Favoritstationen på tunnelbanan är helt klart Sundbybergs centrum. Peter Tillbergs väggmålningar är sig är värda ett besök. Måningen av järnvägsövergången är något extra, till stilen påminner den också väldigt mycket om Tillbergs tidigare och mest kända målning, skolmotivet "Blir du lönsam lille vän?" från 1972.
Detta är en annan av mina favoriter, ansiktet som träder fram ur väggen är det fårvånansvärt många som har missat, jag har frågat flera av mina vänner som ofta gått förbi den, men de hade ingen aning om att den fanns.
Förutom järnvägsövergången är detta surrealistiska rum med fåglar en målning värt ett besök i Sumpan.
I dagens nummer av 'mitt i Sundbyberg' finns ett helsidesinlsag där man tar upp problemet med skadegörelse på dessa konstverk på väggarna i Sundbyberg, och att det har gått så långt att man nu mest troligt kommer att ge upp och plocka ned konsten. Väldigt synd i mitt tycke eftersom dessa målningar en av de få installationer efter tunnelbanan som verkligen gjort intryck på mig... något att stå och titta på när man väntar på tåget.
Min favoritstation är Rådmansgatan, men det är nog mer för att det är min barndoms hemstation. Men den är klassiskt elegant. Synd bara att trärulltrapporna och Pressbyrån (på plattformen) är borta.
Annars är Enskede gård en favorit, med sin relativa lantlighet och frånvaro av kommersiellt centrum
Kristofer skrev:Min favoritstation är Rådmansgatan, men det är nog mer för att det är min barndoms hemstation. Men den är klassiskt elegant. Synd bara att trärulltrapporna och Pressbyrån (på plattformen) är borta.
Annars är Enskede gård en favorit, med sin relativa lantlighet och frånvaro av kommersiellt centrum
Får väl kontra med Odenplan, av två skäl. För det första för den för t-grön speciella arkitekturen med det höga välvda taket som verkligen ger känsla av rymd. Vad jag minns så är hela stationen ett enda rum, i vilket, förutom perrong och spår även inryms de båda biljetthallarna. Sen är ju "dubbelkantarellen" vid Odenplansuppgången en väldigt karakteristisk byggnad.
Den andra anledningen att jag väljer Odenplan är att där tidigare stod en spårvagn på perrongen som alltid fångade mitt intresse när jag var liten. Ett antal besök i det därunder förr belägna spårvägsmuseet gör ju inte det skälet mindre giltigt...
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren skrev:
Den andra anledningen att jag väljer Odenplan är att där tidigare stod en spårvagn på perrongen som alltid fångade mitt intresse när jag var liten. Ett antal besök i det därunder förr belägna spårvägsmuseet gör ju inte det skälet mindre giltigt...
Hur gjorde dom när de forslade bort den vagnen? Lyfte dom ner den på spåret och rullade iväg den?
Johannelund - för att det är den minsta och mest oansenliga stationen på hela T-banenätet.
Ända till för ett par år sedan hade de dessutom orginalskyltning i den lilla biljetthallen, en gjuten skylt visade vägen till trappan för den som skulle åka "Mot stadens centrum".
En uppräckt hand för Odenplan, med sin öppna arkitektur och ljusblåkakel. Samt de nu förstörda utkiksplateserna uppe vid spärrarna, rakt över spåren. Dock ersatt av ett fik, som Klonen alltid vill fika på (han får välja, å väljer Odenplan före Vetekatten odyl).
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Jag håller med om att Odenplan är en trevlig station med sin öppna planlösning. Min favorit är dock Fridhemsplan, plattformen för gröna linjen/tub 1. Dels för att plattformen är kurvad och dels för att de olika plattformarna (nord-/sydgående) är avskiljda med kaklade väggar. Fridhemsplan liknar vissa t-banestationer i London.
Kristofer skrev:Min favoritstation är Rådmansgatan, men det är nog mer för att det är min barndoms hemstation. Men den är klassiskt elegant. Synd bara att trärulltrapporna och Pressbyrån (på plattformen) är borta.
Annars är Enskede gård en favorit, med sin relativa lantlighet och frånvaro av kommersiellt centrum
Får väl kontra med Odenplan, av två skäl. För det första för den för t-grön speciella arkitekturen med det höga välvda taket som verkligen ger känsla av rymd. Vad jag minns så är hela stationen ett enda rum, i vilket, förutom perrong och spår även inryms de båda biljetthallarna. Sen är ju "dubbelkantarellen" vid Odenplansuppgången en väldigt karakteristisk byggnad.
Den andra anledningen att jag väljer Odenplan är att där tidigare stod en spårvagn på perrongen som alltid fångade mitt intresse när jag var liten. Ett antal besök i det därunder förr belägna spårvägsmuseet gör ju inte det skälet mindre giltigt...
Ja - Ni som uppskattar Odenplan skulle verkligen gilla Metron här i Washington - en stor andel av stationerna under jorden på nätet är "öppna" och som man säger på amerikanska, monumental.
Monumentala ja, men jag tycker de verkar vara sterila tråkiga betonggrottor.... Det är inte bara för den öppna arkitekturen jag gillar ODenplan, utan ljuset, mest tack vare det blå kaklet, eller klinkers.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
bruse skrev:Monumentala ja, men jag tycker de verkar vara sterila tråkiga betonggrottor.... Det är inte bara för den öppna arkitekturen jag gillar ODenplan, utan ljuset, mest tack vare det blå kaklet, eller klinkers.
Bilder gör inte Washingtons stationer rättvisa. Man måste vara där för att kunna uppskatta dem.
Jag måste säga Kungsträdgården, med sin blandning av spökhuset och kärlekstunneln. Lite småfuturistisk också kanske. Kan man inte flytta inredningen därifrån till Hässelby gård?
bruse skrev:Monumentala ja, men jag tycker de verkar vara sterila tråkiga betonggrottor.... Det är inte bara för den öppna arkitekturen jag gillar ODenplan, utan ljuset, mest tack vare det blå kaklet, eller klinkers.
Vissa stationer är betydligt ljusare än vad Du ser i bilderna på NYCSUBWAY. Men man ville att alla stationerna skulle vara ganska lika. Och fast man inte hittar en station på hela nätet i Washingtons Metro som liknar Hötorget eller Östermalmstorg eller Kungsträdgården (mina favoriter i Stockholm) så är den inte lika steril som man skulle tro.
TimK skrev:Bilder gör inte Washingtons stationer rättvisa. Man måste vara där för att kunna uppskatta dem.
TimK, precis rätt! Och man uppskattar verkligen Metron på en stekande het eftermiddag i Washington.