Bra! Än har ingen sådan broschyr (eller någon annan remskasseinformation för den delen) nått SL:s kunder i den norra tredjedelen av länet.abc123 skrev:Nej, de har funnits länge. Tror man planerar att fylla reklamtavlorna med information om reskassan så folk är medvetna inför förköpsremsans planerade död.
SL Access - remsorna kan inte ersättas
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
-
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
-
Jag åker ibland från Nora torg i Danderyd till Åkermyntan på förköpsremsa. Innan jag påbörjar resan vill jag få en uppfattning vad resan kommer att kosta. Beroende på vilken resväg reseplaneraren föreslår och vilken tid på dagen det är kan resan kosta 2, 3, 4 eller 6 kuponger. 2 kuponger inom zon A och 3 inom zon A+B om man hinner göra sista bytet inom en timme. Ligger sista bytet utanför timmen ges ingen prisuppgift alls för att båt eventuellt ingår i resan. Reseplaneraren föreslår resor helt inom zon A men också resor med 2 eller 4 zongränspassager (zon B). I reseplanerarens detaljerade hållpatsuppgifter finns ingen uppgift om zontillhörighet.
För att få lite klarhet ringde jag SL kundtjänst en kväll men de tyckte detta var en för svår fråga så jag blev uppmanad att istället ringa dagtid för då var mer kompetent personal på plats. När jag ringde på dagtid fick jag vänta ett par minuter medan annan personal rådfrågades. Att då från SLs sida tro att trafikpersonalen ska vara behjälplig låter bara korkat.
Jag tycker det är självklart att reseplaneraren ska kunna ange rätt antal kuponger för den resa som föreslås, och detta innan övergången till reskassan sker.
För att få lite klarhet ringde jag SL kundtjänst en kväll men de tyckte detta var en för svår fråga så jag blev uppmanad att istället ringa dagtid för då var mer kompetent personal på plats. När jag ringde på dagtid fick jag vänta ett par minuter medan annan personal rådfrågades. Att då från SLs sida tro att trafikpersonalen ska vara behjälplig låter bara korkat.
Jag tycker det är självklart att reseplaneraren ska kunna ange rätt antal kuponger för den resa som föreslås, och detta innan övergången till reskassan sker.
Intressant!
Undrar hur man som resenär (och förare) förväntas göra vid sista bytet:
- Hej föraren! jo det är så här att jag har en biljett för zon A+B, men den kanske har gått ut. Mitt slutmål ligger i zon B, och jag har en standardresa på två kuponger.
- Hej föraren! jo det är så här att jag har en biljett för zon A+B, men den kanske har gått ut. Mitt slutmål ligger i zon B, och jag har en standardresa på två kuponger.
Det är väl egentligen precis samma problem som om man åker med förköpshäfte. Stämplade man tre kuponger från början, så gäller de i 67½±7½ minuter, sedan skall det stämplas på nytt, och hur många kuponger man stämplar då beror på vilken zon man är i och vilken man ska till. Inträffar detta t ex vid Barkarby station så är man i zon B och ska till A, det måste föraren veta, annars kan man inte stämpla rätt i det gamla systemet heller.kildor skrev:Intressant!
Det som är nytt med reskassan är endast att man som passagerare måste hålla fingrarna i styr tills man hunnit berätta för föraren (motsvarande) vad man har för standardresa inställd, om man är det minsta tveksam. Det gäller oavsett om man gör krångliga byten eller inte. Sen är det upp till föraren att ge rätt upplysningar om zonerna, och det kan bli fel, men det har det alltid kunnat bli.
Notera f ö att med reskassan så räknas tiden alltid 75 minuter från första validering (vid 1-2-zonsresa) så om man håller koll på klockan kan man ha lite is i magen vid byten/returresa.
Problemet med reskassan är att det är svårt att veta (både för förare och resenär) vad som finns på kortet och hur länge biljetten är giltig. Med remsan kunde man räcka fram biljetten och tala om vart man ville åka så kunde föraren ganska enkelt avgöra hur mycket som behövde stämplas. Med reskassan känns det som ett komplicerat projekt. Om jag räcker fram kortet och säger att jag ska åka till Barkarby - vad tror du händer då?daniel_s skrev:Det är väl egentligen precis samma problem som om man åker med förköpshäfte. Stämplade man tre kuponger från början, så gäller de i 67½±7½ minuter, sedan skall det stämplas på nytt, och hur många kuponger man stämplar då beror på vilken zon man är i och vilken man ska till. Inträffar detta t ex vid Barkarby station så är man i zon B och ska till A, det måste föraren veta, annars kan man inte stämpla rätt i det gamla systemet heller.kildor skrev:Intressant!
Det som är nytt med reskassan är endast att man som passagerare måste hålla fingrarna i styr tills man hunnit berätta för föraren (motsvarande) vad man har för standardresa inställd, om man är det minsta tveksam. Det gäller oavsett om man gör krångliga byten eller inte. Sen är det upp till föraren att ge rätt upplysningar om zonerna, och det kan bli fel, men det har det alltid kunnat bli.
