Snabbspår på gång i Norrköping

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Niklas Karlsson
Inlägg: 516
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:57
Ort: Norrköping

Snabbspår på gång i Norrköping

Inlägg av Niklas Karlsson »

Norrköpings tidningar skriver idag aningen mer om det snabbspår vi vet varit på gång en längre tid mellan Söder tull och Ljura i Norrköping. Läs mer på http://www.nt.se/nyheter/?articleid=8221493. Tekniska kontoret utreder två alternativ.
  1. Det ena har en sträckning rakt norr ut från Ljura centrum, i princip genom den gamla vändslingan vid Ljura, och därefter på parksidan till för att strax norr om dagiset böja av mot Kristinaplatsen.
  2. Det andra följer nuvarande spår till Hagebygatan och gör där en 90-graderssväng norrut för att följa denna gata till Kristinaplatsen.
I båda alternativen angörs alltså Kristinaplatsen varvid spåren fortsätter i Drottninggatan till Söder tull där existerande nät ansluts till. Måhända kommer vi här se en grand union!

Det är svårt att sia något om detaljerna förrän förslagen ligger på bordet, men i båda fallen lär restiden kunna kortas med kanske så mycket som tre minuter beroende på om det blir någon hållplats längs vägen eller inte. Personligen tycker jag nog att man borde köra nonstop. Är det snabbspår så är det. Det förutsätter förstås att spåren i Trozelligatan även fortsättningsvis trafikeras.

Trafikupplägg, då? Tja, vem vet? Frågan har ju varit uppe till diskussion tidigare här på forum. Hur det verkligen blir återstår att se, men visst kan vi spekulera redan nu!

Linje 2: Klingsberg - Trozelligatan - Söder tull - Öster - Resecentrum - Fridvalla
Linje 3: Klockaretorpet - Söder tull - Drottninggatan - Resecentrum - Vidablick
Linje 4: Kvarnberget - Kristinaplatsen - Söder tull - Drottninggatan - Resecentrum - Norr tull

Jag förutsätter att alla tre linjerna trafikeras i 10-minuterstrafik.

Några fördelar:
  • Restid (Resecentrum -) Söder tull - Ljura - Hageby - Kvarnberget minskar (se tabell nedan)
  • Dubblerad turtäthet på Drottninggatan (från 6 till 12 vagnar i timmen)
  • Återupptagen trafik till Klingsberg
Några nackdelar:
  • Byte krävs för resa Kvarnberget/Hageby/Ljura till/från Norr tull - Fridvalla resp. platser som Broocmans plan och Nya torget
  • Risk för dålig beläggning Söder tull - Klingsberg
  • Vagnbehovet ökar från 17 till ca 20 spårvagnar
Det ökade vagnbehovet för med sig den uppenbara risken att man frestas dra ner på turtätheten på blivande linje 2. Jag hoppas verkligen att man är beredd att betala den extra trafikeringskostnaden på 13 % för att bibehålla 10-minuterstrafiken på linje 2 i rusningen. Däremot kan linje 2 följa linje 3 när den går ner till 12-minuterstrafik mitt på dagen.

På kvällar och nätter bör man kanske ta bort trafiken på snabbspåret och istället köra en linje precis som dagens linje 2.

Restidstabell

Kod: Markera allt

+----------------+--------------------------+--------------------------+
|                |           Före           |          Efter           |
|                +-------------+------------+-------------+------------+
| Från     Till: | Resecentrum | Söder tull | Resecentrum | Söder tull |
+----------------+-------------+------------+-------------+------------+
| Ljura centrum  |      16     |      5     |       7     |      2     |
| Hageby centrum |      21     |     10     |      12     |      7     |
| Kvarnberget    |      26     |     15     |      17     |     12     |
+----------------+-------------+------------+-------------+------------+
/Niklas
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Snabbspår på gång i Norrköping

Inlägg av bark »

Jag har under de senaste åren funderat på det där med snabbspår genom Ljuraparken/Fridtunatäppan. Är det politiskt möjligt att bygga på den parkmarken idag?
20581000184197
Inlägg: 414
Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
Ort: Linköping

