A30, B30, tillgänglighet och Lidingö

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Tagbitaren

Re: A30, B30, tillgänglighet och Lidingö

Inlägg av Tagbitaren »

Svartlistad? Du har väl inga möjligheter att svartlista mig! Hade du uttryckt dig i frågande form hade jag gärna förklarat ett och annat, men nu påstår du en massa saker som du uppenbarligen inte har någon täckning för. Och faktum kvarstår, trots dina ordkaskader: A30/B30 har nått slutet på både sin tekniska och ekonomiska livslängd, så är det bara. Vill du åka vidare med den vagntypen som är det Malmköping som gäller.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

Henrik Schütz skrev:En fyrtiometers multiledvagn har sju delar, vara fyra med boggier, vilket ger 4*16 sittplatser. Eftersom det skall vara fler dörrar, så är det två dörpar per sida på mellanvagnsrna vilket ger plats för 3*8 sittplatser, eller totalt 88 sittplatser, sedan skall det göras rullstolsplatser i ändarna, så i stället för åtta platser blir det bara två per vagnsdel, se A35. Då återstår i bästa fall 76 platser, många en del leverantörer klara dock bara 14 sittplatser över ändboggierna, så summan blir 72.

Så kom jag fram till siffran 72

HS
Oavsett riktigheten i dessa siffror (jag har ingen anledning att ifrågasätta dem, i alla fall inte just nu) för det direkt över till det tema som varit uppe tidigare i tråden, nämligen vilken vagntyp som egentligen avses att bli”Lidingövagnen”. A36 verkar ju vara någon form av kompromissprovisorium, vilket också det antal vagnar som (åtminstone till en början) ska anskaffas, talar för. De 7 beslutade vagnarna är ju en ren ersättningsinvestering.

Det har ju framförts åsikten att ett antal A30B/B30B-tåg borde bevaras som insatståg, vilket i sin tur kräver mer uppställningsyta. Givet att planerna löper på och den gamla vagnhallen rivs och ersätts med en nybyggnad borde inte det vara något problem, men då kan man ju fråga sig varför man inte redan från början köper in ex.vis 10 A36-vagnar. Är det ett utslag av samma dumsnålhet som gjorde att delserie 3 av A32-vagnen bara blev 9 vagnar (och man sedan ändå tvingades komplettera med de ganska nedslitna hollandsvagnarna)? Eller är det för man inte känner sig säker på om A36-konstruktionen är något att satsa på överhuvud taget? En A36 kan naturligtvis nedgraderas till en A35 genom att man monterar bort den omotoriserade modulen, men det blir ju ändå en rätt avsevärd kostnad.

Bäst, sett enbart till Lidingöbanans behov, vore enligt min mening en trafikering med dubbelvagns A35-tåg. Till LB anskaffade A35-vagnar kan sedan, om någon annan vagnpolitik skulle beslutas, föras över till Tvärbanan. Själv är jag böjd att ansluta mig till kollegan Reptilias åsikt, och tycker nog att sittplatsexcercerandet gått lite för långt. Givet resonemangen ovan blir då min slutsats: köp in i storleksordningren 10 A36-vagnar och skrota ut A30B/B30B – det har gjort sitt flera gånger om. Tack och lov att de försvann från Nockebybanan 2010. Där gjorde ju dumsnålheten att man körde gammalt och nytt parallellt i över 10 år. Och hur tror ni att ett sådant upplägg ska säljas in till Lidingöborna. Titta i nättidningen Lidingösidan, där en viss Henry Duhs har gjort sig till självutnämnd tolk för ”den tysta majoriteten” och för ett enmanskrig mot Lidingöbanan (och cityspårvägen), som han anser bör ersättas med ”moderna, bekväma och kostnadseffektiva” bussar!
http://lidingosidan.se/stadsplanering/6 ... ty#c003104

