Julfrukost i tunnelbanan 2004 - Fråga

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Kan Du tänka Dig en nattlig julfrukostresa?

Ja, det låter kul. Jag kommer ensam.
15
65%
Ja, det låter kul. Vi är mellan 2-5
4
17%
Nej, hellre en dagsresa ungefär som sist men med Cx.
2
9%
Nej, det räckte med förra gången!
0
Inga röster
Nej, jag var inte med sist och tycker detta är helt ointressant.
2
9%

Antal röster: 23

Användarens profilbild
Per Lind

Julfrukost i tunnelbanan 2004 - Fråga

Inlägg av Per Lind »

Hej,
Cristian Hillbom i resekommittén har några ideer kring detta som kanske är värt att diskutera innan vi spikar 2004 års julprogram.
Det förslag vi har ser egentligen ut som resan i november - bortsett från att det är med Cx-tåg.
Vi skulle göra en utfärd som ingen gjort tidigare - åtminstone inte i Norden vad jag känner till. Kombinera den med en lättare (jul-)förtäring.

Vi ska göra en NATT-UTFÄRD!!!

Start kl 00.01 från lämplig plats - gärna med gammeltåg. Så åker vi runt på HELA nätet fram till kl 06.00 *ler*...
När sista tåget passerat genom stan vid 4-tiden så stannar vi på lämplig station, t ex S:t Eriksplan, sätter ut borden - nu kan ju alla hjälpa till - och intager en stärkande julfrukost i den rätta bemärkelsen.. Medan tåget snällt står och väntar på oss!
Eftersom vi är på "fel" sida av den stängda stationen så är det inget problem att gå på toaletten.

När vi ätit rullar vi en stund till, till dess att stationerna öppnar ca 06...

Fördelar:
Få tåg ute på linjerna - i regel halvtimmestrafik.
Utfärd på en tid som INGEN annan gjort inom spårhobbyn (eller KAN göra skulle jag vilja säga) Skulle vara Oslo då som kan få ihop en tur... Det är ju inte samma sak som att köra spårvagn på gatan på natten...
Väljer vi en lördagkväll så hinner de flesta sova en stund under lördagen innan nattens resa.
Mediaintresse? Tänk när 80 spårnördar (jaja jag räknar med mig själv...) sitter på en tom S:t Eriksplan och käkar frukost kl 04.15! På bord som står på perrongen.
Sedan hjälper man till och plockar ihop allt!

Nackdelar:
Det klipper kanske i ögonen för en del vid vargtimmen, herrarna hittar kanske nåt annat.

Kan detta vara något? För att få ekonomi måste vi vara runt 80 personer.
Avge Din röst så ser vi om det är genomförbart.

Cristian Hillbom genom Per Lind
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
Kvarne

Inlägg av Kvarne »

Det där låter bara SÅÅÅÅ Grymt!

Självklart kommer jag med och jag har Mikael på kroken också!

Superidé!!! :D :D :D :D :o

Tilläg

Varför vänta så långt tid som till Juletider! Varför inte göra detta på Midsommaraftonen? Man åker på kvällen på midsommaraftonen och äter en god tidig Midsommardagsfrukost!

DET skulle vara riktigt kul! Dessutom är det ju ljust på natten så man kan stanna vid utestationer också och fota eller liknande! Det är heller ingen vargakyla som idag(minus 11 här)!

Vad sägs om den idén? :D :idea:
Senast redigerad av Kvarne den onsdag 21 januari 2004 12:17, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh: Kvarne
Äger fd SL H22 6431.
Mikael R
Kontakt:

Re: Julfrukost i tunnelbanan 2004 - Fråga

Inlägg av Mikael R »

Wow, riktigt kul idé! :D Jag och Kvarne skulle tycka det vore riktigt roligt.
Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Tyvärr kan jag inte medverka själv eftersom jag inte bor i Sverige, men jag måste ändå säga att idén om en midsommarutflykt med fototillfällen på stängda utomhusstationer låter kanon...
Användarens profilbild
Jörgen_G

Re: Julfrukost i tunnelbanan 2004 - Fråga

Inlägg av Jörgen_G »

Per Lind skrev:/.../Utfärd på en tid som INGEN annan gjort inom spårhobbyn (eller KAN göra skulle jag vilja säga) /.../
Jag måste börja med att säga att idén låter sk*tkul.

Emellertid har jag en lite wesserbisser: Reseförslaget är inte sådär helt unikt. I Berlin kör de speciella visningtåg vissa fredag-lördagnätter. Öppna för allmänheten, så vem som helst kan anmäla sig. Svindyrt och väldigt populärt påstås det. Jag har för mig att man kan få information om utfärden via Berlinlokaltrafikens webbplats http://www.bvg.de.

Men det är klart, de håller inte på hela natten och serverar ingen frukost vid dukat bord.

mvh/ Jörgen G
bruse

Inlägg av bruse »

Saknar superlativ för idén!

