"Dödslistan" klubbad.

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
LFB
Inlägg: 84
Blev medlem: måndag 25 juni 2012 14:52
Ort: Lilla London

"Dödslistan" klubbad.

Inlägg av LFB »

Vasttrafiks styrelse har nu beslutat vilka linjer som ska läggas ned eller få färre turer och Gårda ser ut att förlora sin enda linje återigen :(


http://www.bussmagasinet.se/2013/02/vas ... ar-vantar/
daniel_s
Inlägg: 14413
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: "Dödslistan" klubbad.

Inlägg av daniel_s »

Märklig lista, är den sorterad baklänges efter kommun eller?!?
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: "Dödslistan" klubbad.

Inlägg av M_M »

Sorteringsgissning:

Först Bohuslän (inkl Hisingen) i nummerordning, sen Skaraborg i nummerordning och därefter "Boråstrakten" (sjuhärad, eller är det fyrhärad, eller är det sjustad eller fyrstad eller vad sjutton det har för knäppt namn). Sist de linjer som blev över när resten av sammanställningen redan var klar. :wink:
Harald
Inlägg: 8801
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: "Dödslistan" klubbad.

Inlägg av Harald »

När jag började läsa trodde jag det var i nummerordning inom respektive trafikområde, först Göteborgsområdet så Bohuslän och sedan Sjuhärad, men sen dök det upp mera Bohuslän och mera Göteborg o.s.v. så det är nog i sedvanlig Västtrafiksordning, d.v.s. ingen ordning på någonting.
BSB101
Inlägg: 3046
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: "Dödslistan" klubbad.

Inlägg av BSB101 »

Är väl inget konstigt att man drar in trafik som "ingen" använder? Att köra buss utan passagerare gagnar ingen.
LFB
Inlägg: 84
Blev medlem: måndag 25 juni 2012 14:52
Ort: Lilla London

Re: "Dödslistan" klubbad.

Inlägg av LFB »

Nej, men det är inte alla linjer kör tomma, t.ex. Linje 63 som under högtrafik är fullsatt på sträckan Centralstationen - Gårdatorget främst tack vare Kunskapsgymnasiet och de flertalet företag som har kontor i Gårda. Efter Tomtegatan verkar den dock gå tom oftast. Linjen har kvartstrafik under morgon/eftermiddag och halvtimmestrafik i övrigt så för mig låter det som om man inte tänkt igenom allt... Känns mer som om de vill spara pengar.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: "Dödslistan" klubbad.

Inlägg av M_M »

Kan det vara så att man tycker att avståndet är tillräckligt kort till hållplatserna på Skånegatan?
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3515
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: "Dödslistan" klubbad.

Inlägg av Hechtwagen »

Lär ju behövas frigöras endel bussar att ersätta M32 med.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: "Dödslistan" klubbad.

Inlägg av M_M »

Men bussar är ju såååå flexibla och lätta att få tag på, så det kan väl inte vara nåt problem?....
hej
Inlägg: 1728
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: "Dödslistan" klubbad.

Inlägg av hej »

Först utökar man trafiken något kopiöst sedan konstaterar man att man inte har råd med den utökade trafiken. Vanlig Västtrafikplanering.

Skulle önska att man hade lite mer långsiktig planering och också att man undersöker orsakerna till varför få reser med en linje.
Ibland kanske det beror på att bussen går i glesbygd, ibland kanske turtätheten är för låg eller att turerna ligger tidsmässigt fel.

191 kanske skulle göra mer nytta dagtid och helgtid för att underlätta resande från Södra Skärgården till att shoppa på Frölunda Torg, likaså på eftermiddagarna är det många som har ärenden till Frölunda Torg. Idag är den en ren arbetspendlar buss för boende i Södra skärgården även om den nog även skulle ha passagerare åt andra hållet.

I och med att Gårda bebyggs allt mer så borde 63an kunna ha utökad trafik. Ett tag verkade den vara ganska populär för boende i Skår som smidigt kunde ta sig till Fokus. Numer så går den till Korsvägen istället för Skår, hur har detta påverkat resandet?

156 har med sin nya sträckning Bergsjön - Kortedala - Heden känts fullständigt onödig. Vem åker med en busslinje som sällan går när det finns tät spårvagnstrafik som går parallelt?
Nupski
Inlägg: 795
Blev medlem: lördag 27 november 2004 14:42
Ort: Nangijala

Re: "Dödslistan" klubbad.

Inlägg av Nupski »

hej skrev: 156 har med sin nya sträckning Bergsjön - Kortedala - Heden känts fullständigt onödig. Vem åker med en busslinje som sällan går när det finns tät spårvagnstrafik som går parallelt?
Nja inte finns det väl spårvagnstrafik genom Gärdsås, den är väl närmast att betrakta som ett komplement till linje 58, fast man tjänar inte många sekunder på att låta 156 skippa Utby. Fast åker du Gärdsås -> Kristinedal så har du restidsvinst.
Skriv svar