Honom kan ni tjafsa med!
Kjell L

Inlägg av Kjell L »

mustermann skrev:
Odd skrev:
Tagbitaren skrev:Trådinledarens inlägg är ju så skrattretande okunnigt att det vägrar jag att kommentera.
Visst, håna dom som inte har kunskapen eller "rätt" åsikt. Det är väl rätt metod, eller hur!
mustermann skrev:Tackar alla som skrivit inlägg. Men som "Odd" säger, "Tagbitaren" bör fundera vad innebär t.ex att uppföra sig korrekt och sunt. Knappast vill någon läsa om hur några låtsas vara "klokare" och "överlägsna" än andra. Tagbitaren är nu svartlistad, så blir det om man vill bara bråka! Special tack går till "Odd" som påpekade om rätt metoder.
Jag säger välkommen till Forumet musterman, redan i ditt allra första inlägg blev du påhoppad av en självutnämd expert med det typiska von oben perspektivet som kännetecknar dessa individer. Men låt dig inte avskräckas av det, ty vi övriga förstod ditt inlägg och även om många av oss har invändningar mot ditt/dina förslag är de ändå välkomna. Fula påhopp, kommentarer och förklenande omdömen klarar vi oss utan på detta forum. Jag förstår att din mening med svartlistning inte avser forumet utan för egen del, vilket mottagaren helt förbisåg i sin iver att gå till angrepp. Så smart var han/hon inte.

Så välkommen hit musterman och låt dig inte avskräckas av en del socialt missanpassade individer som spelar Allan.

mvh

Kjell L
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator

Inlägg av Jourmaster »

Kjell L skrev
Jag säger välkommen till Forumet musterman, redan i ditt allra första inlägg blev du påhoppad av en självutnämd expert med det typiska von oben perspektivet som kännetecknar dessa individer. Men låt dig inte avskräckas av det, ty vi övriga förstod ditt inlägg och även om många av oss har invändningar mot ditt/dina förslag är de ändå välkomna. Fula påhopp, kommentarer och förklenande omdömen klarar vi oss utan på detta forum. Jag förstår att din mening med svartlistning inte avser forumet utan för egen del, vilket mottagaren helt förbisåg i sin iver att gå till angrepp. Så smart var han/hon inte.

Så välkommen hit musterman och låt dig inte avskräckas av en del socialt missanpassade individer som spelar Allan.
Jourmaster tackar Kjell L för ovanstående insiktsfulla inlägg. Därmed anser Jourmaster diskussionen på det här sidospåret vara avslutad. Ev. fortsatta inlägg på temat kommer saklöst att tas bort.
Jourhavande forummoderator.
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Staten som betalar en försvarlig del av banupprustningen på Lidingö, har ställt som krav att endast nya fordon används i trafiken på lidingöbanannär den återöppnas.

HS
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

mustermann skrev:Driftsäkerhet med äldre fordon är direkt relaterade med högklassigt underhåll, allting slutar fungera tillslut om man ej underhåller ordentligt. Att ex.A24 klarat sig till denna dag är bevis på verklig perfekt och robust teknik. När man nu funderar över t.ex Vagn2000, X60 o.s.v har det varit massor med krångel. Man kan väl säga att pendeltågstrafiken totalkolapsat emellan utan X1 och X10,
Generellt så har i princip alla nya fordonsmodeller mer eller mindre inkörningsproblem. Glöm inte att det varit en del "kaos" även med t.ex. X1 Läs t.ex. denna Påminnelse från vintern 81-82.

En slags tumregel är väl att enda sättet att slippa strul med nya fordon är att köpa en fordonstyp som redan är "inkörd". Jämför t.ex. problemen SJ hade när man köpte oprövade X40 (visserligen befintlig plattform men en hel del förändringar) och hur problemfritt X55 ("SJ 3000") verkar vara, som bygger på väl beprövade Reginatågen (X50-X54). Även Regina hade inkörningsproblem men de är redan avklarade.

X1 var för övrigt fulla med "ny obeprövad teknik". De är jämngamla med Rc-loken och bygger på ungefär samma teknik. Dessa var alltså de första järnvägsfordonen i Sverige (förutom provfordon) med elektronisk styrning av motorerna.
mustermann skrev:man köpte ju t.om gamla tåg från Tyskland som tyvärr skrotades alltför tidigt. Precis som man hamnat göra i Helsingfors köpa 1960-70 tals spårvagnar när nya 200-seriens låggolvs vagnarna haft tekniska fel i ett. Emellanåt har t.om 50% av vagnarna stått på depå.
Nej, man hyrde tågen och det har aldrig framkommit vad DB (tyska järnvägen) ville ha dels om någon skulle vilja hyra tågen efteråt och dels har det inte framkommit vad det skulle kosta om någon ville köpa dem. Det kan alltså ha varit DB som satt för högt pris.

