A30, B30, tillgänglighet och Lidingö
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: A30, B30, tillgänglighet och Lidingö
Lagerboxarna läcker knappast, däremot drevkåporna. Såvitt jag vet har de aldrig varit särskilt täta...
Re: A30, B30, tillgänglighet och Lidingö
Nej, jag har inte sett hur det ser ut i Aga. Eftersom vagnarna är av samma grundtyp och de dessutom bytt plats en gång under årens lopp så utgick jag från att det var rätt lika. Huru härmed?
Jag förespråkar alltså inte att A30/B30 på något sätt ska planeras in som mer långsiktigt ordinarie fordon någon stans alls. Det jag förespråkar är alltså att använda dem "då och då" under den närmaste framtiden då alterantivet annars är att köra buss. Just ersättningsbussar tenderar väl tyvärr dessutom att vara just de där sämre bussarna som läcker olja o.s.v....
Detta "då och då" kan alltså tänkas infalla varje gång ett infrastrukturbygge är färdigt tidigare än tillhörande vagnar är levererade och har uppnått önskad driftsäkerhet. Med tanke på att Spårväg City verkar vara rätt så "på gång" och det också talas om andra eventuella byggen (Tvärbanan mot Kista, någon slags Spårväg Syd o.s.v.) så torde sannolikheten att detta "då och då" infaller vara mer än försumbart.
Givetvis bör man främst av PR-mässiga skäl inte med pompa och ståt inviga en ny spårväg med att köra enbart A30/B30-tåg just där, utan de bör spridas ut på sammankopplade befintliga sträckor. För Lidingöbanan och Spårväg City skulle alltså A30/B30 kunna "ersätta ersättningsbussar" på hela det tänkta nätet.
Just för Spårväg City är det väl dessutom ingen högoddsare att det blir bråttom att skaffa vagnar. Själva infrastrtukturen byggs ju rimligvis med väl beprövade hyllvaror (med reservation för BussPC, signalreglering av olika slag o.s.v. som ändå inte borde innebära ett stort trafikhinder om försening uppstår) med kort leveranstid (det kan knappast vara år man talar om för att köpa delarna till en växel för vettigt pris t.ex.), medan vagnarna har längre leveranstid.
Det vore för övrigt intressant att veta vad som händer bakom kulisserna för Spårväg City. Är man färdig att börja bygga åtminstone i sydvästra änden eller behövs mer planerande?
Jag förespråkar alltså inte att A30/B30 på något sätt ska planeras in som mer långsiktigt ordinarie fordon någon stans alls. Det jag förespråkar är alltså att använda dem "då och då" under den närmaste framtiden då alterantivet annars är att köra buss. Just ersättningsbussar tenderar väl tyvärr dessutom att vara just de där sämre bussarna som läcker olja o.s.v....
Detta "då och då" kan alltså tänkas infalla varje gång ett infrastrukturbygge är färdigt tidigare än tillhörande vagnar är levererade och har uppnått önskad driftsäkerhet. Med tanke på att Spårväg City verkar vara rätt så "på gång" och det också talas om andra eventuella byggen (Tvärbanan mot Kista, någon slags Spårväg Syd o.s.v.) så torde sannolikheten att detta "då och då" infaller vara mer än försumbart.
Givetvis bör man främst av PR-mässiga skäl inte med pompa och ståt inviga en ny spårväg med att köra enbart A30/B30-tåg just där, utan de bör spridas ut på sammankopplade befintliga sträckor. För Lidingöbanan och Spårväg City skulle alltså A30/B30 kunna "ersätta ersättningsbussar" på hela det tänkta nätet.
Just för Spårväg City är det väl dessutom ingen högoddsare att det blir bråttom att skaffa vagnar. Själva infrastrtukturen byggs ju rimligvis med väl beprövade hyllvaror (med reservation för BussPC, signalreglering av olika slag o.s.v. som ändå inte borde innebära ett stort trafikhinder om försening uppstår) med kort leveranstid (det kan knappast vara år man talar om för att köpa delarna till en växel för vettigt pris t.ex.), medan vagnarna har längre leveranstid.
