Tåg kraschade in i bostadshus på Saltsjöbanan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Leif Steen
Re: Tåg kraschade in i bostadshus på Saltsjöbanan
Det skulle vara uppfriskande om Arriva skulle göra sig hörda i anledning av den här händelsen. Är det bara jag som undrar varför de duckat hela tiden och låtit SL fronta massmedia och hålla Arriva under armarna?
Var ligger hunden begraven? I en avsaknad av säkerhetsattityd hos personalen som togs över från Veolia i augusti eller i företagets säkerhetsstyrning? Är det SL och landstingets fel att beslut runt framtiden för SB skjutits upp och därmed nödvändiga investeringar i bland annat ATC?
Undrar en som ibland undrar mycket över vad som sker.
Var ligger hunden begraven? I en avsaknad av säkerhetsattityd hos personalen som togs över från Veolia i augusti eller i företagets säkerhetsstyrning? Är det SL och landstingets fel att beslut runt framtiden för SB skjutits upp och därmed nödvändiga investeringar i bland annat ATC?
"Det vi inte minns, har inte hänt"
Har C10 fjäderbromscylindrar så att tåget måste vara aktiverat för att man ska kunna lossa bromsen? Om det är så som Aftonbladet skriver så skulle det väl förklara varför tåget stod körklart och med påverkat säkerhetsgrepp.
-
Jag var också inne på att med de tidigare dubbla fjäderbelastade körspakarna förhindras att man genom en olyckshändelse sätter tåget i rörelse, för att kunna köra krävs att man för båda spakarna över 0-läget. Då var man också tvungen att använda en bromsklubba som inte skulle sitta kvar vid avställning i hallen. (Det här borde väl inte vara förbjudet att skriva, är inte alla Cx ombyggda?)roggek skrev:Återgår till de fjäderbelastade körspakarna?Odd skrev:Om det nu är så att någon har manipulerat säkerhetsgreppet, vad finns det då för möjligheter att se till att detta inte blir lika möjligt? Regler kommer inte att hjälpa, för dom som vill manipulera kommer ändå att försöka. En vore kanske att bygga om det så att en aktiv rörelse krävs vart 20:te sekund, tex antingen genom "motion" av säkerhetsgreppet och/eller att man byter körläge, såvida det inte redan är i bromsläge. Borde inte vara en så jättesvår åtgärd.
-
Det där kompliceras av att det ju här är SL själva som är fordonsägare. Det är alltså SL som avgör om och när alkolås införs på fordonen. Den nya vagntypen A35, ex.vis kommer att vara försedd med alkolås, när och om (lika ex.vis) vagntyp A32 byggs om med detta vet man alltså inte.Verspieder skrev:"När"? Har tåg dispens för att köras utan alkolås en bra bit in på E20-avtalet?Henrik Schütz skrev: När det blir alkolås så löser sig mycket, personlig inloggning kan dp krävas för körning.
För bussar var det absoluta krav på alkolås i alla fordon från trafikstarterna på E19 och E20. Annars vite.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
-
Jag ka bara yttra mig om SL:s lokalbanor, Gunnar, och där tycker jag nog inte att det är befogat med den här typen av övervakning.gek skrev:Det har ganska länge funnits passiva system för övervakning av att föraren är alert. Dessa system känner av alla manövrer och alla rörelser som föraren gör. Endast om föraren är blickstilla mer än t ex 20 sekunder behövs särskild motionering av körspaken. Anses dessa system inte tillräckligt säkra för att få användas i Sverige?Tagbitaren skrev: Min erfarenhet är dessutom att man har fullt upp ändå när man kör ett spårfordon, utan att behöva tänka på att motionera säkerhetsgreppet också. I en sådan lösning kan jag tänka mig att en akustisk varning ljuder om man glömmer motioneringen, och vips har du ett nytt störningsmoment.
Och visst har väl många fordon på svenska järnvägar s k SIFA (Sicherheitsfahrschaltung) som framtvingar regelbunden "motionering" av körreglaget vid körning på sträckor utan ATC? Jag minns att SJ-lokförare upplevde detta som ett stressmoment innan ATC började införas.
