A30, B30, tillgänglighet och Lidingö

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Tagbitaren
Inlägg: 467
Blev medlem: onsdag 16 januari 2013 20:19

Re: A30, B30, tillgänglighet och Lidingö

Inlägg av Tagbitaren »

2763 skrev:
Tagbitaren skrev:Bäste kamrat Widén, bortsett från smörjmedlen, var det inte du som först påpekade att det just inte finns någon plats att förvara något större antal A30B/B30B-vagnar på under ombyggnadstiden på Lidingö?
Men tänk om du nu bara hade accepterat den rättning du fick, det är ju en möjlighet att lära sig mer. Så hade du sluppit gå i svaromål flera gånger, där du bara visar för oss andra att du försvarar din rätt att ha fel samtidigt som du viftar bort att andra har rätt.

/T
Bäste 2763, det där var väl ett rent tyckfel. Märkligt att forummoderatorerna tolererar den här typen av påhopp. Dessutom citerar du i förekommande fall fel inlägg.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Tagbitaren
Inlägg: 467
Blev medlem: onsdag 16 januari 2013 20:19

Re: A30, B30, tillgänglighet och Lidingö

Inlägg av Tagbitaren »

Odd skrev:"Tagbitaren", gå å titta på spår 10 i Bromma och titta upp lite så kommer du se en nyhet! De 9 är snart 10...
Jag känner till det där, jag har t.o.m. talat med montörerna. Förr eller senare måste det ju ändå göras. Men jag tyckte inte att jag behövde gå händelserna i förväg, åtminstone inte här.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Tagbitaren
Inlägg: 467
Blev medlem: onsdag 16 januari 2013 20:19

Re: A30, B30, tillgänglighet och Lidingö

Inlägg av Tagbitaren »

1 skrev:
Tagbitaren skrev:
Så jag kan hålla med om att man bör spara en eller två A30B motorvagnar, utöver befintlig isvagn 304. Dem bör man kunna få in i Brommahallen. Något ska vi väl vara ense om! Frågan är bara vem som tar det initiativet. Arriva har väl knappast någon anledning att agera, eftersom Lidingökontraktet upphör när banan stängs.
Behövs verkligen fler "isvagnar"...? De nya snölok SL beställt, lär väl vara försedda med isskrapor och "glykolrullar". Blir det kris så kan väl alltid AB SS låna ut en och annan "gammel-vagn". :D

/ Richard
PÅ sikt har naturligtvis "nr. 1" rätt. Behovet av kontaktledningsrensning kan ju i längden inte bygga på gamla A30-vagnar, det kan ju på sin höjd vara en övergångslösning. Dessutom kommer ju skaran av behöriga förare på vagntypen att minska med åren. Om krisen skulle infinna sig är det ju fördelaktigt att vagnen finns på Lidingö under ett par år, banan kommer ju inte att få spårförbindelse med spv. City förrän runt 2020, om jag minns rätt.
Senast redigerad av Tagbitaren den onsdag 27 februari 2013 15:42, redigerad totalt 1 gånger.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Tagbitaren
Inlägg: 467
Blev medlem: onsdag 16 januari 2013 20:19

Re: A30, B30, tillgänglighet och Lidingö

Inlägg av Tagbitaren »

M_M skrev:
Tagbitaren skrev:I Bromma är läget det att det nu finns 9 elektrifierade uppställningsspår.
Så bra, då är det bara att lägga ut önskat ytterligare antal provisoriska spår om man är sugen på att ha fler spår. Hallen är byggd för och rymmer 16 spår.
Eniroutsiktsbild


Aga-hallen har sju spår.
Eniroutsiktsbild

Uppskattningsvis så har Brommahallen 50% längre spår än Aga-hallen. Aga-hallens kapacitet motsvarar alltså ungefär knappt fem spår i Brommahallen.

