C20-premiär

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Jonas Strömblad

C20-premiär

Inlägg av Jonas Strömblad »

Sitter och sysslar lite med diabilder, och har just hittat en låda med bilder från premiären med C20. Dvs dagen då dörrarna trasslade, och allt fick ställas in. Någon som kommer ihåg vilket datum det var?

Tack på förhand
/Jonas
PS Har dock inte en enda bild på en C20 från den dagen, bara Cx-vagnar... :cry:
Användarens profilbild
AeroSol

Re: C20-premiär

Inlägg av AeroSol »

Söndag 1998-05-10 kl 11:00. Två tåg lämnade station Högdalen resp. Vällingby för färd mot Odenplan.
Jonas Strömblad

Inlägg av Jonas Strömblad »

Stort tack!
Har en del bilder på Cx-tåg på Tranebergsbron från den dagen. Jag (och hustrun som jag lurat med mig) satt på några klippor vid Minneberg och väntade på C20-tåget som aldrig dök upp. Tillslut ringde vi och kollade varför det aldrig dök upp några C20 och fick reda på att det nog inte skulle komma någon på ett bra tag...
/J
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

AeroSol skrev:Söndag 1998-05-10 kl 11:00. Två tåg lämnade station Högdalen resp. Vällingby för färd mot Odenplan.
Satt på det från Vällingby. Fast gick det inte från Alvik?
Jag åkte det därifrån i alla fall, har för mig det var tomt när det kom dit.
Vi kom ju till Rådmansgatan, innan ireoniska applåder bröt ut när det meddelades att dörrarna inte fungerar på Stockholms nyaste rälsgående fordon!
Bantekniker
Användarens profilbild
august
Kontakt:

Inlägg av august »

Jonas M. Bobjörk skrev:
AeroSol skrev:Söndag 1998-05-10 kl 11:00. Två tåg lämnade station Högdalen resp. Vällingby för färd mot Odenplan.
Satt på det från Vällingby. Fast gick det inte från Alvik?
Jag åkte det därifrån i alla fall, har för mig det var tomt när det kom dit.
Vi kom ju till Rådmansgatan, innan ireoniska applåder bröt ut när det meddelades att dörrarna inte fungerar på Stockholms nyaste rälsgående fordon!
Jag åkte också C20 från Alvik den dan. Jag var inte så gammal då, jag hade inte ens flyttat in till stan och farfar var med... trångt som tusan var det och dörrarna ville inte stänga... Hur långt kom tåget?? Jag kommer inte ihåg... som sagt, jag var liten... -98... 12 år... hmm...
Ulf

C-20...

Inlägg av Ulf »

Om jag minns rätt pajjade något av premiärtågen vid rådmansgatan. Lyckades åka en station den söndagen med C20, från odenplan och söderut, innan dörrarna gick sönder. Full fart på SL-personalen den eftermiddagen! =)
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

august skrev: Hur långt kom tåget?? Jag kommer inte ihåg... som sagt, jag var liten... -98... 12 år... hmm...
Som jag skrev kom vi till Rådmangatan. Jag var äldre. Tog denna bild jag.
Bild
C20 kommer in till Alvik.

Sen hade vi ju C20 2006 en månad innan också, på en utfärd med Spårvägssällskapet.
Bild
C20 2006 i Hagsätra.
Bantekniker
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Jonas M. Bobjörk skrev:Sen hade vi ju C20 2006 en månad innan också, på en utfärd med Spårvägssällskapet.
Bild
C20 2006 i Hagsätra.
Utfärd å utfärd, transport till årsmötet som avhölls i Hagsätra bio. Vad var det för år?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
august
Kontakt:

Inlägg av august »

bruse skrev:
Jonas M. Bobjörk skrev:Sen hade vi ju C20 2006 en månad innan också, på en utfärd med Spårvägssällskapet.
C20 2006 i Hagsätra.
Utfärd å utfärd, transport till årsmötet som avhölls i Hagsätra bio. Vad var det för år?
Eftersom det står "en månad innan", så måste det vara 1998, vilket står lite högre upp...
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

bruse skrev:
Det har du rätt i. Fel ordval :-) Borde som sagt varit samma år som premiären, enligt mina anteckningar...
Bantekniker
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Alldeles riktigt. Om jag minns rätt var det sagt från början av SL att ingen skulle få åka C20 som "utfärd" eller liknande innan de kom i reguljär trafik. Starten för reguljär trafik med C20 var då lagd till mars 1998. SSS hade blivit lovat en särskild C20-tur till årsmötet den 1 april det året (rätta mig gärna om jag har fel, men jag minns att det var 1 april). När sedan premiären för C20 i reguljär trafik senarelades valde tydligen SL att hålla löftet till SSS. Om det var några pengar inblandade vet jag inte.

Mvh Tim
Användarens profilbild
Daniel L

!

Inlägg av Daniel L »

...
Senast redigerad av Daniel L den torsdag 06 februari 2003 17:30, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

OK då, inga "utomstående" kanske.... ;-)

Mvh Tim
Skriv svar