Ska man däremot ifrågasätta något så är det att SL tydligen vägrade sälja av X1-motorvagnar trots att det gjordes förfrågningar om det.
mustermann skrev:Lidingöbanan är ju faktiskt enligt min kunskap järnväg fortfarande.
Den ändrades till spårväg för ett par år sen, men för trafikeringen är det mest en formaliafråga.
mustermann skrev:Man bör minnas också att befintliga A/B30 har ATC som lok på järnväg har, så en punkt till hur moderna vagnarna egentligen är.
Det pågår installation av ATC på ånglok i Sverige just nu, för museibruk. ATC säger inget om hur modernt resten av fordonet är
mustermann skrev:Att säterna och interiören är trång verkar vara litet konstig resonemang, hur rymdes människor tidigare i ex.A24. Dessutom är trängre sittplats att föredra än att stå.
Samhället utvecklas. Vad som var hygglig standard 1945 är inte nödvändigtvis okej.
mustermann skrev:På tal om ATC, så har ju inte äns Saltsjöbanan det ännu 2013. Med följd av "mystiska" herrelösa tåg som kör in ända till vardagsrummet.
Det är säkrast att vänta på vad utredningen(eller utredningarna?) säger, men generellt så är det inte säkert att ATC hade hjälpt. Vissa ATC-system är uppbyggda så att man har ATC avstängt när man kör runt i depåområden eller liknande.
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

Henrik Schütz skrev:Staten som betalar en försvarlig del av banupprustningen på Lidingö, har ställt som krav att endast nya fordon används i trafiken på lidingöbanannär den återöppnas.

HS
Källa på det påståendet, tack. Och om det förhåller sig så är ju hela den här diskussionen överflödig.
Henrik Schütz

Länsstyrelsens tillstyrkan av järnvägsplanen för lidingöbanan.

HS
Henrik Schütz

Många står hellre än sitter i A30 för att platserna är så trånga. Det börjar stå folk i vagnen när cirka hälften av sittplatserna är upptagna. Dom personerna uppfattar det altså som bekvämare att stå än att sätta sig.

När oslo ledvagnen kördes i trafik på lidingö var i allmänhet ALLA sittplatser upptagna innan resande började stå i vagnen.

Samtliga sittplatser på A36 är rymliga och bekväma, till skillnad från tex citadis och innerstadsledbuss.

Man kan på goda grunder anta att 100 personer kommer att sitta per avgång i rusningen, ungefär som idag, fadt skillnaden blir att dom stående inte står frivilligt, vilket är fallet idag, det finns alltid en sittplats att knöka ner sig på idag.

HS
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

Henrik Schütz skrev:Många står hellre än sitter i A30 för att platserna är så trånga. Det börjar stå folk i vagnen när cirka hälften av sittplatserna är upptagna. Dom personerna uppfattar det altså som bekvämare att stå än att sätta sig.

När oslo ledvagnen kördes i trafik på lidingö var i allmänhet ALLA sittplatser upptagna innan resande började stå i vagnen.

Samtliga sittplatser på A36 är rymliga och bekväma, till skillnad från tex citadis och innerstadsledbuss.

Man kan på goda grunder anta att 100 personer kommer att sitta per avgång i rusningen, ungefär som idag, fadt skillnaden blir att dom stående inte står frivilligt, vilket är fallet idag, det finns alltid en sittplats att knöka ner sig på idag.

HS
Är vi överens då om att med en ersättningsinvestering på 7 A36-vagnar så går det att upprätthålla dagens trafik. Frågan är vilken totalkapacitet A36 har - det har jag inte sett någon siffra på. Vagnarna (A35/A36) är hållfasthetsmässigt dimensionerade för upp till 7 stående per m2, och då uppges A35-an kapacitet till totalt 278 resande, men det är orealistiskt, med 4 stående per m2 får man 218 resande. Frågan är hur mycket extra ståplatskapacitet den omotoriserade modulen tillför.

