M31 förvirring

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

M31 förvirring

Inlägg av darthjpp »

Satt och läste i vagnhallen https://www.sparvagssallskapet.se/vagnh ... typ_id=148 och blir lite fundersam runt vilka fd. M21:or som bidragit med delar till de olika M31:orna.

Enligt listan består M31 303 av M21 203A och M21 206(1)B
Men, M21 206(1) skadades väl under leveransen, och skrotades? Eller blev bakdelen inte så skadad att den kunde behållas som reserv? och vart har M21 203B tagit vägen? Reserv eller skrot?

Och så till M31 350 och 357, där det verkar som om de bytt B-delar med varandra. En förväxling under ombyggnaden?
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4662
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: M31 förvirring

Inlägg av leifd »

Skadades vid leveransen, de var väl något nytt i så fall.
Däremot skadades ju två M21 vid Vasaplatsolyckan. Av dessa två blev väl en, vid reparationen.
Det byggdes väl en ny M21 206 och de rester som skadats allvarligt, var säkert inte mycke att spara.
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: M31 förvirring

Inlägg av darthjpp »

leifd skrev:Skadades vid leveransen, de var väl något nytt i så fall.
Däremot skadades ju två M21 vid Vasaplatsolyckan. Av dessa två blev väl en, vid reparationen.
Det byggdes väl en ny M21 206 och de rester som skadats allvarligt, var säkert inte mycke att spara.
De två vagnar som var med om olyckan vid Vasaplatsen reparerades och sattes i trafik igen, det var 245 och 275, numer 345 och 375. Den första 206 skadades vid leveransen och det lades en kompletteringsbeställning på en vagn (206(2)) som numer har nummer 360. Detta nummer eftersom ram/boggie-numret är 260 på denna vagn, enligt en tidigare tråd.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: M31 förvirring

Inlägg av 2763 »

darthjpp skrev:
leifd skrev:Skadades vid leveransen, de var väl något nytt i så fall.
Däremot skadades ju två M21 vid Vasaplatsolyckan. Av dessa två blev väl en, vid reparationen.
Det byggdes väl en ny M21 206 och de rester som skadats allvarligt, var säkert inte mycke att spara.
De två vagnar som var med om olyckan vid Vasaplatsen reparerades och sattes i trafik igen, det var 245 och 275, numer 345 och 375. Den första 206 skadades vid leveransen och det lades en kompletteringsbeställning på en vagn (206(2)) som numer har nummer 360. Detta nummer eftersom ram/boggie-numret är 260 på denna vagn, enligt en tidigare tråd.
Nej, 206 skadades inte vid leveransen, däremot körde 206 in i bakänden på 203. Därför skrotades 206(I):s A-del och 203:s B-del. 203:s B-del ersattes med 206(I)B. Jag minns inte riktigt vilken kollision det var, mne jag har för mig att det var på snabbspåret, det kan även ha varit någon annanstans.

Leveransordningen på M21 var sådan att efter 259 levererades 206(II) och därefter leverades 261-279 och sist 260. Detta ledde till en del underliga verksamhetsmeddelanden eftersom C-seriens vagnar (231(tror jag, lär mig aldrig exakt)-270 samt 206(II)) till del hamnade mitt i B-seriens (201-230 inkl 206(I)) Därför numrerades vagnarna om i leveransordning när de blev M31:or.

//T
Med reservation för tyckfel.
Harald
Inlägg: 8800
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: M31 förvirring

Inlägg av Harald »

Olyckan hände utanför Hjällbo. En övningsvagn (203) hade stannat före krysset och blev påkörd bakifrån av ett ordinarie tåg bestående av 206 och 218.