Re: Snabbspår på gång i Norrköping

Inlägg av 20581000184197 »

Det behöver ju inte bli så fult som en bilväg i alla fall. Spår i gräs med rosenhäckar omkring eller så kunde vara snyggt. Hoppas bara att ett eventuellt snabbspår skapar tre linjer i stället för att innebära att Hörngatan/Trotzeliigatan helt förlorar sin trafik. Hoppas att också att man är smart och behåller Albrektsvägsspåren, som ju kan komma till nytta om trafiken någon gång behöver omledas. Men riskerar man inte att allmänheten blir frågande och kanske negativt inställd till spårvägsbyggande genom att man inte byggde Navestadslinjen den här gena vägen redan från början?
Niklas Karlsson
Inlägg: 516
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:57
Ort: Norrköping

Re: Snabbspår på gång i Norrköping

Inlägg av Niklas Karlsson »

Att döma av debatten i anslutning till NT:s artikel (http://www.nt.se/nyheter/?articleid=8221493) finns en tämligen högljudd opinion som absolut inte vill se någon spårväg genom Vasaparken. Argumenten mot sträckningen varierar men kan sammanfattas ungefär med gnissel, vibrationer, förstörd parkmiljö, hög kostnad och det faktum att sträckningen inte byggdes från början. De inlägg som är för den kortare linjen anför skäl som kortare restider och lägre driftskostnader.

För egen del tror jag att den bästa sträckningen är att dra spårvägen över gamla vändslingar och upp mellan huset på Hagebygatan och dagiset (Fridtunatäppan). På så vis passeras Fridtunatäppan på gatusidan snarare än parksidan, vilket självfallet minskar påverkan både i parken och för dagiset. Som jag ser det kan det inte göra någon skillnad som krökarna återfinns söder om eller norr om dagiset. I båda fallen försvinner 90-graderskurvan i korsningen Albrektsvägen/Hagebygatan och ersätts med två 45-graderskurvor.

Att banan inte redan från början drogs genom Vasaparken har framför allt två skäl:
  1. Utbyggnaden skedde i etapper där den första, den till Ljura, anlades långt innan det var klart att banan skulle fortsätta längre söderut. I det läget valdes sträckningen längs Albrektsvägen, dels för att den var ungefär lika dyr som att rusta slingan i Klingsberg, dels för att kunna trafikera det befintliga spåret i Trozelligatan.
  2. När beslutet att fortsätta till Hageby och Navestad väl kom tre år senare gällde det sträckan från Ljura och söderut. Sträckan mellan Söder tull och Ljura var inte aktuell då. På ett sätt var det kanske lite synd, men samtidigt hade förstås diskussionen blivit lika livlig då som nu om sträckningen genom parken, och möjligen hade det kunnat sänka hela utbyggnaden.
/Niklas
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Användarens profilbild
Martin
Inlägg: 1573
Blev medlem: fredag 02 maj 2003 23:47
Ort: Hjärtat av Bohuslän

Re: Snabbspår på gång i Norrköping

Inlägg av Martin »

Niklas Karlsson skrev:
Trafikupplägg, då? Tja, vem vet? Frågan har ju varit uppe till diskussion tidigare här på forum. Hur det verkligen blir återstår att se, men visst kan vi spekulera redan nu!

Linje 2: Klingsberg - Trozelligatan - Söder tull - Öster - Resecentrum - Fridvalla
Linje 3: Klockaretorpet - Söder tull - Drottninggatan - Resecentrum - Vidablick
Linje 4: Kvarnberget - Kristinaplatsen - Söder tull - Drottninggatan - Resecentrum - Norr tull
Med detta upplägg används de relativt nybyggda spåren mellan Trozeligatan och Hagebygatan alt Ljuragatan inte till annat än lågtrafik och vid ev trafikstörningar. Samtidigt som en upprustning av Klingsbergsslingan borde vara ett måste för reguljär trafik där.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarens profilbild
lagerbrax
Inlägg: 269
Blev medlem: torsdag 24 mars 2005 17:50
Ort: Norrköping