SL har väl varit ute och babblat väl mycket! Framförallt den där Kommunikationsdirektören som anklagat städerskan för stöld inför en hel värld! Det är väl ingen högoddsare att tro att det blir efterräkningar av det. man kan inte bara stå och beskylla folk för saker och ting utan att ha grund för vad man säger! Flickan är ju dessutom allvarligt skadad! Man blir verkligen förb-ad!Leif Steen skrev:Det skulle vara uppfriskande om Arriva skulle göra sig hörda i anledning av den här händelsen. Är det bara jag som undrar varför de duckat hela tiden och låtit SL fronta massmedia och hålla Arriva under armarna?
218
-
Det där får du nog förklara lite mer ingående, för en som inte vet så mycket om bromsmekanismer.Harald skrev:Har C10 fjäderbromscylindrar så att tåget måste vara aktiverat för att man ska kunna lossa bromsen? Om det är så som Aftonbladet skriver så skulle det väl förklara varför tåget stod körklart och med påverkat säkerhetsgrepp.
Vagntyp A34 har ett "motioneringssystem" som kräver att Du lättar på pedalen (eller släpper upp pinnen om det nu finns någon förare som använder detta krampframkallande system) varje gång Du frilagt dörrarna vid hållplatsuppehåll. Har man pedalen/pinnen nertryckt längre tid än 10 minuter måste också proceduren upprepas.Tagbitaren skrev:Min erfarenhet är dessutom att man har fullt upp ändå när man kör ett spårfordon, utan att behöva tänka på att motionera säkerhetsgreppet också. I en sådan lösning kan jag tänka mig att en akustisk varning ljuder om man glömmer motioneringen, och vips har du ett nytt störningsmoment
Min erfarenhet är att denna "motionering" blir så inlagd i ryggmärgsreflexerna att det knappast kan betecknas som ett störningsmoment.
Skulle man någon glömma det så är uppvaknandet tämligen omedelbart med summersignal och "åthutning" på en av displayerna.
Hälsar / Richard
Rc-loken hade en gång i tiden ett system där man förutom dödmanspedalen skulle trycka in en knapp en gång i minuten. Gav säkert ett "Hulkenfinger" efter ett par resor Stockholm-Malmö tor! De danska Mz-loken hade ett mer sofistikerat system där man skulle röra sig efter en viss tid inför en indikator.1 skrev:Vagntyp A34 har ett "motioneringssystem" som kräver att Du lättar på pedalen (eller släpper upp pinnen om det nu finns någon förare som använder detta krampframkallande system) varje gång Du frilagt dörrarna vid hållplatsuppehåll. Har man pedalen/pinnen nertryckt längre tid än 10 minuter måste också proceduren upprepas.Tagbitaren skrev:Min erfarenhet är dessutom att man har fullt upp ändå när man kör ett spårfordon, utan att behöva tänka på att motionera säkerhetsgreppet också. I en sådan lösning kan jag tänka mig att en akustisk varning ljuder om man glömmer motioneringen, och vips har du ett nytt störningsmoment
Min erfarenhet är att denna "motionering" blir så inlagd i ryggmärgsreflexerna att det knappast kan betecknas som ett störningsmoment.
Skulle man någon glömma det så är uppvaknandet tämligen omedelbart med summersignal och "åthutning" på en av displayerna.
Hälsar / Richard
Tänk f.ö vilken medial femetta det hade varit om tåget istället hade kraschat i Solsidan. Då hade säkert Johan Rheborg uttalat sig...!
Jag tycker att det mest märkliga i hela händelsen är att städerskan inte drog i nödbromsen under den förhållandevis långa färden. Men den kanske också var urkopplad? Jag tycker f.ö att alla oavsett arbetsuppgift som jobbar i en tågdepå skall ha utbildning i hur man stoppar ett skenande tåg.
Speciellt om man jobbar i den osannolika mlljön med ett aktiverat tåg med eventuellt "tjuvkopplat" säkerhetsgrepp!
218
Senast redigerad av 218 den torsdag 17 januari 2013 21:41, redigerad totalt 1 gånger.