Det vore för övrigt intressant att veta vad som händer bakom kulisserna för Spårväg City. Är man färdig att börja bygga åtminstone i sydvästra änden eller behövs mer planerande?
-
- Inlägg: 467
- Blev medlem: onsdag 16 januari 2013 20:19
Re: A30, B30, tillgänglighet och Lidingö
Vi behöver ju inte fördjupa oss exakt i vad i hjulupphängning och kraftöverföring som läcker mest. Det ändrar heller ingenting i mitt resonemang. För faktum kvarstår, boggierna dräller olja något alldeles förbannat. Och det går just inte att göra något åt detta. För resonemangets skull kan vi ju säga att drevkåporna aldrig varit särskilt täta.Gyllis skrev:Lagerboxarna läcker knappast, däremot drevkåporna. Såvitt jag vet har de aldrig varit särskilt täta...
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: A30, B30, tillgänglighet och Lidingö
Kanske värt en resa?M_M skrev:Det vore för övrigt intressant att veta vad som händer bakom kulisserna för Spårväg City. Är man färdig att börja bygga åtminstone i sydvästra änden eller behövs mer planerande?
https://www.sparvagssallskapet.se/medle ... 2013-03-01
Ju förr dess bättre.
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: A30, B30, tillgänglighet och Lidingö
Varför är det olja; borde vara drevkåpsfett, som inte droppar ut!
HD
HD
Re: A30, B30, tillgänglighet och Lidingö
Huruvida drevkåpsoljan egentligen bör kallas "olja" eller "fett" kan möjligen debatteras. Hur som helst, så fastnar den väldigt bra i håret...Henrik Schütz skrev:Varför är det olja; borde vara drevkåpsfett, som inte droppar ut!
HD
Re: A30, B30, tillgänglighet och Lidingö
Bara för att bussar läcker oljor, fetter, buller, gas eller vaddeännumåndevara, så har det inte ett dugg med och skall inte jämföras med A/B30. Två fel gör det inte rätt.M_M skrev:De läckande lagerboxarna torde väl ändå vara försumbart jämfört med hur mycket diverse vätskor bussar läcker?
Visst, jag vill gärna att man har kvar ett A30-tåg kvar på Lidingöbanan och på Tvär/Nockebybanan, men inte av kapacitets-, miljö- eller nostalgiskäl utan av den helt enkla anledningen att när frosten kommer så fungerar inte moderna vagnar om dom är först ut på banan. Det har vi märkt i många år och det är inte för inte som 304an pilar omkring som en tätting på Tvär/Nockebybanan vissa nätter.
Så, ja, ett tåg på varje bansystem bör finnas kvar, men inte för att gå i ordinarie- eller extratrafik. Anledningarna är mer än väl uppradade bland inläggen ovan. Och nej, Peter Witt-vagnarna i Milano är inte ett skäl för att vi skall köra gamla vagnar för sakens skull.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3561
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: A30, B30, tillgänglighet och Lidingö
Jag repeterar! Sätt två strömavtagare på vagnarna och ha båda uppe samtidigt så kommer det funka även när det är frost! Sänk den ena strömavtagaren när det är frostfritt! Ofattbart att "SL" inte lyckats genomföra detta ännu!
Re: A30, B30, tillgänglighet och Lidingö
Det kan hända att du inte tycker att det har nån betydelse men det anser jag. Det är stor skillnad på läckande lagerboxar, ett farligt fel som kan leda till varmgång, och otäta drevkåpor. I övrigt har jag inga synpunkter på att A30-vagnarna tas ur trafik.Tagbitaren skrev:Vi behöver ju inte fördjupa oss exakt i vad i hjulupphängning och kraftöverföring som läcker mest. Det ändrar heller ingenting i mitt resonemang. För faktum kvarstår, boggierna dräller olja något alldeles förbannat. Och det går just inte att göra något åt detta. För resonemangets skull kan vi ju säga att drevkåporna aldrig varit särskilt täta.Gyllis skrev:Lagerboxarna läcker knappast, däremot drevkåporna. Såvitt jag vet har de aldrig varit särskilt täta...