Re: Snabbspår på gång i Norrköping

Inlägg av lagerbrax »

Klingsbergsslinga har fått sina sämsta spår utbytta i sommras.Mellan Hlp Klingsberg - Holmstagatans Hlp.Det som nu behövs är asfalt på Albrektsvägen.
MVH Lagerbrax TL
Niklas Karlsson
Inlägg: 516
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:57
Ort: Norrköping

Re: Snabbspår på gång i Norrköping

Inlägg av Niklas Karlsson »

Martin skrev:
Niklas Karlsson skrev:
Trafikupplägg, då? Tja, vem vet? Frågan har ju varit uppe till diskussion tidigare här på forum. Hur det verkligen blir återstår att se, men visst kan vi spekulera redan nu!

Linje 2: Klingsberg - Trozelligatan - Söder tull - Öster - Resecentrum - Fridvalla
Linje 3: Klockaretorpet - Söder tull - Drottninggatan - Resecentrum - Vidablick
Linje 4: Kvarnberget - Kristinaplatsen - Söder tull - Drottninggatan - Resecentrum - Norr tull
Med detta upplägg används de relativt nybyggda spåren mellan Trozeligatan och Hagebygatan alt Ljuragatan inte till annat än lågtrafik och vid ev trafikstörningar. Samtidigt som en upprustning av Klingsbergsslingan borde vara ett måste för reguljär trafik där.
  1. Det är riktigt. För att få maximal effekt av snabbspåret bör linjen fortsätta rakt fram vid Söder tull, d.v.s. i Drottninggatan. Tidsvinsten blir, som jag redovisat tidigare, hela 11 minuter vid en sådan trafik. Det sparar alltså in en hel spårvagn i varje riktning för motsvarande trafik som idag.
  2. Emellertid försvinner i ett sådant scenario trafiken över Öster. Denna stadsdel är en del av innerstaden, och en allt viktigare sådan, och ska självfallet ha en vettig kollektivtrafik. Glöm inte bort att det är många som bor här, och att det ligger ett stort antal målpunkter utmed sträckningen. Att ersätta spårvagnstrafiken med buss blir en rejält kostsam historia med idel förlorare, så enda utvägen är att fortsätta trafikera med spårvagn i minst 10-minuterstrafik.
  3. Man skulle visserligen kunna tänka sig att vända spårvagnar vid Söder tull, men av olika skäl, inte minst ekonomiska, är det kanske mindre lämpligt. Den slinga som redan finns i Klingsberg fungerar ypperligt för ändamålet och tillför samtidigt en viss trafiknytta utan att medföra hiskeliga kostnader.
  4. Att upplägget inte trafikerar spåren mellan Trozelligatan och Ljuragatan måste anses vara av mindre vikt. Det finns framtida scenarier där de kan komma till bättre användning.
Man kan kasta om ändhållplatserna för linje 2 och 4 så att Fridvallalinjen trafikerar Drottninggatan, men min tanke med upplägget var att man kan komma att vilja ha högre turtäthet till Hageby/Navestad än resten av systemet. Genom att vända linje 4 vid Norr tull skapar man en sån möjlighet.

Det märks tydligt att spårsystemet i Norrköping inte är komplett utan länkar såväl i Kungsgatan som till Vrinnevi. Med de två sektionerna på plats skapas helt andra möjligheter till trafikupplägg.

/Niklas
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Snabbspår på gång i Norrköping

Inlägg av M_M »

Med spår bytta i klingsbergslingan borde väl en "insatslinje" som passar skoltiderna insättas omgående?

Värt att överväga:
Snabbspåret anslutas med triangel där vändslingan låg vid Ljura, och spårkonfigurationen vid Albrektsvägen ändras så vagnar till/från Ljura kan nå slingan.

Då kan man i en framtid med spår i Kungsgatan köra följande trafikering:

3 Vidablick - Drottninggatan - Klockaretorpet (som idag)

2 Fridvalla - Resecentrum - Drottningatan - Snabbspåret - Kvarnberget (nästan som idag, men snabbspåret istället för via Broccmansplan och Albrektsgatan).