-
Tja, jag vet inte om det där skulle vara till så stor nytta. Mycket kan hända på 10 minuter. Men det är god förarpraxis att alltid i samband med hållplatsuppehåll ta bort handen från körspaken och blyfoten från säkerhetsgreppet. Eller, för den delen, om man blir ståendes framför en huvudsignal i stopp.1 skrev:Vagntyp A34 har ett "motioneringssystem" som kräver att Du lättar på pedalen (eller släpper upp pinnen om det nu finns någon förare som använder detta krampframkallande system) varje gång Du frilagt dörrarna vid hållplatsuppehåll. Har man pedalen/pinnen nertryckt längre tid än 10 minuter måste också proceduren upprepas.Tagbitaren skrev:Min erfarenhet är dessutom att man har fullt upp ändå när man kör ett spårfordon, utan att behöva tänka på att motionera säkerhetsgreppet också. I en sådan lösning kan jag tänka mig att en akustisk varning ljuder om man glömmer motioneringen, och vips har du ett nytt störningsmoment
Hälsar / Richard
- Karsten
Det beror väl helt på vad för fordon man kör. Själv brukar jag försöka röra körspaken så lite som möjligt både under körning och vid stillastående. Varför man ska släppa dödmansgreppet vid hållplatsuppehåll förstår jag inte heller, möjligtvis kan det vara praktiskt på de fordonstyper som inte har fotpedal till dödmansgreppet.Tagbitaren skrev: Men det är god förarpraxis att alltid i samband med hållplatsuppehåll ta bort handen från körspaken och blyfoten från säkerhetsgreppet. Eller, för den delen, om man blir ståendes framför en huvudsignal i stopp.
Tja, vid hållplatser har Du rätt där man frilägger dörrarna. Men nu gällde det A34 i innerstadtrafik och nog har det hänt att jag vid något av alla de frekventa stopp framför signaler lyft på foten och snabbt blivit åthutad av summer och displaymeddelande.Tagbitaren skrev:
Men det är god förarpraxis att alltid i samband med hållplatsuppehåll ta bort handen från körspaken och blyfoten från säkerhetsgreppet. Eller, för den delen, om man blir ståendes framför en huvudsignal i stopp.
Dessutom är "blyfot" knappast gångbart. Pedalen skall ligga i ett mellanläge. Skulle Du trycka lite för hårt (exempelvis när Du skall prata i den löjligt avlägsna mikrofonen eller justera solgardinen) så tar resan hastigt slut!
/ Richard
-
Gjorde det det? Ja, jag talade om mera järnvägsmässig körning. Dessutom tycker jag att A34 är en mycket tråkig vagntyp att köra, men det behöver vi inte diskuskutera mer här, i synnerhet inte som det faller utanför ramen för denna tråd.
Vad jag menade med "blyfoten" förstod du nog också.
Vad jag menade med "blyfoten" förstod du nog också.
Senast redigerad av Tagbitaren den torsdag 17 januari 2013 22:18, redigerad totalt 1 gånger.
-
[quote="Karsten"]
Senast redigerad av Tagbitaren den fredag 18 januari 2013 17:05, redigerad totalt 1 gånger.
Som lekman kan jag inte låta bli att fundera över att man verkar ha satt i system att manipulera säkerhetsutrustningen genom att placera tegelstenar på dödmansgreppet, om den uppgiften nu stämmer. Samtidigt förtäljs det historier att så verkar man göra lite varstans, kanske inte alltid med tegelstenar, utan även med mikrofoner, rep och allhanda innovativa idéer för att slippa följa de beslutade säkerhetsrutinerna.
I flera olika forum på Internet framkommer den ena häpnadsväckande historian om åsidosatta säkerhetsfunktioner efter den andra.
Är det så vanligt förekommande som man får intryck av, borde företagsledning inkl säkerhetschef känna till denna tillämpning.
Fast eftersom jag bara är en lekman på området, vet jag inte heller vad som är tillåtet eller ej. Dock får jag intrycket att det brister i säkerhetstänkandet även på ledningsnivå, om uppgifterna stämmer. Eller är detta endast skrönor?
I flera olika forum på Internet framkommer den ena häpnadsväckande historian om åsidosatta säkerhetsfunktioner efter den andra.
Är det så vanligt förekommande som man får intryck av, borde företagsledning inkl säkerhetschef känna till denna tillämpning.
Fast eftersom jag bara är en lekman på området, vet jag inte heller vad som är tillåtet eller ej. Dock får jag intrycket att det brister i säkerhetstänkandet även på ledningsnivå, om uppgifterna stämmer. Eller är detta endast skrönor?