Slutsats: OM man vill härbärgera Lidingöbanans A30/B30-vagnar i Bromma så går det att ordna plats.

Argumenten för att inte ha dem som reserver verkar allt mer desperata, eventuellt läck av olja/fett var tydligen inget problem när så många var sugna på att lägga ner Lidingöbanan helt...
Finner du någon desperation någonstans? Det gör inte jag.

Visst man kan naturligtvis spårlägga fler utrymmen i vagnhallen, frågan är bara vilket syfte man har, och till vilken kostnad. Spår 10 är visserligen ett provisoriskt spår, betongslipers lagda i ett tunt makadamskikt och räler ovanpå det. Men sedan måste du har förbindelse med spåren utanför också, m.a.o. spårharpan måste utvidgas.

Eftersom du nu inte vill släppa ämnet så kan jag säga det att bortsett från ev. isvagnar ser jag inget som helst behov av att bevara A30B/B30B. Man behöver inte a priori utgå från att A35 blir ett misslyckande på samma sätt som M32. Tillverkaren testar av de första vagnarna nu, och eftersom öppningen av Solnagrenen är senarelagd finns det ganska gott om tid för oss att testköra dem när de kommer till Stockholm också. Sannolikheten att vi skulle råka ut för några stora överraskningar med den vagntypen bedömer jag som rätt liten. Jag vet att jag givit uttryck för andra sinnesstämningar också, men det är med mig som med Groucho Marx: "Those are my principles, if you don´t like them, I have others".

Andra må tycka annorlunda.

Slutsats: Skicka A30B/B30B till skroten när Lidingöbana stängs av.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Tagbitaren
Inlägg: 467
Blev medlem: onsdag 16 januari 2013 20:19

Re: A30, B30, tillgänglighet och Lidingö

Inlägg av Tagbitaren »

Gyllis skrev:Lagerboxarna läcker knappast, däremot drevkåporna. Såvitt jag vet har de aldrig varit särskilt täta...
Efter att ha tittat på en del gamla bilder måste jag nog medge att det i första hand är drevkapslingen som läcker.

Bild

Bild

Det syns ju rätt tydligt att läckaget har kommit att hamna innanför rälerna. Bild nr. 2 är f.ö. tagen i samband med det slipersbyte i Ropsten jag talade om tidigare. En A30-boggi ser ut så här:

Bild

Det kan t.ex. jämföras med utväxlingen i en A32-boggi, som ju är betydligt tätare, milt uttryckt:

Bild

Utväxlingen är här av typ Flender: http://www.automation.siemens.com/mcms/ ... fault.aspx
som övertogs av Siemens, jag tror det var 2005. Lägg märke till att A32, till skillnad från A30, har invändig axellagring.
A35, däremot får utvändiga vinkelväxeldrev, eftersom traktionsmotorerna är längsmonterade utanpå boggiramverket. Detta framgår av en illustration på sid. 16 av Modern Stadstrafik 5-2011.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
mustermann
Inlägg: 13
Blev medlem: fredag 22 februari 2013 3:55

Re: A30, B30, tillgänglighet och Lidingö

Inlägg av mustermann »

Trevligt att man ser äns något positivt i A/B30, många goda skäl har kommit upp nu äntligen. Man behöver ändå minnas vissa absolut postiva aspekter på A/B30; dubbelriktsvagnar, beprövad teknik, bekant och enkel teknik (folk som kan fixa dem), vagnarna är i Stockholm redan o.s.v.

Gemför nya vagnar; ny teknik, minsta fel så hamnar man ringa runt Europa "hjälp, vad skall göras". Fullt med slit-o-släng teknik, dagens vagnar kommer inte att fungera tillfredställande eller alls kanske max.20 år. Kom nu ihåg att äldre spårfordon är egentligen "eviga"; det är stål, trä och robust arbete. Inte som plast-aluminium tekniken som gäller idag. T.om fackmän erkänner då o. då att de inte kommer att leva speciellt långt, tyvärr blir dagens spårfordon mer o. mer "busslika", 10 - 20 år totalt slutkörda och med helatiden ny teknik som i "nallarna" så finns det inte reservdelar och intresse för tillverkaren att hålla dessa i lager länge.

