Hur många spårvagnsresor görs om dagen i Norrköping?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Henrik Schütz

Hur många spårvagnsresor görs om dagen i Norrköping?

Inlägg av Henrik Schütz »

Frågan är som i rubriken.

SL Presenterar detaljerad statistik, där jag får veta att tex Lidingöbanan har 11600 påstigande per vardag i snitt. Ötraf och gs lägger inte ut någon info på nätet, därför frågar jag här :D

HS
Niklas Karlsson

Re: Hur många spårvagnsresor görs om dagen i Norrköping?

Inlägg av Niklas Karlsson »

Henrik Schütz skrev:Frågan är som i rubriken.

SL Presenterar detaljerad statistik, där jag får veta att tex Lidingöbanan har 11600 påstigande per vardag i snitt. Ötraf och gs lägger inte ut någon info på nätet, därför frågar jag här :D

HS
Jag har faktiskt ställt just den frågan till både Ötraf och kommunen utan att få något vederhäftigt svar att tala om. Möjligen har jag frågat fel personer. Ötraf svamlar nåt om att det inte går att veta eftersom det är så många som tjuvåker. Kommunen hänvisar till Ötraf. Förvisso har jag frågat efter antalet resenärer per år (och linje), men det torde vara en än lättare fråga att besvara än den Henrik ställer.

Det finns bevisligen siffror på resandet, men den statistik som offentliggörs är ofta klumpsummor, som i årsredovisningen. Jag har som sagt frågat kommunen som kanske har vissa underlag till sina spårvägsutredningar, men utan att få något tillfredsställande svar.

/Niklas
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

SL's siffror är ju å andra sidan rätt intetsägande för alla linjer som inte är rena matarlinjer.

Vad ska man egentligen använda informationen till om man vet antal påstigande på stombusslinje 4? Det är helt uppenbart att nästan ingen åker hela vägen - alltså blir samma plats på en buss tillgänglig för mer än en resa längs en tur. Hur många gånger då? Det har man inga svar på.
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

Men jag undrar hur många av de 11600 som INTE har Ropsten som slutpunkt/startpunkt när det gäller Lidingöbanan.
Medlem nr 266
twr

Inlägg av twr »

Enligt den här artikeln: http://sv.wikipedia.org/wiki/Sp%C3%A5rv ... _i_Sverige är det 10 000, men jag tycker det verkar lite i en stad av Norrköpings storlek. Jag vet inte heller var uppgiften kommer ifrån.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Henrik Schütz

Om man vet hur månfa som kliver på linje fyra per dag, så kan man se hur resandet utvecklas, och om lidingöbanan har betydligt fler resande än nockebybaban per dag, så kanske turtätheten dagtid borde ökas till samma som på nockebybanan.

HS
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

M_M skrev:SL's siffror är ju å andra sidan rätt intetsägande för alla linjer som inte är rena matarlinjer.

Vad ska man egentligen använda informationen till om man vet antal påstigande på stombusslinje 4? Det är helt uppenbart att nästan ingen åker hela vägen - alltså blir samma plats på en buss tillgänglig för mer än en resa längs en tur. Hur många gånger då? Det har man inga svar på.
Tja, till att börja med: Om du ritar in informationen om antalet påstigande vid respektive hållplats i samma graf som den om antalet avstigande vid respektive hållplats, så kan du ju beräkna det genomsnittliga antalet passagerare per sträcka och timme. Sedan är det bara att dividera med antalet turer så har du svaret på din fråga.

Nu är ju linje 4 ett lite dåligt exempel eftersom bussarna inte redovisas på det sättet (eller så har jag läst fel dokument). Men detaljerade ATR-data finns för alla busslinjer och är allmänna handlingar så om du vill kan du göra mycket noggrann statistik själv :cheesygrin:
kirunavaara

Inlägg av kirunavaara »

2011 var det c:a 4,3 miljoner sammanlagt för linje 2 och 3 (enligt officiella siffror från Ötraf). Dela det med 52 veckor och sedan med 6 (lördag och söndag brukar tillsammans ungefär ha lika mycket resande som en arbetsdag), så blir det nästan 14 000 per vardag. Om man nu även väger in att resandet under sommarlovet är betydligt lägre så borde en vanlig arbetsdag ligga någonstans mellan 15 000 till 17 000 resenärer.

/En på kommunen som inte fått frågan när du ställde den :-)
Henrik Schütz

Praxis, ftån VTI, är att dela årssiffran med 285, För attfå resandet en vintervardag, då det normalt är som störst på året. Cirka 15000 påstigande om dagen altså. Tackar gör upplysningen.

HS
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Sven Blomberg skrev:Men jag undrar hur många av de 11600 som INTE har Ropsten som slutpunkt/startpunkt när det gäller Lidingöbanan.
11300 får jag det till när jag summerar i rapporten frö 2011. Av dem stiger 4100 på i Ropsten, d.v.s. de har Ropsten som startpunkt. Sedan är väl ett rimligt antagande att ungefär lika många har Ropsten som slutpunkt och alltså 3100 gör lokala resor mellan platser på Lidingöbanan.
daniel_s skrev:Tja, till att börja med: Om du ritar in informationen om antalet påstigande vid respektive hållplats i samma graf som den om antalet avstigande vid respektive hållplats, så kan du ju beräkna det genomsnittliga antalet passagerare per sträcka och timme. Sedan är det bara att dividera med antalet turer så har du svaret på din fråga.
Till att börja med så redovisas ju bara påstigande, men det spelar ju inte så stor roll, för över dygnet är det väl ungefär lika många av- som påstigande. Värre är att de påstigande inte är redovisade per riktning: Det gör det ju omöjligt att beräkna beläggningen på några andra sträckor än de mellan ändhållplatsen och nästa hållplats.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Henrik Schütz skrev:Praxis, ftån VTI, är att dela årssiffran med 285, För attfå resandet en vintervardag, då det normalt är som störst på året. Cirka 15000 påstigande om dagen altså. Tackar gör upplysningen.
Det vore önskvärt om VTI basunerat ut en "praxis" att gå på faktiskt uppmätta siffror i de fall det finns sådana från biljettsystemen.
Skriv svar