Notera f ö att med reskassan så räknas tiden alltid 75 minuter från första validering (vid 1-2-zonsresa) så om man håller koll på klockan kan man ha lite is i magen vid byten/returresa.
Det enda rätta är då att först kontrollera vad för biljett som redan finns på kortet. Med den informationen kan man sedan avgöra huruvida ytterligare "kuponger" behöver läggas till.kildor skrev:Problemet med reskassan är att det är svårt att veta (både för förare och resenär) vad som finns på kortet och hur länge biljetten är giltig. Med remsan kunde man räcka fram biljetten och tala om vart man ville åka så kunde föraren ganska enkelt avgöra hur mycket som behövde stämplas. Med reskassan känns det som ett komplicerat projekt. Om jag räcker fram kortet och säger att jag ska åka till Barkarby - vad tror du händer då?
Även detta är egentligen precis samma sak som man alltid har gjort med remsan. Att lägga kortet på maskinen utan att fråga först motsvaras i det äldre systemet av att tvärsäkert säga till föraren t ex "Stämpla två kuponger" utan att fundera på om man redan har en giltig biljett. (Det var inte helt ovanligt faktiskt...)
en knapp för att ångra sig hade ju inte skadat, det är mycket lättare att tänka fel nu...
- Christer J
Här finns då ett annat litet problem. Bojsänkena i bussarna är annorlunda programmerade än bojsänkena i spärrarna. På bussen dras automatiskt en biljett om man lägger kortet på apparaten. I spärren måste man aktivt välja validering eller inehållskontroll (som inte innebär validering). Det senare är i mitt tycke en bättre funktion - man behöver sällan (den obefintliga) ångerknappen. Däremot är skärmen uruselt programmerad/styrd då man inte kan få fram någon information genom att bara lägga på kortet. Först får man ett val Kortinfomration/periodkort/reskassa med restsumma, men inget annat som till exempel giltighetstid (detta i sin tur kräver ytterligare en knapptryckning samt att rulla på skärmen för att få fram exakta värden) eller reskassebiljettens typ och aktuella resvärden. Därför skriver man ut alla uppgifter på kvittopappret (som man får med en knapptryckning).daniel_s skrev:Det enda rätta är då att först kontrollera vad för biljett som redan finns på kortet. Med den informationen kan man sedan avgöra huruvida ytterligare "kuponger" behöver läggas till.kildor skrev:Problemet med reskassan är att det är svårt att veta (både för förare och resenär) vad som finns på kortet och hur länge biljetten är giltig. Med remsan kunde man räcka fram biljetten och tala om vart man ville åka så kunde föraren ganska enkelt avgöra hur mycket som behövde stämplas. Med reskassan känns det som ett komplicerat projekt. Om jag räcker fram kortet och säger att jag ska åka till Barkarby - vad tror du händer då?
Även detta är egentligen precis samma sak som man alltid har gjort med remsan. Att lägga kortet på maskinen utan att fråga först motsvaras i det äldre systemet av att tvärsäkert säga till föraren t ex "Stämpla två kuponger" utan att fundera på om man redan har en giltig biljett. (Det var inte helt ovanligt faktiskt...)
en knapp för att ångra sig hade ju inte skadat, det är mycket lättare att tänka fel nu...
Men man har ju inte frågat användarna om lämpligaste funktionerna och hur man snabbast och effektivast kan använda sig av dem. Men detta är väl ett rätt vanligt problem för många brukare - att de inte blir tillfrågade utan att någon annan tror sig veta bäst vad brukaren behöver, och sedan slår dövörat till efter leveransen.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Var på SL-center vid centralen idag, och frågade lite om reskassans/förköpsremsans framtid. De lät rätt negativa och sa att "ett besked kommer komma snart". Känns som om det lutar åt att SL snart kommer gå ut och säga att förköpsremsan kommer fortsätta säljas även efter sista mars. Detta datum rycker ju allt närmare, och man har ju inte ens presenterat någon lösning för att kunna resa flera personer på reskassan än.
-
Oh ja. Jag kan nog sätta en slant att sluttiden flyttas fram till åtminstone midsommar.abc123 skrev:Var på SL-center vid centralen idag, och frågade lite om reskassans/förköpsremsans framtid. De lät rätt negativa och sa att "ett besked kommer komma snart". Känns som om det lutar åt att SL snart kommer gå ut och säga att förköpsremsan kommer fortsätta säljas även efter sista mars. Detta datum rycker ju allt närmare, och man har ju inte ens presenterat någon lösning för att kunna resa flera personer på reskassan än.
-
Jag gissade midsommar, men svaret blev 31 augusti 2013:
http://sl.se/Om-SL/Nyheter/Forkopsremso ... giltighet/

Ähh, och jag som sålde mina halvanvända kvarvarande remsor på Tradera innan jul.Verspieder skrev:Jag gissade midsommar, men svaret blev 31 augusti 2013:

Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Fast nu blandar du ihop två datum.Verspieder skrev:Jag gissade midsommar, men svaret blev 31 augusti 2013:
1. Remsorna ska säljas t o m mars i år.
2. Remsorna ska gälla t o m augusti i år.
Detta är alltså de datum som gäller nu. Men ett besked kommer antagligen komma senast nästa vecka om att båda dessa slutdatum skjuts upp. Allt annat vore en sensation, för man har ju lärt sig vid det här laget att det finns vissa årliga traditioner man inte ruckar på i första taget:
*Kalle Anka på julafton.