Ider med dubbla strömavtagare eller begagnade M28 (enkelriktningsvagn?) från Göteborg, verkar litet udda. Liksom diskussion om att det inte finns plats äns som reservtåg för A/B30 och enorma kostnader, verkar tillsynes närmast svepskäl för skrotning. Från praktikten minns jag när nya Roslagsbanevagnarna kom så hade man vanligen alltid redo på Stockholm Ö ett gammalt o. beprövat El-lok och ett/par äldre tågsätt. Frågade skälet i tiden av trafikpersonal varför, svaret var att få ett aluminium-plast "monster" trafikredo från 0-läge tar en "evighet", när allslags superteknik tutar o. piper före man kan förflytta sig äns en meter. Detta gemfördes med äldre materiel, som kunde tas i bruk typ strömbrytaren på, körhandtaget på plats o.s.v och sedan bara ut på linjen. Undrar över allmänna närmast hatliknande kommentarer gentemot A/B30, ni som pendlar med dessa dagligen, om det är så förhatliga så ta bullerbussen då.

Emellanåt måste jag nästan le här när, vissa skribenter ser super-hyper vagnarna närmast som barn på nya leksaker. Vänta nu när de äns kommer och vad sägs när inget "tåg" kommer när frosten kniper om ansiktet och plast-aluminium vidundret pajat igen. Kanske då börjar man senast fundera "ja de var ju trevligt att tågen kom/avgick som planerat när A/B30 fanns". Kom nu ihåg att "hemska" föråldrade T-banetåg rullar fortfarande vidare. Det har ju till o. med gjort uppgraderingar på dom t.ex dörrar. Att påstå skälet vara endast kapacitetsproblem vid rusningstid är nog så gott som skräpprat. Dessutom finns det konstigt nog spår och t.om inomhus för dem.

Dessutom glöm ej att Ni har att tacka tidigare A24, dagens A30 om att spåvagnarna överlevde dagen-H, har ni glömt det redan? Utan dessa fortfarande utmärkta vagnar hade nog med över 90% säkerhet all (Nockeby) spårvägs och (Lidingö "tåg") spårtrafik tagit slut. Och med dessa tillhands t.om var det många gånger farligt nära att allting tagit slut, så tänk efter före ni ivrar mera om skrotning av dessa trotjänare. Skulle nog vänta mig att Ni visar mer eller någonslags respekt för A/B30, istället för att bara leta fel på dessa. Om jag voro elak, kunde jag t.om fråga varför man kör så mycket "Göteborg och t.om Malmö - vagnar" på Stockholms museispår. Jovisst dörrarna är på fel sida, men detta kunde man ha nog t.ex fiksat med Göteborg-stil två vagnar med akterpartiet motvarandra. A30 (A24) är äkta Stockholmsvagnar och inga improvisioner t.om från Norge. Så om jag får be stop ett tag med "skrotnisse" ivern, SL och andra officiella instanser ivrar nog tillräckligt i denna väg.

Allmänt ser jag med viss skepsis om det nu blir någon spårväg alls till Värtan och vidare till Ropsten och när. Tror nog att största delen känner till hur det är med stora lovord, ett svepskäl är lätt att fundera ut, när man nu bygger för fullt under Stockholm kors o. tvärs, så är det enkelt att ta till förklaringen att alla pengar gick dit. Glöm ej nu linje 7 med stumpen in till City och svepskälet "oj överbyggnaden över Sergels torget klarar ej spårväg".
A/B30 är sunt förnuft. STOPP för manisk skrotningsiver av perfekt fungerande spårvagnar!
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3502
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: A30, B30, tillgänglighet och Lidingö

