Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare) Allmänna forumregler
Erik Sandblom skrev:En dold kostnad som man borde prata mer om är parkeringen. En garageplats kostar 1500kr/månad och uppåt.
En dold kostnad är det verkligen inte, den står klart och tydligt på hyresavin från bostadsrättsföreningen varje månad att det kostar 900:- (vilket är ganska billigt för att vara Kungsholmen).
Nej. Det är som att säga att kollektivtrafiken inte är subventionerad, för jag betalar ju 600 kr för mitt månadskort. Det täcker inte hela kostnaden.
Erik Sandblom skrev:En dold kostnad som man borde prata mer om är parkeringen. En garageplats kostar 1500kr/månad och uppåt.
En dold kostnad är det verkligen inte, den står klart och tydligt på hyresavin från bostadsrättsföreningen varje månad att det kostar 900:- (vilket är ganska billigt för att vara Kungsholmen).
Nej. Det är som att säga att kollektivtrafiken inte är subventionerad, för jag betalar ju 600 kr för mitt månadskort. Det täcker inte hela kostnaden.
Hur vet du det?
När jag satt i styrelsen för min bostadsrättförening så täckte parkeringarna sin egen kostnad. Därför att föreningen inte får särbehandla medlemmar. (Ta pengar från vissa för att ge till andra.)
37368 skrev:En dold kostnad är det verkligen inte, den står klart och tydligt på hyresavin från bostadsrättsföreningen varje månad att det kostar 900:- (vilket är ganska billigt för att vara Kungsholmen).
Hur vet du det?
När jag satt i styrelsen för min bostadsrättförening så täckte parkeringarna sin egen kostnad. Därför att föreningen inte får särbehandla medlemmar. (Ta pengar från vissa för att ge till andra.)
Det vet jag för att det är inte bostadsrättsföreningen som bestämmer hur mycket parkering det ska vara. Det bestämmer kommunen, som ett minimikrav.
Erik Sandblom skrev:
Hur vet du det?
Det vet jag för att det är inte bostadsrättsföreningen som bestämmer hur mycket parkering det ska vara. Det bestämmer kommunen, som ett minimikrav.
Ja, men även om kommunen bestämmer mängden, så bestämmer de inte hur de ska betalas. Parkeringar kan mycket väl betalas av nyttjarna. Som i min förenings fall. Ingen, utom de som hyr en parkeringsplats, betalade för dem.
Varför ska det vara så svårt att förstå att det faktiskt är så?
MartinW skrev:Ja, men även om kommunen bestämmer mängden, så bestämmer de inte hur de ska betalas. Parkeringar kan mycket väl betalas av nyttjarna. Som i min förenings fall. Ingen, utom de som hyr en parkeringsplats, betalade för dem.
Jasså, har ni separat redovisning för parkeringen? Finns exempelvis pengar avsatta för att byta garagedörrarna efter 20 år eller står föreningen för det?
I enskilda fall kan det vara så att bygglovets anvisningar träffar rätt och alla som betalar marknadspris kan få parkera. Men genom att parkeringsnormen är ett minimikrav kommer det i genomsnitt bli en överproduktion av p-platser. Att platserna fylls med betalande bilister ändrar inte på det.
MartinW skrev:Ja, men även om kommunen bestämmer mängden, så bestämmer de inte hur de ska betalas. Parkeringar kan mycket väl betalas av nyttjarna. Som i min förenings fall. Ingen, utom de som hyr en parkeringsplats, betalade för dem.
Jasså, har ni separat redovisning för parkeringen? Finns exempelvis pengar avsatta för att byta garagedörrarna efter 20 år eller står föreningen för det?
I enskilda fall kan det vara så att bygglovets anvisningar träffar rätt och alla som betalar marknadspris kan få parkera. Men genom att parkeringsnormen är ett minimikrav kommer det i genomsnitt bli en överproduktion av p-platser. Att platserna fylls med betalande bilister ändrar inte på det.
Hyran för platserna sätts för att täcka alla kostnader för platserna, inräknat renoveringar och andra underhållsåtgärder. Inte alls särskilt svårt att sätta budget för det. Har man dessutom välanvända besöksparkeringar mot betalning så kan man få andra bilister (dina hatobjekt) att indirekt subventionera de boendes månadsavgifter. Även de utan egen bil.
Du säger ju emot dig själv. Det kan inte vara en överproduktion samtidigt som platserna fylls med betalande bilar. Är platserna fyllda så är det per definition ingen överproduktion.
Erik Sandblom skrev:
Hur vet du det?
Nu är ni båda ute och cyklar... En förening får fritt bestämma över sitt garage, både hyressättning och vad utrymmet skall användas till (annat än garage om man så känner för det). I vissa föreningar har man principen att bara ta betalt för det platserna kostar, i andra tar man ur marknadspris för att tjäna maximalt på det. I vår förening har man valt en medelväg så att både medlemmar med och utan bil blir nöjda: Garaget kostar ca 400 per plats och månad att driva men man tar ut 900 i hyra. Dessutom hyrs en del platser ut till icke-boende för en ännu högre avgift.
