatsen reparerades och sattes i trafik igen, det var 245 och 275, numer 345 och 375. Den första 206 skadades vid leveransen och det lades en kompletteringsbeställning på en vagn (206(2)) som numer har nummer 360. Detta nummer eftersom ram/boggie-numret är 260 på denna vagn, enligt en tidigare tråd.leifd skrev:Skadades vid leveransen, de var väl något nytt i så fall.
Däremot skadades ju två M21 vid Vasaplatsolyckan. Av dessa två blev väl en, vid reparationen.
Det byggdes väl en ny M21 206 och de rester som skadats allvarligt, var säkert inte mycke att spara.
Leveransordningen på M21 var sådan att efter 259 levererades 206(II) och därefter leverades 261-279 och sist 260. Detta ledde till en del underliga verksamhetsmeddelanden eftersom C-seriens vagnar (231(tror jag, lär mig aldrig exakt)-270 samt 206(II)) till del hamnade mitt i B-seriens (201-230 inkl 206(I)) Därför numrerades vagnarna om i leveransordning när de blev M31:or.
//T
Med reservation för tyckfel.
Re: M31 förvirring
Olyckan hände utanför Hjällbo. En övningsvagn (203) hade stannat före krysset och blev påkörd bakifrån av ett ordinarie tåg bestående av 206 och 218.
M21 serier:
Prototypvagn; 200
Första serien:201-229
Summa 30 vagnar.
Optionsserien (ursprunglig) 230-279 (50 vagnar)
Optionsserien utökades till 51 vagnar efter olyckan med 203 och 206.
M21 serier:
Prototypvagn; 200
Första serien:201-229
Summa 30 vagnar.
Optionsserien (ursprunglig) 230-279 (50 vagnar)
Optionsserien utökades till 51 vagnar efter olyckan med 203 och 206.
Re: M31 förvirring
Som man kanske kan förstå av min text i mitt förra inlägg, så kände jag ju en viss osäkerhet i detta. Men just de där med skadad vid leveransen, de hade jag lixom aldrig förr hört talas om. Om så varit fallet så hade jag kommit ihåg det.2763 skrev:Nej, 206 skadades inte vid leveransen, däremot körde 206 in i bakänden på 203. Därför skrotades 206(I):s A-del och 203:s B-del. 203:s B-del ersattes med 206(I)B. Jag minns inte riktigt vilken kollision det var, mne jag har för mig att det var på snabbspåret, det kan även ha varit någon annanstans.darthjpp skrev:De två vagnar som var med om olyckan vid Vasaplatsen reparerades och sattes i trafik igen, det var 245 och 275, numer 345 och 375. Den första 206 skadades vid leveransen och det lades en kompletteringsbeställning på en vagn (206(2)) som numer har nummer 360. Detta nummer eftersom ram/boggie-numret är 260 på denna vagn, enligt en tidigare tråd.leifd skrev:Skadades vid leveransen, de var väl något nytt i så fall.
Däremot skadades ju två M21 vid Vasaplatsolyckan. Av dessa två blev väl en, vid reparationen.
Det byggdes väl en ny M21 206 och de rester som skadats allvarligt, var säkert inte mycke att spara.
Leveransordningen på M21 var sådan att efter 259 levererades 206(II) och därefter leverades 261-279 och sist 260. Detta ledde till en del underliga verksamhetsmeddelanden eftersom C-seriens vagnar (231(tror jag, lär mig aldrig exakt)-270 samt 206(II)) till del hamnade mitt i B-seriens (201-230 inkl 206(I)) Därför numrerades vagnarna om i leveransordning när de blev M31:or.
//T
Men ja rättar naturligtvis in mej i ledet bakom "2763" = "T". Man ska böja sej för sakkunskapen...
Re: M31 förvirring
För övrigt var det väl 235 och 245 som var inblandade i Vasaplatsolyckan.
Re: M31 förvirring
Ja, det var det.daniel_s skrev:För övrigt var det väl 235 och 245 som var inblandade i Vasaplatsolyckan.
Re: M31 förvirring
Tack alla!
Det är inte lätt att hålla reda på allt som har hänt med vagnarna
Då var det bara förvirringen kring 350 &357 kvar, finns det någon som vet, eller är min teori om förväxling vid ombyggnaden den som stämmer?
Det är inte lätt att hålla reda på allt som har hänt med vagnarna

Då var det bara förvirringen kring 350 &357 kvar, finns det någon som vet, eller är min teori om förväxling vid ombyggnaden den som stämmer?
Re: M31 förvirring
Varifrån har påståendet att 206 skadedes vid leveransen. Det dyker regelbundet upp här på forat. Likaså påståendet att den var med i Vasaplatsolyckan?
Re: M31 förvirring
Vagn 257 (på linje 6) skadades i A-delen, då den körde in i 224 på Beväringsgatan i Kviberg. Vagn 224 klövs itu vid leden, då den gick som andra vagn i ett tågset på linje 7, där A-delen på 224 rände in i B-delen på vagn 250 som var första vagn. Här blev alltså B-delen på 250 skadad, A- och B-delen på 224 (som skickades till Tyskland för att byggas om till M31), samt A-delen på 257. De kvarvarande "hela" delarna 250A och 257B sammankopplades till en vagn och de senare reparerade 257A och 250B kopplades ihop till en vagn.darthjpp skrev:Tack alla!
Det är inte lätt att hålla reda på allt som har hänt med vagnarna
Då var det bara förvirringen kring 350 &357 kvar, finns det någon som vet, eller är min teori om förväxling vid ombyggnaden den som stämmer?
m v h
LENNART
Re: M31 förvirring
Någon ansvarig skulle kanske i Vagnhallen här på sidan https://www.sparvagssallskapet.se/vagnh ... typ_id=148 införa uppgifterna om de olyckor som resulterat i blandvagnarna och kanske även skriva vilka som var med vid Vasaplatsolyckan eftersom detta kommer regelbundet upp till diskussion.