Öppen spärrlinje testas
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Jag tycker inte att öppna spärrlinjer är någon bra ide. Det är precis som
att man plankar på bussen genom att gå ombord genom bakdörren när föraren är upptagen. Detta är inge bra ide. Visst kollektivtrafiken är dyr.
Jag har snart inte råd att köpa SL-kort längre. Öppna spärrlinjer kommer ju att minska intäkterna för dom flesta lär säkert strunta i färdbevis i alla fall. Nu får ni komma med något bättre SL. Politikern Gustav Fridolin brukar ju oftats lämna dom konstigaste förslagen. Jag håller dock med honom om att politikernas löner borde sänkas.
att man plankar på bussen genom att gå ombord genom bakdörren när föraren är upptagen. Detta är inge bra ide. Visst kollektivtrafiken är dyr.
Jag har snart inte råd att köpa SL-kort längre. Öppna spärrlinjer kommer ju att minska intäkterna för dom flesta lär säkert strunta i färdbevis i alla fall. Nu får ni komma med något bättre SL. Politikern Gustav Fridolin brukar ju oftats lämna dom konstigaste förslagen. Jag håller dock med honom om att politikernas löner borde sänkas.
Om du tycker att man ska kunna leva i stan med de villkor som ställs på en i det samhälle [sic] vi har, varför är du då inte själv solidarisk och följer de villkor som ställs på en i det samhälle vi har?ViGiL skrev: Personligen så plankar jag alltid då jag anser att kollektivtrafiken borde vara gratis och tillgänglig för alla då den är en förutsättning för att man ska kunna leva i stan med de villkor som ställs på en i det sammhälle vi har.
Även på pendeln kommer man att bygga bort öppna spärrlinjer (och ersätta med spärrar) för att det inte fungerar. (med så få kontroller som vi har)
I radio stockholm interviuades en dam, har för mig (s) politiker i SL's styrelse (men jag är inte säker - i allla fall var hon (s) politiker och insyltad i denna fråga, kanske satt hon inte i styrelsen) om detta. Hon påstod sig inte ha en aning om att man redan hade testat öppna spärrlinjer. Märkvärdigt när man fattar ett beslut utan att ha satt sig in i frågan. (Ok att veta om att man har testat men av någon anledning vela göra ett nytt test, men att inte veta alls är illa, där försvinner våra pengar!)
Som exempel angavs då att Berlin (utan spärrar) har färre tjuvåkare än Paris (med spärrar) - men på frågan om man hade för avsikt att kontrollera mera var svaret nej. Att tjuvåkandet (tydligen) är lågt i t.e.x. Berlin beror ju på täta kontroller av kontrollanter som, om så behövs, handgripligen avlägsnar plankare. I stockholm belv jag som flitig (flera resor dagligen) pendlare inte kontrollerad alls under 2003.
Mycket beklagligt att ha så lite koll på de frågor man fattar beslut om. Tyvärr är väl främsta målet röstfiske och inget annat.
Apropå plankande: Ni som förespråkar plankande - jag hoppas att ni också stöder mig fullt ut om jag skulle besluta att mixtra med min dosa så att jag kan planka från trängselavgifterna? Mina argument för att göra så är självfallet _exakt_ samma argument som ni har för plankandet, så det borde inte finnas något rimligt motargument från er sida. (OBS: hypotetisk fråga. Jag har självfallet ingen avsikt att smita från denna avgift om den skulle komma.)
I radio stockholm interviuades en dam, har för mig (s) politiker i SL's styrelse (men jag är inte säker - i allla fall var hon (s) politiker och insyltad i denna fråga, kanske satt hon inte i styrelsen) om detta. Hon påstod sig inte ha en aning om att man redan hade testat öppna spärrlinjer. Märkvärdigt när man fattar ett beslut utan att ha satt sig in i frågan. (Ok att veta om att man har testat men av någon anledning vela göra ett nytt test, men att inte veta alls är illa, där försvinner våra pengar!)
