Tåg kraschade in i bostadshus på Saltsjöbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: Tåg kraschade in i bostadshus på Saltsjöbanan

Inlägg av spårlasse »

spårsnoken skrev:För att gå till en helt annan sak. Varför skall städpersonalen över huvud taget in i förarhytten för att städa? Kan inte förarna efter avslutat pass ta med sig ev. bananskal etc. och lägga i en papperskorg i passagerarutrymmet så slipper man att överhuvudtaget dela ut nycklar till förarhytten till städpersonalen?

mvh/spårsnoken
Kanske för att tända belysningen? Sådant brukar väl aldrig stå på i onödan. Är ju svårt att städa i mörker. Problemet är väl kanske snarare det omvända - man har inte förstått att det kan vara en säkerhetsrisk och då har man väl tyckt det varit ganska praktiskt att den som ändå ska städa i vagnen också tar bort eventuella kvarglömda bananskal eller kaffemuggar från förarhytten.
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: Tåg kraschade in i bostadshus på Saltsjöbanan

Inlägg av Henrik Schütz »

Varför städa tåg öht, kan inte resenärerna ta med skräpet själva?

HS
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Re: Tåg kraschade in i bostadshus på Saltsjöbanan

Inlägg av Andy »

spårlasse skrev:
spårsnoken skrev:För att gå till en helt annan sak. Varför skall städpersonalen över huvud taget in i förarhytten för att städa? Kan inte förarna efter avslutat pass ta med sig ev. bananskal etc. och lägga i en papperskorg i passagerarutrymmet så slipper man att överhuvudtaget dela ut nycklar till förarhytten till städpersonalen?

mvh/spårsnoken
Kanske för att tända belysningen? Sådant brukar väl aldrig stå på i onödan. Är ju svårt att städa i mörker. Problemet är väl kanske snarare det omvända - man har inte förstått att det kan vara en säkerhetsrisk och då har man väl tyckt det varit ganska praktiskt att den som ändå ska städa i vagnen också tar bort eventuella kvarglömda bananskal eller kaffemuggar från förarhytten.
I Oslo var det ikke uvanlig at vi som rengjorde t-bane vognene gikk inn i førerrommet, både for å slå på lyset og for å åpne dørene og også for å rengjøre førerromet, men på de gamle vognene måtte man betjene 3 forsjellige spaker før toget kunne rulle, og for å åpne dører og slå på lyset, så måtte vi kun benytte en av spakene........
Henrik Schütz skrev:Varför städa tåg öht, kan inte resenärerna ta med skräpet själva?
Det er vell litt i overkant optimistisk at man klarer å få passasjerene til å gjøre.................

Andreas
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tåg kraschade in i bostadshus på Saltsjöbanan

Inlägg av LÅ1 »

Henrik Schütz skrev:Varför städa tåg öht, kan inte resenärerna ta med skräpet själva?
:lol: :lol:

Hur som helst så tar de inte med sig grus och sand som de dragit med in!
Så nog skulle det i alla fall finnas skäl att städa alla utrymmen med golv i ett tåg.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6847
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tåg kraschade in i bostadshus på Saltsjöbanan

Inlägg av Odd »

Det blir fokus på fel sak. Som jag sade tidigare, det behövs flera åtgärder i rätt sekvens för att göra ett tåg startklart, inte bara föra spaken framåt. Det är varken spakens utformning eller stolens placering som är den egentliga orsaken till olycksförloppet, om det nu har gått till så som spekuleras, utan de är bara en liten del i en lång kedja med händelser som inträffat. Om föraren måste lämna hytten så finns det ett enkelt handgrepp för att ställa tåget obrukbart utan att hytten behöver avaktiveras.

Jag anser att det inte alls behöver ändras något i utformningen av hytten. Visst, det är olyckligt med stolens placering men att säga att det är orsaken till olyckan är fel!
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Tåg kraschade in i bostadshus på Saltsjöbanan

Inlägg av Verspieder »

spårsnoken skrev:För att gå till en helt annan sak. Varför skall städpersonalen över huvud taget in i förarhytten för att städa? Kan inte förarna efter avslutat pass ta med sig ev. bananskal etc. och lägga i en papperskorg i passagerarutrymmet så slipper man att överhuvudtaget dela ut nycklar till förarhytten till städpersonalen?
Visst, motståndet att som förare ta med sitt eget skräp ut är stort inom SL-trafiken är stort och svårt att ändra på. Jag jobbar själv på en liten depå där alla förare själva alltid tankade och städade sin egen buss varje dag, men som i och med en trafikutökning och övertagande av personal utbildad "inom annan kultur" inte har de rutinerna längre. Plötsligt blev det omöjligt att tanka och tömma de två sopkorgarna själv, och även oerhört svårt att t.ex stänga takluckor efter avslutat pass (vilket ledde till att det regnade in). Allt detta ses som en naturlig del av förarnas arbetsuppgifter på jämnstora UL-depåer bara några kilometer härifrån, på andra sidan länsgränsen.
SL = "Nej, omöjligt"
UL = "Inga större problem, det fixar vi"

