Kulturhistoriskt intressanta bensinstationer

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Kulturhistoriskt intressanta bensinstationer

Inlägg av LÅ1 »

Hur många bensinstationer finns det inom tullarna i Stockholm?
Och kommer någon att finnas kvar om så där tre år?

Hittade detta inlägg i ämnet!

Jag har för mig att man en gång gjorde en test och tömde en tankbil med vatten på gatan vid bensinstationen på bilden i ovanstående länk. Detta för att se vart det tog vägen. Hur långt det rann innan det var nere i avloppsbrunnarna.

Men tänk motsvarande händelse i verkligheten, på Valhallavägen, vid en T-banenedgång, eller ventilationsgaller! Och ett tåg med gnistor vid strömskenan! Mardröm!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Harald
Inlägg: 8812
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Kulturhistoriskt intressanta bensinstationer

Inlägg av Harald »

Vid Lindhagensplan fanns på 60-talet en "universalstation". Den hade alla då förekommande bensinmärken (åtta stycken). Nu ser jag på googlebilden att det ligger en Shellstation där. Är det någon som vet när förändringen skedde?
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3072
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Kulturhistoriskt intressanta bensinstationer

Inlägg av Stefan Widén »

Om man ska gå på rubriken så är det väl endast OK/Q8 vid Slussen som är i någolunda orginalskick. Dvs samma bolag, samma utformnig, osv. Men den ligger ju pyrt till då man ska bygga om Slussen. Gamla BP på Birger Jarlsgatan kan väl även den vara i intresssant men då den ligger i en fastighet lär väl även den ligga i nära på att bli avvecklad. Statoil på Birger Jarlsgatan har fått ett nytt hus men har i princip samma logistiklösning som orginalet. Lindhagen har väl kvar gamla huset men som sagt när det bara är ett märke så har man tappat det som var unikt för den stationen.


Det är ju synd att inte Shell på Strandvägen fick vara kvar med sitt unika stationshus som idag är centrum för skärgårdsturismen.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Kulturhistoriskt intressanta bensinstationer

Inlägg av M_M »

Inge skrev:OK/Q8: 2
Shell/st1: 3 + 1 vid Ropsten utanför biltullen
Statoil/Jet: 3 + 1 vid Ropsten utanför biltullen
Preem: 1 + 1 för båtar vid Hornstull

OKQ8 vid Värtavägen kan man lika bra lägga ned. Den är dyr. Detsamma kan sägas om Shell på Folkungagatan.

Av dessa 13 ligger sex "i stan", sex på Djurgården/Gärdet inkl. Värtan samt dessutom båtstationen på Söder.
Sen när blev 2 + 3+1 + 3+1 + 1+1 = 13? :wink:
Jimmy
Inlägg: 104
Blev medlem: söndag 01 september 2002 12:02
Ort: Stockholm

Re: Kulturhistoriskt intressanta bensinstationer

Inlägg av Jimmy »

Hej.
Om du med båtstationen på Södermalm menar båtmacken vid Liljeholmsbron så har den inte varit verksam sedan åtminstone sommaren 2011.

Jimmy
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7516
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Kulturhistoriskt intressanta bensinstationer

Inlägg av Kantorn »

När jag gick i skolan fanns en mack vid Norra Bantorget. Jag vill minnas att den sålde flera märken ett tag, men jag kan ha fel. Den låg rätt bra till, inte inne i en annan byggnad, och egentligen inte särskilt nära någon heller. Men där byggdes ett hotell i stället...
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Jörgen_G
Inlägg: 808
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:37
Ort: Kgl Holmen

Re: Kulturhistoriskt intressanta bensinstationer

Inlägg av Jörgen_G »

Jodå Kantorn - helt rätt. Norra Bantorget-macken hade en hel hop med bensinmärken till försäljning. Vilka kommer jag inte ihåg.

Flermärkesmacken vid Lindhagensplan försvann mycket riktigt som multimack för cirka tjugo år sedan, kommer inte ihåg mer exakt än så. Gulf/Q8, Shell och BP vill jag minnas fanns där. Sedan något år har den macken ett alldeles nybyggt bostadshus (kvarteret Iskristallen) som närmaste granne!

mvh /Jörgen G
Harald
Inlägg: 8812
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Kulturhistoriskt intressanta bensinstationer

Inlägg av Harald »

Såvitt jag minns hade macken vid Lindhagensplan alla de rikstäckande märkena, d.v.s. Shell, Gulf, BP, Esso, IC, Nynäs, Caltex och Koppartrans, möjligen med undatag av Koppartrans.
Användarens profilbild
Jörgen_G
Inlägg: 808
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:37
Ort: Kgl Holmen

Re: Kulturhistoriskt intressanta bensinstationer

Inlägg av Jörgen_G »

Harald skrev:Såvitt jag minns hade macken vid Lindhagensplan alla de rikstäckande märkena, d.v.s. Shell, Gulf, BP, Esso, IC, Nynäs, Caltex och Koppartrans, möjligen med undatag av Koppartrans.
Mycket möjligt att det var så tidigare Harald. Jag relaterar till tiden från mitten av 80-talet, då jag flyttade till trakten och har minnen från macken.

mvh /Jörgen G
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Kulturhistoriskt intressanta bensinstationer

Inlägg av 2763 »

Inge skrev:Shell på Folkungagatan har nu stängt.