Inlägg av Hechtwagen »

Nu kan jag ju avslöja för Herr Mönsterman att A30 också går sönder och behöver stå på verkstad! Vagnarna på 7:an , A34, fungerar lika bra som A30 eller till och med bättre och kostar mindre per år att underhålla. Samma för de nya tågen på RB och detdär tramset att det skulle gått fortare att starta de gamla tågen stämmer inte för dom var man tvungen att bromsprova genom att gå runt tåget och sparka på blocken och det om något tog tid! Adjöss A30!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6847
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: A30, B30, tillgänglighet och Lidingö

Inlägg av Odd »

mustermann skrev:Trevligt att man ser äns något positivt i A/B30, många goda skäl har kommit upp nu äntligen. Man behöver ändå minnas vissa absolut postiva aspekter på A/B30; dubbelriktsvagnar, beprövad teknik, bekant och enkel teknik (folk som kan fixa dem), vagnarna är i Stockholm redan o.s.v.
Fast det är få saker på A30 som är bättre på än tex A32 och A34, exempelvis att de klarar frost bättre. Jag kan säkert komma på ännu fler grejer med A30 som inte är bra:
- Dörrmaskineri kan frysa om det är kallt, man får öppna kåporna för att de skall fungera.
- Bromssystemet kan frysa, man får ta bort luckor i förarhytten för att undvika isproppar.
- Dålig reglering av värme i förar- och trafikantutrymme.
- Bullrar så mycket att konduktörerna ibland använder individuellt tillpassade öronproppar bekostade av företaget.
- Trånga, folk sätter sig motvilligt bredvid varandra för att det är så trångt, samt att det ofta tar lång tid vid avstigning om det är mycket folk i vagnen... alla måste ju till mitten.
- Omformar- och kompressorsäkringar går rätt ofta.
- Högtalarutropen är ofta svårt att höra pga buller och dåligt högtalarsystem.
- Inget modernt internt informationssystem.
- Kaminerna i trafikantutrymmen kan bli så varma att de smälter kundernas plastkassar.

Så, ur en arbets- och trafikantvinkel så kommer få sakna de gamla vagnarna. Fler kommer kanske sakna dom av nostalgi. Men det finns alla förutsättningar för att tex A32, A34 och andra moderna vagnar som inte är av italienskt ursprung, kommer klara av ett flertal storrevisioner. Skulle inte förvåna mig om de håller i hundra år efter tre storrevisioner om man underhåller dom väl, utan att de blir otidsenliga avseende tillgänglighet och komfort.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: A30, B30, tillgänglighet och Lidingö

Inlägg av 2763 »

mustermann skrev:Ider med dubbla strömavtagare eller begagnade M28 (enkelriktningsvagn?) från Göteborg, verkar litet udda.
Inte alls! Tvärt om väldigt genomtänkt. Visst är M28 en enkelriktningsvagn, men då har man två val.

1. Bygg en enkel ny korg med förarplats i båda ändar.
2. Koppla vagnarna rygg mot rygg. Kräver förstås två vagnar per tåg, men du får också dubbelt så många strömavtagare.

Nu är det väl inte direkt så att M28 är tillgängliga idag, men inom en 5-7-årsperiod är det en gångbar lösning.

Två strömavtagare är inte heller så dumt som det kan tyckas.

/T
Med reservation för tyckfel.
HSS F2
Inlägg: 220
Blev medlem: lördag 09 juli 2011 23:10

Re: A30, B30, tillgänglighet och Lidingö

Inlägg av HSS F2 »

Jag måste flika in i debatten.

Personligen har jag lite svårt att hylla A30, framförallt inte på Lidingö. Den Citadis som var inlånad från Madrid var rena lyxen i jämförelse, inte minst när det gäller ljudnivån. Tyvärr är de A30 jag åkt med rejält bullriga - dessutom uppfattar jag inte det som praktiska vagnar p.g.a mittdörrarna i dagens läge. Å andra sidan är jag mer inne på trafikantcirkulation.

