Saftigt eller ej... Självklart vet jag ju att det finns bestämmelser, jag känner ju dock ej till dessa, varför jag använder mej av mer generella begrepp samt jämför med vad som gäller "riktig järnväg".Tagbitaren skrev:Det där var väl saftigt! Du resonerar som om det inte fanns något regelverk alls, eftersom du t.ex. jämför med SJ:s. Därför publicerar jag här det regelverk som gäller för Saltsjöbanan och Roslagsbanan, TRI Järnväg - detta är en offentlig handling och kan rekvireras från SL: https://www.dropbox.com/sh/s09scxp5an14a6p/HgsV-bsRObleifd skrev:Det är ju egentligen bara tragiskt att sånt här kommer fram...
Här tycks de ju som om man har tågen stående obromsade sen många många år, i vart fall vintertid, då det finns risk för fastfrysning av bromsar.
Man kan ju fråga sej, varför man inte försöker lösa ett sånt här problem på rätt sätt ?? De är ju ett känt fenomen i järnvägsvärlden, men i den tycks ju inte SL leva... Vad jag tror, utan att alls veta, är att man gör såhär, för man har alltid gjort så. Det är med andra ord inget som man ska anklaga Arriva för nu, de har bara fått problemet nertryckt i halsen på sej. De görs förmodligen som en tyst överenskommelse sen länge, och finns antagligen inte dokumenterat (detta kan säkert någon anna bekräfta, som är mer insatt).
Om tågen tidigare inte stått aktiverade, men bromslösa, är egentligen lika illa det. Möjligen kan man tycke de är farligare om de är aktiverat...
Inom SJ, där ja själv jobbar, finns det regler som föreskriver en viss mängd parkeringsbromsar, beroende på tåglängd. Om man inte kan uppfylla dess krav med befintliga skruvbromsar på vagnarna, så läggs det alltid bromsskor, vilket idag alltid medförs på alla SJ-lok (motorvagnar har ju alltid tillräckligt antal parkeringsbromsar inbyggt).
Vi får hoppas att detta verkligen kommer fram nu i utredningar och att eventuella ansvariga ställs till svars. Risken är ju dock att ansvariga finns i en gamal organisation som föär länge sedan är försvunnen, varvid Arriva nu fått ärva detta genom att man fått ärva en dålig företagskultur.
En av fördelarna med operatörsbyte, brura ju annars vara att man kan få bort dålig företagskultur, något som dock facken sätter krokben för, då man ofta kräver att personal ska övertas automatiskt (verksamhetsövertagande).
Vi har nog rätt olika syn på vad Arriva egentligen vill uppnå. Och att ett sätt att öka säkerheten skulle vara att sparka personalen vid ett entreprenörsbyte köper jag inte. Dessutom styrs reglerna om verksamhetsövertagande i grunden av ett EU-direktiv.
Jag finner ju direkt i den text du lagt ut här punkter som tämligen uppenbart brutits mot på ett eller annat sätt. I vart fall tycks det så av de uppgifter som framkommit i mediebruset och som jag uppfattat där ur. Märk väl, att jag gör ingen utredning, det sker på andra håll.
Läs gärna igenom §36 nedan, framför allt det fetmarkerade områdent
§ 36. Uppställning av fordon
1. Med uppställning avses alla situationer när fordon, tillfälligt
eller för längre tid, lämnas utan bevakning av förare eller annan
tågpersonal som vid behov omedelbart kan förhindra att
fordon kommer i rörelse.
2. Utan tillstånd från TL får fordon ställas upp
– inom depåområde,
– på sidospår.
3. Om uppställningstiden överstiger 15 minuter skall föraren av
fordon som saknar inverterad parkeringsbroms
– på lutande spår ansätta samtliga parkeringbromsar i tåget
– i annat fall ansätta parkeringsbromsen på var tredje vagn,
i första hand på motorvagnar.
Fordon med uppfälld strömavtagare får lämnas utan bevakning
i högst 15 minuter (inom depåområde 30 min), under förutsättning
att kontrollernyckel inte lämnas i förarhytten samt att samtliga
förarhytter är låsta och fönster stängda.
4. Skall fordon ställas upp på tågspår på station skall växlingsledaren
(föraren om särskild växlingsledare saknas)
– vid ej planenlig uppställning inhämta TL medgivande till
uppställning,
– tillse att samtliga fordon står hinderfritt från angränsande
spår,
– tillse att varje fordonsgrupp är handbromsad, parkeringsbromsad
eller förstängd med bromsskor.
– i förekommande fall kontrollera att den inverterade
bromsen inte är urkopplad.
5. Växlingsledaren skall kontrollera att bromsblocken med kraft
ligger an mot hjulens löpytor.
6. Om arbetsfordon ställs upp på tågspår mer än 2 minuter skall
spårledningen kortslutas. Inom sdisp och A-skydd tilllämpas
inte momentet.
7. Om fordon måste lämnas kvar på linjesträcka, får detta ske
efter medgivande av TL. TL skall spärra linjesträckan. Innan
medgivande lämnats får färd med övriga fordon inte fortsätta.
Föraren skall ombesörja att fordon som skall lämnas kvar låses
och fastbromsas. Kan så inte ske, får fordonen inte lämnas,
utan hjälpfordon skall begäras.
Kvarlämnade fordon skall om möjligt bevakas.
Fordon med inverterad parkeringsbroms behöver bara
fastbromsas om denna kopplats ur.