En annan sak som den som anser att ett antal A30B/B30B-tåg ska sparas måste svara på är var de vagnarna ska ställas upp under byggtiden. Befintlig vagnhall i Aga kommer enligt plan i så fall att rivas och i Bromma finns ingen kapacitet. Vi kommer att ha fullt upp med att försöka härbärgera de 6 A35-or som ska levereras under året.
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

Henrik Schütz skrev:Länsstyrelsens tillstyrkan av järnvägsplanen för lidingöbanan.

HS
Planprocessen genererar ju stora dokumentmassor - just det här dokumentet har jag inte lyckats hitta. Om du har det kan du väl antingen hänvisa eller i bästa fall lägga ut själv. Om ett definitivt genomförandebeslut ska tas i trafiknämnden den 12/3 måste väl järnvägsplanen snart ha vunnit laga kraft?
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Tagbitaren skrev:En annan sak som den som anser att ett antal A30B/B30B-tåg ska sparas måste svara på är var de vagnarna ska ställas upp under byggtiden. Befintlig vagnhall i Aga kommer enligt plan i så fall att rivas och i Bromma finns ingen kapacitet. Vi kommer att ha fullt upp med att försöka härbärgera de 6 A35-or som ska levereras under året.
Ett par frågor, ej retoriska utan för att jag vill veta hur det ligger till:

A: Hur går det med byggandet av Tvärbanans nya vagnhall? När är den såpass färdig att det åtminstone går att ställa upp vagnar även om de inte är lätt åtkomliga?

B: Kommer Brommahallen vara full med avseende på befintligt antal spår, eller är det räknat med fler spår och i så fall hur många fler spår?

C: Eftersom A30/B30 går att transportera på tunnelbanespåren så frågar jag också om det är helt otänkbart att ställa upp dem vid någon av SL's övriga inhägnade och bevakade platser?

Ett förslag: Dumpa A31-vagnarna nån stans där de inte är i vägen och inte bara ställ upp utan använde A30+B30-tåg på Djurgårdslinjen.
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

M_M skrev:
Tagbitaren skrev:En annan sak som den som anser att ett antal A30B/B30B-tåg ska sparas måste svara på är var de vagnarna ska ställas upp under byggtiden. Befintlig vagnhall i Aga kommer enligt plan i så fall att rivas och i Bromma finns ingen kapacitet. Vi kommer att ha fullt upp med att försöka härbärgera de 6 A35-or som ska levereras under året.
Ett par frågor, ej retoriska utan för att jag vill veta hur det ligger till:

A: Hur går det med byggandet av Tvärbanans nya vagnhall? När är den såpass färdig att det åtminstone går att ställa upp vagnar även om de inte är lätt åtkomliga?

B: Kommer Brommahallen vara full med avseende på befintligt antal spår, eller är det räknat med fler spår och i så fall hur många fler spår?

C: Eftersom A30/B30 går att transportera på tunnelbanespåren så frågar jag också om det är helt otänkbart att ställa upp dem vid någon av SL's övriga inhägnade och bevakade platser?

Ett förslag: Dumpa A31-vagnarna nån stans där de inte är i vägen och inte bara ställ upp utan använde A30+B30-tåg på Djurgårdslinjen.
A: Du kan nog inte räkna med att Ulvsundahallen blir tillgänglig för någon form av uppställning förrän in på år 2014.
B: Nej, det kommer inte att finnas någon ledig spårkapacitet i Brommahallen med befintliga spår. Ev. kommer en del A32/A35-vagnar att behöva ställas upp utomhus, med alla de risker det för med sig (dekorationer etc.). Från början var det nog tänkt att fler hallar skulle spårläggas, men det arbetet verkar ha avstannat, åtminstone för tillfället. Kanske tycker SL att det inte är värt att göra den investeringen, nu när Solnagrenen försenats så kraftigt ändå.
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

M_M skrev:Ett förslag: Dumpa A31-vagnarna nån stans där de inte är i vägen och inte bara ställ upp utan använde A30+B30-tåg på Djurgårdslinjen.
Med Djurgårdslnjen kanske du egentligen menar Linje 7 (Spårväg City)? Det är i så fall inget bra förslag. Behovet i city är i stället vagnar med fler dörrar, fler ståplatser, fler barnvagnsplatser än vad A30/B30 kan erbjuda.

