Tåg kraschade in i bostadshus på Saltsjöbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4651
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Tåg kraschade in i bostadshus på Saltsjöbanan

Inlägg av leifd »

Tagbitaren skrev:
leifd skrev:Det är ju egentligen bara tragiskt att sånt här kommer fram...
Här tycks de ju som om man har tågen stående obromsade sen många många år, i vart fall vintertid, då det finns risk för fastfrysning av bromsar.
Man kan ju fråga sej, varför man inte försöker lösa ett sånt här problem på rätt sätt ?? De är ju ett känt fenomen i järnvägsvärlden, men i den tycks ju inte SL leva... Vad jag tror, utan att alls veta, är att man gör såhär, för man har alltid gjort så. Det är med andra ord inget som man ska anklaga Arriva för nu, de har bara fått problemet nertryckt i halsen på sej. De görs förmodligen som en tyst överenskommelse sen länge, och finns antagligen inte dokumenterat (detta kan säkert någon anna bekräfta, som är mer insatt).
Om tågen tidigare inte stått aktiverade, men bromslösa, är egentligen lika illa det. Möjligen kan man tycke de är farligare om de är aktiverat...

Inom SJ, där ja själv jobbar, finns det regler som föreskriver en viss mängd parkeringsbromsar, beroende på tåglängd. Om man inte kan uppfylla dess krav med befintliga skruvbromsar på vagnarna, så läggs det alltid bromsskor, vilket idag alltid medförs på alla SJ-lok (motorvagnar har ju alltid tillräckligt antal parkeringsbromsar inbyggt).

Vi får hoppas att detta verkligen kommer fram nu i utredningar och att eventuella ansvariga ställs till svars. Risken är ju dock att ansvariga finns i en gamal organisation som föär länge sedan är försvunnen, varvid Arriva nu fått ärva detta genom att man fått ärva en dålig företagskultur.
En av fördelarna med operatörsbyte, brura ju annars vara att man kan få bort dålig företagskultur, något som dock facken sätter krokben för, då man ofta kräver att personal ska övertas automatiskt (verksamhetsövertagande).
Det där var väl saftigt! Du resonerar som om det inte fanns något regelverk alls, eftersom du t.ex. jämför med SJ:s. Därför publicerar jag här det regelverk som gäller för Saltsjöbanan och Roslagsbanan, TRI Järnväg - detta är en offentlig handling och kan rekvireras från SL: https://www.dropbox.com/sh/s09scxp5an14a6p/HgsV-bsROb

Vi har nog rätt olika syn på vad Arriva egentligen vill uppnå. Och att ett sätt att öka säkerheten skulle vara att sparka personalen vid ett entreprenörsbyte köper jag inte. Dessutom styrs reglerna om verksamhetsövertagande i grunden av ett EU-direktiv.
Saftigt eller ej... Självklart vet jag ju att det finns bestämmelser, jag känner ju dock ej till dessa, varför jag använder mej av mer generella begrepp samt jämför med vad som gäller "riktig järnväg".
Jag finner ju direkt i den text du lagt ut här punkter som tämligen uppenbart brutits mot på ett eller annat sätt. I vart fall tycks det så av de uppgifter som framkommit i mediebruset och som jag uppfattat där ur. Märk väl, att jag gör ingen utredning, det sker på andra håll.

Läs gärna igenom §36 nedan, framför allt det fetmarkerade områdent

§ 36. Uppställning av fordon

1. Med uppställning avses alla situationer när fordon, tillfälligt
eller för längre tid, lämnas utan bevakning av förare eller annan
tågpersonal som vid behov omedelbart kan förhindra att
fordon kommer i rörelse.