Jag skulle även vilja sträcka mig så långt att jag inte ens kan se storheten i A30 jämfört med andra vagnar från samma tidsperiod. En A25, M23, M51 eller F t.ex är tystare, bekvämare och mer praktiska vagnar, bl.a ombordstigning och avstigning går smidigare genom att de är byggda för trafikantcirkulation. Problemet med A30 är mittdörrarna, när paxen skall ut genom samma dörr och andra skall ombord. Det är en sak då man kan öppna en dörr för avstigning och sedan öppna den andra för påstigning - då fungerar det bra (som t.ex hos F-vagnarna och M48/M51) men inte i fallet A30. Nu är det visserligen innerstadsvagnar jag jämför med men onekligen är dessa bättre utformade när det gäller effektivitet.

Vad som krävs är vagnar som är rymliga, välplanerade och med trafikantcirkulation och passagerarflöden som minimerar hållplatsuppehållen.

Så jag ser fram emot nya vagnar på Lidingöbanan då det helt klart blir mer funktionellt och högre komfort. De trånga sätena tycker jag också är lite ironiskt, Man kan t.ex sitta två i bredd i en F/M48/M51 utan problem - där är det inte tal om att passagerare undviker att sätta sig för att det blir för trångt eller att man åker ut i gången (för att ta ett jämnårigt exempel).

Sedan är det en sak jag förvånar mig över: när jag åkt A30 på Nockebybanan har jag alltid uppfattat dessa som tystare än de som rullar på Lidingöbanan. Jag har också intrycket att vagntypen passar bättre in i det lite lugnare tempot på 12an.

Edit: Sålänge vagnen är vettigt planerad och har bra prestanda och driftsäkerhet är det vettigt att använda den. En A25 t.ex ser jag inga problem med ens idag (eller en F/M48/M51) rent funktionellt då de gör det de skall på ett vettigt sätt (snabba, tysta, bekväma, går snabbt att lasta och lossa, driftsäkra). Däremot upplever jag inte att A30 har dessa egenskaper, tyvärr. Jag skulle t.o.m sträcka mig så långt att påstå att en A25 skulle hålla tidtabellen bättre än en A30 - att hållplatsuppehållen skulle kortas ned vågar jag t.o.m satsa lite pengar på. :wink: (När vi jämför A30 med jämnåriga vagnar.)

Ett annat exempel är att en ET 165 från Berlin fortfarande är ett funktionellt fordon även om det är tillverkat på 30-talet. Detta då det är utmärkt planerat och inrättat.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: A30, B30, tillgänglighet och Lidingö

Inlägg av M_M »

... och samtidigt, medan vi diskuterar här, så hade de A30-vagnar som skrotades från Nockebybanan i princip faktiskt kunna ha kört Sundbyberg C - Solna C, i värsta fall med "lokaltågklarerare" vid ändplatserna...
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7515
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: A30, B30, tillgänglighet och Lidingö

Inlägg av Kantorn »

M_M skrev:... och samtidigt, medan vi diskuterar här, så hade de A30-vagnar som skrotades från Nockebybanan i princip faktiskt kunna ha kört Sundbyberg C - Solna C, i värsta fall med "lokaltågklarerare" vid ändplatserna...
...vilket hade gjort att de som talar om spårvagnen som gårdagens inslag i trafiken och vill ha bort dem hade fått vatten på sin kvarn.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: A30, B30, tillgänglighet och Lidingö

Inlägg av M_M »

