Lila linjen – ny tunnelbanesatsning (s)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
pcongre

Lila linjen – ny tunnelbanesatsning (s)

Inlägg av pcongre »

twr

Re: Lila linjen – ny tunnelbanesatsning (s)

Inlägg av twr »

Denna linje blir nog mycket billigare än Spårväg City! :lol:

Skulle den ansluta till pendeltåg vid Solna och/eller Odenplan?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inlägg av twr »

twr skrev:Denna linje blir nog mycket billigare än Spårväg City! :lol:

Skulle den ansluta till pendeltåg vid Solna och/eller Odenplan?
Men skämt åsido, egentligen är detta en bra idé. Fast borde man inte passa på att göra det till en förlängning av Roslagsbanan?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Nä fy bubblan detta kan ju inte gå. Det är ju inte ens ritat i rena 45graders vinklar!

Skämt åsido...
Det funkar kanske. Men jag tycker de missar den stora mötespunkten vid Odenplan. Jag tror knappast på byte till pendeltåg vid Hagastaden - det blir antingen för långt till KSS eller till tåget. Däremot blir det pendelbyte vid Arenastaden - till den ena av två grenar. Den andra missas helt såvitt jag kan se. Nej visst ja, man kan byta i Älvsjö.
Professionell tyckare
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Visa tycker det är viktigt att bygga billigt, visa tycker det är viktigt att bygga dyrt och visa tycker det är viktigt att bara bygga. De som tänker efter tycker det viktigaste är att ge merparten av stockholmarna en kostnadseffektiv och efterfrågad kollektivtrafik. Det sistnämnda var dock länge sedan man kunde ha en seriös diskussion om i detta forum.
twr

Inlägg av twr »

BSB101 skrev:
Visa tycker det är viktigt att bygga billigt, visa tycker det är viktigt att bygga dyrt och visa tycker det är viktigt att bara bygga. De som tänker efter tycker det viktigaste är att ge merparten av stockholmarna en kostnadseffektiv och efterfrågad kollektivtrafik. Det sistnämnda var dock länge sedan man kunde ha en seriös diskussion om i detta forum.
Trafiken måste fungera. Jag har aldrig sett ett alternativ till Spårväg City för att försörja Norra Djurgårdsstaden. Spårväg är rätt där. Kanske är tunnelbana rätt här. Mitt skämt var en referens till att politikerna misslyckas med att ha en seriös diskussion, i högre grad än vi här på forumet. Men jag ber om ursäkt att ha dragit in Spårväg City, det blir så lätt bråk då.

Som sagt, jag tycker att detta är ett ganska bra förslag, även om det förstås finns många detaljer som måsta kluras ut.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Även här kan man läsa kommentarer! (Och kommentera)

En fråga, varför just Lila?
Piratpartiets färg! :D
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Det är inte alls en bra idé, det känns som en nödlösning för att kunna motivera att man inte skall bygga spårväg mellan Karolinska och Odenplan.

Men plocka ut små detaljer ur det och man kanske hamnar på ett användbart förslag:
* Hagsätra-Älvsjö, ca 2 km.
* Östra-Odenplan-Fridhemsplan-Zinken-Liljeholmen.
* Solnas nya arena-Solna Centrum, evenemagståglinje.

Jag vet att det är för sent nu eftersom SL och staden inte har några långsiktiga planer, men nedre planet på Norra Stationsområdet hade varit ett ypperligt strategiskt ställe att ha en stor spårvägshall på. Vilka fler ställen nära innerstaden finns det kvar som man kan bygga en stor depå på utan att vara i vägen för byggnader?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Solna-Odenplan-Älvsjö har 2017 en blixtsnabb direkt pendeltågsförbindelse, fast det vet inte sossarna, för det är bara pendeltåg och räknas, inte, annars kunde roslagspilen grena av vid solna, via danderyd, täby, arninge till norrtälje.

HS
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Henrik Schütz skrev:Solna-Odenplan-Älvsjö har 2017 en blixtsnabb direkt pendeltågsförbindelse, fast det vet inte sossarna, för det är bara pendeltåg och räknas, inte, annars kunde roslagspilen grena av vid solna, via danderyd, täby, arninge till norrtälje.