2. Utan tillstånd från TL får fordon ställas upp
– inom depåområde,
– på sidospår.

3. Om uppställningstiden överstiger 15 minuter skall föraren av
fordon som saknar inverterad parkeringsbroms
– på lutande spår ansätta samtliga parkeringbromsar i tåget
– i annat fall ansätta parkeringsbromsen på var tredje vagn,
i första hand på motorvagnar.
Fordon med uppfälld strömavtagare får lämnas utan bevakning
i högst 15 minuter (inom depåområde 30 min), under förutsättning
att kontrollernyckel inte lämnas i förarhytten samt att samtliga
förarhytter är låsta och fönster stängda.

4. Skall fordon ställas upp på tågspår på station skall växlingsledaren
(föraren om särskild växlingsledare saknas)
– vid ej planenlig uppställning inhämta TL medgivande till
uppställning,
– tillse att samtliga fordon står hinderfritt från angränsande
spår,
– tillse att varje fordonsgrupp är handbromsad, parkeringsbromsad
eller förstängd med bromsskor.
– i förekommande fall kontrollera att den inverterade
bromsen inte är urkopplad.


5. Växlingsledaren skall kontrollera att bromsblocken med kraft
ligger an mot hjulens löpytor.

6. Om arbetsfordon ställs upp på tågspår mer än 2 minuter skall
spårledningen kortslutas. Inom sdisp och A-skydd tilllämpas
inte momentet.

7. Om fordon måste lämnas kvar på linjesträcka, får detta ske
efter medgivande av TL. TL skall spärra linjesträckan. Innan
medgivande lämnats får färd med övriga fordon inte fortsätta.
Föraren skall ombesörja att fordon som skall lämnas kvar låses
och fastbromsas. Kan så inte ske, får fordonen inte lämnas,
utan hjälpfordon skall begäras.
Kvarlämnade fordon skall om möjligt bevakas.

Fordon med inverterad parkeringsbroms behöver bara
fastbromsas om denna kopplats ur.
Tagbitaren
Inlägg: 467
Blev medlem: onsdag 16 januari 2013 20:19

Re: Tåg kraschade in i bostadshus på Saltsjöbanan

Inlägg av Tagbitaren »

Statens Haverikommission utreder olyckan, tack och lov:

http://www.havkom.se/news.asp?newsID=662&language=1
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
C12C3C3C12
Inlägg: 2131
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Tåg kraschade in i bostadshus på Saltsjöbanan

Inlägg av C12C3C3C12 »

Tagbitaren skrev:Statens Haverikommission utreder olyckan, tack och lov:

http://www.havkom.se/news.asp?newsID=662&language=1
Bra att det blir en objektiv utredning av olyckan, dom öppnar den på eget initiativ http://www.havkom.se/Hem/Sparbunden_trafik/
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Re: Tåg kraschade in i bostadshus på Saltsjöbanan

Inlägg av Andy »

Bobjörk har igjen vært ute og tatt bilder.
Den siste vognen står fortsatt igjen, og det jobbes med kjøreledningen på området ser det ut til

http://www.nordpilen.se/forum/showthrea ... 8#pid10218
Användarens profilbild
mjtag
Inlägg: 1559
Blev medlem: söndag 14 december 2003 14:53
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tåg kraschade in i bostadshus på Saltsjöbanan

Inlägg av mjtag »

Hejsan!
Jag åkte ut till Saltsjöbaden igår för att titta lite så här kommer några bilder jag tog då. Fler bilder finns i mitt webbalbum. Se länk nedan.

Bild

Bild

Bild

Ha det bra.
/Martin. Spårväg och kontanter, ja tack.
Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tåg kraschade in i bostadshus på Saltsjöbanan

Inlägg av LÅ1 »

Tack för bilderna MJ!
På första bilden ser man vad jag förmodar är garagenedfarten. En intervjuad boende sa i ett mycket tidigt TV-inslag att bilarna blev instängda för att uppfarten från garaget fanns under tåget. Denna bild visar hur det ligger till. Undra om de fått ut sina bilar eller om de fortfarande är instängda.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
mjtag
Inlägg: 1559
Blev medlem: söndag 14 december 2003 14:53
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tåg kraschade in i bostadshus på Saltsjöbanan

Inlägg av mjtag »

Varsågod.
Tänkte inte på att det var ett garage där men efter att ha tittat på lite flyg- och gatubilder på hitta.se över området så verkar det stämma.
Hur det är med bilarna har jag ingen aning om.

