A30, B30, tillgänglighet och Lidingö

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Tagbitaren

Re: A30, B30, tillgänglighet och Lidingö

Inlägg av Tagbitaren »

roggek skrev: Nu vet jag inte hur pass insatt du är i SLs ekonomi, det är inte jag heller, men att underhålla ett A30-B30-tåg per månad med service och reservdelar, kostar nog säkert bra mycket mer än att hyra en limousine...

Dagens spårvaganr oavsett om de har plast och spaceshipdesign och är fula som stryk, har en lägre driftskostnad än gamla A30B/B30B, och det är ganska förklarligt isåfall att SL väljer att ersätta dem...
Ja, det var ju också det jag försökte ge exempel på när jag nämnde att det kostar mer att linda om en gammal likströmsmotor från en A30, än att köpa in en fabriksny A32-motor. Nu är ju omlindning kanske den allra mest vanliga underhålls- eller reparationsåtgärden, men den händer ibland - oftare än man skulle önska.

Men även jag talar för döva öron.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

Då ska jag be att få att avslutningsvis få avge några åsikter, uttryckta i en form som eventuellt kan accepteras av värderade publicum och ärade herrar jourmastrar.

Mina åsikter följande: Om man på fullaste allvar hävdar att det bästa för Lidingöbanan är en fortsatt trafikering med A30B/B30B så är man okunnig om förhållandena på Lidingö och vilka krav trafikeringen på Lidingöbanan ställer. Det är dessutom en farlig attityd eftersom den ger Lidingöbanans fiender vatten på kvarnen, när de propagerar för banans nedläggning och dess ersättande med busstrafik. Slutligen är det en attityd som inte har något som helst stöd i opinionen på Lidingö. Alla som var med när Alstom Citadis-vagnen var gästvagn på Lidingö 2007, och som pratade med allmänheten då, vet detta. Därför ber jag allra ödmjukast herr Musterman visa mig en enda publicerad opinionsyttring från Lidingö som stöder hans åsikter.

Att hävda det vore en fördel att skjuta på banans modernisering (och cityspårvägen) för det ”ger .. tid och sunt förnuft för folk att inse att A/B30 hör också i framtiden i Stockholm” är dessutom felaktigt, eftersom ”folk” , dvs. Lidingöbanans brukare redan nu har haft gott om tid att inse vad det innebär att banan trafikeras med urmodiga A30/B30-tåg. Cityspårvägen måste dessutom byggas, bl.a. av det skälet att Lidingöbanans modernisering blir meningslös annars. Sedan är det en annan sak att jag – i en valsituation – anser attt Tvärbanans Kistagren bör prioriteras före Spårväg Citys utbyggnad, men det är som sagt en annan sak, som jag inte tänker utveckla ytterligare här.

PS. Det är mycket snack om ”obekväma” säten här också, men man får de säten man beställer. Det har ingenting med fordonets typ eller ålder att göra. För A35 fanns i fullskalemodellen t.o.m. ett förslag till säten utförda i basad plywood, ungefär som Myran-stolar. Vet inte om detta fanns kvar när modellen fördes över till Spårvägsmuseet.

Bild
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

mustermann skrev:Alltså sådana krav som Ni har här på kollektivtrafik med enorma utrummen och gud vet vad - så skulle jag rekommendera att åka taxi/limousine eller skaffa den dyraste BMW:n eller Mersan.
Faktum är att nästan alla lokaltrafikfordon har obekvämare säten än de de flesta bilsätena.

Jag har t.ex. vad jag kan minnas inte åkt i någon spårvagn som haft säten som kan mäta sig med sätena i den östtyska budgetbilen Trabant.

Tagbitaren skrev:
M_M skrev:I praktiken ligger Alvik inte på sträckan Sundbyberg C - Solna C varpå vad som händer i Alvik är irrelevant (förutom den lilla trafik som måste ske till/från vagnhallen)
Nänä - jag såg inte att du föreslog trafik bara på den stumpen - ungefär som förliden sommars demotrafik. Fast jag har svårt att förstå nyttan av det. Dessutom måste du till hpl. Karlsbodavägen, det är där närmaste övergångsväxlar finns. Så den stackars "lokaltågsklareraren" får stå där och frysa istället. Det blir naturligtvis ingenting av med den saken!
Jag inser att det inte finns någon beslutsfattare som är sugen på att driva en sådan trafik och att det därför är försumbar sannolikhet att trafiken faktiskt skulle genomföras. Däremot torde det tämligen enkelt gå att ordna både värme och sittplats för en "lokaltågklarerare" vid valfri hållplats. Banan är mig veterligen byggd för tåglängder på 60 meter (eller kanske mer) och om man kör enkelvagnar så kan hållplatsområden rymma en mindre manskapsbod om det inte går att finna annan lämplig plats.