Det finns mycket riktigt parkeringsnormer vid nybyggen, men dels så kan föreningen som sagt använda utrymmet till något annat (go-kart bana kanske?), dels så är det i Stockholm extremt lönsamt att använda utrymmen under markplan - som ändå finns där av byggnadsteknika skäl - som just garage: Garage är billiga att bygga och driva men genererar riktigt bra kvadratmeterhyra, iaf i Stockholm.
Så rent ekonomiskt gangnar garage i nybyggda Stockholmsfastigheter alla boende i huset, bilister som icke-bilister.
MartinW skrev:Hyran för platserna sätts för att täcka alla kostnader för platserna, inräknat renoveringar och andra underhållsåtgärder. Inte alls särskilt svårt att sätta budget för det. Har man dessutom välanvända besöksparkeringar mot betalning så kan man få andra bilister (dina hatobjekt) att indirekt subventionera de boendes månadsavgifter. Även de utan egen bil.
Du säger ju emot dig själv. Det kan inte vara en överproduktion samtidigt som platserna fylls med betalande bilar. Är platserna fyllda så är det per definition ingen överproduktion.
Jo, det kan vara överproduktion även om alla platserna går åt, om man inte får full kostnadstäckning. Till exempel om en vara reas ut så beror det ofta på att affären köpte in för många varor. Det är en typ av överproduktion, även om alla varorna går åt.
Om din förening får in full kostnadstäckning på parkeringen så är det bara att gratulera. Det är nog ganska ovanligt, i och med att det är kommunen och inte byggare eller fastighetsägare som bestämmer antalet platser.
Erik Sandblom skrev:
Jo, det kan vara överproduktion även om alla platserna går åt, om man inte får full kostnadstäckning. Till exempel om en vara reas ut så beror det ofta på att affären köpte in för många varor. Det är en typ av överproduktion, även om alla varorna går åt.
Om din förening får in full kostnadstäckning på parkeringen så är det bara att gratulera. Det är nog ganska ovanligt, i och med att det är kommunen och inte byggare eller fastighetsägare som bestämmer antalet platser.
Både Martin och jag behövde inte leta långt bort (våra egna föreningar) för hitta exempel där man utan problem går runt eller rent av plus på garaget, alltså att de boende får sina lägenheter subventionerade av bilisterna. För att bekräfta din i allra högsta grad tveksamma teori vill jag att du Erik ger exempel på en fastighet där det man går back på sitt garage som man tvingades bygga p.g.a. parkeringsnormen. .
Att bygga garage är billigt i samband med nybygge eftersom källarutrymmet ändå redan finns, det enda som behövs är lite ventilation, infartsport, ramper och att måla parkeringsrutor. Underhållet är också minimalt, ny golvbeläggning och färg på väggarna var 30e år, kanske laga någon dörr då och då i som någon kör på av misstag och betala elräkningen för belysningen, that's it! T.o.m. i Kallhäll långt utanför Stockholm där det är gratis att stå på gatan går min kompis bostadsrättsförening plus på garaget (450:- i månaden) och de har 3 års kötid för att ens få en plats...
MartinW skrev:Överproduktion är att fler framställs än går åt. Är platser fulla så är det inte överproduktion.
Att priset är lägre är irrelevant. Inga platser står tomma.
Jag håller iofs med Erik att om man hyr ut platser billigare än vad platsen kostar att bygga och driva så är det något knas. Men jag vet inte ett ända ställe där så är fallet och därför efterlyser jag ett sådant exempel som kan bekräfta hans tes.
I min förening är det tvärt om: Platserna kostar ca 400 per plats och månad i drift och underhåll (inklusive den större garagerenovering som gjordes i somras, den första renoveringen på 30 år) men de hyrs ut för 900:- till medlemmar och upp till 1200+moms till externa hyresgäster. Med andra ord tjänar föreningen storkovan på garaget - något som istället håller ner min månadsavgift för lägenheten. Och då är alla platser uthyrda med ca 6 månaders kö för att få en plats.
Min förening är byggd 1979/1980 och har ca 200 garageplatser och drygt 300 lägenheter.
Det är väl bara att se sig omkring på gatan för att inse att det på de flesta håll inte är överskott på parkeringsplatser. I området där jag bor tar kommunen 430 kronor per månad för ett boendeparkeringstillstånd och då har man alltså inte ens en garanterad plats. Det skulle man ju knappast kunna göra om det funnes en massa subventionerade platser att hyra.
Harald skrev:Det är väl bara att se sig omkring på gatan för att inse att det på de flesta håll inte är överskott på parkeringsplatser. I området där jag bor tar kommunen 430 kronor per månad för ett boendeparkeringstillstånd och då har man alltså inte ens en garanterad plats. Det skulle man ju knappast kunna göra om det funnes en massa subventionerade platser att hyra.
Men om marginalkostnaden för en garageplats är 1500kr/månad så borde ju boendeparkeringstillstånd också kosta 1500kr.
Senast redigerad av Erik Sandblom den torsdag 03 januari 2013 15:58, redigerad totalt 1 gånger.