Ha det bra.
/Martin. Spårväg och kontanter, ja tack.
Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram
C12C3C3C12
Inlägg: 2131
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Tåg kraschade in i bostadshus på Saltsjöbanan

Inlägg av C12C3C3C12 »

Här är en grafisk tidtabell från 1965 med banprofilen i vänster marginal, som ni kan se finns det ingen chans att ett tåg kan rulla från Neglinge särskilt långt i båda riktningarna. Någon vänlig skäl hade länkat till den på Postvagnen.

http://ekeving.se/b/sb/trafik/SB_tdt_1965_vard.jpg
Användarens profilbild
Daniel L
Inlägg: 339
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 19:40
Ort: Vallentuna

Re: Tåg kraschade in i bostadshus på Saltsjöbanan

Inlägg av Daniel L »

LÅ1 skrev:Tack för bilderna MJ!
På första bilden ser man vad jag förmodar är garagenedfarten. En intervjuad boende sa i ett mycket tidigt TV-inslag att bilarna blev instängda för att uppfarten från garaget fanns under tåget. Denna bild visar hur det ligger till. Undra om de fått ut sina bilar eller om de fortfarande är instängda.
De som ville ta ut sina bilar har fått göra det...
/Daniel
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Tåg kraschade in i bostadshus på Saltsjöbanan

Inlägg av M_M »

Nu har jag äntligen plöjt igenom denna långa tråd.

En sak verkar inte ha berörts:
Finns det någon annan stans vagnar "av Cx-typ" ställs upp utomhus?

Jag kanske har fått allt om bakfoten men tunnelbanans depåer har väl uppställning inomhus (uppvärmt till åtminstone plusgrader) för samtliga vagnar som inom de närmaste timmarna ska användas i trafik?

Spekulation/teori:
Om så är fallet så torde det väl vara en trolig teori att det aldrig någonsin vintertid fungerat att följa säkerhetsinstruktionerna på Saltsjöbanan med nuvarande vagnar.

Om så är fallet - hur påverkar det ansvaret för olyckan? Felet torde då gå att härleda till första vintern/vintrarna på mitten av 70-talet då vagnarna var nya, och felet borde då också gå att härleda till hela kedjan mellan politiker / SL's VD och förarna via alla mellannivåer av ansvar och befogenheter. Hur det i så fall har gått till kan vi bara spekulera i - sannolikt finns en del inblandade inte ens i livet idag.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Tåg kraschade in i bostadshus på Saltsjöbanan

Inlägg av M_M »

Sidospår:
Eftersom olyckan i Göteborg för ca 20 år sen redan diskuterats utan att någon "ingripit":
Gjorde den avslagna/utlösta säkringen också att föraren inte hade kunnat aktivera vagnen och använda elbroms då den kommit in under kontaktledning? Jag är fullt medveten om att elbromsen i princip är verkningslös vid tillräckligt låg hastighet, men den torde väl kunnat minska hastigheten rejält?
Användarens profilbild
C4-Fantast
Inlägg: 43
Blev medlem: torsdag 08 september 2005 19:59
Ort: Stockholm

Re: Tåg kraschade in i bostadshus på Saltsjöbanan

Inlägg av C4-Fantast »

Första vagnen som kraschade in i bostadshuset i Saltsjöbaden bärgades idag enligt TT Och huset står enligt uppgift kvar.

