Västra tunnelbanans spårområde (1952)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
B Thomas

Re: Västra tunnelbanans spårområde (1952)

Inlägg av B Thomas »

Harald skrev: Men jag undrar om inte rubriken är fel. Det ska nog inte vara "Provsträcka" utan "Prov. sträcka". Spåret längst t.h. är nog det ena av de provisoriska spåren i norra kanten av Drottningholmsvägens nedre plan som man ser på den här bilden: http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/tun ... n-8184467/
Njä, bilden ingår i en uppsättning bilder under rubriken Provsträcka Thorildsplan.
Om man söker på "Provsträcka Thorildsplan" så ser man att det verkar röra som om prov med annan spårinfästning. Provspåret verkar ju heller inte vara en permanent konstruktion i rätt läge/position för T-banan.

Provsträcka
Bild

Ombyggnad 1950/1952
Bild

Ombyggnad 1950/1952
Bild

Tunnelbanan 1954, notera kontaktledningen. Hur långt österut gick den? Fridhemsplan skrev någon, men inte in i tunneln väl?
Bild

Bilder från Spårvägsmuseets samlingar under Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License[/quote]
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

B Thomas skrev:
Harald skrev: Men jag undrar om inte rubriken är fel. Det ska nog inte vara "Provsträcka" utan "Prov. sträcka". Spåret längst t.h. är nog det ena av de provisoriska spåren i norra kanten av Drottningholmsvägens nedre plan som man ser på den här bilden: http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/tun ... n-8184467/
Njä, bilden ingår i en uppsättning bilder under rubriken Provsträcka Thorildsplan.
Om man söker på "Provsträcka Thorildsplan" så ser man att det verkar röra som om prov med annan spårinfästning. Provspåret verkar ju heller inte vara en permanent konstruktion i rätt läge/position för T-banan.

Provsträcka
Bild
Nja, det är en uppsättning bilder som visar de provisoriska spåren mellan Thorildsplan och Fridhemsplan som spårvagnarna använde under bygget av tunnelbanan. De låg på Drottningholmsvägens norra nedre körbana. På bilden ovan ser man spåret mot Bromma och bädden där spåret mot stan ska ligga.
218

Inlägg av 218 »

Lars_J skrev:Men missa inte bilden med det fordon som ännu finns i bruk (och då menar jag inte någon örbyvagn) som också ger svar på en annan fråga som ställdes tidigare i denna historiska tråd från mina hemtrakter och som har med Alvik att göra.

Kvällshälsningar till tonerna av Turandot
/Lars J
Det kan ju vara så att du tänker på Tigerloket även om de väl har boggier och elutrustning från just Örbyvagnar?

218
Användarens profilbild
PCC

Inlägg av PCC »

218 skrev: Det kan ju vara så att du tänker på Tigerloket även om de väl har boggier och elutrustning från just Örbyvagnar?

218
Knäcker någon gåtan med just namnet "Tigerlok"?...
/P
PCC - Poste de Commande Centralisée (Trafikledningscentral)
PCC - Presidents' Conference Committee (Amerikansk standardspårvagn)
218

Inlägg av 218 »

PCC skrev:
218 skrev: Det kan ju vara så att du tänker på Tigerloket även om de väl har boggier och elutrustning från just Örbyvagnar?

218
/P
Bra fråga! Jag TROR att loken hade gulsvarta varningsmarkeringar fram och bak då de var helt nya och att det gav namnet "Tigerlok".
De framfördes ju som bekant också i gatutrafik då. Måste ha varit en syn när de rasslade fram Smålandsgatan och vidare via Norrmalmstorg!

218
Lars_J

Inlägg av Lars_J »

Till 218 ang detalj som fortfarande är i drift.
Nej, jag tänker inte på tigerloket. Kommentaren/frågan gäller den tidigare bild (framgår av mitt lilla inlägg ännu litet tidigare än vad du hänvisar från) där man arbetar vid det forna växelpartiet vid vinkelboda (alltså, grenpunkten mellan linje 11 och linje 12). Jag tror inte det fanns något tigerlok på den bilden för jag tror den domineras av gubbar, räls och en spårkran. (Not: jag har inte tittat på den bilden nu, så jag tar det ur minnet).