Den praktiska användningen för en sådan trafik torde finnas - annars är väl hela den delsträckan åtminstone delvis tveksam? Eller har man räknat på att merparten av resenärerna kommer göra genomgående resor?
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

M_M skrev: Jag inser att det inte finns någon beslutsfattare som är sugen på att driva en sådan trafik och att det därför är försumbar sannolikhet att trafiken faktiskt skulle genomföras. Däremot torde det tämligen enkelt gå att ordna både värme och sittplats för en "lokaltågklarerare" vid valfri hållplats. Banan är mig veterligen byggd för tåglängder på 60 meter (eller kanske mer) och om man kör enkelvagnar så kan hållplatsområden rymma en mindre manskapsbod om det inte går att finna annan lämplig plats.

Den praktiska användningen för en sådan trafik torde finnas - annars är väl hela den delsträckan åtminstone delvis tveksam? Eller har man räknat på att merparten av resenärerna kommer göra genomgående resor?
Dessutom måste de vagnar som i så fall ska användas för ändamålet byggas om och förses med bromsljus och körriktningsvisare, och jag kan för mitt liv inte förstå varför något alls ska investeras i dessa gamla vagnar.
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Halöå verklighetens folk! 20 juni är sista trafikdag för A30 på Lidingö!

Tyck vad ni vill, men så är det :D

HS
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Tagbitaren skrev:
M_M skrev: Jag inser att det inte finns någon beslutsfattare som är sugen på att driva en sådan trafik och att det därför är försumbar sannolikhet att trafiken faktiskt skulle genomföras. Däremot torde det tämligen enkelt gå att ordna både värme och sittplats för en "lokaltågklarerare" vid valfri hållplats. Banan är mig veterligen byggd för tåglängder på 60 meter (eller kanske mer) och om man kör enkelvagnar så kan hållplatsområden rymma en mindre manskapsbod om det inte går att finna annan lämplig plats.

Dessutom måste de vagnar som i så fall ska användas för ändamålet byggas om och förses med bromsljus och körriktningsvisare, och jag kan för mitt liv inte förstå varför något alls ska investeras i dessa gamla vagnar.
Fast i denna specialmanöver ingår på något magiskt sätt ett tillfälligt lånbyte med Nockebybanan. :)
mustermann

Inlägg av mustermann »

Henrik Schütz skrev:Halöå verklighetens folk! 20 juni är sista trafikdag för A30 på Lidingö! HS
Hej alla dagdrömmare!

Formulerar litet på HS uttalande till mer realistiskt "20 juni är sista trafikdag på Lidingö!", vänta bara så får ni se.

Vad har ni i praktiken?

- Planerade ynkliga 7 tågsätt, banta ner dem till ännu 4 så sparar ni mera. OBS! Vagnar som existerar bara på papper.
- Lidingöbron i uruselt skick. Lidingö som kanske 2020 kunde tänka sig satsa på ny bro, läs som man "glömmer" lagom med tiden.
- Personal som blir uppsägd som overflödiga. Men kanske det tröstar dem att man inte behöver använda öronproppar utan arbete.
- Dyr och onödig "upprustning" av fungerande bana.
- Slöseri med skattepengar till byggnad av ny depå, då en utmärkt existerar med dit passande fungerande vagnar.
- Bara tomma löften av politiker om anknytning till Cityspårvägen, som alldrig kanske blir verklighet (ända till Ropsten).

Med dessa stora farhågor och osäkerhet, dömmer ni till döden hela Lidingöbanan med ert enorma skrotnings iver av A/B30!

Realistiskt sett så är det lika bra att direkt stänga Lidingöbanan slutgiltigt, ser ingen vettig framtid för banan med drömmar av supervagnar på superbana. Vettiga alternativen ligger i att fortsätta som i dagsläge, eller tyvärr total nedläggning av banan.