Men till saken: Städpersonalen tömmer inte bara sopkorgen i en hytt/förarplats. De ska även göra saker som ytterst få fordonsförare i landet vill göra. Dvs torka golvet, dammtorka instrumentbrädor, putsa insidan av alla rutor mm. Om detta arbete ska utföras av andra än tågpersonalen, måste städpersonalen få komma in på förarplatserna och kunna flytta stolar samt göra rent bland alla reglage.
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Re: Tåg kraschade in i bostadshus på Saltsjöbanan

Inlägg av Bobjörk »

spårsnoken skrev:För att gå till en helt annan sak. Varför skall städpersonalen över huvud taget in i förarhytten för att städa? Kan inte förarna efter avslutat pass ta med sig ev. bananskal etc. och lägga i en papperskorg i passagerarutrymmet så slipper man att överhuvudtaget dela ut nycklar till förarhytten till städpersonalen?

mvh/spårsnoken
1. Man städar golven bland annat. Fast det kanske också förarna skall göra själva
2. Om tåget står utomhus är enda sättet att komma in genom förarhyttens sidodörr eftersom den står vid en liten plattform med trappa.
Övriga dörrar är stängda och dessutom är det väldigt jobbigt att klättra in genom dessa. alltså går man inte genom hytten.

Sen tänder man som sagt vagnbelysningen i hytten och behöver alltså komma in i hytten även för detta.
Bantekniker
Användarens profilbild
Eos95
Inlägg: 415
Blev medlem: måndag 21 september 2009 16:14
Ort: nacka
Kontakt:

Re: Sv: Tåg kraschade in i bostadshus på Saltsjöbanan

Inlägg av Eos95 »

Detta att tågen står utan broms har pågått i många år.... Men förr så hade man stopp klossar/"hjulsko"....
Sen att tåg växeln låg fel var ju ochså en stor del i varför olyckan blev som den blev...

Men tänk om tåget åkt mot andra hållet....

Sickat med Samsung S2 via Tapatalk
är en kille på 18 år har ett brett fotointresse
jag har dyslexi
MIN hemsida är eos95.se där hittar man det mesta av mina foton.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Sv: Tåg kraschade in i bostadshus på Saltsjöbanan

Inlägg av LÅ1 »

Eos95 skrev:Men tänk om tåget åkt mot andra hållet...
Har jag funderat på också. Alltså om tåget startat i andra riktningen, med andra förarhytten först. Vart hade det hamnat då? Ut på banan mot Slussen eller in mot vagnhallen och ut genom bakre väggen, eller?
Jag vet inte alls hur det ser ut på platsen!

Om "mot andra hållet" i den citerade meningen ovan skall förstås som mot Slussen så togs det upp tidigare i tråden. Blev dock ingen stor diskussion om det.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Eos95
Inlägg: 415
Blev medlem: måndag 21 september 2009 16:14
Ort: nacka
Kontakt:

Re: Sv: Tåg kraschade in i bostadshus på Saltsjöbanan

Inlägg av Eos95 »

LÅ1 skrev:
Eos95 skrev:Men tänk om tåget åkt mot andra hållet...
Har jag funderat på också. Alltså om tåget startat i andra riktningen, med andra förarhytten först. Vart hade det hamnat då? Ut på banan mot Slussen eller in mot vagnhallen och ut genom bakre väggen, eller?
Jag vet inte alls hur det ser ut på platsen!

Om "mot andra hållet" i den citerade meningen ovan skall förstås som mot Slussen så togs det upp tidigare i tråden. Blev dock ingen stor diskussion om det.
yes mot slussen
http://kartor.eniro.se/m/nbYPX

tror alla skyddsväxlar (ifall vid danvikstull/bron) ligger i ej skyddande läge. för att har för mig dem läggs ändas om vid broöppning/stäning.
men det kunde spårat ur vid någon växel ochså innan det.... eller värsta möliga, åkt ner i vattnet ex på plats
http://kartor.eniro.se/m/nbYDg


om tåget hadde åkt till slussen så vet man inte hur skadorna hadde sett ut, dödsoffer, fler skadade....