Menade du det du skrev, dvs Djurgårdslinjen (som är ett av AB Stockholms Spårvägar registrerat varumärke och beteckningen på den trafik som bedrivs med museala vagnar mellan Norrmalmstorg och Djurgården) så ingår inte A30/B30 i någon museal anskaffningsplan. Det finns redan vagnar av typen bevarade i Malmköping, därutöver finns föregångaren A24 både i Stockholms- och Lidingö-utförande tillgängliga för Djurgårdslinjen.
Ju förr dess bättre.
mustermann

Inlägg av mustermann »

Tack Kjell L och Jourmaster, saken med person: X är avslutad för min del. Inget att tillägga.

Men till själva saken. Man frågar vart ställa upp A/B30? Mitt svar är behöver bussarna i AGA "spåranslutning". Forsla bort (en del av) bullerbussarna, så har vi vips plats för nytt och äldre. Förstod att även med nyare vagnar det blir provisoriska hallar, varför då inte detta med A/B30 då.

Vad verkar vara bekymrande när man läser inläggen är att mycket tycks vara osäkert, det var just vad jag påpekade i tidigare inlägg. Vänta nu att det blir spårväg först till Ropsten från City och sedan litar jag mer på allt pompöst man lovat i Lidingö blir verklighet.

Att de blir helatiden nya och olika vagntyper är väl inte att föredra, strax blir de säkert A40 som gäller. Varför inte ett par max. 3 olika nya vagntyper, nu blir det ju ett totalt virvarr med underhåll mm. om man fortsätter i samma takt.

Är litet överraskad hur negativt man ser på A/B30 t.om som potentiella museivagnar med tiden, vad har ärade forumskribenter (allmänt) nu så illa erfarenheter av dessa utmärkta vagnar att det finns inget positivt att säga om dessa. Sittplatserna är trånga, kanske skulle vi kolla mer hur vi äter, dessutom är det så att i kollektivtrafik får man samsas ofta om plats. Man kan väl inte vänta sig att man har några enorma fåtöljer som hemma i vardagsrummet.

Buller har klagats över här och att man inte kan tala i "nallen" 24/7 när A30 drar igång. Måste man då prata i ett i "nallen", allmänt ser jag också som mer störande när all måste högljutt tala i ett om ditt o datt. Förbud mot att prata i mobilen i kollektivtrafik, är mer och mer människor som önskar detta. Dessutom om det är så katastrofalt i A30, gå till styrvagnen B30 där lär då inte motorer "bullra".

Vad bullrar nog sedan mera spårväg eller buss. Inget "buller" i Lidingö, ingen spårväg, bara Bussbuller? Dessutom vad mig irriterar själv är i nya supervagnar plast/plexi resonans med aluminium skrammel. När jag tänker på t.ex Roslagsbanan så vilket enormt skrammel från korgen, ända från start ca. 1990. Nya vagnar tysta, absolut inte.

När man nu utvecklar detta med äldre fordon, så då måste man väl på direkten skrota Saltsjöbanans vagnar de är ju oj från mitten av 1970-talet. Vad jag inte riktigt förstår varför skulle jag åka till Malmköping för att åka A/B30, lär inte komme med dessa till Ropsten vs. Gåshaga. Visst äldre fordon faller i smaken för mig, men detta är nu inte det centrala i mina tankar här. Attraktivt utseende är endast ett trevligt bonus till fina och fungerande A/B30 på Lidingö. Det är nog med vansinnet att förstöra fina Nockebybanans vagnar, för att byta ut dem till intetsägande aluminium/glasfiber "monster". Låt inte detta nu igen hända på Lidingö.