*Zlatan får guldbollen.
*SL skjuter upp slutdatumet för förköpsremsan.
-
Javisst, du har givetvis rätt!abc123 skrev:Fast nu blandar du ihop två datum.
1. Remsorna ska säljas t o m mars i år.
2. Remsorna ska gälla t o m augusti i år.
Detta är alltså de datum som gäller nu. Men ett besked kommer antagligen komma senast nästa vecka om att båda dessa slutdatum skjuts upp. Allt annat vore en sensation, för man har ju lärt sig vid det här laget att det finns vissa årliga traditioner man inte ruckar på i första taget:
*Kalle Anka på julafton.
*Zlatan får guldbollen.
*SL skjuter upp slutdatumet för förköpsremsan.
Jag rättar mig och gissar istället att sista giltigheten lär flyttas fram ända till 31 december 2013, men därefter borde det vara helt över.
Svårare är det att gissa ett framtida nytt framflyttat datum för sista försäljning. Slutet på sommaren 2013?
svd.se: "Reskassan svår att förstå – även för SL"
Ingressen:
"SL:s personal har själva inte förstått den nya elektroniska reskassan som ska ersätta dagens förköpsremsa. Det vittnar flera av deltagarna i den enkät som SL genomfört. Nu hoppas SL att bättre utbildning ska lösa problemen."
Ingressen:
"SL:s personal har själva inte förstått den nya elektroniska reskassan som ska ersätta dagens förköpsremsa. Det vittnar flera av deltagarna i den enkät som SL genomfört. Nu hoppas SL att bättre utbildning ska lösa problemen."
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Surprise...LÅ1 skrev:svd.se: "Reskassan svår att förstå – även för SL"
Ingressen:
Sidospår: Går det att rotera ytan med hajfenan fritt?
SvD ligger för övrigt helt i slaskmedianivå, nedanför accessartikeln push'ar de för denna quiz:
"QUIZ | Har du koll på åren som gått?
2012: Vilket öknamn fick skandalkaptenen?
2011: Katastrofer och störtade diktatorer
2010: Vad minns du av skandalernas år?"
Resultatet av undersökningen förvånar inte. Det finns nästan inga bussförare som vet hur reskassan fungerar. Min vän har vid fem olika tillfällen, av fem olika förare, försökt få hjälp att dra annan resa än standardresan. Ingen av dessa har lyckats....
-
Våra vänner i Skåne verkar också ha problem. Trodde först att detta var ett aprilskämt.
http://www.sydsvenskan.se/skane/kurs-la ... ssbiljett/
-
Bussförarna har ju länge efterlyst bättre utbildning... men ingen längre upp i organisationen har lyssnat särskilt noga. Jag antar att någon eller några på tjänstemannanivå fått för sig att det redan fungerar. Utan att höra sig för med förarkåren.lirdo skrev:Resultatet av undersökningen förvånar inte. Det finns nästan inga bussförare som vet hur reskassan fungerar. Min vän har vid fem olika tillfällen, av fem olika förare, försökt få hjälp att dra annan resa än standardresan. Ingen av dessa har lyckats....
Bristfällig kommunikation mellan förarkår och trafikhuvudman (via operatör) kan vara en faktor. En ovilja att utbilda då utbildning kostar pengar kan vara en annan faktor.
Personligen tycker jag att ett länstrafikbolags kunder själva lätt ska kunna hitta enkel korrekt information och instruktioner via hemsidan samt broschyrer, samt att alla biljettmaskiner har alla knappar som krävs för att kunden själv ska kunna trycka på och därmed genomföra alla slags "avvikande" resor än sin standardresa. Utan att tvingas fråga föraren.
Visst ska föraren kunna hjälpa till då och då, om så krävs. Men inte (som idag) varenda gång en person med två kupongers standardresa ska resa mellan zonerna C och A.
Den här tråden går bara runt och runt och runt och runt och runt...
Men eftersom det uppenbarligen är vissa problem med systemet avseende hantering och förståelse för hur systemet fungerar så borde man nog fundera på om det inte skulle kunna vara så att man kanske så småningom börjar komma till insikt om att man möjligen har tänkt fel redan från början.
Men eftersom det uppenbarligen är vissa problem med systemet avseende hantering och förståelse för hur systemet fungerar så borde man nog fundera på om det inte skulle kunna vara så att man kanske så småningom börjar komma till insikt om att man möjligen har tänkt fel redan från början.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Ska nog ses som att ABF i Skåne har humor och vet vad ironi är.Bo Rengmark skrev:Våra vänner i Skåne verkar också ha problem. Trodde först att detta var ett aprilskämt.