Jag tycker också det skulle vara trevligare att åka under sommaren, så vi kan sitta en varm julinatt på en utomhusstation! Det vore kalas!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Mikael R
Kontakt:

Inlägg av Mikael R »

bruse skrev:så vi kan sitta en varm julinatt på en utomhusstation! Det vore kalas!
Jo, det verkar trevligt att göra det en sommarnatt. Då behöver vi inte vänta så länge heller :wink:

Men var frukosten bör intagas tåls att diskuteras, själv tycker jag det känns lite diggablare med en inomhusstation (tänk er att sitta på T-Centralen, det är väl en 54 år sedan det senast dukades upp där :wink: ) Det blir liksom lite tunnelbaneaktigare då.
Men det finns ju tjusningar med att sitta utomhus, den vackra soluppgången, och tänk er om någon går förbi stationen, skulle gärna vilja se dennes min :D
Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
AGR
Kontakt:

Sommar frukost

Inlägg av AGR »

Jag rekomenderar en utomhusstation en sommarsöndagmorgon för frukost. Plats Kymmlinge, borde vara bästa platsen för ostördhet. En bild på en kaffepaus 1967 på bilden är det med 2st författare av diggarlitratur.
Bild
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
tunnelbana

frukost i spår...

Inlägg av tunnelbana »

Fin bild AGR!

Kan du göra oss en tjänst som inte fick förmånen att äta frukost i spåret denna morgon vilka herrarna är? Jag har ju sett bilden nån gång men kommer inte ihåg historien runt den.

Hoppas du kommer med på Nattresan - så att du kan ta nån liknande bild som kan visas här på Forum år 2041!!!

/Cristian
AGR
Kontakt:

Re: Sommar frukost

Inlägg av AGR »

17AGR skrev:Jag rekomenderar en utomhusstation en sommarsöndagmorgon för frukost. Plats Kymmlinge, borde vara bästa platsen för ostördhet. En bild på en kaffepaus 1967 på bilden är det med 2st författare av diggarlitratur.
Bild
Orsak till resan var att no:1 hade läst en bok: Ensam i stan. Så vi tog ut vagn 92 och körde ringlinjen 4 runt och tog en mängd bilder en sommarmorgon. Folket på bilden är : I gul tröja No:1 RCG bredvid honom en präst Urban som jag glömt eftrernamnet på, numera uppkallad till sin högsta chef.
Nästa man är Åke Eriksson (medverkat vid A30s konstruktion) Stående Leif Stolt (författare till bla Trådbussen i Sverige. Sittande som jag glömt nammnet på. Sittande i uniform undertecknad.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Användarens profilbild
Per Lind

Klent

Inlägg av Per Lind »

399 personer har läst inlägget men bara 21 har röstat.
Det verkar vara dåligt med intresset så vi kanske skall ställa in?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
bruse

Re: Klent

Inlägg av bruse »

Per Lind skrev:399 personer har läst inlägget men bara 21 har röstat.
-Per
Så är det alltid! Säger en person nåt, så är det minst 10 till som tycker likadant men inte vågar säga något. Någon svensk egenhet har jag hört....
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

-Per
Det tror jag icke. De numera över 425 visningarna är inte unika träffar. Besökarna bidrar till statistiken varje gång de klickar på tråden. För egen del står jag nog för runt tio visningar. Mitt bristande intresse handlar inte om att idén är dålig. Tvärtom låter det som en helkul grej. Av rent logistiska skäl är det dock omöjligt för mig att medverka. Det alternativet finns inte i omröstningen.
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

Mr. Burns skrev:
Det tror jag icke. De numera över 425 visningarna är inte unika träffar. Besökarna bidrar till statistiken varje gång de klickar på tråden.
Precis. Dela antalet visningar med antalet inägg så får du hur många unika besökare du haft om alla varit och tittat efter varje nytt inlägg, sanningen ligger naturligtvis någonstans mellan där och visning=unik besökare.

Därutöver är vissa besökare, som jag, inte medlemmar och väljer att inte påverka omrösningen...

Dessutom sprang ju diskussionen iväg, är alla överens vad ni röstar om nu, julresa eller en sommarnattsdröm?

mvh /M
Användarens profilbild
Per Lind

Tunnelutfärden

Inlägg av Per Lind »

Visst är det vanligt att man tittar fler gånger, varje gång jag själv är inne och kollar resultatet registreras 1 läsare.
Men detta visar trots allt ett ointresse och man kan inte hyra ett tunneltåg för 30-40.000:- om ´bara 21 är intresserade.
Visst, det kommer fler om vi kör igång, men tendensen om intresse visas ju klart och tydligt, eller?
-
Vi inom resekommittén har vid ett flertal tillfällen bett om åsikter om vart, när, hur länge och till vilket maxpris våra deltagare vill åka men det är tydligen ingen uppskattande verksamhet vi håller på med då ingen svarar på våra upprop.
Vi har blivit en liten trogen skara som vi har väldigt roligt tillsammans med men för att få ned kostnaderna borde vi vara fler som delar på dem och då kan det vara av intresse att ordna resor till de ställen som intresserar våra medlemmar.
Vad skall vi göra för att få veta vad ni tycker?