Nya super-spårvagnar är typiskt slit och släng kultur, även om många låtsas vara så eko-inriktade. Dessutom är det skattebetalna som betalar dessa nya vagnar mm. Intet kommer det gratis. Höjda skatter, det får man nog med att begära Super-Hyper teknik i olika former. Inom 10 år så är det föråldrade dagens hi-tech krims-krams och dags att skaffa igen något nytt, när det inte lönar sig reparera mer nedsliten hi-tech. Jag tror att alla varit mer eller mindre nöjda med perfekta A/B30 om man inte börjat tjafsa om några "rymdfarkoster". Har man också glömt bort när man talar smidighet, hur långsamma dörrar t.ex Vagn2000 har... vänta att tåget stannat, vänta att de står blixtstilla eller dörrbromsen hindrar dörröppning. Samma vid avgång, vänta att det pipar och tutar... och sedan vänta på att dörrana äntligen stängs så man kan avgå. All som vet äldre T-bane vagnarna hur snabbt dörrarna öppnas/stängs och inget evigt väntande på att "superhjärnan" i form av dator nådigt låter tåget gå vidare.

Vad man absolut inte bör göra är att skrota A/B30, fungerande teknik som uppdaterats på 1980/90 - talet. Än en gång, med alla museinriktade inom SSS, är chockad över hur ivriga några medlemmar/skribenter är att skrota A/B30! Det låter ju som på 1950-60 talet när allt i spårväg duger endast till skrot.
A/B30 är sunt förnuft. STOPP för manisk skrotningsiver av perfekt fungerande spårvagnar!
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

Ettt rätt märkligt resonemang. Forsla bort bullerbussarna? Är det befintlig bussdepå norr om trafikspåret i Aga som avses så kommer den att rivas bort, liksom alla annan bebyggelse mellan spåret och S:a Kungsvägen men inte för att skapa uppställningsspår utan trafikspår. Den här spårflytten är nämligen en nödvändig förutsättning för byggandet av både den nya vagnhallen och den nya infarten till Dalénumområdet. Så faktum kvartstår - det finns ingenstans plats för att ställa upp några A30B/B30B-vagnar under byggtiden!

Tror man däremot att Lidingöbanans modernisering inte blir av så kommer ju saken i ett annat läge. Det står ju var och en fritt att tro det! Själv tycker jag nog att det är bäst att använda natten till att sova på.
Henrik Schütz

Om det är ett SJÄLVÄNDAMÅL att behålla A30 på Lidingöbanan bygger inga argument, vad är väl minskat buller, snabbare resor och ökad komfort mot A30.

Vi som i detta forum i många år diskuterat ändamålsenliga fordon för Lidingöbanan har släppt tanken på att de har en plats i framtiden för länge sedan.

HS
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

Tekst i innlegget er redigert bort.

/Jourmaster

Det går inte att snacka bort att lagerboxarna läcker kopiöst med olja. Det räcker med att titta på makadambädden vid hpl. Ropsten. Den byttes ut för några år sedan, i samband med att stationen renoverades, men är nu lika nedkletad som tidigare. Det går inte att täta lagerboxarna mer än vad som är gjort. De är utslitna, helt enkelt, och skulle behöva bytas om det fanns något att byta med.

Likaså är det en kraftig överdrift att kalla vagnarna ”noggrant moderniserade”. Av det som gjordes vid (de dyra) ombyggnaderna i början av 90-talet, och som rätteligen borde kallas ”livstidsförlängning” snarare än ”modernisering” så är inredningen, bladdörrarna, trafikanttryckknapparna och den automatiska klarsignaleringen egentligen kosmetika. Det stora ingreppet var ett nytt elsystem, som installerades tillsammans med den otympliga geamatic-kontrollern. Den sistnämnda är visserligen lättare att manövrera för föraren, men ger en mindre noggrann motorstyrning. Likaså är de grundläggande komponenterna i traktionssystemet desamma som från början. Motorerna smäller inte så sällan, måste rotorn i en sådan lindas om kostar det mer än ex.vis en ny traktionsmotor till vagn A32. Motståndslådorna smäller också ibland, trots att vagnarna är spärrade i ATC till sth. 65 km/tim för att minska bromsströmmen. Jag har själv sett vilka brännskador ljusbågarna kan åstadkomma på motståndslindningarna. Till det kommer omformare som titt som tätt smäller säkringarna och kompressorer som ibland är i så dåligt skick att de låter som om de ska komma upp ur golvet. Där finns heller ingenting att byta med.