Kantorn skrev:
M_M skrev:... och samtidigt, medan vi diskuterar här, så hade de A30-vagnar som skrotades från Nockebybanan i princip faktiskt kunna ha kört Sundbyberg C - Solna C, i värsta fall med "lokaltågklarerare" vid ändplatserna...
...vilket hade gjort att de som talar om spårvagnen som gårdagens inslag i trafiken och vill ha bort dem hade fått vatten på sin kvarn.
... varpå man enkelt växlat vagnar med Nockebybanan ...
Tagbitaren
Inlägg: 467
Blev medlem: onsdag 16 januari 2013 20:19

Re: A30, B30, tillgänglighet och Lidingö

Inlägg av Tagbitaren »

M_M skrev:... och samtidigt, medan vi diskuterar här, så hade de A30-vagnar som skrotades från Nockebybanan i princip faktiskt kunna ha kört Sundbyberg C - Solna C, i värsta fall med "lokaltågklarerare" vid ändplatserna...
I princip, ja, men knappast i praktiken. Vändningen i Alvik blir för besvärlig med nuvarande spårlayout. Dessutom, ska de stackars "lokaltågklarerarna" stå och frysa i varje ändpunkt?

PS. Tacksam om denna diskussion vid behov kunde drivas vidare i annan tråd, då ämnet egentligen saknar anknytning till Lidingö.
Senast redigerad av Tagbitaren den fredag 01 mars 2013 16:38, redigerad totalt 1 gånger.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Tagbitaren
Inlägg: 467
Blev medlem: onsdag 16 januari 2013 20:19

Re: A30, B30, tillgänglighet och Lidingö

Inlägg av Tagbitaren »

Det talas en del om aluminium och plast här. Usch, ja (jag kan berätta att det finns hela flygplan som till stor del är byggda i plast
http://www.boeing.com/commercial/787fam ... round.html ).

Vore den verklighetsbeskrivningen riktig skulle man med fog kunna fråga sig hur någon trafik alls kan bedrivas på ex.vis Tvärbanan. Annars är A34/M06 ett bra exempel på en modern spårvagn med en robust design. Den är så pass rejält byggd att den väger mer än den större A32.

I övrigt tycker jag att denna tråd förtjänar att avslutas med att citera det (nästan) enda vettiga inlägg som gjorts; av sign. Reptilia:
Reptilia skrev:En liten rättelse är att A36 kommer att ha 104 sittplatser, det är A35 som kommer ha 72.
Detta ger i praktiken 28 färre sittplatser än de trevagnståg med A30/B30 som nu går i rusningen. Övrig tid kommer det istället att öka antalet sittplatser med 16 stycken jämfört med de tvåvagnståg som man idag kör större delen av dygnet.
Mellan Ropsten och Aga kommer man kunna föra 5 minuterstrafik, det ger på den sträckan totalt 1248 sittplatser i timmen med A36 jämfört med 792 sittplatser i timmen som det är idag.
Antalet sittplatser per timme kommer alltså ÖKA under hela trafikdygnet, dock kommer antalet platser per vagn att minska något under rusningen och kompenseras med fler avgångar.
Sen är det tyvärr så att det är ståplats som gäller för många under rusningen oavsett trafikslag, spårvagn, tunnelbana, buss, pendeltåg... Alla har stående passagerare i rusningen.
I A30/B30 får man knappt ner två fullvuxna rumpor bredvid varann på sittplatserna och dessutom måste du fläta ihop benen med grannen mitt emot.
I A35/A36 kommer ha betydligt bättre utrymmen för både sittande, stående, barnvagnar och funktionshindrade. Vagnen kommer dessutom var tystare, ha jämnare gång, klimatanläggning, fler dörrar, köra snabbare och ha snabbare hållplatsuppehåll vilket ger förkortad restid och jag tror att lidingöborna kommer bli väldigt nöjda!
A36 kommer utan tvekan ge en förbättring och klara av uppgiften ett bra antal år framåt men hållplatserna kommer anpassas för längre tåg och det kan i framtiden, om det behövs, vara möjligt att köra 2xA35 istället.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: A30, B30, tillgänglighet och Lidingö

Inlägg av M_M »