Re: A30, B30, tillgänglighet och Lidingö
Tveksamt om de någonsin kommer att göra det. Det skulle innebära att man erkänner att man misslyckats med att handla upp vagnar som fungerar i vårt klimat.Hechtwagen skrev:Jag repeterar! Sätt två strömavtagare på vagnarna och ha båda uppe samtidigt så kommer det funka även när det är frost! Sänk den ena strömavtagaren när det är frostfritt! Ofattbart att "SL" inte lyckats genomföra detta ännu!
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3083
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: A30, B30, tillgänglighet och Lidingö
Olja eller fett i drevkåporna.....
Det som finns i drevkoporna på A30, och fö en stor del av gammelvagnsflottan, är en kemikalie som vid normalrumstemperatur eller lägre får betraktas som fett eller i alla fall en mycket seg olja. Men genast efter igångsättande av vagnen börjar dess temperar att stiga och den övergår till att bli mer oljig och tunnflytande. Tätningen mellan de två halvorna och runt axeln är av en mycket enkel typ som lätt skapar läckage även direkt efter revision.
Andra vagnar såsom ex Hägglundstillverkade har en växellåda av tätare karraktär och därmed kan man hälla i "vanligt" olja. Dock ska påpekas att nyss nämda växellådor kan läcka som soll om dess tätningar är utslitna.
Stefan
Det som finns i drevkoporna på A30, och fö en stor del av gammelvagnsflottan, är en kemikalie som vid normalrumstemperatur eller lägre får betraktas som fett eller i alla fall en mycket seg olja. Men genast efter igångsättande av vagnen börjar dess temperar att stiga och den övergår till att bli mer oljig och tunnflytande. Tätningen mellan de två halvorna och runt axeln är av en mycket enkel typ som lätt skapar läckage även direkt efter revision.
Andra vagnar såsom ex Hägglundstillverkade har en växellåda av tätare karraktär och därmed kan man hälla i "vanligt" olja. Dock ska påpekas att nyss nämda växellådor kan läcka som soll om dess tätningar är utslitna.
Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
-
- Inlägg: 467
- Blev medlem: onsdag 16 januari 2013 20:19
Re: A30, B30, tillgänglighet och Lidingö
Bäste kamrat Widén, bortsett från smörjmedlen, var det inte du som först påpekade att det just inte finns någon plats att förvara något större antal A30B/B30B-vagnar på under ombyggnadstiden på Lidingö?
I Bromma är läget det att det nu finns 9 elektrifierade uppställningsspår. Om varje spår antas rymma 4 vagnar om ~ 30 m. får en total uppställningskapacitet på 36 vagnar. Det täcker inte ens det nuvarande uppställningsbehovet, även om en del vagnar befinner sig på verkstad längre eller kortare tider (som t.ex. den olycksaliga 413). Och sedan ska vi dessutom knöka in ett antal A35-vagnar, 6 st. enligt vad det påstås. De sistnämnda kan givetvis under en övergångstid ställas upp i verkstadsutrymmena, men det blir ev
-la logistik.
Utöver detta har vi några fordon till som ska rymmas, som isvagn 304 och snöloket. För fullständighetens skull bör nämnas att det finns ett tionde, ganska provisoriskt uppställningsspår, dock utan kontaktledning.