Som exempel angavs då att Berlin (utan spärrar) har färre tjuvåkare än Paris (med spärrar) - men på frågan om man hade för avsikt att kontrollera mera var svaret nej. Att tjuvåkandet (tydligen) är lågt i t.e.x. Berlin beror ju på täta kontroller av kontrollanter som, om så behövs, handgripligen avlägsnar plankare. I stockholm belv jag som flitig (flera resor dagligen) pendlare inte kontrollerad alls under 2003.
Mycket beklagligt att ha så lite koll på de frågor man fattar beslut om. Tyvärr är väl främsta målet röstfiske och inget annat.
Apropå plankande: Ni som förespråkar plankande - jag hoppas att ni också stöder mig fullt ut om jag skulle besluta att mixtra med min dosa så att jag kan planka från trängselavgifterna? Mina argument för att göra så är självfallet _exakt_ samma argument som ni har för plankandet, så det borde inte finnas något rimligt motargument från er sida. (OBS: hypotetisk fråga. Jag har självfallet ingen avsikt att smita från denna avgift om den skulle komma.)
Damen i fråga var vänsterpartist, men som du mycket riktigt påstår hade hon ingen aning om att öppna spärrlinjer redan testats i Stockholm med dåligt resultat. Det bevisar bara att flumpartierna vänsterpartiet och miljöpartiet ännu en gång driver igenom beslut som fattas på lösa och framförallt helt felaktiga grunder.I radio stockholm interviuades en dam, har för mig (s) politiker i SL's styrelse (men jag är inte säker - i allla fall var hon (s) politiker och insyltad i denna fråga, kanske satt hon inte i styrelsen) om detta. Hon påstod sig inte ha en aning om att man redan hade testat öppna spärrlinjer.
Ett citat från dagens DN på frågan om SL hade kontroller vid Slussen under premiärdagen: "-Nej, vi väntar och återkommer. Jag har inga rapporter om ökat fusk- och friåkande, säger Gro Grönvall, chef för färdbeviskontrollen på SL".
Oj. oj, oj säger jag bara. Höjden av IQ-befriat uttalande. Hur ska man få in rapporter på detta om kontrollen själva inte är där? Är det öppen spärrlinje och inga kontrollanter finns på plats så kan man väl rimligtvis inte heller uttala sig om graden fuskåkande. Jag skulle vilja ha skriftligt på hur denna utvärdering skall gå till! Det går utför...
Då ber jag (s) om ursäkt, jag måste ha kommit ihåg fel. (För att inte läsare ska tro att jag är ute efter att misskreditera någon, mer än genom att återge vad jag hört.Markus Eisler skrev:Damen i fråga var vänsterpartist, men som du mycket riktigt påstår hade hon ingen aning om att öppna spärrlinjer redan testats i Stockholm med dåligt resultat. Det bevisar bara att flumpartierna vänsterpartiet och miljöpartiet ännu en gång driver igenom beslut som fattas på lösa och framförallt helt felaktiga grunder.I radio stockholm interviuades en dam, har för mig (s) politiker i SL's styrelse (men jag är inte säker - i allla fall var hon (s) politiker och insyltad i denna fråga, kanske satt hon inte i styrelsen) om detta. Hon påstod sig inte ha en aning om att man redan hade testat öppna spärrlinjer.
Ofta verkar det ju som om tjänstmännen inte heller är särskilt förtjusta i politikerstyrelsen - kanske just för att det är så lätt att få uppmärksamhet, politiska pluspoäng mm genom beslut i SL's styrelse i och med att mer eller mindre samtliga stockholmare kommer i beröring med SL och har en åsikt i frågan.
