"Malmö vill att staten betalar för kollektivtrafik"
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
"Malmö vill att staten betalar för kollektivtrafik"
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: "Malmö vill att staten betalar för kollektivtrafik"
Kommentarfältet... Tänk att det går att göra en eventuell spårvagnsinvestering till en invandringsfråga...
Tja, varför inte. Du brukar ju själv vara ganska duktig på att göra diverse saker till en fråga om diskriminering av "utsatta grupper".M_M skrev:Kommentarfältet... Tänk att det går att göra en eventuell spårvagnsinvestering till en invandringsfråga...
-
Fick inte malmö en superdyr tunnel under staden från staten aldeles nyss? Vi i stockholm verkar mindre bortskämda
HS

HS
-
Och Öresundsbro ! Där banavgifterna subventioneras av tågtrafiken i övriga Sverige.Henrik Schütz skrev:Fick inte malmö en superdyr tunnel under staden från staten aldeles nyss? Vi i stockholm verkar mindre bortskämda![]()
HS
Så åker man till Arlanda så får man bland annat betala extra för stationsavgift och samtidigt subventionera Malmöbornas resor till Kastrup .
Malmö får väl införa trängselskatt precis som Göteborg, om de vill ha pengar från staten.
-
Byggdes inte hela tunnelbanan med bl.a en drös statsbidrag?Henrik Schütz skrev:Fick inte malmö en superdyr tunnel under staden från staten aldeles nyss? Vi i stockholm verkar mindre bortskämda![]()
-
Nej, det var bara de senare delarna som fick statsbidrag. Och som jag uppfattat det så var det vägtrafikmedel som omfördelades, det blev alltså tub i stället för väg.Verspieder skrev:Byggdes inte hela tunnelbanan med bl.a en drös statsbidrag?Henrik Schütz skrev:Fick inte malmö en superdyr tunnel under staden från staten aldeles nyss? Vi i stockholm verkar mindre bortskämda![]()
Men de äldre delarna är helt och hållet finansierade av Stockholms stad.
-
Men i princip tycker jag det är fel att regionerna sins emellan ska spelas ut mot varandra om statsbidrag till kollektivtrafik.Lennart Petersen skrev:Nej, det var bara de senare delarna som fick statsbidrag. Och som jag uppfattat det så var det vägtrafikmedel som omfördelades, det blev alltså tub i stället för väg.Verspieder skrev:Byggdes inte hela tunnelbanan med bl.a en drös statsbidrag?Henrik Schütz skrev:Fick inte malmö en superdyr tunnel under staden från staten aldeles nyss? Vi i stockholm verkar mindre bortskämda![]()
Omfördela i stället en del av skatten från staten till landsting och kommun så kan man efter eget behag i regionerna finansiera investeringarna. Och självklart ska saker som ex trängselskatt tillföras det lokala för att komma trafiken tillgodo. Staten ska inte ta pengarna för att sedan ge tillbaks som någon sorts nådegåva.
Har du några belägg för det? Det är väl inte helt sant att man har bestämt sig för att lägga ned spårvägsplanerna, snarare finns det en viss politisk oenighet. Och ett långtgående samarbete med Lund och Helsingborg.Inge skrev:Nu är det ju så att skatt är något som tas via ett underliggande hot om våld. Ursprungligen från grannfolk men i Sverige definierad som svealand sedan 1200-talets mitt (bland de allra sista skattefria områdena i Europa) från egna undersåtar/medborgare. Eftersom det är staten som står för våldsanvändningshotet är det definitionsmässigt staten som först drar in all skatt oavsett hur den sen distribueras och förtärs.
För övrigt finns det ingen anledning att ta begäran om mer statsbidrag bokstavligt. Mer sannolikt handlar det tyvärr om att man söker konstruera externa syndabockar för nedläggelsen av ett projekt man redan bestämt sig för att lägga ned.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Fram till 1965, om jag minns rätt.Lennart Petersen skrev:Nej, det var bara de senare delarna som fick statsbidrag. Och som jag uppfattat det så var det vägtrafikmedel som omfördelades, det blev alltså tub i stället för väg.Verspieder skrev:Byggdes inte hela tunnelbanan med bl.a en drös statsbidrag?Henrik Schütz skrev:Fick inte malmö en superdyr tunnel under staden från staten aldeles nyss? Vi i stockholm verkar mindre bortskämda![]()
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Jag hugger på den här facklanHenrik Schütz skrev:Fick inte malmö en superdyr tunnel under staden från staten aldeles nyss? Vi i stockholm verkar mindre bortskämda![]()

Wikipedia säger om Citytunneln i Malmö:
"Enligt en slutkostnadsberäkning som presenterades 30 november 2009 skulle kostnaden för Citytunneln bli 8,565 miljarder kronor i 2001 års penningvärde. Det är nästan en miljard lägre än den budget (9,450 Mkr) som fastställdes strax innan byggstart 2005, då upphandlingen av de stora kontrakten var klara samt den omfattande miljöprövningen avslutad."
Wikipedia säger om Citybanan i Stockholm:
"Kostnaden för Citybanan beräknas bli 19,4 miljarder enligt prisnivå i december 2011.[9]
År 2007 beräknades kostnaden bli 16,3 miljarder kronor enligt prisnivå i januari 2007,"
en för mig okänd site säger om Öresundsbron:
Byggkostnader: 19,6 miljarder DKK (2000 års priser)
Öresundsbron är inte direkt en skåne-själlandspecifik grej. Captain obvious hälsar att den förbinder Danmark med Stockholms län, Södermanland, Östergötland, Jönköpings län, Kronobergs län, Blekinge, Kalmars län, Halland och Västra götalandsregionen.
Jag brukar sällan göra nåt sånt men detta inlägg får 98 av 100!M_M skrev:Jag hugger på den här facklanHenrik Schütz skrev:Fick inte malmö en superdyr tunnel under staden från staten aldeles nyss? Vi i stockholm verkar mindre bortskämda![]()
![]()
Wikipedia säger om Citytunneln i Malmö:
"Enligt en slutkostnadsberäkning som presenterades 30 november 2009 skulle kostnaden för Citytunneln bli 8,565 miljarder kronor i 2001 års penningvärde. Det är nästan en miljard lägre än den budget (9,450 Mkr) som fastställdes strax innan byggstart 2005, då upphandlingen av de stora kontrakten var klara samt den omfattande miljöprövningen avslutad."
Wikipedia säger om Citybanan i Stockholm:
"Kostnaden för Citybanan beräknas bli 19,4 miljarder enligt prisnivå i december 2011.[9]
År 2007 beräknades kostnaden bli 16,3 miljarder kronor enligt prisnivå i januari 2007,"
en för mig okänd site säger om Öresundsbron:
Byggkostnader: 19,6 miljarder DKK (2000 års priser)
Öresundsbron är inte direkt en skåne-själlandspecifik grej. Captain obvious hälsar att den förbinder Danmark med Stockholms län, Södermanland, Östergötland, Jönköpings län, Kronobergs län, Blekinge, Kalmars län, Halland och Västra götalandsregionen.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!