Nya tvärbanan tar fart

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
A32

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av A32 »

MWE skrev: På samtliga ställen noterade jag att SL och General Electrics installationsentreprenör för det nya signalsystemet, Infranord, tror att det räcker med att vrida en huvudsignals signallyktor åt sidan för att signalen ska anses ogiltig. Det kan väl vara på en bana som inte är i bruk ännu, men samma sak sker just nu på befintlig Tvärbana, och det är ett :evil: -la ofog! Det finns, såvitt jag kan se, inget i TRI Spårväg som berättigar till att ogiltiga signaler markeras på något annat sätt än med ogiltighetsmärke. När tvärbanan byggdes användes sådana under signalinstallationen, det minns jag själv och det finns också bildbevis i Thomas Johansson Tvärbanebok. Men den här gången räckte pengarna tydligen inte till ogiltighetsmärken också.....

Säkerhetsbestämmelserna gäller tydligen bara för dem som vill följa dem.

Bild
Alldeles i närheten av hpl Karlsbodavägen.
Allt är väl en tolkningsfråga av Tri, som en säkerhetsutredare sa en gång i tiden på Connex spårvägen.
:wink:
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

MWE skrev:Det finns, såvitt jag kan se, inget i TRI Spårväg som berättigar till att ogiltiga signaler markeras på något annat sätt än med ogiltighetsmärke.
Enligt TRI SPV §21 / 5 är du skyldig att felanmäla detta via trafikledningen för varje tillfälle. Har du gjort det? Om inte, gnäll inte på hur andra följer TRI på forum.

/T
Med reservation för tyckfel.
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Så som signalerna är placerade enligt bilderna (riktade åt sidan) kan de kanske inte ens räknas som signaler och faller därmed utanför sådana tillämpningar. Om nu någon extrem paragrafryttare inte har något bättre för sig att anmäla detta någonstans så gör då det om det roar.
MWE

Inlägg av MWE »

2763 skrev:
MWE skrev:Det finns, såvitt jag kan se, inget i TRI Spårväg som berättigar till att ogiltiga signaler markeras på något annat sätt än med ogiltighetsmärke.
Enligt TRI SPV §21 / 5 är du skyldig att felanmäla detta via trafikledningen för varje tillfälle. Har du gjort det? Om inte, gnäll inte på hur andra följer TRI på forum.

/T
Du tror väl inte ett ögonblick att jag här tänker redogöra för hur jag/vi inom Arriva hanterar detta. I övrigt förbehåller jag mig rätten att framföra precis vad jag vill här, utan hänsyn till vad du tycker eller betecknar detta som!
MWE

Inlägg av MWE »

Anders Hanquist skrev:Så som signalerna är placerade enligt bilderna (riktade åt sidan) kan de kanske inte ens räknas som signaler och faller därmed utanför sådana tillämpningar. Om nu någon extrem paragrafryttare inte har något bättre för sig att anmäla detta någonstans så gör då det om det roar.
Det handlar inte om paragrafrytteri, som du tycks tro. En trafiksäkerhetsinstruktion är inte ett smörgåsbord där man kan välja vad man vill följa. Det är klart att det är fråga om huvudsignaler "som ännu ej tagits i bruk" (TRI Spv § 21 pkt.2) och då ska de märkas ut med ogiltighetsmärken. Förmodligen har Infranord ingen koll på detta, och SL bryr sig som vanligt inte om vad som händer på banorna - "det är entreprenörens ansvar". Men vi ska nog få upp de där ogiltighetsmärkena - så kan entreprenören dessutom montera signallyktan i rätt riktning redan från början!
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

2763 skrev:
Gäller det även utanför arbetstid (speciellt på ledig tid som inte sammanfaller med resa till/från arbetet)?

Har man i så fall rätt till övertidsersättning då man gör en sådan anmälan på vad som egentligen är ens fritid?

:wink:
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

MWE skrev:
2763 skrev:

/T
Du tror väl inte ett ögonblick att jag här tänker redogöra för hur jag/vi inom Arriva hanterar detta. I övrigt förbehåller jag mig rätten att framföra precis vad jag vill här, utan hänsyn till vad du tycker eller betecknar detta som!
Jag har inte begärt av dig att redogöra för hur du hanterar det inom Arriva och jag är verkligen inte intresserad. Däremot så tycker jag inte att det är särskilt smart av dig att gnälla här, det ger förmodligen sämre effekt.