[skämt]
eller hade slussen rasat :lol:
[/skämt]
är en kille på 18 år har ett brett fotointresse
jag har dyslexi
MIN hemsida är eos95.se där hittar man det mesta av mina foton.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4651
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Sv: Tåg kraschade in i bostadshus på Saltsjöbanan

Inlägg av leifd »

Eos95 skrev:Detta att tågen står utan broms har pågått i många år.... Men förr så hade man stopp klossar/"hjulsko"....
Sen att tåg växeln låg fel var ju ochså en stor del i varför olyckan blev som den blev...

Men tänk om tåget åkt mot andra hållet....

Sickat med Samsung S2 via Tapatalk
Om de nu är som du säger här...
Så är det en rätt stor skandal tycker jag..!!
Sen heter de bromsskor...
Användarens profilbild
Eos95
Inlägg: 415
Blev medlem: måndag 21 september 2009 16:14
Ort: nacka
Kontakt:

Re: Sv: Tåg kraschade in i bostadshus på Saltsjöbanan

Inlägg av Eos95 »

leifd skrev:
Eos95 skrev:Detta att tågen står utan broms har pågått i många år.... Men förr så hade man stopp klossar/"hjulsko"....
Sen att tåg växeln låg fel var ju ochså en stor del i varför olyckan blev som den blev...

Men tänk om tåget åkt mot andra hållet....

Sickat med Samsung S2 via Tapatalk
Om de nu är som du säger här...
Så är det en rätt stor skandal tycker jag..!!
Sen heter de bromsskor...
det var det jag fått förklarat från min pappa (som jobbat på sb för ett bra tag sen....) men då är/var inte tågen aktiverade.
det var ett sätt för slippa att bromsar frös som sen kunde leda till man var tvungen att gå och banka på varje broms... vilket kunde leda till förseningar m.m (och iration hos nästa förrare som ska använda tåget)

tackar letade efter det riktiga ordet men kom ej på det :cheesygrin:


blir lätt så om man börjar tänja på regler så forsätter man tänja på dem för det har ju inte hänt nått.
är en kille på 18 år har ett brett fotointresse
jag har dyslexi
MIN hemsida är eos95.se där hittar man det mesta av mina foton.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Sv: Tåg kraschade in i bostadshus på Saltsjöbanan

Inlägg av Verspieder »

Eos95 skrev:
LÅ1 skrev:Om "mot andra hållet" i den citerade meningen ovan skall förstås som mot Slussen så togs det upp tidigare i tråden. Blev dock ingen stor diskussion om det.
yes mot slussen
http://kartor.eniro.se/m/nbYPX

tror alla skyddsväxlar (ifall vid danvikstull/bron) ligger i ej skyddande läge. för att har för mig dem läggs ändas om vid broöppning/stäning.
men det kunde spårat ur vid någon växel ochså innan det.... eller värsta möliga, åkt ner i vattnet ex på plats
http://kartor.eniro.se/m/nbYDg


om tåget hadde åkt till slussen så vet man inte hur skadorna hadde sett ut, dödsoffer, fler skadade....

[skämt]
eller hade slussen rasat :lol:
[/skämt]
Varför upprepa debatten från den separata tråden? Håll gärna andrahålls-teorierna där, tack.
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=35628
spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Re: Tåg kraschade in i bostadshus på Saltsjöbanan

Inlägg av spårsnoken »

Bobjörk skrev:
spårsnoken skrev:För att gå till en helt annan sak. Varför skall städpersonalen över huvud taget in i förarhytten för att städa? Kan inte förarna efter avslutat pass ta med sig ev. bananskal etc. och lägga i en papperskorg i passagerarutrymmet så slipper man att överhuvudtaget dela ut nycklar till förarhytten till städpersonalen?

mvh/spårsnoken
1. Man städar golven bland annat. Fast det kanske också förarna skall göra själva
2. Om tåget står utomhus är enda sättet att komma in genom förarhyttens sidodörr eftersom den står vid en liten plattform med trappa.
Övriga dörrar är stängda och dessutom är det väldigt jobbigt att klättra in genom dessa. alltså går man inte genom hytten.

