Underground 150 år

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Kantorn

Underground 150 år

Inlägg av Kantorn »

Från marginellt säker källa kan meddelas att det idag är 150 år sedan tunnelbanan i London startade sin trafik mellan Paddington och Farringdon. Begynnelsen på en underjordisk epok!
Professionell tyckare
C12C3C3C12

Re: Underground 150 år

Inlägg av C12C3C3C12 »

Då är det väl inte helt fel att checka in på YouTube samt söka på den här serien i 4 delar: "The History Of The London Underground".

En liten försmak av vad som komma skall (ja, jag vet att det är fel plats för denna film):

Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

C12C3C3C12 skrev: En liten försmak av vad som komma skall (ja, jag vet att det är fel plats för denna film):
Det tycker jag inte, den är rätt här, även om det är ånga!

Vilken station är det på filmen?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

bruse skrev:
C12C3C3C12 skrev: En liten försmak av vad som komma skall (ja, jag vet att det är fel plats för denna film):
Det tycker jag inte, den är rätt här, även om det är ånga!

Vilken station är det på filmen?
Grejen är nog att den borde varit på Spårväg (bilder). Men jag tycker nog den passar här också :)
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Och SVT har också en artikel på sin hemsidan med anledning av jubileet: http://www.svt.se/nyheter/varlden/den-n ... ade-staden

:D /Jörgen G
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

bruse skrev:Vilken station är det på filmen?
Flera olika. I början ser man att det står Earls Court i "roundel":en, sedan är det Baker Street's "circle"-spår. Därefter är jag osäker men en vild gissning kan vara att man bytt riktning och kör på "Metropolitan"-spåren vid Baker Street (kanske för att köra till Nasdaen?), eller så kanske man är vid Moorgate.

De "riktiga" körningarna gick vad jag förstått mellan Moorgate och Earls Court eller något liknande, så det var kanske dit man provkörde?

Lägg märke till hur mycket större ångloket och musei-elloket (Sara Siddons) är jämfört med det gula ackumulatorloket. Det gula ackumulatorloket har den mindre storlek som behövs för att kunna köra på djupnivålinjerna...
hej

Inlägg av hej »

De officiella sidorna som beskriver lite mer

http://www.tfl.gov.uk/corporate/project ... 25979.aspx

http://www.ltmuseum.co.uk/whats-on/tube150

Och på söndag blir det veterantåg och nästa blir det ånga i tuben, biljett 150 pund.

http://www.ltmuseum.co.uk/whats-on/tube ... ndar#steam
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Det finns ett program med rubriken "Londons - och världens - tunnelbanor fyller 150" på Sveriges radios webbplats. Sök på "SR minnen".
Skrev det tidigare i en egen tråd för jag hade glömt denna.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

IanVisits , Diamond Geezer och London Reconnections (tre rätt intressanta bloggar, speciellt den sistnämnda är helt fokuserad på kollektivtrafik & co) skriver om detta.

(google är din vän)
Skriv svar