Texten i TRI SPV anger att "Signalinrättning som tagits ur bruk eller ännu ej tagits i bruk markeras med ogiltighetsmärke". Frågan kommer alltså an på vad som kan betecknas som en signalinrättning. Detta definieras i §01 moment 62a. En signalinrättning är ett fast placerat signalmedel som ger ljussignal.

Den texten kan tyckas vara klar och tydlig, men är den det? Egentligen inte. Så länge signalen är vriden bort från spåret kan man inte avgöra om den uppfyller kravet för varande signalinrättning, det kan du ju inte se. För övrigt kan man ju då också undra hur du skulle hantera en signal för ett korsande spår - den kan för all del stå till höger om ditt spår, men vara riktad mot det korsande spåret. Skall den också ha ogiltighetsmärke så att du vet att den inte gäller dig? Nä, det faller naturligtvis på sin egen orimlighet.

/T
MWE

Inlägg av MWE »

2763 skrev: Jag har inte begärt av dig att redogöra för hur du hanterar det inom Arriva och jag är verkligen inte intresserad. Däremot så tycker jag inte att det är särskilt smart av dig att gnälla här, det ger förmodligen sämre effekt.

Texten i TRI SPV anger att "Signalinrättning som tagits ur bruk eller ännu ej tagits i bruk markeras med ogiltighetsmärke". Frågan kommer alltså an på vad som kan betecknas som en signalinrättning. Detta definieras i §01 moment 62a. En signalinrättning är ett fast placerat signalmedel som ger ljussignal.

Den texten kan tyckas vara klar och tydlig, men är den det? Egentligen inte. Så länge signalen är vriden bort från spåret kan man inte avgöra om den uppfyller kravet för varande signalinrättning, det kan du ju inte se. För övrigt kan man ju då också undra hur du skulle hantera en signal för ett korsande spår - den kan för all del stå till höger om ditt spår, men vara riktad mot det korsande spåret. Skall den också ha ogiltighetsmärke så att du vet att den inte gäller dig? Nä, det faller naturligtvis på sin egen orimlighet.

/T
Jaså, varför frågar du då? Och som jag sagt, din uppfattning om min smartness eller hur du betecknar mina inlägg rör mig inte i ryggen!
Resten av ditt inlägg tycker jag är rena brännvinsadvokatyren, och det förvånar mig att en person med din profession ägnar sig åt sådant.

Er övriga kan jag upplysa om att SL:s/General Electrics installationsentreprenör Infranord idag har täckt över alla nyinstallerade men ogiltiga huvudsignaler längs befintlig Tvärbana med plastsäckar. Så var det med den saken!

Bild
Användarens profilbild
Tara

Inlägg av Tara »

Avstannade tvärbaneanläggandet i snöovädret :?:
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator

Inlägg av Jourmaster »

2763 skrev: Jag har inte begärt av dig att redogöra för hur du hanterar det inom Arriva och jag är verkligen inte intresserad. Däremot så tycker jag inte att det är särskilt smart av dig att gnälla här, det ger förmodligen sämre effekt.

/T
MWE skrev: Jaså, varför frågar du då? Och som jag sagt, din uppfattning om min smartness eller hur du betecknar mina inlägg rör mig inte i ryggen!
Resten av ditt inlägg tycker jag är rena brännvinsadvokatyren, och det förvånar mig att en person med din profession ägnar sig åt sådant.

Er övriga kan jag upplysa om att SL:s/General Electrics installationsentreprenör Infranord idag har täckt över alla nyinstallerade men ogiltiga huvudsignaler längs befintlig Tvärbana med plastsäckar. Så var det med den saken!
[/quote]

En del av replikerna i dessa inlägg fyller inte kraven på Forums netikett ellar "var trevlig och hövlig", påpekar Jourmaster
Jourhavande forummoderator.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Beklagar om mitt citerade inlägg ovan uppfattades som om det var otrevligt. Det var, när jag skrev det, menat med en varm underton - det är en underton som självfallet inte skiner igenom i skriven text.

/T
Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

2763 skrev:Snip 8< - - - - - - - - - - - - - -

/T
Efter att ha läst inläggen så får jag känslan av att TRI SPV egentligen behandlar hur man hanterar förändringar i signaleriet på befintligt signal- och säkerhetssytem.

Alla signaler skall finnas beskrivna i Linje-/Banboken som är en del av SÄO:n. Förändringar utifrån denna bör anges i trafik-/säkerhetsorder. Till exempel när man ändrar i spåranläggningen med följd av nya/flyttade/borttagna signaler. Man verkar inte ha förutsett hur man skall hantera byte av signalsystem - det borde kanske finnas en generalorder i samband med påbörjandet av byte av signalsystem som behandlar hur man skall förhålla sig alla nya signaler som sätts upp inför byte av signal(-/)säkerhetssystem.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

Promenerade förbi hållplats Johannesfred och depåbygget i dag och här kommer några bilder.
Banan är full med snö och allt är öde.....