Sen tänder man som sagt vagnbelysningen i hytten och behöver alltså komma in i hytten även för detta.
------------------------------------------------
Vilket tror Du är billigast? Ändra på städrutinerna eller bygga om reglagen så att de blir 'barnsäkra'? Skulle inte städningen av tåget f.ö. kunna ske under sista turen så slipper städerskan ha nyckel? Det är ju f.ö. A och O att föraren/säkerhetsutbildad rangerare svarar för tågets uppställning. Finns inte parkeringsbroms i låst utrymme skall vagnförstängare användas vid uppställning när fordon skall lämnas på tågspår. Alternativt måste städerskan ha säkerhetsutbildning.

mvh/spårsnoken
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4651
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Tåg kraschade in i bostadshus på Saltsjöbanan

Inlägg av leifd »

Eos95 skrev:
leifd skrev:
Eos95 skrev:Detta att tågen står utan broms har pågått i många år.... Men förr så hade man stopp klossar/"hjulsko"....
Sen att tåg växeln låg fel var ju ochså en stor del i varför olyckan blev som den blev...

Men tänk om tåget åkt mot andra hållet....

Sickat med Samsung S2 via Tapatalk
Om de nu är som du säger här...
Så är det en rätt stor skandal tycker jag..!!
Sen heter de bromsskor...
det var det jag fått förklarat från min pappa (som jobbat på sb för ett bra tag sen....) men då är/var inte tågen aktiverade.
det var ett sätt för slippa att bromsar frös som sen kunde leda till man var tvungen att gå och banka på varje broms... vilket kunde leda till förseningar m.m (och iration hos nästa förrare som ska använda tåget)

tackar letade efter det riktiga ordet men kom ej på det :cheesygrin:


blir lätt så om man börjar tänja på regler så forsätter man tänja på dem för det har ju inte hänt nått.
Det är ju egentligen bara tragiskt att sånt här kommer fram...
Här tycks de ju som om man har tågen stående obromsade sen många många år, i vart fall vintertid, då det finns risk för fastfrysning av bromsar.
Man kan ju fråga sej, varför man inte försöker lösa ett sånt här problem på rätt sätt ?? De är ju ett känt fenomen i järnvägsvärlden, men i den tycks ju inte SL leva... Vad jag tror, utan att alls veta, är att man gör såhär, för man har alltid gjort så. Det är med andra ord inget som man ska anklaga Arriva för nu, de har bara fått problemet nertryckt i halsen på sej. De görs förmodligen som en tyst överenskommelse sen länge, och finns antagligen inte dokumenterat (detta kan säkert någon anna bekräfta, som är mer insatt).
Om tågen tidigare inte stått aktiverade, men bromslösa, är egentligen lika illa det. Möjligen kan man tycke de är farligare om de är aktiverat...

Inom SJ, där ja själv jobbar, finns det regler som föreskriver en viss mängd parkeringsbromsar, beroende på tåglängd. Om man inte kan uppfylla dess krav med befintliga skruvbromsar på vagnarna, så läggs det alltid bromsskor, vilket idag alltid medförs på alla SJ-lok (motorvagnar har ju alltid tillräckligt antal parkeringsbromsar inbyggt).

Vi får hoppas att detta verkligen kommer fram nu i utredningar och att eventuella ansvariga ställs till svars. Risken är ju dock att ansvariga finns i en gamal organisation som föär länge sedan är försvunnen, varvid Arriva nu fått ärva detta genom att man fått ärva en dålig företagskultur.
En av fördelarna med operatörsbyte, brura ju annars vara att man kan få bort dålig företagskultur, något som dock facken sätter krokben för, då man ofta kräver att personal ska övertas automatiskt (verksamhetsövertagande).
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4651
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Tåg kraschade in i bostadshus på Saltsjöbanan

Inlägg av leifd »

Inge skrev:Arriva är förstås ansvariga om man kännt till företelsen. Det man kan klara sig på är att det bara gått några veckor på första vintern de har kontraktet och att personalens regelbrott just därför inte varit kända eller rimligt att kräva att man hunnit ta rätt på.

Vad gäller övrig ansvarsfördelning borde det vara enkelt. En olycka kräver en kedja av händelser vars länkar har ansvariga. Varje person som varit ansvarig för en länk bör naturligtvis bära ett solidariskt ansvar för olycka. DVS ANSVAR FÖR HELA OLYCKAN. Det kan finnas många som är 100% ansvariga, men ingen som är 9,5% ansvarig.

Det är ingen konstigt i det utan praxis i brottsbekämpning. Märkligt nog ofta med undantag av brott i offentlig sektor..
Det du skriver låter rimligt, även det om Arrivas ansvar...
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Tåg kraschade in i bostadshus på Saltsjöbanan

Inlägg av 2763 »

Arbetsgivarens ansvar upphör först när:
Berörd personal har adekvat utbildning och instruktioner

och

Berörd personal inte följer den adekvata utbildningen och instruktionerna.