/nb
Håller med!Markus Eisler skrev:Jaså det gör du. Då kan jag tala om för dig att vid det senaste försöket med öppna spärrlinjer, delvis utan spärrvakter, ökade både fuskåkandet och vandaliseringen i nämnda biljetthallar avsevärt. Jag var själv involverad i provombyggnaden av dessa 10-12 biljetthallar (t ex Hammarbyhöjden S, Hägerstensåsen S, Bagarmossen, Vällingby N m fl) under 1993-95, varav ett antal ännu i dag har öppen spärrlinje. Flertalet har dock åter byggts om till slutna spärrlinjer.Jag tror faktiskt på öppna spärrlinjer utan spärrvakter.
Det är för mig fullständigt obegripligt att SL allt som oftast måste uppfinna hjulet två gånger! Öppna spärrlinjer är redan testade i Stockholm med uselt resultat. Vad har hänt med tunnelbaneresenärerna under de senaste 10 åren som skulle ha höjt betalningsmoralen och minskat lusten att förstöra? Ingenting.
Dessutom, turister som kommer hit har sällan småmynt. De har sedlar av större valörer. Speciellt vid Slussen. (båtarna vid stadsgården, nej inte bara finlandsfärjor utan de större lyxkryssarna från amerika etc)
- TimK
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
- Ort: Jackson i Mississippi, USA
- Kontakt:
Var det någon som läste Metro igår lördag?
Jag gjorde det, och det glädde mig att de resenärer som frågades om hur de trodde försöket kommer att fungera var nästan allihopa säkra på, och klart missnöjda med, att fusket kommer att öka. En kvinna ville t.o.m. att man skulle behöva ha giltigt färdbevis för att komma ut, som man gör i London. Ovetenskapligt visst, men visar att det finns ett missnöje med att andra åker gratis.
Metro påpekade också att frånvaron av spärrar inte hade fått bort köerna i rusningen. Köerna hade bara flyttats till trapporna.
Mvh Tim
Jag gjorde det, och det glädde mig att de resenärer som frågades om hur de trodde försöket kommer att fungera var nästan allihopa säkra på, och klart missnöjda med, att fusket kommer att öka. En kvinna ville t.o.m. att man skulle behöva ha giltigt färdbevis för att komma ut, som man gör i London. Ovetenskapligt visst, men visar att det finns ett missnöje med att andra åker gratis.
Metro påpekade också att frånvaron av spärrar inte hade fått bort köerna i rusningen. Köerna hade bara flyttats till trapporna.
Mvh Tim
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2939
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Om syftet var att få bort köerna i rusningen så är försöket ännu mer idiotiskt än jag först anade. De flesta pendlare, vilka är i övervägande majoritet i rusningen, har ju ändå kort som går snabbt att dra i automatspärarna. I SLU har ju trappornas bristande kapacitet varit den stora flaskhalsen hela tidenTimK skrev:Var det någon som läste Metro igår lördag?
Jag gjorde det, och det glädde mig att de resenärer som frågades om hur de trodde försöket kommer att fungera var nästan allihopa säkra på, och klart missnöjda med, att fusket kommer att öka. En kvinna ville t.o.m. att man skulle behöva ha giltigt färdbevis för att komma ut, som man gör i London. Ovetenskapligt visst, men visar att det finns ett missnöje med att andra åker gratis.
Metro påpekade också att frånvaron av spärrar inte hade fått bort köerna i rusningen. Köerna hade bara flyttats till trapporna.
Mvh Tim

/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Det sägs ju så. Men vad är det som gör att det inte går att bredda trapporna. Nu kommer jag inte ihåg exakt hur det ser ut, men det är väl någon form av ramper fram till hissarna, parallellt med trapporna ?Ulrik Berggren skrev: I SLU har ju trappornas bristande kapacitet varit den stora flaskhalsen hela tiden
Skulle man inte ha kunnat flyttat in hissarna längre söderut, där perrongerna är bredare och skickat upp hissarna centralt ?
Hur ser det förresten ut under, är det öppet elller har man fyllt igen med grus, någon som vet ?