I Bromma är läget det att det nu finns 9 elektrifierade uppställningsspår. Om varje spår antas rymma 4 vagnar om ~ 30 m. får en total uppställningskapacitet på 36 vagnar. Det täcker inte ens det nuvarande uppställningsbehovet, även om en del vagnar befinner sig på verkstad längre eller kortare tider (som t.ex. den olycksaliga 413). Och sedan ska vi dessutom knöka in ett antal A35-vagnar, 6 st. enligt vad det påstås. De sistnämnda kan givetvis under en övergångstid ställas upp i verkstadsutrymmena, men det blir ev

Utöver detta har vi några fordon till som ska rymmas, som isvagn 304 och snöloket. För fullständighetens skull bör nämnas att det finns ett tionde, ganska provisoriskt uppställningsspår, dock utan kontaktledning.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
-
- Inlägg: 467
- Blev medlem: onsdag 16 januari 2013 20:19
Re: A30, B30, tillgänglighet och Lidingö
Näe, jag säger inte att det inte har någon teknisk betydelse, men det påverkar inte mitt resonemang. Boggierna dräller olja/smörjmedel likförbannat, och det finns inte mycket att göra åt den saken. Kan vi vara överens om den saken är jag nöjd och glad.Gyllis skrev:Det kan hända att du inte tycker att det har nån betydelse men det anser jag. Det är stor skillnad på läckande lagerboxar, ett farligt fel som kan leda till varmgång, och otäta drevkåpor. I övrigt har jag inga synpunkter på att A30-vagnarna tas ur trafik.Tagbitaren skrev:Vi behöver ju inte fördjupa oss exakt i vad i hjulupphängning och kraftöverföring som läcker mest. Det ändrar heller ingenting i mitt resonemang. För faktum kvarstår, boggierna dräller olja något alldeles förbannat. Och det går just inte att göra något åt detta. För resonemangets skull kan vi ju säga att drevkåporna aldrig varit särskilt täta.Gyllis skrev:Lagerboxarna läcker knappast, däremot drevkåporna. Såvitt jag vet har de aldrig varit särskilt täta...
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
-
- Inlägg: 467
- Blev medlem: onsdag 16 januari 2013 20:19
Re: A30, B30, tillgänglighet och Lidingö
Iofs. kan vi väl vänta med att dra några definitiva slutsatser innan A35/A36 levererats. Tyvärr har jag inte tillgång till den bilaga i anbudsunderlaget som beskriver vilka egenskaper som ska verifieras i det testprogram som pågår nu. Det är allmänt känt att A32 är känslig för transienter. Ragnar T och Bombardier joxade under flera år med motorströmriktarnas styrprogram för att få någon rätsida på detta. Man kan väl säga att det islägesprogram som laddades in i samtliga vagnar för några år sedan bara delvis löser problemen. Första A35-testet på våra breddgrader får vi väl tidigast vintern 2013/14.Odd skrev:Visst, jag vill gärna att man har kvar ett A30-tåg kvar på Lidingöbanan och på Tvär/Nockebybanan, men inte av kapacitets-, miljö- eller nostalgiskäl utan av den helt enkla anledningen att när frosten kommer så fungerar inte moderna vagnar om dom är först ut på banan. Det har vi märkt i många år och det är inte för inte som 304an pilar omkring som en tätting på Tvär/Nockebybanan vissa nätter.
Så, ja, ett tåg på varje bansystem bör finnas kvar, men inte för att gå i ordinarie- eller extratrafik. Anledningarna är mer än väl uppradade bland inläggen ovan. Och nej, Peter Witt-vagnarna i Milano är inte ett skäl för att vi skall köra gamla vagnar för sakens skull.
Så jag kan hålla med om att man bör spara en eller två A30B motorvagnar, utöver befintlig isvagn 304. Dem bör man kunna få in i Brommahallen. Något ska vi väl vara ense om! Frågan är bara vem som tar det initiativet. Arriva har väl knappast någon anledning att agera, eftersom Lidingökontraktet upphör när banan stängs.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Re: A30, B30, tillgänglighet och Lidingö
"Tagbitaren", gå å titta på spår 10 i Bromma och titta upp lite så kommer du se en nyhet! De 9 är snart 10...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: A30, B30, tillgänglighet och Lidingö
Behövs verkligen fler "isvagnar"...? De nya snölok SL beställt, lär väl vara försedda med isskrapor och "glykolrullar". Blir det kris så kan väl alltid AB SS låna ut en och annan "gammel-vagn".Tagbitaren skrev:
Så jag kan hålla med om att man bör spara en eller två A30B motorvagnar, utöver befintlig isvagn 304. Dem bör man kunna få in i Brommahallen. Något ska vi väl vara ense om! Frågan är bara vem som tar det initiativet. Arriva har väl knappast någon anledning att agera, eftersom Lidingökontraktet upphör när banan stängs.