-Per
bruse

Inlägg av bruse »

Sen ska du inte tro att ALLA medlemamr eller intresserade jsut ni i denna stund läser detta! Det finns massor av folk därute som vill med, men som varken har dator eller internettillgång (hur klarar dom det?)
Användarens profilbild
Per Lind

Utflykter

Inlägg av Per Lind »

... eh, Tänkte inte på det!

-
Jo, det har beaktats, men med så pass många som läser Forum och med de upprop som gjorts i mfSS resebilaga tycker jag det borde vara lite bättre respons.
Resor är ju en fantastisk kombination av hobby och kulturellt, tillsammans med likasinnade blir det 100% återbäring.

Vi i resekommittén har hittills satt ihop resor som intresserar oss, och förhoppningsvis några till, men det vore roligt om vi kunde bli fler och då är det bra att veta vad medlemmarna vill ha så man inte famlar i mörkret.
Att sätta samman en resa innebär en massa arbete och kostnader, många skall engageras för att det skall bli något utöver det vanliga, som vilken privatperson som helst själv kan titta på.
Lägger man ned en massa arbete och engagerar en massa människor runt om i världen är det roligt både för dem som oss att resan kan genomföras och ju fler vi blir desto billigare resor, då fler är med och delar på den fasta kostnaden i form av vagnshyror mm.
Förr kunde man bara ringa och säga att nu är vi här varvid trafikbolaget ställde upp med bådet det ena som andra. Idag har man budgetar som måste hållas och då håller man igen. Inte ens gratis turistkort är någon självklarhet längre. Museiföreningarna tar bra betalt, de skall ju dels betala för att få köra på trafikbolagets spår samt få över en peng att restaurera objekt för så att vi har någon anledning att besöka dom.
-
Visst, vi kan bara titta på det som bjuds av allmän trafik men varför skall vi då åka tillsammans? Det är på specialresorna vi får se en massa godbitar på bakgården, en rälsbockningsmaskin i arbete och kanske också själv få framföra en spårvagn. Det kan Du inte om Du åker själv.
Sedan missar Du den trevliga gemenskapen.
Jag själv var väldigt tveksam första gången, hur skulle jag bemötas när jag kliver ombord på tåget bland ett sammansvetsat gäng som jag aldrig vare sig sett eller träffat? OK, jag hade alla biljetter så de var lite beroende av mig men trots detta blev jag väldigt väl bemött och redan första dagen var vi ett sammansvetsat gäng med värme och omtanke om varandra.

Du behöver inte önska resor till andra änden av världen, även om vi skall dit, Du kan även ha önskemål om dagsresor och weekendresor i Sverige och Norden.
Vilka spår skall vi titta närmare på 2005 när vi sett Loudden och Liljeholmen?
Är det dags att åka till Trondheim?

Det är Dina åsikter som är värdefulla, hur tokiga de än verkar. Lite här och lite där kan bli något jättebra - bara Du delger oss Dina idéer.
-Per
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Re: Utflykter

Inlägg av Reimersholme71 »

Är det midsommarresa som planeras, eller rubrikens julfrukost? Blir det knytkalas med tävling om den bästa rabarberpajen? Om det skall ske mitt i natten går det kanske att köra gammeltåget på alla tre banorna eftersom inga andra tåg är ute och kör? :D

Martin
tunnelbana

julbord!

Inlägg av tunnelbana »

Vi planerar en resa i slutet av året - även om några anser att sommaren är trevligare med hänsyn till de ljusa nätterna.

För att se om det är ekonomiskt möjligt att göra en nattresa går vi ut i höst med en tidig anmälan så vi ser om vi får ihop tillräckligt antal för att resan ska vi bli av. Vi behöver bli minst 70 deltagare.

Gammeltåg på alla banor - ev depå(!) finns i planeringen. Har du idéer om resan - maila mig gärna här på Forum.

/Cristian
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Re: julbord!

Inlägg av Reimersholme71 »

cristianh skrev:Vi planerar en resa i slutet av året - även om några anser att sommaren är trevligare med hänsyn till de ljusa nätterna.
Ja, och sommaren är ju av hävd den bästa tiden för rälsdiggande. Skara-Lundsbrunn, Västervik-Hultsfred och på andra trevliga ställen rullar det ju veterantåg mest på sommaren. Stockholm är ju trevligast på sommaren också (jag brukar säga att det är för att alla stressade stockholmare åker därifrån :P ) ).

Om det finns ett större intresse för sommarresan kanske det går att planera båda resorna? Liksom för att rekrytera folk till vinterresan genom att visa hur trevligt det är på sommaren? Själv skulle jag föredra sommarresevarianten dels för att det är varmare, dels för att det på sommaren är lättare att "komma ifrån".

Som en första sondering av intresset för sommarturen verkar entusiasmen ha stigit i den här tråden när idén kom på tal. :wink:

Martin
Skriv svar