Slinga med många linjer

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Anders Forsberg
Inlägg: 818
Blev medlem: onsdag 13 december 2006 20:59
Ort: Göteborg

Slinga med många linjer

Inlägg av Anders Forsberg »

Vi har hamnat i Nederländernas huvudstad Haag år 1981 och vändslingan Schveningen där linjerna 7, 8 och 9 hade sin ändhållplats. Hit hade spårvägen förlängts 1969 från Kurhaus Hotell, som hade varit ändhållplats sedan 1800-talets slut. Då 1981 fanns en mängd trevliga PCC-vagnar att åka med.

Anders F
Haag - 0040.jpg
Haag - 0040.jpg (150.21 KiB) Visad 1674 gånger
Haag - 0041.jpg
Haag - 0041.jpg (192.12 KiB) Visad 1674 gånger
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2544
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Slinga med många linjer

Inlägg av roggek »

Och så här ser det ut idag vid Zwarte Pad:

http://maps.google.se/maps?hl=sv&ll=52. ... .69,,0,6.4
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
Martin
Inlägg: 1572
Blev medlem: fredag 02 maj 2003 23:47
Ort: Hjärtat av Bohuslän

Re: Slinga med många linjer

Inlägg av Martin »

Det verkar vara fyra spår som använd i "slingan", vänder man fyra linjer vid samma hållplats?
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2507
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Slinga med många linjer

Inlägg av Per Lind »

Martin skrev:Det verkar vara fyra spår som använd i "slingan", vänder man fyra linjer vid samma hållplats?
Förstår inte riktigt vad Du menar?
Slingan består av 4 spår och 4 hållplatser.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Slinga med många linjer

Inlägg av TKO »

Per Lind skrev:
Martin skrev:Det verkar vara fyra spår som använd i "slingan", vänder man fyra linjer vid samma hållplats?
Förstår inte riktigt vad Du menar?
Slingan består av 4 spår och 4 hållplatser.
-Per
Nej det är en hållplats men fyra hållplatslägen/plattformar/nåt annat, terminologin varierar även i Sverige.

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson

"spårvägsvän"
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9754
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Slinga med många linjer

Inlägg av 2763 »

Per Lind skrev:
Martin skrev:Det verkar vara fyra spår som använd i "slingan", vänder man fyra linjer vid samma hållplats?
Förstår inte riktigt vad Du menar?
Slingan består av 4 spår och 4 hållplatser.
-Per
När jag tittar på bilderna så ser jag 5 spår och 4 hållplatslägen. Ev. finns det något mer hållplatsläge på platsen, typ ankomstläge eller så. Men det är i alla fall 5 parallella spår, varav fyra används för ordinarie trafik. Det är precis så en ändhållplats skall utformas - ett spår mer än det finns linjer.

/T
Med reservation för tyckfel.
Joakim W
Inlägg: 473
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Slinga med många linjer

Inlägg av Joakim W »

2763 skrev:
Per Lind skrev:
Martin skrev:Det verkar vara fyra spår som använd i "slingan", vänder man fyra linjer vid samma hållplats?
Förstår inte riktigt vad Du menar?
Slingan består av 4 spår och 4 hållplatser.
-Per
När jag tittar på bilderna så ser jag 5 spår och 4 hållplatslägen. Ev. finns det något mer hållplatsläge på platsen, typ ankomstläge eller så. Men det är i alla fall 5 parallella spår, varav fyra används för ordinarie trafik. Det är precis så en ändhållplats skall utformas - ett spår mer än det finns linjer.

/T
Hmm, jag ser fyra trådar i luften, och fyra spår och fyra hållplatser.. men nog om det! Stort tack till Anders som delar med sig av dessa underbara gamla bilder till oss! :D
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
Martin
Inlägg: 1572
Blev medlem: fredag 02 maj 2003 23:47
Ort: Hjärtat av Bohuslän

Re: Slinga med många linjer

Inlägg av Martin »

Per Lind skrev:
Martin skrev:Det verkar vara fyra spår som använd i "slingan", vänder man fyra linjer vid samma hållplats?
Förstår inte riktigt vad Du menar?
Slingan består av 4 spår och 4 hållplatser.
-Per
Jag trodde att jag uttryckte mig så att min frågeställning tydligt skulle framgå, men inte så. Bäst att tänka en gång till innan man skriver något kanske :roll:

Jag inser naturligtvis att det är fyra olika hållplatslägen vi snackar om, men jag tyckte den såg ovanlig ut med alla dessa fem(!) spår parallellt. Det jag undrade var varför man hade så många spår på vid samma hållplats, om man vände så många som fyra linjer här.

När jag googlat lite får jag det till att "endast" två linjer (1 & 9) vänder här, men med stranden ett stenkast bort finns ett annat trafikeringsbehov under sommarmånaderna och därav ser hållplatsen ut som den gör.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Slinga med många linjer

Inlägg av M_M »

Ja, uppenbart finns också ett helt gäng busshållplatser och det verkar inte vara tänkt att man ska byta mellan buss och spårvagn i första hand utan utformningen antyder att huvudanvändningen är att stranden & co i sig är resmålet.
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Slinga med många linjer

Inlägg av hej »

Enligt uppgift som jag funnit så trafikerades slingan 1984 av 4 linjer. 1, 7, 8 och 9.

Linje 1 har trfikerat Scheveningen Noorderstrand från den 22 oktober 1983.
Linje 7 trafikerade Scheveningen Noorderstrand från den 3 maj 1977 till den 12 juli 1995.
Linje 8 trafikerade Scheveningen Noorderstrand från den 3 maj 1977 till den 14 december 2003.
Linje 9 har trafikerat Scheveningen Noorderstrand sedan den 3 maj 1977.
Under några år fanns det även en specialvariant av linje 9 kallad Strandexpress.

Med fyra linjer är det praktiskt med 4 avgångspår.
Skriv svar