HS
Jag tror inte det är direktförbindelsen mellan dessa punkter man är ute efter. Det är alla platser utmed vägen som man vill skall få bra kollektivtrafik. Man vill kunna bygga fler bostäder, dels utmed den nya linjen, dels kunna skapa utrymme på övriga linjer så att dessa kan försörja fler bostäder med kollektivtrafik. Låter inte det som en bra idé?
Men "trafikkonservativa" människor kommer att säga att en T-banelinje som inte passerar T-centralen vill ingen ha! :wink:

Men ett stort nät av T-bane- och pendeltågslinjer kräver också ett gott utbud av kollektivtrafik för lokala transporter. (Första och sista sträckorna i en längre resa.) Gärna då på spår.
JohanB

Inlägg av JohanB »

Hur Socialdemokraterna får ihop 17 km tunnelbana inklusive vagnar och depå för 17 miljarder får jag inte ihop. Bara 6 km Citybana (utan varken vagnar eller depå) kostar 19,4 miljarder. Dessutom när de själva anger att WSP anser att T-bana till Nacka skulle kosta 1,5 mdr / kilometer (utan depå).

Tidsplanemässigt så kommer detta ta 5 år att komma politiskt överens, 5 år av förstudier, 2 år projektering och 8 år bygge om man räknar generöst. Förmodligen kommer detta förslag att bara att stalla debatten ytterligare.

(Dessutom tänker man alltså korsa både grön och blå linje vid Fridhemsplan vilket innebär ett stationsdjup på minst 45 meter under mark. :()
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

JohanB skrev:Hur Socialdemokraterna får ihop 17 km tunnelbana inklusive vagnar och depå för 17 miljarder får jag inte ihop. Bara 6 km Citybana (utan varken vagnar eller depå) kostar 19,4 miljarder. Dessutom när de själva anger att WSP anser att T-bana till Nacka skulle kosta 1,5 mdr / kilometer (utan depå).

Tidsplanemässigt så kommer detta ta 5 år att komma politiskt överens, 5 år av förstudier, 2 år projektering och 8 år bygge om man räknar generöst. Förmodligen kommer detta förslag att bara att stalla debatten ytterligare.

(Dessutom tänker man alltså korsa både grön och blå linje vid Fridhemsplan vilket innebär ett stationsdjup på minst 45 meter under mark. :()
Hur djup är Riddarfjäärden mellan Långholmen och Kungsholmen? Förmodligen inte så att den tvingar ner tunneln på 45 meters djup? Om man kan hamna lite öster om den gröna linjen/S:t Eriksgatan så kanske man kan passera över den blå?

Man har ritat in ett antal bytespunkter mot övriga T-banenätet och mot pendeltågsnätet. Egentligen är det väl bara Årstafältet som inte har nära förbindelser till dessa nät. (Arenastadens och Hagastadens stationer kan ju ha uppgångar som ansluter till pendeltågsstationerna i närheten. Undra om man har tänkt att linjen bara skall ha dessa nio utritade stationer, eller om man tänker sig flera stationer mellan dessa strategiska punkter. För T-bana i centralt läge känns det som väl glest.
JohanB

Inlägg av JohanB »

LÅ1 skrev: Hur djup är Riddarfjäärden mellan Långholmen och Kungsholmen? Förmodligen inte så att den tvingar ner tunneln på 45 meters djup? Om man kan hamna lite öster om den gröna linjen/S:t Eriksgatan så kanske man kan passera över den blå?

Bild

Öster om blir det tight om någon form av närhet mellan plattformarna på Blå, Gröna och "Lila" linjerna vid Fridhemsplan.

Blå linjen ligger idag 30 meter under mark vid FHP så 45 meter under marknivå där blir minimum.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Enda fördelen med detta förslag, jämfört med idén att koppla ihop Roslagsbanan med Saltsjöbanan som jag propagerat för (men som jag inte var först med här på forumet) är väl att Hagsätra kopplas till Älvsjö, ungefär.

