Hjulplattsafton?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Hjulplattsafton?
Inte bara att tågen går "normal" på T-Grön, mao, inga tåg på 12 minuter, sen kommer alla på rad, krypkörande, så de där 15 minuterna enligt tidtabellen, tar 28 minuter. Plus den det där 12 minuters väntan, då det enligt tidtabellen skulle kommit 3-4 tåg... istälelt kom inget.
Men det är ju fullt normalt för Europas Bästa Kollektivtrafik! (Sämts har väl Målilla, för de har väl ingen alls då i jämförelse).
Men jag tror när jag stod vi T-centralen, å jag hör det nu genom balkongen, att alla tåg har hjulplattor på flera av vagnarna.
Är det någon ny funktion eller moderntiet, med fyrkantiga hjul?
Men det är ju fullt normalt för Europas Bästa Kollektivtrafik! (Sämts har väl Målilla, för de har väl ingen alls då i jämförelse).
Men jag tror när jag stod vi T-centralen, å jag hör det nu genom balkongen, att alla tåg har hjulplattor på flera av vagnarna.
Är det någon ny funktion eller moderntiet, med fyrkantiga hjul?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: Hjulplattsafton?
Det kanske vore nå´t för bergbanorna runt om i världen!bruse skrev:Är det någon ny funktion eller moderntiet, med fyrkantiga hjul?






Senast redigerad av AeroSol den onsdag 23 oktober 2002 19:28, redigerad totalt 1 gånger.
Ja, tusan, det har du rätt i! Att jag inte tänkte på det!
Va häftigt, världens största bergbaneanläggning!
Har du ritat den bidlen själv? Om ja, och om du vill hjälpa mig med lite grejer, så kontakta mig via e-postknappen som finns vid min profil.

Va häftigt, världens största bergbaneanläggning!

Har du ritat den bidlen själv? Om ja, och om du vill hjälpa mig med lite grejer, så kontakta mig via e-postknappen som finns vid min profil.

De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
-
- Inlägg: 1779
- Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
- Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)
Plattor
Kan meddela att hjulplattorna nog beror på de snorhala spåren.
På Saltsjöbanan har vi samma fenomen. Mätaren står på noll medans tåget åker i femtio, som en förare utryckte det. (Ibland står mätaren på 100 fast tåget åker i noll, men då blir det inte plattor
)
På Saltsjöbanan har vi samma fenomen. Mätaren står på noll medans tåget åker i femtio, som en förare utryckte det. (Ibland står mätaren på 100 fast tåget åker i noll, men då blir det inte plattor

Bantekniker
Re: Plattor
Förresten: Finns det sandnings-aggregat på Saltsjötågen?Jonas M. Bobjörk skrev:Kan meddela att hjulplattorna nog beror på de snorhala spåren.
På Saltsjöbanan har vi samma fenomen. Mätaren står på noll medans tåget åker i femtio, som en förare utryckte det. (Ibland står mätaren på 100 fast tåget åker i noll, men då blir det inte plattor)
-
- Inlägg: 1779
- Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
- Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)
Re: Plattor
Nej, tyvärr!AeroSol skrev:Förresten: Finns det sandnings-aggregat på Saltsjötågen?
Bantekniker
Med spårvagn i Lövhalka

Det är som jag ser det tydligt att man bör sanda rikligt i lövhalka. Om det gick att sanda aldrig så lite i tunnelbanan skulle nog problemen kunna minskas avsevärt.
Per-Erik
Re: Med spårvagn i Lövhalka
Slapp man dessutom dessa ABS-bromsar på tågen som gör att tågen själv bestämmer när det är dags att bromsa - och då gör det ordentligt! - då skulle mycket vara lättare!Per-Erik skrev:Jag har nu kört spårvagn på linjerna 12, 21 och 22 onsdag och torsdag. Det går förvånansvärt bra, trots de rikliga lövmängderna. Men det går åt en del sand och man får vara lite på sin vakt med A30 så att de inte spinner loss så att motorerna övervarvar. Det svåraste stället är faktiskt Kottla på Lidingö. Vet ej varför, men där var det lurigt flera gånger under onsdagkvällen.
Det är som jag ser det tydligt att man bör sanda rikligt i lövhalka. Om det gick att sanda aldrig så lite i tunnelbanan skulle nog problemen kunna minskas avsevärt.
Per-Erik
På Rc-lok finns det, förutom fungerande sandapparater, nåt som heter slirbroms, bromsblock som går till med ett par hekto och håller hjulbanorna rena. Manöveras av föraren. Är det någon Tutf som törs köra med snöbromsen tillslagen för att se om det blir någon skillnad...? Finns det förresten snöbroms på C20?
/Gyllis
/Gyllis
Snöbroms C20
Jodå, det finns och gör nytta. Om den ansätts några hundra meter innan stationen så blir det en ganska märkbar skillnad mot om den aldrig används. Hur många som utnyttjar den vet jag inte, jag gjorde det när jag var körde på tunnelbanan och några till, som jag vet om i alla fall.Gyllis skrev:På Rc-lok finns det, förutom fungerande sandapparater, nåt som heter slirbroms, bromsblock som går till med ett par hekto och håller hjulbanorna rena. Manöveras av föraren. Är det någon Tutf som törs köra med snöbromsen tillslagen för att se om det blir någon skillnad...? Finns det förresten snöbroms på C20?
/Gyllis
Roger
Re: Snöbroms C20
Vad är snöbroms?Roger Eriksson skrev:Jodå, det finns och gör nytta. Om den ansätts några hundra meter innan stationen så blir det en ganska märkbar skillnad mot om den aldrig används. Hur många som utnyttjar den vet jag inte, jag gjorde det när jag var körde på tunnelbanan och några till, som jag vet om i alla fall.Gyllis skrev:På Rc-lok finns det, förutom fungerande sandapparater, nåt som heter slirbroms, bromsblock som går till med ett par hekto och håller hjulbanorna rena. Manöveras av föraren. Är det någon Tutf som törs köra med snöbromsen tillslagen för att se om det blir någon skillnad...? Finns det förresten snöbroms på C20?
/Gyllis
Roger
Re: Snöbroms C20
Man tillsätter blockbromsen lätt mot hjulen, för att putsa hjulen rena från smuts, lövgegga, snö m.m.Jens skrev:Vad är snöbroms?
Roger
Re: Snöbroms C20
Precis! Finns även på Roslagsbanans "nya" vagnar. Kanske kan tillägga att på Rc-lok används slirbromsen för att hålla hjulbanorna rena vid pådrag.Roger Eriksson skrev: Man tillsätter blockbromsen lätt mot hjulen, för att putsa hjulen rena från smuts, lövgegga, snö m.m.
Roger
Kul å se att det finns folk som använder tunnelvagnarnas snöbroms på ett konstruktivt sätt! Men frågan kvarstår: Finns det snöbroms på C20?
Mvh Gyllis
Re: Snöbroms C20
Gyllis skrev:Precis! Finns även på Roslagsbanans "nya" vagnar. Kanske kan tillägga att på Rc-lok används slirbromsen för att hålla hjulbanorna rena vid pådrag.Roger Eriksson skrev: Man tillsätter blockbromsen lätt mot hjulen, för att putsa hjulen rena från smuts, lövgegga, snö m.m.
Roger
Kul å se att det finns folk som använder tunnelvagnarnas snöbroms på ett konstruktivt sätt! Men frågan kvarstår: Finns det snöbroms på C20?
Mvh Gyllis
Ja ja mensan - visst finns det snöbroms på C20!