Nåväl, nu lär ju hela området snart bli ombyggt så det återstår väl att se vad man tar sig för. Lite mer om Slussen för den roade finns här.
vänligen
/GN
-
- Inlägg: 1779
- Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
- Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)
De är jobbiga, de som kommer med amerikanska kryssare... De viftar med sina dollar och tror att man kan åka med dom, bara för att det är dollar... sen när det inte går så tar dom upp sina plastkort... Snacka om att tro att man är kung!Anonymous skrev:Håller med!Markus Eisler skrev:Jaså det gör du. Då kan jag tala om för dig att vid det senaste försöket med öppna spärrlinjer, delvis utan spärrvakter, ökade både fuskåkandet och vandaliseringen i nämnda biljetthallar avsevärt. Jag var själv involverad i provombyggnaden av dessa 10-12 biljetthallar (t ex Hammarbyhöjden S, Hägerstensåsen S, Bagarmossen, Vällingby N m fl) under 1993-95, varav ett antal ännu i dag har öppen spärrlinje. Flertalet har dock åter byggts om till slutna spärrlinjer.Jag tror faktiskt på öppna spärrlinjer utan spärrvakter.
Det är för mig fullständigt obegripligt att SL allt som oftast måste uppfinna hjulet två gånger! Öppna spärrlinjer är redan testade i Stockholm med uselt resultat. Vad har hänt med tunnelbaneresenärerna under de senaste 10 åren som skulle ha höjt betalningsmoralen och minskat lusten att förstöra? Ingenting.
Dessutom, turister som kommer hit har sällan småmynt. De har sedlar av större valörer. Speciellt vid Slussen. (båtarna vid stadsgården, nej inte bara finlandsfärjor utan de större lyxkryssarna från amerika etc)
Bantekniker
En väldigt spretig debatt denna!
Å ena sidan "gratisåkare" som vill få oss att tro att deras egen snöda vinning kan göras till "politisk manifestation". (Gör något oegennyttigt som manifestation, det är fan så mycket mer trovärdigt!)
Å andra sidan de som blandar ihop spärrlinjer med kontroll allmänt. Eftersom åtminstone halva västvärldens kollektivtrafik kör med s.k. "öppen spärrlinje" är det givetvis möjligt också i Stockholm. Men det går givetvis inte att göra utan att öka kontrollen på annat sätt.
Det är som med tullkontrollen. Givetvis ökar smuggligen över gränsen om man slopar tullkontrollen där. Men Tullverket har ju inte lagts ned, det har övergått till att arbeta förebyggande med stickprov inne i landet och med tips etc.
Givetvis krävs en ordentlig satsning på flygande kontrollpersonal om man öppnar spärrlinjerna. Den uteblivna kostnaden för dyra investeringar i spärrfort kan ju läggas på mer personal till kontrollen.
Tyvärr vill ju inte vare sig politiker eller tjänstemän i SL/landstinget lyssna på det örat. Personal är något som man skall få bort om det går och ersätta med automater. Resultatet av sådana miljöer brukar dock bli poliser eller väktare i stället. Är det bättre?
SB
PS. Jag kan inte se att anarki har utbrutit i Bagarmossen där vi haft öppen spärrlinje på den enda tunnelbanenedgången sedan 1994. Vilket aldrig nämns i samband med Slussenförsöket.
Å ena sidan "gratisåkare" som vill få oss att tro att deras egen snöda vinning kan göras till "politisk manifestation". (Gör något oegennyttigt som manifestation, det är fan så mycket mer trovärdigt!)
Å andra sidan de som blandar ihop spärrlinjer med kontroll allmänt. Eftersom åtminstone halva västvärldens kollektivtrafik kör med s.k. "öppen spärrlinje" är det givetvis möjligt också i Stockholm. Men det går givetvis inte att göra utan att öka kontrollen på annat sätt.