Tjatar vidare...
Linjenät: http://www.flickr.com/photos/11422719@N ... hotostream
Nybyggen: http://www.flickr.com/photos/11422719@N ... hotostream
CS

Inlägg av CS »

Om det enda tillåtna verktyget är en hammare gäller det att se till att alla problem är en spik

Jag har alltid undrat hur mycket restidsförlängning som är värt att ta för få tunnelbana. I såväl Täbys som Orminges fall kan restiden blir kortare om man väljer andra lösningar än tunnelbana.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Användarens profilbild
Medic

Inlägg av Medic »

Ingen som (öppet) gnäller för att förslaget kommer från Sossarna? Brukar ju komma ganska fort här annars... :roll:

Tanken är god och behövs. Men kanske behöver det filas lite på planen. De försöker iaf, istället för att försnilla pengar på leksaksjärnvägar i city...
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Folk har väl tröttnat på att klaga på sossarna. :wink:

Min kritik är ungefär att man försöker ordna allt med exakt samma åtgärd, d.v.s. man vill förbättra kollektivtrafiken på ett antal ställen genom att förse samtliga av dessa ställen med en enda gemensam ny linje, som har ett par bytespunkter till befintliga linjer, men man "törs" inte tänka utanför boxen genom att föreslå att kombinera nybyggen med befintliga sträckor till nya linjer...
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

CS skrev:Jag har alltid undrat hur mycket restidsförlängning som är värt att ta för få tunnelbana. I såväl Täbys som Orminges fall kan restiden blir kortare om man väljer andra lösningar än tunnelbana.
Det beror på hur helig frågan är.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Medic skrev:Ingen som (öppet) gnäller för att förslaget kommer från Sossarna? Brukar ju komma ganska fort här annars... :roll:
Det har väl ingen betydelse varifrån förslaget kommer. Bara det är bra!
Medic skrev:Tanken är god och behövs. Men kanske behöver det filas lite på planen. De försöker iaf, istället för att försnilla pengar på leksaksjärnvägar i city...
leksaksjärnvägar i city? Förstår inte vad du menar! Något i leksaksbutiken inne i Gallerian?
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

För att komma från S är det väl ett relativt bra förslag. (så, lite gnäll iaf :D )

Men å andra sidan är ju förslaget något som förekommit tidigare i delar och här på forumet. Det bidrag S gör till förslaget vet jag inte om det innebär en förbättring.

Känner mig tveksam till att bygga från Hagsätra. Ska det vara någon idé därifrån känns det ju som att man ska förlänga nuvarande gröna linje till Älvsjö. Även sträckan Älvsjö-Fruängen känns något tveksamt utifrån behov. Pendeltågen har ju bra bytespunkt vid Årstaberg till Liljeholmen och så mycket resande från Älvsjös närhet finns ju inte. Kopplingar till röda linjen finns ju ändå med flera av busslinjerna.

En billigare lösning är väl i sådana fall att förlänga gröna linjen till Älvjsö och sedan bygga "lila linjen" från Liljehojmen mot Norrort. Den delen tror jag mer på.

Att dra den över Hagastaden är väl dock tveksamt. Risken är att den måste gå mer centalt för att få den avlastande effekt på röda linjen som kan behövas.
Tror alltså mer på förslaget att dra den mer mot Tekniska och att nå Universitetet etc. Till Haga skulle den ju innebära ett komplement - men blir ju inte någon vidare bra lösning för huvuddelen av passagerarna (att åka från södra förorterna via Liljeholmen tar nog för lång tid - att man ändå skulle åka "den vanliga vägen" genom stan. Men detta får man väl göra beräkningar på i sådana fall.

Men grundproblemet är väl kostnaden. Under 25-30 miljarder är ju svårt att landa. Frågan är väl också om det är det som är mest behövligt.

Att det med nuvarande befolkningstillväxt dock på sikt kommer att behövas någon linje som avlastar södra delen av gröna linjen och norra av röda är ju dock uppenbart. Frågan är väl i sådana fall om denna lösning gör mest nytta för pengarna....
Skriv svar