Tagbitaren skrev:
M_M skrev:... och samtidigt, medan vi diskuterar här, så hade de A30-vagnar som skrotades från Nockebybanan i princip faktiskt kunna ha kört Sundbyberg C - Solna C, i värsta fall med "lokaltågklarerare" vid ändplatserna...
I princip, ja, men knappast i praktiken. Vändningen i Alvik blir för besvärlig med nuvarande spårlayout. Dessutom, ska de stackars "lokaltågklarerarna" stå och frysa i varje ändpunkt?
I praktiken ligger Alvik inte på sträckan Sundbyberg C - Solna C varpå vad som händer i Alvik är irrelevant (förutom den lilla trafik som måste ske till/från vagnhallen)
Tagbitaren skrev:PS. Tacksam om denna diskussion vid behov kunde drivas vidare i annan tråd, då ämnet egentligen saknar anknytning till Lidingö.
Ämnet har all anknynting man kan finna till A30/B30...
mustermann
Inlägg: 13
Blev medlem: fredag 22 februari 2013 3:55

Re: A30, B30, tillgänglighet och Lidingö

Inlägg av mustermann »

Hur mycket Ni än försöker hitta fel på A/B30 och lovorda dagens leksaks-spårvagnar med smala stenhårda säten, plast som blir smutsigt och lätt brister (på vintern), aluminium som skramlar, pyttesmå linjeskyltar som krånglar och onödigt krimskrams och ser ut som bussar på räls - så håller jag personligen fast vid att A/B30 vettigt/ekonomiskt val även i fortsättningen. Alltså sådana krav som Ni har här på kollektivtrafik med enorma utrummen och gud vet vad - så skulle jag rekommendera att åka taxi/limousine eller skaffa den dyraste BMW:n eller Mersan. Vad månne mera borde det finnas i "rymdfarkosten" soffor att ta tupplur, alkoholservering och morgonmål/middags servering direkt till sittplatsen. Handen på hjärtat Ni som har privatbil, har Ni alla min. årsmodel 2000 - jag vågar tvivla på det (med dessa krav Ni har).

Skojar Ni, att "rymfarkosterna" håller i 100 år? Var tar ni månne t.ex ersättningsdelarna när "Kina-lågpris" tillverkaren har gjort XX-varianter av nya modeller. Hur mycket kostar nya (elektronik) reservdelar redan nu till nya personbilar och här talar vi spårvagn. Vem tänker ärade skribenter att betalar allt detta onödiga osäkra krims-krams, det är Ni.

Om Ni säjer adjö till A/B30 så besvarar ja vänligen det med att stopp åt nya A** (fula) spårvagns monster, som slöseri och onödiga.

Det vad jag sade om RB 1990-tals skrammelburkar, berättade trafikpersonal live åt mig. Bromsklossar som är t.ex isade... även på våren/sommarn/hösten eller? Och på nytt varför skulle trafikpersonal ljuga om vad som fungerar och ej.

Undrar också att allt vad jag kommenterar direkt nonchaleras, som t.ex långsam dörr öppning/stängning, dörrar som piper o. tutar i ett, monotont hållplats utrop som få/ingen ändå lyssnar på och är störande när dit läggs till helatiden dessutom babbel om "se upp för ditt o. datt", aluminium som ger resonansskrammel och plast/plexi gnissel när de gnider mot någon yta. Eller så lovordas hypotetiska lyxsäten med enorma benutrymmen o.s.v

Kanske jag misstagit betydelsen för SSS och det betyder istället Super Spaceship Spårvägsdiggarna :lol:

P.S Och så är det MUSTERMANN, ej mönsterman...
A/B30 är sunt förnuft. STOPP för manisk skrotningsiver av perfekt fungerande spårvagnar!
Tagbitaren
Inlägg: 467
Blev medlem: onsdag 16 januari 2013 20:19