Ny "trafikidkare" kan i samma veva heta "Att riva Ab" eller "Arrivederci Ab" :cheesygrin:
A/B30 är sunt förnuft. STOPP för manisk skrotningsiver av perfekt fungerande spårvagnar!
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

Det är en mänsklig rättighet att framföra (nästan) vilka åsikter som helst, men ingen mänsklig rättighet att slippa bli motsagd.

Det borde vid det här laget stå klart för publicum att den värderade herr Musterman tyvärr har noll koll på förhållandena på Lidingö. Men mot tro hjälper inget vetande.
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

M_M skrev:
Tagbitaren skrev:

Fast i denna specialmanöver ingår på något magiskt sätt ett tillfälligt lånbyte med Nockebybanan. :)
Aha? Det är alltså A32-or som ska sättas i trafik på stumpen. Ja, det har ju diskuterats förut men jag tror inte att det skulle bli så populärt bland det boende i Äppelviken, Ålsten och Nockeby (annat än hos Henrik i Ålstensgård då). Dessutom måste man, som ett minimum, på något sätt få igång vägskydden längs banan. Ärligt talat tror jag aldrig att Transportstyrelsen skulle ge tillstånd till denna typ av trafik.
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

Det är en mänsklig rättighet att framföra (nästan) vilka åsikter som helst, men ingen mänsklig rättighet att slippa bli motsagd.
Det borde vid det här laget stå klart för publicum att den värderade herr Musterman tyvärr har noll koll på förhållandena på Lidingö. Men mot tro hjälper inget vetande.
Jag har med viss humor läst herr "mustermann:s" inlägg. Men jag kan för mit liv inte se annat än att han driver med oss. Han måste ha väldigt roligt åt att hans "fantasiinlägg" har skapat en sådan debatt. :lol:
Medlem nr 266
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

Sven Blomberg skrev:
Jag har med viss humor läst herr "mustermann:s" inlägg. Men jag kan för mit liv inte se annat än att han driver med oss. Han måste ha väldigt roligt åt att hans "fantasiinlägg" har skapat en sådan debatt. :lol:
Vet du, Sven, jag har också snuddat vid den tanken. Det är ungefär som HasseåTages gamla film "Att angöra en brygga". Vad händer om man antar en extrem ståndpunkt och driver den in absurdum? Som att att kalla A30B/B30B "perfekt fungerande spårvagnar". Eller påstå att Lidingöbanans personal skulle bli uppsagd (det sistnämnda är dessutom en ren lögn). Det är ju uppenbart att herr "Musterman" sitter hemma och fantiserar vid datorn, utan att veta ett dugg om vad som gäller på Lidingö.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

mustermann skrev:Hur mycket Ni än försöker hitta fel på A/B30 och lovorda dagens leksaks-spårvagnar med smala stenhårda säten, plast som blir smutsigt och lätt brister (på vintern), aluminium som skramlar, pyttesmå linjeskyltar som krånglar och onödigt krimskrams och ser ut som bussar på räls - så håller jag personligen fast vid att A/B30 vettigt/ekonomiskt val även i fortsättningen.
Nostalgiska klyschor. Om man ska få folk i gemen att acceptera spårvagnen så fungerar det inte med "skruttibangbangtåg" (min frus benämning). Det "måste" vara tillgängligt, dvs låggolv. Det lockar folk om det ser modernt ut. Det är en sak med museitrafik som turister åker någon gång per år, en helt annan sak med reguljärtrafik som man ska åka fram och tillbaka till jobbet varenda dag.

Jämför om man byter ut hela taxiparken mot Volvo Amazon på nåt ställe. Åt vilket håll tror du kundkurvan för taxibolagen skulle peka då?
Professionell tyckare
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Kantorn skrev:Jämför om man byter ut hela taxiparken mot Volvo Amazon på nåt ställe. Åt vilket håll tror du kundkurvan för taxibolagen skulle peka då?
Det beror väl på vad man byter från, är det gamla volvosuggor så pekar kurvan förmodligen lätt uppåt.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

2763 skrev:
Kantorn skrev:Jämför om man byter ut hela taxiparken mot Volvo Amazon på nåt ställe. Åt vilket håll tror du kundkurvan för taxibolagen skulle peka då?
Det beror väl på vad man byter från, är det gamla volvosuggor så pekar kurvan förmodligen lätt uppåt.