Någon som eventuellt plåtat denna sista fas i bortforslandet av "olyckståget"?
Senast redigerad av C4-Fantast den måndag 28 januari 2013 19:53, redigerad totalt 1 gånger.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tåg kraschade in i bostadshus på Saltsjöbanan

Inlägg av LÅ1 »

C4-Fantast skrev:Första vagnen som kraschade in i bostadshuset i Saltsjöbaden bärgades idag enligt TT: http://www.smp.se/nyheter/tt_inrikes/ly ... 623664).gm Och huset står enligt uppgift kvar.

Någon som eventuellt plåtat denna sista fas i bortforslandet av "olyckståget"?
Lite rörliga bilder finns på SvTplay! Här!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
C4-Fantast
Inlägg: 43
Blev medlem: torsdag 08 september 2005 19:59
Ort: Stockholm

Re: Tåg kraschade in i bostadshus på Saltsjöbanan

Inlägg av C4-Fantast »

Tackar för det...
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tåg kraschade in i bostadshus på Saltsjöbanan

Inlägg av LÅ1 »

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Tåg kraschade in i bostadshus på Saltsjöbanan

Inlägg av M_M »

Inge skrev:Varför skulle det vid någon tidpunkt varit omöjligt att följa reglerna?

Varför skulle det blivit omöjligt att placera ut bromsskor?

Varför skulle det blivit omöjligt att plocka ur nycklar?

Osv osv.
Går det att ta ur nycklarna utan rätt stor risk att bromsarna fryser fast?
BSB101
Inlägg: 3046
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Tåg kraschade in i bostadshus på Saltsjöbanan

Inlägg av BSB101 »

M_M skrev:
Inge skrev:Varför skulle det vid någon tidpunkt varit omöjligt att följa reglerna?

Varför skulle det blivit omöjligt att placera ut bromsskor?

Varför skulle det blivit omöjligt att plocka ur nycklar?

Osv osv.
Går det att ta ur nycklarna utan rätt stor risk att bromsarna fryser fast?
Om det nu finns en sådan risk för man väl se till att åtgärda problemet, inte åsidosätta reglerna.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Tåg kraschade in i bostadshus på Saltsjöbanan

Inlägg av M_M »

BSB101 skrev:
M_M skrev:
Inge skrev:Varför skulle det vid någon tidpunkt varit omöjligt att följa reglerna?

Varför skulle det blivit omöjligt att placera ut bromsskor?

Varför skulle det blivit omöjligt att plocka ur nycklar?

Osv osv.
Går det att ta ur nycklarna utan rätt stor risk att bromsarna fryser fast?
Om det nu finns en sådan risk för man väl se till att åtgärda problemet, inte åsidosätta reglerna.
Javisst!

Min fråga är alltså fortfarande om det går att följa nuvarande regler med nuvarande utrustning (d.v.s. utan regeländringar och/eller ombyggnader).
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Tåg kraschade in i bostadshus på Saltsjöbanan

Inlägg av 2763 »

M_M skrev: Javisst!

Min fråga är alltså fortfarande om det går att följa nuvarande regler med nuvarande utrustning (d.v.s. utan regeländringar och/eller ombyggnader).
Fel ände att börja. Börja i stället med att fråga vad som i detta fall kom först, regeln eller beteendet. När började man ställa upp obromsade vagnar i Neglinge? Min gissning: Långt före 1975, kanske redan på ånglokstiden.

/T
Med reservation för tyckfel.
Tagbitaren
Inlägg: 467
Blev medlem: onsdag 16 januari 2013 20:19

Re: Tåg kraschade in i bostadshus på Saltsjöbanan

Inlägg av Tagbitaren »

M_M skrev:
Min fråga är alltså fortfarande om det går att följa nuvarande regler med nuvarande utrustning (d.v.s. utan regeländringar och/eller ombyggnader).
Det är nog inte en så smart fråga. Det är klart att reglerna måste följas! Vad är alternativet? Det har vi ju sett nu. Några gissningar ägnar jag mig inte åt.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Skriv svar