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
De två hissarna har kommit på plats

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Växelvärmen är iallafall inkopplad

Bild

Bild
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Användarens profilbild
Tara

Inlägg av Tara »

A32 skrev:Promenerade förbi hållplats Johannesfred och depåbygget i dag och här kommer några bilder.
Banan är full med snö och allt är öde.....
:) Tack för bildvisningen!
MWE

Inlägg av MWE »

Ja, de där bilderna ser verkligen för :evil: -liga ut! Ja, dvs. inte själva bilderna, de håller mästarklass som vanligt, men vad de föreställer! Här ligger flera miljarder kr. skattepengar investerade, översnöade och oanvändbara. Veidekke, NCC med flera anläggningsbyggare har skött sig till punkt och pricka och byggt färdigt sina entreprenader i tid. Det finns fullt körbar räls och spänningssatt kontaktledning mellan Alvik och Solna C, dock totalt oanvändbar i avsaknad av signalsystem. Om detta beror enbart på en dålig upphandling (man får vad man betalar för), en klantig leverantör som GE eller bådadera undandrar sig tyvärr min bedömning.

Om man läser Thomas Johanssons intervjuer i "Modern Stadstrafik" med huvud-PL Kurt "Kurtan" Seligberg så ska man märka att han varje gång säger ungefär samma sak, men tidpunkterna förskjuts hela tiden 3 - 6 månader framåt i tiden. Jag tror varken att befintlig Tvärbana kan stängas av i mars detta år eller att trafiken på Solnabanan kommer igång i juni.
hej

Inlägg av hej »

Signaler verkar vara det som stoppar mycket spårvagnstrafik. I Göteborg har man en helt funktionsduglig depå som man inte får använda pga signalerna.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

hej skrev:Signaler verkar vara det som stoppar mycket spårvagnstrafik. I Göteborg har man en helt funktionsduglig depå som man inte får använda pga signalerna.
Men i Stockholm är det ändå någon form av nyutveckling som inkluderar tågskyddssystem som man har problem med. I Göteborg är det ett vanligt djävla reläställverk med konventionella spårledningar som man inte har lyckats få godkänt.
darthjpp

Inlägg av darthjpp »

En tanke kring tvärbanan, skulle det inte gå att trafikera den nybyggda sträckningen med körning på sikt? Och enkla vägskyddssignaler där så behövs? Man skulle kunna tänka sig att sänka STH om så behövs, men helt omöjligt borde det väl inte vara?
Enligt uppgift tidigare i tråden finns ju ström och spår, så ut med vagnar på spåren och kör :!: :-)

Ett par enkla frågor från Sveriges framsida :-)
AdrianLangemar

Inlägg av AdrianLangemar »

MWE skrev:Om man läser Thomas Johanssons intervjuer i "Modern Stadstrafik" med huvud-PL Kurt "Kurtan" Seligberg så ska man märka att han varje gång säger ungefär samma sak, men tidpunkterna förskjuts hela tiden 3 - 6 månader framåt i tiden. Jag tror varken att befintlig Tvärbana kan stängas av i mars detta år eller att trafiken på Solnabanan kommer igång i juni.
Tidtabellen http://sl.se/ficktid/vinter/h22.pdf gäller till 20 juni och har dessutom information om reducerad trafik 10/5 och 7/6. Ska man tolka det som att avstängningen är uppskjuten?
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

AdrianLangemar skrev:
MWE skrev:Om man läser Thomas Johanssons intervjuer i "Modern Stadstrafik" med huvud-PL Kurt "Kurtan" Seligberg så ska man märka att han varje gång säger ungefär samma sak, men tidpunkterna förskjuts hela tiden 3 - 6 månader framåt i tiden. Jag tror varken att befintlig Tvärbana kan stängas av i mars detta år eller att trafiken på Solnabanan kommer igång i juni.
Tidtabellen http://sl.se/ficktid/vinter/h22.pdf gäller till 20 juni och har dessutom information om reducerad trafik 10/5 och 7/6. Ska man tolka det som att avstängningen är uppskjuten?
Ang reducerade trafiken så handlar det om klämdagar. När det gäller giltighetstiden så finns förbehållet att den kan ändras med kort varsel. Så, nej, man kan inte tolka något sådant utifrån tabellen.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Skriv svar