37368 skrev:Både Martin och jag behövde inte leta långt bort (våra egna föreningar) för hitta exempel där man utan problem går runt eller rent av plus på garaget, alltså att de boende får sina lägenheter subventionerade av bilisterna. För att bekräfta din i allra högsta grad tveksamma teori vill jag att du Erik ger exempel på en fastighet där det man går back på sitt garage som man tvingades bygga p.g.a. parkeringsnormen. .
Enskilda exempel säger inte så mycket men eftersom du frågar:
37368 skrev:Att bygga garage är billigt i samband med nybygge eftersom källarutrymmet ändå redan finns, det enda som behövs är lite ventilation, infartsport, ramper och att måla parkeringsrutor. Underhållet är också minimalt, ny golvbeläggning och färg på väggarna var 30e år, kanske laga någon dörr då och då i som någon kör på av misstag och betala elräkningen för belysningen, that's it! T.o.m. i Kallhäll långt utanför Stockholm där det är gratis att stå på gatan går min kompis bostadsrättsförening plus på garaget (450:- i månaden) och de har 3 års kötid för att ens få en plats...
Stockholms markkontor håller inte med dig. De säger att en garageplats under huset kostar 200 tusen - 400 tusen att bygga. Även dokument från Malmö stad säger samma. Dessutom kanske man vill utnyttja källarutrymmet till annat som tvättstuga, förvaring eller annat.
Harald skrev:Det är väl bara att se sig omkring på gatan för att inse att det på de flesta håll inte är överskott på parkeringsplatser. I området där jag bor tar kommunen 430 kronor per månad för ett boendeparkeringstillstånd och då har man alltså inte ens en garanterad plats. Det skulle man ju knappast kunna göra om det funnes en massa subventionerade platser att hyra.
Men om marginalkostnaden för en garageplats är 1500kr/månad så borde ju boendeparkeringstillstånd också kosta 1500kr.
Varför? Garageplats kostar mer än en gatuparkeringsplats.
37368 skrev:Både Martin och jag behövde inte leta långt bort (våra egna föreningar) för hitta exempel där man utan problem går runt eller rent av plus på garaget, alltså att de boende får sina lägenheter subventionerade av bilisterna. För att bekräfta din i allra högsta grad tveksamma teori vill jag att du Erik ger exempel på en fastighet där det man går back på sitt garage som man tvingades bygga p.g.a. parkeringsnormen. .
Enskilda exempel säger inte så mycket men eftersom du frågar:
37368 skrev:Att bygga garage är billigt i samband med nybygge eftersom källarutrymmet ändå redan finns, det enda som behövs är lite ventilation, infartsport, ramper och att måla parkeringsrutor. Underhållet är också minimalt, ny golvbeläggning och färg på väggarna var 30e år, kanske laga någon dörr då och då i som någon kör på av misstag och betala elräkningen för belysningen, that's it! T.o.m. i Kallhäll långt utanför Stockholm där det är gratis att stå på gatan går min kompis bostadsrättsförening plus på garaget (450:- i månaden) och de har 3 års kötid för att ens få en plats...
Stockholms markkontor håller inte med dig. De säger att en garageplats under huset kostar 200 tusen - 400 tusen att bygga. Även dokument från Malmö stad säger samma. Dessutom kanske man vill utnyttja källarutrymmet till annat som tvättstuga, förvaring eller annat.
Varför? Garageplats kostar mer än en gatuparkeringsplats.
Just precis. Om det är tryck på parkeringarna borde alla vara fyllda. I så fall återstår bara garageparkeringar, som är dyrare att bygga. På en fungerande marknad skulle därför gatuparkeringen kosta lika mycket som en garageplats. http://sv.wikipedia.org/wiki/Marginalkostnad
MartinW skrev:Att det finns 360 lediga platser säger mig ingenting. Hur många finns det totalt?
Poängen är väl att det finns lediga bilplatser, men inga lediga lägenheter.
Här lite mer från Stockholms markkontor via wikipedia:
Stockholms markkontor skrev:En produktionskostnad på 250 000 kr innebär att man behöver ta ut en garagehyra på ca 1500 kr/mån per p-plats. Det går ganska bra att ta ut i innerstan och i Hammarby Sjöstad. I ytterstaden däremot kan man knappast ta ut mer än 800-1000 kr/mån och då slås resterande del ut på hyran/avgiften.
Inge skrev:En reglering av regulatorn kan slå åt olika håll, i det här fallet gör den att man faktiskt kommer närmre förhållandena vid marknadsbalans än om de kommunala regulatorerna fått härja helt fritt och inskränkt parkeringsmöjligheterna ännu mer.
Nej kommunen inskränker inte parkeringsmöjligheterna. Hela poängen är att det är tvärtom. Parkeringsnormen är ett minimikrav som kommunen lägger på byggare.
I New York finns också parkeringsnormer och på New York University undersökte de hur många som byggde fler än minimikravet. Det visade sig att av 38 hus som byggdes i New York City åren 2000-2008 hade bara fem mer parkering än som krävdes för bygglovet. Parking Minimums Make NYC Housing More Expensive, NYU Report Finds - Streetsblog