Re: A30, B30, tillgänglighet och Lidingö

Inlägg av Tagbitaren »

Det är nog som likf. H. Schütz säger, har man den nästan religiöst färgade åsikten att A30B/B30B bör bevaras till varje pris, och att det är ett självändamål att köra med vagntypen då hjälper inga argument. Själv tycker jag nog tyvärr att det är en rätt märklig attityd, sett till trafikeringsbehoven på Lidingö.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Tagbitaren
Inlägg: 467
Blev medlem: onsdag 16 januari 2013 20:19

Re: A30, B30, tillgänglighet och Lidingö

Inlägg av Tagbitaren »

M_M skrev:
Tagbitaren skrev:
M_M skrev:... och samtidigt, medan vi diskuterar här, så hade de A30-vagnar som skrotades från Nockebybanan i princip faktiskt kunna ha kört Sundbyberg C - Solna C, i värsta fall med "lokaltågklarerare" vid ändplatserna...
I princip, ja, men knappast i praktiken. Vändningen i Alvik blir för besvärlig med nuvarande spårlayout. Dessutom, ska de stackars "lokaltågklarerarna" stå och frysa i varje ändpunkt?
I praktiken ligger Alvik inte på sträckan Sundbyberg C - Solna C varpå vad som händer i Alvik är irrelevant (förutom den lilla trafik som måste ske till/från vagnhallen)
Tagbitaren skrev:PS. Tacksam om denna diskussion vid behov kunde drivas vidare i annan tråd, då ämnet egentligen saknar anknytning till Lidingö.
Ämnet har all anknynting man kan finna till A30/B30...
Nänä - jag såg inte att du föreslog trafik bara på den stumpen - ungefär som förliden sommars demotrafik. Fast jag har svårt att förstå nyttan av det. Dessutom måste du till hpl. Karlsbodavägen, det är där närmaste övergångsväxlar finns. Så den stackars "lokaltågsklareraren" får stå där och frysa istället. Det blir naturligtvis ingenting av med den saken!
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2554
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: A30, B30, tillgänglighet och Lidingö

Inlägg av roggek »

Tagbitaren skrev:Det talas en del om aluminium och plast här. Usch, ja (jag kan berätta att det finns hela flygplan som till stor del är byggda i plast
http://www.boeing.com/commercial/787fam ... round.html ).
Ja, och att det finns hela kyrkogårdar för uttjänta flygplan, undrar varför inget liknande finns för gamla spårvaganr från Lidingö... :roll:
mustermann skrev:Hur mycket Ni än försöker hitta fel på A/B30 och lovorda dagens leksaks-spårvagnar med smala stenhårda säten, plast som blir smutsigt och lätt brister (på vintern), aluminium som skramlar, pyttesmå linjeskyltar som krånglar och onödigt krimskrams och ser ut som bussar på räls - så håller jag personligen fast vid att A/B30 vettigt/ekonomiskt val även i fortsättningen. Alltså sådana krav som Ni har här på kollektivtrafik med enorma utrummen och gud vet vad - så skulle jag rekommendera att åka taxi/limousine eller skaffa den dyraste BMW:n eller Mersan. Vad månne mera borde det finnas i "rymdfarkosten" soffor att ta tupplur, alkoholservering och morgonmål/middags servering direkt till sittplatsen. Handen på hjärtat Ni som har privatbil, har Ni alla min. årsmodel 2000 - jag vågar tvivla på det (med dessa krav Ni har).
Nu vet jag inte hur pass insatt du är i SLs ekonomi, det är inte jag heller, men att underhålla ett A30-B30-tåg per månad med service och reservdelar, kostar nog säkert bra mycket mer än att hyra en limousine...

Dagens spårvaganr oavsett om de har plast och spaceshipdesign och är fula som stryk, har en lägre driftskostnad än gamla A30B/B30B, och det är ganska förklarligt isåfall att SL väljer att ersätta dem...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Skriv svar