//T
Jag menar naturligtvis från nuvarande taxipark.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Tagbitaren skrev: Det är ju uppenbart att herr "Musterman" sitter hemma och fantiserar vid datorn, utan att veta ett dugg om vad som gäller på Lidingö.
Det blir helt klart för mig nu! Han är troligen Stockholms-sosse. Men jag undrar vem han egentligen är, vilket nick han går under, kan det vara den hittills anonyma MWE?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Odd skrev:
Tagbitaren skrev: Det är ju uppenbart att herr "Musterman" sitter hemma och fantiserar vid datorn, utan att veta ett dugg om vad som gäller på Lidingö.
Det blir helt klart för mig nu! Han är troligen Stockholms-sosse. Men jag undrar vem han egentligen är, vilket nick han går under, kan det vara den hittills anonyma MWE?
Nej, MWe har ett bättre skriftspråk utan grammatiska fel...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

Odd skrev:
Det blir helt klart för mig nu! Han är troligen Stockholms-sosse.
Ursäkta, ärade kollega, men den som hetsar värst mot Lidingöbanan är en viss Henry Duhs, bosatt på Lidingö.
http://se.linkedin.com/pub/henry-duhs/0/739/542
Det finns inte en artikel om Lidingöbanan i i nättidningen Lidingösidan, som inte han hugger på. Läs själva. Han var ett tag Lidingöpolitiker - folkpartist
http://domino.lidingo.se/app/lina/linaw ... penelement

men har troligen lämnat politiken nu, för att som vilket hatbloggare som helst bombardera kommentarsfälten, gärna i kombination med sina eftersägare med signaturer som "Robert", "Bosse" och "tomtefar". Det intressanta är att sagde Duhs är förordnad besiktningsman av Stockholms Handelskammare..........
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Tagbitaren skrev:
Odd skrev:
Det blir helt klart för mig nu! Han är troligen Stockholms-sosse.
Ursäkta, ärade kollega, men den som hetsar värst mot Lidingöbanan är en viss Henry Duhs, bosatt på Lidingö.
http://se.linkedin.com/pub/henry-duhs/0/739/542
Det finns inte en artikel om Lidingöbanan i i nättidningen Lidingösidan, som inte han hugger på. Läs själva. Han var ett tag Lidingöpolitiker - folkpartist
http://domino.lidingo.se/app/lina/linaw ... penelement

men har troligen lämnat politiken nu, för att som vilket hatbloggare som helst bombardera kommentarsfälten, gärna i kombination med sina eftersägare med signaturer som "Robert", "Bosse" och "tomtefar". Det intressanta är att sagde Duhs är förordnad besiktningsman av Stockholms Handelskammare..........
Har lite svårt att förstå hur en fd politiker sitter och ödslar tid på detta forum...
Nä, gissar mer på en (med någon form av bokstavskombo), fantiserande plattformsknöl med för mycket fritid...
plattformsknöl/arMedlem i Spårvägssällskapet (oftast av yngre kaliber) som vid alla arrangerade utfärder (om möjligt under hela resan) skall stå så långt fram som möjligt i vagnen. På gammelvagn helst inklämd mellan kontroller och vägg.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
mustermann

Inlägg av mustermann »

Helt klart börjar pussebitarna falla på plats, och en tråkig bild klarna. A/B30 till skrot, Arriva motas bort från Lidingö och med ihopkoppling med Spårväg City undgår man den "tråkig" upphandling. Så klart när SSS/Spårväg City sjunger "rätta" toner för SL och förespråkar skrotning. Upphandling enligt lag och inga gåvor mer till Spårväg City i skuggan av SSS. 7 borde har upphandlats också, försöker Spårväg City åstadkomma något monopol?
A/B30 är sunt förnuft. STOPP för manisk skrotningsiver av perfekt fungerande spårvagnar!
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

"mustermann". "Spårväg City" är inte någon som bedriver trafik, hur skall de då kunna eftersträva monopol? Du verkar famla lite i mörker.
Medlem nr 266
Skriv svar