Eftersom tråden handlar om Saltsjöbanan så åkte jag regelbundet med den under 20 år på 1940/50-talet. Intresset för spårburen trafik var väl redan då på min agenda. Jag minns fortfarande att vissa förare av de gamla vagnarna alltid medförde en s.k. konserveringsklämma vilken passade perfekt att hålla "säkerhetsknappen" i kontrollerveven i nertryckt läge.Mr G skrev:I flera olika forum på Internet framkommer den ena häpnadsväckande historian om åsidosatta säkerhetsfunktioner efter den andra.
För de ynglingar här på forumet som ej upplevt den forna tidsperiod där varje stolt husmor konserverade så kan jag nämna att klämman höll glaslocket på plats på burken.
/ Richard
Jag har sett att man på SJ-lok använt kraftiga gummiringar av den typ som de konserverande husmödrarna om jag inte minns fel nyttjade för att lägga mellan glasburken och glaslocket. Och som alltså även kunde hålla nere dödmansknappen på kontrollerveven. Så konserverandet hade kunnat få en negativ effekt på järnvägssäkerheten. SJ generaldirektör Upmark skrev förresten på 1950-talet just om detta med säkerhetsfarliga "gummiband", men det var säkert denna typ av kraftiga ringar han tänkte på1 skrev:Eftersom tråden handlar om Saltsjöbanan så åkte jag regelbundet med den under 20 år på 1940/50-talet. Intresset för spårburen trafik var väl redan då på min agenda. Jag minns fortfarande att vissa förare av de gamla vagnarna alltid medförde en s.k. konserveringsklämma vilken passade perfekt att hålla "säkerhetsknappen" i kontrollerveven i nertryckt läge.Mr G skrev:I flera olika forum på Internet framkommer den ena häpnadsväckande historian om åsidosatta säkerhetsfunktioner efter den andra.
För de ynglingar här på forumet som ej upplevt den forna tidsperiod där varje stolt husmor konserverade så kan jag nämna att klämman höll glaslocket på plats på burken.
/ Richard
/Gunnar Ekeving
Det kommer alltid att finnas människor som vill ta genvägar på allehanda sätt och har man hundratals förare av rälsfordon är det alltid en viss procent som tillhör den kategorin. Det hör tyvärr till människans natur och är svårt att påverka.
Vad är Arriva för några pajasar egentligen?
Jojo, hoppas familjen och städaren stämmer Arriva för förtal och begär ett kraftigt skadestånd. Fy-fn!
Jojo, hoppas familjen och städaren stämmer Arriva för förtal och begär ett kraftigt skadestånd. Fy-fn!
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Ja hon betraktas ju dessutom som allvarligt skadad! Vad är det för pladderkärring SL har som s.k Kommunikationsdirektör då? Jag tror att det är dags för direktören att lyfta på rumpan och söka sig annan utkomst! Kanske som städare i Neglingedepån så hon får lite inblick i verkligheten? Hur många gånger har inte denna direktör stått i media och direkt anklagat den svårt skadade städerskan för stöld, uttalanden som spritt sig över hela världen! Och pajasen på Arriva som beklagar att "man kan ha fått intryck av att de anklagat städarskan för stöld"! Ja det tror tusan det då det sagts rent ut i ett otal mediasammanhang! Det här börjar faktiskt uppröra mig mer nu än själva olyckan! SLs värsta lågvattenmärke någonsin? Det blir helt klart ett fy-fn från mig också! Jag är så pass gammal så jag kommer ihåg när ledningen på SS/SL uppvaktade skadade arbetstagare på sjukhus med blommor och choklad och hade en ödmjuk inställning till respektive händelse innan sanningen var klarlagd! Men det här....Och bara svälja påståendet osynat att en 20-årig flicka mitt i natten ensam stjäl ett tåg och kör in i ett bostadshus. Hör ni hur fantastiskt det låter och vem som helst måste ju begripa att det här måste nog synas innan man drar den slutsatsen! Om man kör den åsikten rakt ut då är man ju inte bara inkompetent utan även dum i huvudet!roggek skrev:Vad är Arriva för några pajasar egentligen?
Jag lär väl få äta upp det här om det nu mot rimlig förmodan skulle visa sig att stöldteorin är sann men det spelar ingen roll, man beter sig inte på det här sättet ändå!
218
Senast redigerad av 218 den fredag 18 januari 2013 10:06, redigerad totalt 1 gånger.