Först Bohuslän (inkl Hisingen) i nummerordning, sen Skaraborg i nummerordning och därefter "Boråstrakten" (sjuhärad, eller är det fyrhärad, eller är det sjustad eller fyrstad eller vad sjutton det har för knäppt namn). Sist de linjer som blev över när resten av sammanställningen redan var klar.
När jag började läsa trodde jag det var i nummerordning inom respektive trafikområde, först Göteborgsområdet så Bohuslän och sedan Sjuhärad, men sen dök det upp mera Bohuslän och mera Göteborg o.s.v. så det är nog i sedvanlig Västtrafiksordning, d.v.s. ingen ordning på någonting.
Nej, men det är inte alla linjer kör tomma, t.ex. Linje 63 som under högtrafik är fullsatt på sträckan Centralstationen - Gårdatorget främst tack vare Kunskapsgymnasiet och de flertalet företag som har kontor i Gårda. Efter Tomtegatan verkar den dock gå tom oftast. Linjen har kvartstrafik under morgon/eftermiddag och halvtimmestrafik i övrigt så för mig låter det som om man inte tänkt igenom allt... Känns mer som om de vill spara pengar.
Först utökar man trafiken något kopiöst sedan konstaterar man att man inte har råd med den utökade trafiken. Vanlig Västtrafikplanering.
Skulle önska att man hade lite mer långsiktig planering och också att man undersöker orsakerna till varför få reser med en linje.
Ibland kanske det beror på att bussen går i glesbygd, ibland kanske turtätheten är för låg eller att turerna ligger tidsmässigt fel.
191 kanske skulle göra mer nytta dagtid och helgtid för att underlätta resande från Södra Skärgården till att shoppa på Frölunda Torg, likaså på eftermiddagarna är det många som har ärenden till Frölunda Torg. Idag är den en ren arbetspendlar buss för boende i Södra skärgården även om den nog även skulle ha passagerare åt andra hållet.
I och med att Gårda bebyggs allt mer så borde 63an kunna ha utökad trafik. Ett tag verkade den vara ganska populär för boende i Skår som smidigt kunde ta sig till Fokus. Numer så går den till Korsvägen istället för Skår, hur har detta påverkat resandet?
156 har med sin nya sträckning Bergsjön - Kortedala - Heden känts fullständigt onödig. Vem åker med en busslinje som sällan går när det finns tät spårvagnstrafik som går parallelt?
hej skrev:
156 har med sin nya sträckning Bergsjön - Kortedala - Heden känts fullständigt onödig. Vem åker med en busslinje som sällan går när det finns tät spårvagnstrafik som går parallelt?
Nja inte finns det väl spårvagnstrafik genom Gärdsås, den är väl närmast att betrakta som ett komplement till linje 58, fast man tjänar inte många sekunder på att låta 156 skippa Utby. Fast åker du Gärdsås -> Kristinedal så har du restidsvinst.