M21 serier:
Prototypvagn; 200
Första serien:201-229
Summa 30 vagnar.
Optionsserien (ursprunglig) 230-279 (50 vagnar)
Optionsserien utökades till 51 vagnar efter olyckan med 203 och 206.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4662
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: M31 förvirring

Inlägg av leifd »

2763 skrev:
darthjpp skrev:
leifd skrev:Skadades vid leveransen, de var väl något nytt i så fall.
Däremot skadades ju två M21 vid Vasaplatsolyckan. Av dessa två blev väl en, vid reparationen.
Det byggdes väl en ny M21 206 och de rester som skadats allvarligt, var säkert inte mycke att spara.
De två vagnar som var med om olyckan vid Vasaplatsen reparerades och sattes i trafik igen, det var 245 och 275, numer 345 och 375. Den första 206 skadades vid leveransen och det lades en kompletteringsbeställning på en vagn (206(2)) som numer har nummer 360. Detta nummer eftersom ram/boggie-numret är 260 på denna vagn, enligt en tidigare tråd.
Nej, 206 skadades inte vid leveransen, däremot körde 206 in i bakänden på 203. Därför skrotades 206(I):s A-del och 203:s B-del. 203:s B-del ersattes med 206(I)B. Jag minns inte riktigt vilken kollision det var, mne jag har för mig att det var på snabbspåret, det kan även ha varit någon annanstans.

Leveransordningen på M21 var sådan att efter 259 levererades 206(II) och därefter leverades 261-279 och sist 260. Detta ledde till en del underliga verksamhetsmeddelanden eftersom C-seriens vagnar (231(tror jag, lär mig aldrig exakt)-270 samt 206(II)) till del hamnade mitt i B-seriens (201-230 inkl 206(I)) Därför numrerades vagnarna om i leveransordning när de blev M31:or.

//T
Som man kanske kan förstå av min text i mitt förra inlägg, så kände jag ju en viss osäkerhet i detta. Men just de där med skadad vid leveransen, de hade jag lixom aldrig förr hört talas om. Om så varit fallet så hade jag kommit ihåg det.
Men ja rättar naturligtvis in mej i ledet bakom "2763" = "T". Man ska böja sej för sakkunskapen...
daniel_s
Inlägg: 14409
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: M31 förvirring

Inlägg av daniel_s »

För övrigt var det väl 235 och 245 som var inblandade i Vasaplatsolyckan.
Harald
Inlägg: 8800
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: M31 förvirring

Inlägg av Harald »

daniel_s skrev:För övrigt var det väl 235 och 245 som var inblandade i Vasaplatsolyckan.
Ja, det var det.
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: M31 förvirring

Inlägg av darthjpp »

Tack alla!
Det är inte lätt att hålla reda på allt som har hänt med vagnarna :-)

Då var det bara förvirringen kring 350 &357 kvar, finns det någon som vet, eller är min teori om förväxling vid ombyggnaden den som stämmer?
hej
Inlägg: 1728
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: M31 förvirring

Inlägg av hej »

Varifrån har påståendet att 206 skadedes vid leveransen. Det dyker regelbundet upp här på forat. Likaså påståendet att den var med i Vasaplatsolyckan?
lelleme
Inlägg: 125
Blev medlem: måndag 12 april 2004 13:36
Ort: Göteborg

Re: M31 förvirring

Inlägg av lelleme »

darthjpp skrev:Tack alla!
Det är inte lätt att hålla reda på allt som har hänt med vagnarna :-)

Då var det bara förvirringen kring 350 &357 kvar, finns det någon som vet, eller är min teori om förväxling vid ombyggnaden den som stämmer?
Vagn 257 (på linje 6) skadades i A-delen, då den körde in i 224 på Beväringsgatan i Kviberg. Vagn 224 klövs itu vid leden, då den gick som andra vagn i ett tågset på linje 7, där A-delen på 224 rände in i B-delen på vagn 250 som var första vagn. Här blev alltså B-delen på 250 skadad, A- och B-delen på 224 (som skickades till Tyskland för att byggas om till M31), samt A-delen på 257. De kvarvarande "hela" delarna 250A och 257B sammankopplades till en vagn och de senare reparerade 257A och 250B kopplades ihop till en vagn.

m v h
LENNART
hej
Inlägg: 1728
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: M31 förvirring

Inlägg av hej »

Någon ansvarig skulle kanske i Vagnhallen här på sidan https://www.sparvagssallskapet.se/vagnh ... typ_id=148 införa uppgifterna om de olyckor som resulterat i blandvagnarna och kanske även skriva vilka som var med vid Vasaplatsolyckan eftersom detta kommer regelbundet upp till diskussion.
Skriv svar