/Lars J
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

I så fall gissar jag nu på smörjapparat, och sen börjar jag leta efter bilden för att se om jag tänker rätt :cheesygrin:

Nej, det är väl kranen 9229 du tänker på? Men det har jag väl redan skrivit. Eller glömde jag det?
Lars_J

Inlägg av Lars_J »

Jepp. Så är det. 9229 är svaret, den första Coles-kranen som dåvarande SS köpte. Sin sista användning i Stockholm var att bygga upp spåret på Lidingöbron, sedan kom den till Malmköping där den använts regelbundet drygt 20 år. Det får mig att utbrista - oj, vad tiden går. Jag minns ju tydligt arbetet med att förbereda transporten till Malmköping.

/Lars J
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

Jag som älskar fotografier och gamla vykort måste bara säga vilken härlig bildskatt Spårvägsmuseet har i form av SS och SLs gamla fotoarkiv, kul att kunna gå in i arkivet om man nu glömt hur det en gång i tiden såg ut på en plats och sen kunna ha en konstruktiv debatt om det på forumet... helt underbart!

/A32
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

PCC skrev:

218
/P
Utan allt för god kännedom om Stockholmska verklok funderade jag på om det var en ironisk parafras på "En Svensk Tiger", dvs att loket var allt annat än tyst.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

Några verkvagnar hos SS fick tidigt de nämnda gul/svarta markeringarna för att synas bättre. Stick i stäv mot denna princip behölls den "camouflage"-gråa färgen
(som enligt uppgift bestod av överblivna färgslattar av alla tänkbara kulörer, vilket gjorde att inte två verkvagnar hade samma nyans).
Den sista som lackades "grå" var slipvagnen 9199 år 1961. Då fanns enligt mina anteckningar bara dammsugningsvagnen 9163, "dammsugarpåsen"
9164 och slipvagnen 9198, som fortfarande var märkt Littera K3 trots att denna litterakategori försvunnit år 1948...
Sedan fanns i Norrhallen godsvagnen SS 9009, fd SS 1009 och SSB 9, gråmålad och som sista vagn inom SS försedd med trumpetkoppel...Den användes
uteslutande för transporter av bromssand inom hallområdet. En förmodligen sann skröna berättar om när vagnen (givetvis fullastad) råkade åka ned i
graven till det lilla skjutbordet som fanns inuti hall 3. Tjänstgörande personal lär ha varit mindre belåten med att för hand lossa sanden innan bärgning
kunde ske...
Jag tror mest på "218"-s teori om de gul/svarta markeringarna!

218 skrev:
PCC skrev:

218
/P
Bra fråga! Jag TROR att loken hade gulsvarta varningsmarkeringar fram och bak då de var helt nya och att det gav namnet "Tigerlok".
De framfördes ju som bekant också i gatutrafik då. Måste ha varit en syn när de rasslade fram Smålandsgatan och vidare via Norrmalmstorg!

218
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
48130

Inlägg av 48130 »

Kul att se att expertisen hamnat rätt beträffande Alvik och spårlägen i samband med övergången till T-banetrafik. Bodde själv vid Alviksplan med utsikt över Brommahallen och gick mina första fyra skolår i Alviks Folkskola. Åren 1947-49 gick man på en gångbro från Alviksplan över spårvagnsspåren upp till skolan ( Under bron kunde man hitta massor av fin sprängtråd i olika färger !). Sen revs bron för bygget av 12:ans nya sträckning på över Drottningholmsvägen. Då blev det att gå till skolan via Gustavslundsvägen ner till Vidängsvägen och sedan under de två spårvägsbroarna förbi Alviks hållplats. Helt OT: En morgon såg jag Brommahallens koppelvagn 15 (ej ombyggd A1) som kört in i stoppbocken på spåret mellan broarna. På hemvägen från plugget brukade man kolla hur bygget av Alviks nya hållplats fortskred och jag minns mycket väl att 12:an ända fram till dagen T gick mellan de nybyggda höga plattformarna vidare mot stan ( tidigare hade det där legat en traditionell mittplattform för 11, 12 och 13), Å ljuva ungdomstid !
Skriv svar