1 Resecentrum - Öster - Söder Tull - Broccmansplan - Albrektsvägen - Klingsbergslingan - Ljura - Snabbspåret - Söder Tull - Väster Tull - Kungsgatan - Norr Tull - Resecentrum

(Var denna linje bör ha ställtid låter jag vara osagt. Klingsbergsslingan är inte självklart eftersom ställtid där "drabbar" två hållplatser. Det optimala vore väl egentligen att bygga om Resecentrum så att hållplatsen blir fyrspårig (med fyra "riktiga" spår) och ha ställtiden där).

OBS, i princip kan man tänka sig att byta plats på snabbspåret-Ljura / Broccmansplan men det tar bort en bytesmöjlighet vid Söder Tull.
Man kan också tänka sig att linjen helt skippar Broccmansplan men det verkar bara dumt.
Alternativt kan man tänka sig att skippa snabbspåret men då förlorar man direktvagnar Kungsgatan - Söder Tull.

Före eventuellt spår byggs i Kungsgatan så kan man istället tänka sig:

4 Norr Tull - Resecentrum - Öster - Söder Tull - Broccmansplan - Albrektsvägen - Klingsbergslingan

Eventuellt kan man tänka sig att vissa turer eller viss riktning körs (med de växlar jag föreslog ovan) via Ljura och snabbspåret. Poängen med detta skulle vara att skapa en bytesmöjlighet vid Ljura, men det är kanske ändå bättre att lägga tidtabellen så att bytesmöjligheten finns vid Söder Tull eftersom man då också kan lägga tiderna så att byten funkar riktigt bra även till/från bussar vid Söder Tull?

Före eventuell spårväg i Kungsgatan så är det kanske i alla fall kanske bättre att köra som Niklas Karlsson föreslår eftersom det förslaget gör att hållplatserna Hagaskolan - Matteusskolan även i fortsättningen får direkttrafik till båda sträckorna i centrum.
stinsenbrinner
Inlägg: 1
Blev medlem: onsdag 28 mars 2012 16:16

Re: Snabbspår på gång i Norrköping

Inlägg av stinsenbrinner »

Som icke expert så förstår jag inte varför linje 2 från början, när utbyggnaden till Kvarnberget blev klar, ej trafikerar Drottninggatan. Det måste vara meningen att både resande från Kvarnberget och Klockartorpet ska få så kort restid som möjligt till Resecentrum utan byte vid Söder Tull. En ny linje från Klingsberg-Söder Tull-Öster-Resecentrum-Norr Tull, där turtätheten inte behöver vara 10-12 minuter som på linje 2 och 3, kunde skapas. Ska linje 2 till Kvarnberget i framtiden få ny sträckning Ljura-Söder Tull så finns det ännu större anledning att skapa en ny linje Klingsberg-Öster-Norr Tull. Kanske 20 minutertrafik då resandeunderlaget på denna sträcka inte är lika högt som på linje 2 och 3. Enkelspåret mellan Söder Tull och Hörsalen på Drottninggatan kanske ställer till problem med så tät trafik, vad vet jag icke expert som jag är.
20581000184197
Inlägg: 414
Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
Ort: Linköping

Re: Snabbspår på gång i Norrköping

Inlägg av 20581000184197 »

Något annat som kanske skulle ställa till problem med det trelinjesystem vi tänker oss är att spårvagnarna brukar vänta in tid vid Söder Tull. Det funkar att ha det så tack vare att 2:ans hållplatsläge är på Nygatan, öster om korsningen, och 3:ans ligger på Drottninggatan. Om de hade legat på den gemensamma sträckan, hade ju en försenad vagn på den ena linjen kunnat hindras från att ila vidare av en vagn som på den andra linjen som haft tid kvar att vänta in innan den fick gå. Om båda linje 2 och 3 med dagens spårnät skulle gå i Drottninggatan skulle man behöva man lösa det där på något annat sätt. Skulle det funka med omkörningsväxlar på södra Drottninggatan? Med spår genom Vasaparken skulle dock Navestadslinjen ha sitt eget hållplatsläge strax söder om korsningen vid Söder Tull.
Eleganten
Inlägg: 162
Blev medlem: fredag 19 november 2010 10:17
Ort: Där 2:an och 3:an mötas och skiljas