/ Richard
Re: A30, B30, tillgänglighet och Lidingö
Så bra, då är det bara att lägga ut önskat ytterligare antal provisoriska spår om man är sugen på att ha fler spår. Hallen är byggd för och rymmer 16 spår.Tagbitaren skrev:I Bromma är läget det att det nu finns 9 elektrifierade uppställningsspår.
Eniroutsiktsbild
Aga-hallen har sju spår.
Eniroutsiktsbild
Uppskattningsvis så har Brommahallen 50% längre spår än Aga-hallen. Aga-hallens kapacitet motsvarar alltså ungefär knappt fem spår i Brommahallen.
Slutsats: OM man vill härbärgera Lidingöbanans A30/B30-vagnar i Bromma så går det att ordna plats.
Argumenten för att inte ha dem som reserver verkar allt mer desperata, eventuellt läck av olja/fett var tydligen inget problem när så många var sugna på att lägga ner Lidingöbanan helt...
Re: A30, B30, tillgänglighet och Lidingö
Två fack, 15-16, används till svarven och plåtverkstad.M_M skrev:Så bra, då är det bara att lägga ut önskat ytterligare antal provisoriska spår om man är sugen på att ha fler spår. Hallen är byggd för och rymmer 16 spår.
Eniroutsiktsbild
Spår 10 är på gång att få el, om det inte redan är klart nu.
Om övriga fack får spår beror väl på hur det går med nya vagnhallen.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: A30, B30, tillgänglighet och Lidingö
Men tänk om du nu bara hade accepterat den rättning du fick, det är ju en möjlighet att lära sig mer. Så hade du sluppit gå i svaromål flera gånger, där du bara visar för oss andra att du försvarar din rätt att ha fel samtidigt som du viftar bort att andra har rätt.Tagbitaren skrev:Bäste kamrat Widén, bortsett från smörjmedlen, var det inte du som först påpekade att det just inte finns någon plats att förvara något större antal A30B/B30B-vagnar på under ombyggnadstiden på Lidingö?
/T
Med reservation för tyckfel.
Re: A30, B30, tillgänglighet och Lidingö
Brommahallen är C:a 130 m lång, AGA har väl knappt 60 m spår, har för mig att några spår är kortare än så.M_M skrev: Uppskattningsvis så har Brommahallen 50% längre spår än Aga-hallen. Aga-hallens kapacitet motsvarar alltså ungefär knappt fem spår i Brommahallen.
Dvs Bromma är ungefär 100% längre.
Om inte utrymmet behövs för A35 då förstås.M_M skrev: Slutsats: OM man vill härbärgera Lidingöbanans A30/B30-vagnar i Bromma så går det att ordna plats.
Argumenten för att behålla en konstruktion från 1940-talet i trafik är obefintliga, eller ska vi kanske snarare säga diggabelt euforiska. De är än mer obefintliga än att hålla M28 i trafik i Göteborg.M_M skrev: Argumenten för att inte ha dem som reserver verkar allt mer desperata, eventuellt läck av olja/fett var tydligen inget problem när så många var sugna på att lägga ner Lidingöbanan helt...
Det enda argumentet för att hålla vagnarna i trafik är att det är de enda vagnarna som finns för ändamålet. Att hålla vagnarna i trafikabelt skick som reserver vore väl sött, men vem ska under tiden betala för reservdelshållning, uppställningsspår och att motionsköra vagnarna om det är långt mellan uppdragen? Behöver man förresten underhålla 80-talselektroniken på något vetigt sätt för att konservera e.t.c. e.t.c.
På sätt och vis är det kanske bättre att köpa in ett gäng M28:or om några år och sätta en lite annan korg på dem.
/T
Visst, vagnkorgarna rustades upp för 30 år sen. Men boggier, morötter och själva vagnkorgen m.m. är fortfarande från 1940-talet.
Med reservation för tyckfel.