Det är som med tullkontrollen. Givetvis ökar smuggligen över gränsen om man slopar tullkontrollen där. Men Tullverket har ju inte lagts ned, det har övergått till att arbeta förebyggande med stickprov inne i landet och med tips etc.
Givetvis krävs en ordentlig satsning på flygande kontrollpersonal om man öppnar spärrlinjerna. Den uteblivna kostnaden för dyra investeringar i spärrfort kan ju läggas på mer personal till kontrollen.
Tyvärr vill ju inte vare sig politiker eller tjänstemän i SL/landstinget lyssna på det örat. Personal är något som man skall få bort om det går och ersätta med automater. Resultatet av sådana miljöer brukar dock bli poliser eller väktare i stället. Är det bättre?
SB
PS. Jag kan inte se att anarki har utbrutit i Bagarmossen där vi haft öppen spärrlinje på den enda tunnelbanenedgången sedan 1994. Vilket aldrig nämns i samband med Slussenförsöket.
Förutsatt att svenskar är lika ärliga som till exempel tyskar och danskar. VIlket jag inte är helt säker på.Stefan B skrev:
Eftersom åtminstone halva västvärldens kollektivtrafik kör med s.k. "öppen spärrlinje" är det givetvis möjligt också i Stockholm. Men det går givetvis inte att göra utan att öka kontrollen på annat sätt.
I och för sig kanske Bagarmossen och Slussen inte är helt jämförbara i det här avseendet?
PS. Jag kan inte se att anarki har utbrutit i Bagarmossen där vi haft öppen spärrlinje på den enda tunnelbanenedgången sedan 1994. Vilket aldrig nämns i samband med Slussenförsöket.
När det gäller spårvagnarna i Göteborg brukar de i alla fall säga att de typiska fuskåkarna åker korta sträckor, ett par hållplatser, i innerstan. Om samma fenomen förekommer i Sthlm så kanske Slussen skulle ha mycket större problem med fuskåkare än Bagarmossen?
Öppna spärrlinjer tillsammans med kraftigt utökade kontroller måste vara det absolut bästa för att minska plankningen. Om en tredjedel (eller fler) av dagens spärrexpeditörer istället börjar arbeta som kontrollanter och resten blir informationspersonal som inte bara sitter i sitt bås utan hjälper kunder att handla biljetten i automat, svarar på frågor och RÖR SIG runt i stationen, exempelvis för att förebygga vandalism, så lovar jag att kostnaderna minskar (både vad gäller skadegörelse och tjuvåkande). Men framförallt får kunderna bättre service och ett enklare resande!
De biljettautomater som SL nu använder (från 1993) är dock usla. Importera Berlins automater! Dessa hanterar mynt, sedlar och kreditkort, har instruktioner på flera språk och säljer samtliga typer av färdbevis! Tänk att kunna köpa exempelvis månadskort eller skolkort på varenda tunnelbanestation - vilken service! Modernare automater än dagens är givetvis ett måste vid införande av öppen spärrlinje på samtliga stationer.
Jag tänker mig ett kontrollsystem som dels går från station till station och kontrollerar samtliga in- och utpasserande, dels reser på tågen. Med mer kontrollpersonal kan man exempelvis en eftermiddag kontrollera samtliga in- och utpasserande på stationerna Mörby C, Danderyds sjh, Bergshamra, Universitetet, Tekniska högskolan och Stadion. Hur lyckas då en plankare på väg till Täby, Vallentuna, Österåker eller Danderyd ta sig fram utan att åka fast? Nästa dag kan kontrollanter visera alla biljetter på Hötorget, Rådmansgatan, Odenplan och S:t Eriksplan, och en plankare får det väldigt svårt att ta sig till Vasastan. Om man gör sådana kontroller på flera närliggande stationer samtidigt, och andra kontrollanter samtidigt går omkring i tågen och rör sig runt i systemet, så kommer långt fler än idag att åka fast.