Re: Snabbspår på gång i Norrköping

Inlägg av Eleganten »

Om man nu ska envisas med att köra spårvagn över Öster och till Klingsberg så kan man väl lika gärna gå tillbaka till det gamla. Nämligen att linje 2 trafikerar Fridvalla-Östra Promenaden-Klingsberg. Med 15-minuters trafik skulle det krävas fem vagnar. Linje 3 behåller sin nuvarande sträckning. Men får 12-min trafik hela dagen. Det skulle krävas sex vagnar för det.
En ny linje 4 inrättas på sträckan Norr Tull-Drottninggatan-Vasaparken-Kvarnberget. Kör man med 12-minuters trafik hela dagen skulle det krävas fem vagnar. Sammanlagt behövs det 16 vagnar för det här upplägget. Linjerna 3 och 4 skulle då kunna tursättas helt med nya vagnar av typ M06. Linje 2 fick hålla till godo med M06/M97.

Och skulle man få tillgång till fler M06:or så räcker det även till 2:ans linje. I det läget kan man också börja fundera på att bygga dubbelspår i Albrektsvägen mot Såpkullen. Och så vidare i Gamla övägen till den nya bebyggelsen som planeras vid Vrinnevi. En lämplig ändhållplats för linjen vore då vid Sjukhusets entré. I det läget ingår inte Vilbergen i sträckningen. Men det gör väl knappast något då resenärerna mot Sjukhuset alltid tycks haft en önskan om snabbare resor dit.

God fortsättning :idea:
Eleganten från vidderna är en finare benämning på bonden från vischan.
Niklas Karlsson
Inlägg: 516
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:57
Ort: Norrköping

Re: Snabbspår på gång i Norrköping

Inlägg av Niklas Karlsson »

I veckan skriver Folkbladet (http://www.folkbladet.se/nyheter/defaul ... id=6503512) att Tekniska kontoret nu fått i uppdrag att utreda två olika utbyggnader av spårvägen i Norrköping i varsin förstudie: det gäller dels snabbspåret, som den här tråden tidigare handlat om, dels en helt ny gren till Vrinnevi. Inget av projekten kommer som en överraskning på politisk nivå, men nu börjar det alltså röra på sig även bland tjänstemännen.

När det gäller snabbspåret finns inte så många möjliga dragningar, utan i allt väsentligt handlar det om huruvida banan ska gå norr eller söder om Fridtunatäppans förskola. För banan till Vrinnevi är situationen långt mer komplicerad. I faggorna finns en tämligen omfattande nybyggnation av framför allt bostäder utmed Gamla Övägen som bör tas med i ekvationen. Linjen passerar fyra sektorer: (1) innerstaden, (2) Söder tull -- Albrektsvägen, (3) Ektorp/Vilbergen/Norra Vrinnevi, (4) Södra Vrinnevi. I samtliga fyra sektorer finns alternativa sträckningar av skiftande kvalitet:

1. Innerstaden: den stora frågan här är huruvida det ska bli spårväg i Kungsgatan eller inte, och om linjen till Vrinnevi i så fall ska trafikera där eller om någon annan linje får den uppgiften.

2. Till Albrektsvägen: den östra sträckningen går Söder tull -- Broocmans plan -- Trozelligatan -- Albrektsvägen -- Gamla Övägen -- Kaffebacken, den västra Söder tull -- Nygatan -- Kungsgatan -- Albrektsvägen -- Skarphagsleden -- Ektorps centrum. Den centrala -- som är huvudspåret(!) -- går Söder tull -- Broocmans plan -- Gamla Övägen -- Kaffebacken. Det är den centrala dragningen som förekommer i detaljplanerna.