Visst bullrar vagnen, det går heller inte att snacka bort. Ljudisolering, var ska man placera den? Det lilla som fanns av detta revs bort vid ombyggnaden. Dessutom är det externa bullret ett lika stort problem, det finns utrett i de bullerstudier som ingår i planhandlingarna. Enda sätter att angripa bullret är vid källan, och det går inte här. Det tjuter i drev och motorer vid normal drift, eftersom de är utslitna.

Man kan ha olika åsikter om bekvämlighet, men alla som åker med LB regelbundet kommer rätt snart fram till att vagntypen är för liten och för trång. Inte minst gäller det i dörrarna, där mittstolpen inte sitter som någon slags dekoration. Tar man bort den försvagas vagnskorgens hållfasthet allvarligt i mittpartiet. Likaså är fjädringen utsliten, för vissa vagnindivider får personal och resenärer nära nog njurarna urskakade när farten överstiger 50 km/tim.

Underhåll och underhåll, vagnarna får det underhåll de får, beroende på tillgänglig tid och personal. Den tiden är förbi då det fanns massor av gubbar som kunde fila varje maskindel. Dessutom är det största problemet att det saknas reservdelar. Det som återstår är ren kannibalism.

Att rota i dessa gamla vagnar är fabulöst dyrt. Det märktes också för några år sedan, då SL efter mycket om och men tvingades installera AC i några förarhytter, vilket drog med sig ett delvis nytt elsystem, eftersom det gamla inte kunde leverera effekt nog. Jag har inga exakta siffror till hands, men det blev dyrt som f-n.

Vill man att andelen kollektivtrafikresande ska öka går det inte att vifta undan problemen med att om bullret inte passar får man byta vagn, om sätena är för trånga får man gå ned i vikt etc. I själva verket är det nu fråga om vinna eller försvinna för Lidingöbanan. Kommer inte arbetena igång i år kommer den spårvägsfientliga opinionen på att växa till sig, och nästa år har vi valår då törs inte politikerna vara så kaxiga alla gånger. I själva finns det bara två alternativ, med tanke på de mödosamt framförhandlade avtalen och besluten, liksom planprocessen: Antingen kommer ombyggnads- och moderniseringsarbetena igång i år enligt plan, och därefter trafikeras banan enbart med moderna fordon, eller också kommer Lidingöbanan att läggas ned och ersättas med busstrafik. Tertiam non datur – något tredje gives icke.

A30B/B30B-vagnarna är ur Lidingöbanans perspektiv skrot och bör behandlas som sådant (möjligen kan man återvinna delar av ATC-utrustningen). Inte ens Spårvägssällskapet anser att vagnarna har något bevarandevärde, som framgår av Thomas Langes klargörande ovan. Det kan man ha synpunkter på, men knappast om man inte är medlem i Sällskapet. Jag har funderat en del på om vagnarna kan göra nytta på annat håll, men kommit fram till att det inte är så. Den diskussionen faller dock utanför ämnet för denna tråd, om nu ett sådant är förefintligt. Dessutom, om uppgifterna från lokf. H. Schütz stämmer kräver den statliga medfinansieringen att banan efter ombyggnad trafikeras enbart med moderna fordon, så då faller hela denna tråd platt till marken.

Men det är som lokf. Schütz säger, om det är ett självändamål att behålla A30B/B30B så biter inga argument.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

De läckande lagerboxarna torde väl ändå vara försumbart jämfört med hur mycket diverse vätskor bussar läcker?

Jag minns en tråd med bild tagen i Brommahallen där det tydligt framgick att det var relativt rent kring spårvägsspåren men golvet visade spår av divere läckage i den del där bussar huserat.
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

M_M skrev:De läckande lagerboxarna torde väl ändå vara försumbart jämfört med hur mycket diverse vätskor bussar läcker?

Jag minns en tråd med bild tagen i Brommahallen där det tydligt framgick att det var relativt rent kring spårvägsspåren men golvet visade spår av divere läckage i den del där bussar huserat.
Har du sett hur det ser ut i vagnhallen i Aga, då?

Dessutom var det där gamla skräpbussar. Bussar åldras som bekant snabbare är spårfordon, och får tyvärr gå alltför länge i trafik även de.
Skriv svar