Glöm inte att spärrsystemet kostar stora summar i investeringar och underhåll. De nya spärrarna sägs kosta uppåt 100.000 kronor styck (pga alla sensorer), men hindrar ändå långt ifrån alla tjuvåkare. Ska vi fortsätta på den vägen?
Som resenär föredrar jag förstås att slippa rota fram min biljett när jag kommer med kassar, eller har bråttom för att hinna med tåget. Men framförallt förespråkar jag öppen spärrlinje eftersom servicen till resenärerna blir så mycket bättre om det finns rörlig stationspersonal som tex kan hjälpa en äldre som har svårt att gå, ge handikappade assistans, vägleda en turist eller direkt anmäla kl-tt-r på perrongväggen, istället för att som idag sitta i en kur och sälja färdbevis som lika lätt kan köpas i en modern biljettautomat.
De biljettautomater som SL nu använder (från 1993) är dock usla. Importera Berlins automater! Dessa hanterar mynt, sedlar och kreditkort, har instruktioner på flera språk och säljer samtliga typer av färdbevis! Tänk att kunna köpa exempelvis månadskort eller skolkort på varenda tunnelbanestation - vilken service! Modernare automater än dagens är givetvis ett måste vid införande av öppen spärrlinje på samtliga stationer.
Jag tänker mig ett kontrollsystem som dels går från station till station och kontrollerar samtliga in- och utpasserande, dels reser på tågen. Med mer kontrollpersonal kan man exempelvis en eftermiddag kontrollera samtliga in- och utpasserande på stationerna Mörby C, Danderyds sjh, Bergshamra, Universitetet, Tekniska högskolan och Stadion. Hur lyckas då en plankare på väg till Täby, Vallentuna, Österåker eller Danderyd ta sig fram utan att åka fast? Nästa dag kan kontrollanter visera alla biljetter på Hötorget, Rådmansgatan, Odenplan och S:t Eriksplan, och en plankare får det väldigt svårt att ta sig till Vasastan. Om man gör sådana kontroller på flera närliggande stationer samtidigt, och andra kontrollanter samtidigt går omkring i tågen och rör sig runt i systemet, så kommer långt fler än idag att åka fast.
Glöm inte att spärrsystemet kostar stora summar i investeringar och underhåll. De nya spärrarna sägs kosta uppåt 100.000 kronor styck (pga alla sensorer), men hindrar ändå långt ifrån alla tjuvåkare. Ska vi fortsätta på den vägen?
Som resenär föredrar jag förstås att slippa rota fram min biljett när jag kommer med kassar, eller har bråttom för att hinna med tåget. Men framförallt förespråkar jag öppen spärrlinje eftersom servicen till resenärerna blir så mycket bättre om det finns rörlig stationspersonal som tex kan hjälpa en äldre som har svårt att gå, ge handikappade assistans, vägleda en turist eller direkt anmäla kl-tt-r på perrongväggen, istället för att som idag sitta i en kur och sälja färdbevis som lika lätt kan köpas i en modern biljettautomat.
De öppna spärrlinjer som jag förespråkar har förstås inga likheter med försöken som pågått sedan 1993. Där togs stationspersonalen bort utan att kontrollerna utökades! Jag förespråkar dock kraftigt utökade kontroller, så avfärda inte förslaget med argument som "fungerade det inte -93 så fungerar det inte idag heller!", för med fler kontrollanter blir det ett helt annat resultat.