3. Ektorp/Vilbergen/Norra Vrinnevi: ända sedan 60-talet har det förutsatts att linjen ska gå central genom Ektorp och Vilbergen (och som jag ser det är det fortfarande en självklarhet), men det har också förekommit idéer om att istället dra linjen genom Klingsberg och utmed västra sidan av Gamla Övägen till Vrinnevisjukhuset. I så fall missar man både Ektorp och Vilbergen.

4. Södra Vrinnevi: här är det enkelt. Från sjukhuset fortsätter linjen söderut central genom den nya stadsdelen.

Dessutom finns det varianter även på dessa huvudsträckningar. För min egen del föredrar jag dragningen Söder tull -- Nygatan -- norr eller söder om Nya parken -- Ektorp -- Vilbergen -- Vrinnevisjukhuset -- Södra Vrinnevi. Rent intuitivt känns det som att den linjen ger de totalt sett kortaste restiderna. Dock innebär det att någon annan linje får ta hand om de spår i Kungsgatan som jag anser är rena självklarheten.

/Niklas
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6909
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Snabbspår på gång i Norrköping

Inlägg av Odd »

Jag tycker det verkar intressant att det står i artikeln att resandet har ökat jämfört med när det var buss. Finns siffrorna om hur mycket än?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Snabbspår på gång i Norrköping

Inlägg av M_M »

Intressant att det rör på sig!

En fråga: Exakt var är "Kaffebacken"? (Eniro vill inte ge mig svar...)

Om man tittar på snabbspår till Ljura och tittar på "mittenförslaget" för Vrinnevi del 2 så kan man konstatera att befintlig banan mellan Broccmans plan och hållplats Albrektsvägen är längre än vad det skulle vara att bygga nytt spår mellan Klingsbergsparken och Gamla Övägen. Om man över huvud taget ska ha kvar slingan så är det kanske eller kanske inte en idé att göra en omdragning här. Förvisso blir det lite längre väg mellan centrum och slingan, men man får en omledningsmöjlighet för både Ljurabanan och Vrinnevibanan som ansluter längre söderut än om man gör på något annat sätt. På så vis ökar chansen att man kan trafikera merparten av banorna även om delen närmast centrum blir ofarbar av någon anledning. Jag tycker för övrigt att det vore nog lämpligt att ha speciella skolturer via Klingsbergslingan som passar tiderna på Kungsgårdsgymnasiet.

Men frågan är varför man inte tagit fram ett alternativ som inte alls kör längs bilvägarna? Vad sägs om Nygatan - Gymnastikgatan - "grönområde" - Klingsbergsgatan - "grönområde" - Stafettgatan - "Cykelbanan" - Kalkstensgatan, och sen vidare till sjukhuset? Problemet är väl att det kanske blir bölande om att man kapar grönområden, och det är väl också problematiskt att bygga för nära skolgårdar.

Sidospår: Sker det förtätning i dessa områden? På google-gatuvy-bilderna så får jag intrycket att Kalkstensgatan 5 är mycket nyare än resten av området. Det står också en riklig mängd baracker en bit ifrån...
kirunavaara
Inlägg: 9
Blev medlem: måndag 21 mars 2011 11:18

Re: Snabbspår på gång i Norrköping

Inlägg av kirunavaara »

Vad sägs om Nygatan - Gymnastikgatan - "grönområde" - Klingsbergsgatan - "grönområde" - Stafettgatan - "Cykelbanan" - Kalkstensgatan, och sen vidare till sjukhuset?
Den varianten är med i utredningen, eftersom det skulle vara en av de genaste tänkbara linjesträckningar, om man nu väljer grundalternativet att dra spåren via Ektorp och Vilbergen (jämfört med alternativet att dra spåret öster om Gamla Övägen genom utvecklingsområdet Norra Vrinnevi). Avsnittet längs med Klingsbergsgatan och Gymnastikgatan kan dock bli besvärligt på grund av stora höjdskillnader. Dessutom är det inte säkert om man får acceptans för spårväg genom grönområdena - det handlar ju så att säga om de närboendes "trädgårdar", vilket man måste ha respekt för. Samråd med medborgarna är det som kommer behövas. Och det roliga i det här fallet är att det faktiskt finns ett par stycken varianter hur man kan dra spåret.
Sker det förtätning i dessa områden? På google-gatuvy-bilderna så får jag intrycket att Kalkstensgatan 5 är mycket nyare än resten av området.
Det stämmer. Huset mitt emot Vilbergens centrum kom till för några år sedan. Mellan det huset och centrumkomplexet ligger kollektivtrafikreservatet. Och det är mer förtätning på gång:

http://delta-x.se
http://www.norrkoping.se/bo-miljo/stads ... _liten.pdf

På sida 10 i programmet finns en skiss över olika spårsträckningar. Men ta linjerna med en nypa salt, framför allt den gula ser alldeles för krokig ut.

/Martin
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Snabbspår på gång i Norrköping

Inlägg av M_M »

kirunavaara skrev:
Vad sägs om Nygatan - Gymnastikgatan - "grönområde" - Klingsbergsgatan - "grönområde" - Stafettgatan - "Cykelbanan" - Kalkstensgatan, och sen vidare till sjukhuset?
Den varianten är med i utredningen, eftersom det skulle vara en av de genaste tänkbara linjesträckningar, om man nu väljer grundalternativet att dra spåren via Ektorp och Vilbergen (jämfört med alternativet att dra spåret öster om Gamla Övägen genom utvecklingsområdet Norra Vrinnevi). Avsnittet längs med Klingsbergsgatan och Gymnastikgatan kan dock bli besvärligt på grund av stora höjdskillnader. Dessutom är det inte säkert om man får acceptans för spårväg genom grönområdena - det handlar ju så att säga om de närboendes "trädgårdar", vilket man måste ha respekt för. Samråd med medborgarna är det som kommer behövas. Och det roliga i det här fallet är att det faktiskt finns ett par stycken varianter hur man kan dra spåret.
Intressant. Ja, medborgarna måste givetvis vara med på idén. Hoppas det kommer framföras goda argument för en bra körväg!
kirunavaara skrev:
Sker det förtätning i dessa områden? På google-gatuvy-bilderna så får jag intrycket att Kalkstensgatan 5 är mycket nyare än resten av området.
Det stämmer. Huset mitt emot Vilbergens centrum kom till för några år sedan. Mellan det huset och centrumkomplexet ligger kollektivtrafikreservatet. Och det är mer förtätning på gång:

http://delta-x.se
http://www.norrkoping.se/bo-miljo/stads ... _liten.pdf

På sida 10 i programmet finns en skiss över olika spårsträckningar. Men ta linjerna med en nypa salt, framför allt den gula ser alldeles för krokig ut.
Intressant. De två på sidan 10 ser ut att vara tänkta att komplettera varandra, men två linjer måste ligga riktigt långt i framtiden. Om man verkligen skulle välja något i stil med den gula så borde den väl ligga lite lägre västerut?
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4689
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Snabbspår på gång i Norrköping

Inlägg av leifd »

Tycker de är väldigt mycke okunnigt tyckande i den här tråden just nu... O de av folk som inte ens vet var Kaffebacken ligger.
Visst kan de va lite opportunt att föreslå spårväg i grönområden, givetvis ska väl medborgarna få tycka om det.
Men här i Norrköping, så vet ju vi Norrköpingsbor att de går att bygga spårväg på de lilla smidiga sättet, så de inte skär sönder förstör geografin totalt.
Här bygger vi ju spårväg och inte lokalbanor lixom...
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Snabbspår på gång i Norrköping

Inlägg av M_M »

Nån kanske kan vara sugen på att berätta exakt vad som är Kaffebacken istället då?
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4689
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Snabbspår på gång i Norrköping

Inlägg av leifd »

M_M skrev:Nån kanske kan vara sugen på att berätta exakt vad som är Kaffebacken istället då?
Välkommen hit så ska ja visa !
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Snabbspår på gång i Norrköping

Inlägg av M_M »

leifd skrev:
M_M skrev:Nån kanske kan vara sugen på att berätta exakt vad som är Kaffebacken istället då?
Välkommen hit så ska ja visa !
Lååångt bort :)
Skriv svar