Om detta inte är uppfyllt är det arbetsgivarens (dvs VD eller då det är möjligt den VD delegerat ansvaret till) ansvar. Juridiskt går det inte att vara delansvarig, antingen bär man ansvar eller inte.

//T
Med reservation för tyckfel.
Tagbitaren
Inlägg: 467
Blev medlem: onsdag 16 januari 2013 20:19

Re: Tåg kraschade in i bostadshus på Saltsjöbanan

Inlägg av Tagbitaren »

leifd skrev:Det är ju egentligen bara tragiskt att sånt här kommer fram...
Här tycks de ju som om man har tågen stående obromsade sen många många år, i vart fall vintertid, då det finns risk för fastfrysning av bromsar.
Man kan ju fråga sej, varför man inte försöker lösa ett sånt här problem på rätt sätt ?? De är ju ett känt fenomen i järnvägsvärlden, men i den tycks ju inte SL leva... Vad jag tror, utan att alls veta, är att man gör såhär, för man har alltid gjort så. Det är med andra ord inget som man ska anklaga Arriva för nu, de har bara fått problemet nertryckt i halsen på sej. De görs förmodligen som en tyst överenskommelse sen länge, och finns antagligen inte dokumenterat (detta kan säkert någon anna bekräfta, som är mer insatt).
Om tågen tidigare inte stått aktiverade, men bromslösa, är egentligen lika illa det. Möjligen kan man tycke de är farligare om de är aktiverat...

Inom SJ, där ja själv jobbar, finns det regler som föreskriver en viss mängd parkeringsbromsar, beroende på tåglängd. Om man inte kan uppfylla dess krav med befintliga skruvbromsar på vagnarna, så läggs det alltid bromsskor, vilket idag alltid medförs på alla SJ-lok (motorvagnar har ju alltid tillräckligt antal parkeringsbromsar inbyggt).

Vi får hoppas att detta verkligen kommer fram nu i utredningar och att eventuella ansvariga ställs till svars. Risken är ju dock att ansvariga finns i en gamal organisation som föär länge sedan är försvunnen, varvid Arriva nu fått ärva detta genom att man fått ärva en dålig företagskultur.
En av fördelarna med operatörsbyte, brura ju annars vara att man kan få bort dålig företagskultur, något som dock facken sätter krokben för, då man ofta kräver att personal ska övertas automatiskt (verksamhetsövertagande).
Det där var väl saftigt! Du resonerar som om det inte fanns något regelverk alls, eftersom du t.ex. jämför med SJ:s. Därför publicerar jag här det regelverk som gäller för Saltsjöbanan och Roslagsbanan, TRI Järnväg - detta är en offentlig handling och kan rekvireras från SL: https://www.dropbox.com/sh/s09scxp5an14a6p/HgsV-bsROb

Vi har nog rätt olika syn på vad Arriva egentligen vill uppnå. Och att ett sätt att öka säkerheten skulle vara att sparka personalen vid ett entreprenörsbyte köper jag inte. Dessutom styrs reglerna om verksamhetsövertagande i grunden av ett EU-direktiv.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
SvenJ
Inlägg: 30
Blev medlem: måndag 24 september 2012 23:40

Re: Tåg kraschade in i bostadshus på Saltsjöbanan

Inlägg av SvenJ »

Tagbitaren skrev: ...detta är en offentlig handling och kan rekvireras från SL: https://www.dropbox.com/sh/s09scxp5an14a6p/HgsV-bsROb
dropbox är ingen site i SLs domän, så hur har dokumentet hamnat där och hur vet vi att det är autentiskt?
Harald
Inlägg: 8797
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Tåg kraschade in i bostadshus på Saltsjöbanan

Inlägg av Harald »

SvenJ skrev:
Tagbitaren skrev: ...detta är en offentlig handling och kan rekvireras från SL: https://www.dropbox.com/sh/s09scxp5an14a6p/HgsV-bsROb
dropbox är ingen site i SLs domän, så hur har dokumentet hamnat där
Genom att Tagbitaren har lagt det där:
Tagbitaren skrev:Därför publicerar jag här det regelverk som gäller för Saltsjöbanan och Roslagsbanan, TRI Järnväg
SvenJ skrev:och hur vet vi att det är autentiskt?
Det vet vi inte, men vad är troligast, att Tagbitaren har tagit en befintlig pdf-fil och lagt på dropbox eller att han lagt en massa arbete på att skapa en manipulerad pdf-fil? Jag gissar på det första. Du får själv avgöra vad du tror.
Skriv svar