-
- Inlägg: 796
- Blev medlem: söndag 23 mars 2003 1:42
- Ort: Bromma
- Kontakt:
Där ger jag dig rätt. Ett system med öppna spärrlinjer med frekventa kontroller har naturligtvis helt andra förutsättningar. så var inte fallet 1993-95, då spärrlinjerna togs bort men kontrollerna inte ökade nämnvärt. Problemet är att försöket vid Slussen är ett populistiskt jippo där man inte ser helheten. Man river åter bort spärrlinjen utan att utöka kontrollerna.De öppna spärrlinjer som jag förespråkar har förstås inga likheter med försöken som pågått sedan 1993. Där togs stationspersonalen bort utan att kontrollerna utökades! Jag förespråkar dock kraftigt utökade kontroller, så avfärda inte förslaget med argument som "fungerade det inte -93 så fungerar det inte idag heller!", för med fler kontrollanter blir det ett helt annat resultat.
Ett försök med öppna spärrlinjer kan aldrig göras rättvisande på en enda station och där kontrollen inte utökas. Detta är och förblir ingenting annat än ett populistiskt fiasko.
>>Eftersom åtminstone halva västvärldens kollektivtrafik kör med s.k. "öppen spärrlinje" är det givetvis möjligt också i Stockholm. Men det går givetvis inte att göra utan att öka kontrollen på annat sätt.
>Förutsatt att svenskar är lika ärliga som till exempel tyskar och danskar. VIlket jag inte är helt säker på.
Skulle svenskar alltså vara mindre ärliga än tyskar och danskar? Menar du det på fullt allvar? Du har nog aldrig förhandlat med tyskar eller danskar hör jag
Allvarligt talat: detta är ett inlärt beteende. SL/Connex-företrädare skriker ju ständigt om att "vi måste bygga fort, annars betalar dom jävlarna inte" (fast omskrivet).
Jag är fullständigt övertygad om att Stockholmarna kan läras förstå att öppen spärrlinje inte är det samma som gratis resa (utom fåntrattarna i "Planka Nu" förstås...). Jag tror att en välplanerad kampanj på temat: "du slipper dra kortet i spärren om du är beredd att visa upp det för våra trevliga kontrollanter" skulle uppfattas som att man faktiskt underlättar kollektivresandet.
Om det inte går att få svenskarna att begripa detta vi får nog överge hitech-profilen och satsa på enbart enkla lågkvalificerade jobb (danskarna kan ju överta Ericson...)
SB
PS. Nej Bagarmossen är inte Slussen, men det är en betydligt större station än "Hägerstensåsen Södra" som alltid lyfts fram som exempel...
>Förutsatt att svenskar är lika ärliga som till exempel tyskar och danskar. VIlket jag inte är helt säker på.
Skulle svenskar alltså vara mindre ärliga än tyskar och danskar? Menar du det på fullt allvar? Du har nog aldrig förhandlat med tyskar eller danskar hör jag

Allvarligt talat: detta är ett inlärt beteende. SL/Connex-företrädare skriker ju ständigt om att "vi måste bygga fort, annars betalar dom jävlarna inte" (fast omskrivet).
Jag är fullständigt övertygad om att Stockholmarna kan läras förstå att öppen spärrlinje inte är det samma som gratis resa (utom fåntrattarna i "Planka Nu" förstås...). Jag tror att en välplanerad kampanj på temat: "du slipper dra kortet i spärren om du är beredd att visa upp det för våra trevliga kontrollanter" skulle uppfattas som att man faktiskt underlättar kollektivresandet.
Om det inte går att få svenskarna att begripa detta vi får nog överge hitech-profilen och satsa på enbart enkla lågkvalificerade jobb (danskarna kan ju överta Ericson...)

SB
PS. Nej Bagarmossen är inte Slussen, men det är en betydligt större station än "Hägerstensåsen Södra" som alltid lyfts fram som exempel...
Liljeholmen
På tal om öppen spärrlinje. Hur är det tänkt att fungera på Liljeholmen efter ombyggnaden?
Dels angående spärrar, dels angående hur tågen skall trafikera stationen och på vilken sida dörrarna skall öppnas ?
/GN
Dels angående spärrar, dels angående hur tågen skall trafikera stationen och på vilken sida dörrarna skall öppnas ?
/GN