Men det verkar som om det skall bli St1 istället (obemannat).

Lite synd kanske, men samtidigt var man långt efter sin tid och försökte hålla uppe bensinpriserna för att subventionera kioskförsäljningen.
Det är inte alla ST1-mackar som är obemannade

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7516
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Kulturhistoriskt intressanta bensinstationer

Inlägg av Kantorn »

Inge skrev:
Stefan Widén skrev:Om man ska gå på rubriken så är det väl endast OK/Q8 vid Slussen som är i någolunda orginalskick. Dvs samma bolag, samma utformnig, osv. Men den ligger ju pyrt till då man ska bygga om Slussen. Gamla BP på Birger Jarlsgatan kan väl även den vara i intresssant men då den ligger i en fastighet lär väl även den ligga i nära på att bli avvecklad. Statoil på Birger Jarlsgatan har fått ett nytt hus men har i princip samma logistiklösning som orginalet. Lindhagen har väl kvar gamla huset men som sagt när det bara är ett märke så har man tappat det som var unikt för den stationen.


Det är ju synd att inte Shell på Strandvägen fick vara kvar med sitt unika stationshus som idag är centrum för skärgårdsturismen.

Stefan
Vad gäller den nedre stationen på Birger Jarlsgatan så är det nog samma hus. Men reducerat med torn och vingar.

Det var ursprungligen en Prattsstation. Såld till Standard Oil 1925, från 1939 skyltad esso dvs säga ess-o , S-O, Standard Oil, ingen ägsrförändring den gången alltså. Senare såld till Statoil och omskyltad och sedan såld igen. En lustigheter är att de nya Circle-K skyltarna som skall upp till våren faktiskt påminner grafiskt om de gamla Prattsskyltarna !
Ess-O - Standard Oil skulle också kunna betyda EssO - S-O - StatOil. Men det gör det inte. (behöver inte föras till protokollet...)
Professionell tyckare
Användarens profilbild
643
Inlägg: 1096
Blev medlem: onsdag 11 januari 2012 10:58

Re: Kulturhistoriskt intressanta bensinstationer

Inlägg av 643 »

Den möjligen brandfarligaste av dem alla låg nere i ett parkeringsgarage i kvarteret
Geten med infart från Döbelnsgatan 31 och utfart mot Tulegatan - mitt i kvarteret!
Minns tyvärr inte bolagsnamnet eller hur länge den fanns kvar (dock minst till 1973)
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
643
Inlägg: 1096
Blev medlem: onsdag 11 januari 2012 10:58

Re: Kulturhistoriskt intressanta bensinstationer

Inlägg av 643 »

Inge skrev:Fanns flera sådana. Bla en OK under folksamhuset. Den fanns kvar på 90-talet, möjligen till och med in i nuvarande årtusende.
Kanske "Inge" kan dela med sig av sitt kunnande? :)
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
Jeff
Inlägg: 411
Blev medlem: söndag 23 januari 2005 19:21
Kontakt:

Re: Kulturhistoriskt intressanta bensinstationer

Inlägg av Jeff »

Det fanns en liten Uno-X bensinstation på Malmgårdgatan Södermalm. Tror den försvann på slutet av 90-talet.
Mvh
Jeff

Mina youtube videos finns här!
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2555
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Kulturhistoriskt intressanta bensinstationer

Inlägg av roggek »

Inge skrev:Södermalms sista bensinstation, OKQ8 vid Slussen är borta och har varit så ett tag.

Är det övernitiskt säkerhetstänkande som gör att en stadsdel med över 100.000 invånare nu helt saknar bensinstationer?

I övriga innerstan ser det inte mycket bättre ut. Östermalm och Norrmalm delar numer på endast två stationer, de båda Cirkle-K längs Birger Jarlsgatan. Kungsholmen har två stationer. En Preem och en Shell.

(Norra Djurgården inklusive Värtahamnen har fyra, men det är ju inte riktigt innerstan, även om det är innanför tulllarna)

Det var/är väl en regeringsfråga som avgör att det inte skall finnas bensinstationer i innerstaden eller tättbebyggt område...
Redan 1995 diskuterades frågan i Stadshuset...Och miljöbalkens 2 kapitel behandlar frågan...

Så jag gissar på att OK/Q8 vid Slussen har haft någon form av dispens fram tills nu...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Låst