Då ska jag be att få att avslutningsvis få avge några åsikter, uttryckta i en form som eventuellt kan accepteras av
värderade publicum och
ärade herrar jourmastrar.
Mina åsikter följande: Om man på
fullaste allvar hävdar att det bästa för Lidingöbanan är en fortsatt trafikering med A30B/B30B så är man okunnig om förhållandena på Lidingö och vilka krav trafikeringen på Lidingöbanan ställer. Det är dessutom en
farlig attityd eftersom den ger
Lidingöbanans fiender vatten på kvarnen, när de propagerar för
banans nedläggning och dess
ersättande med busstrafik. Slutligen är det en attityd som inte har något som helst stöd i
opinionen på Lidingö. Alla som var med när Alstom Citadis-vagnen var gästvagn på Lidingö 2007, och som pratade med allmänheten då, vet detta. Därför ber jag
allra ödmjukast herr Musterman visa mig en enda
publicerad opinionsyttring från Lidingö som stöder hans åsikter.
Att hävda det vore en fördel att skjuta på banans modernisering (och cityspårvägen) för det ”ger .. tid och sunt förnuft för folk att inse att A/B30 hör också i framtiden i Stockholm” är dessutom felaktigt, eftersom ”folk” , dvs. Lidingöbanans brukare redan nu har haft gott om tid att inse vad det innebär att banan trafikeras med urmodiga A30/B30-tåg. Cityspårvägen måste dessutom byggas, bl.a. av det skälet att Lidingöbanans modernisering blir meningslös annars. Sedan är det en annan sak att jag – i en valsituation – anser attt Tvärbanans Kistagren bör prioriteras före Spårväg Citys utbyggnad, men det är som sagt en annan sak, som jag inte tänker utveckla ytterligare här.
PS. Det är mycket snack om ”obekväma” säten här också, men man får de säten man beställer. Det har ingenting med fordonets typ eller ålder att göra. För A35 fanns i fullskalemodellen t.o.m. ett förslag till säten utförda i basad plywood, ungefär som Myran-stolar. Vet inte om detta fanns kvar när modellen fördes över till Spårvägsmuseet.

För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.