Munkebäckslänken, Järntorget, Södra Älvstranden.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Munkebäckslänken, Järntorget, Södra Älvstranden.
Antagligen, i tal också lätt att förväxla I och J.
Det va ju helt klart välinvesterat inom antalet spår i vändslingan!
Kommer bli väldigt intressant kommande år att köra spårvagn..
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Undrar vart de tänkt att linje 17 skall vända? Nuvarande bussvändslinga saknas vad jag kan se...Micki skrev:Vet inte om den publicerats här förut, men här finns skiss på nya vändslingan vid Östra sjukhuset:
http://www2.trafikkontoret.goteborg.se/ ... etFarg.pdf
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se
Kanske får köra ut på Östra Torpavägen för att vända?olasand skrev:Undrar vart de tänkt att linje 17 skall vända? Nuvarande bussvändslinga saknas vad jag kan se...Micki skrev:Vet inte om den publicerats här förut, men här finns skiss på nya vändslingan vid Östra sjukhuset:
http://www2.trafikkontoret.goteborg.se/ ... etFarg.pdf
Jag har för mig att jag läst att man ska börja köra dubbelledbussar på linje 17, kan det vara så att dagens vändslinga är för liten för att kunna vända så långa bussar i den?
Inga spårvagnar till Angered i sommar (GP)
Sträckan Gamlestadstorget - Angered C. ska vara avstängt från 17 juni till 18 augusti.
Sträckan Gamlestadstorget - Angered C. ska vara avstängt från 17 juni till 18 augusti.
Arkivbild från Tynnered, påstigningshållplatsen, eller?Zawaq skrev:Inga spårvagnar till Angered i sommar (GP)
Synd att det inte verkar bli någon busstunnel under Angeredsbanan+järnvägen vid Gamlestadstordet. Det hade suttit fint om bussar såsom 59, 69's få turer mot Hisingen o.s.v. hade fått smidigare körväg... fast det har jag nog tjatat om till leda redan...
Sv: Munkebäckslänken, Järntorget, Södra Älvstranden.
De temporära busshållplatserna vid gamlestadstorget håller på att ta form.
-
Är det någon som vet om den enkelspåriga bron efter hållplatserna på Gamlestadstorget (in riktning Angered) kommer göras om eller ersättas nu när ombyggnaden kommit igång av Gamlestadstorget?
Man kan se att de plockat bort spåren på bägge sidor om bron just nu och det känns inte omöjlgt att de kommer att göra det. Dock står det inget om att gatan (viadukten under bon) kommer att vara avstängd för brobyte så det talar ju mot att de inte kommer byta den.
Man kan se att de plockat bort spåren på bägge sidor om bron just nu och det känns inte omöjlgt att de kommer att göra det. Dock står det inget om att gatan (viadukten under bon) kommer att vara avstängd för brobyte så det talar ju mot att de inte kommer byta den.
Bygget bredvid, Bana väg i väst har skapat rejäla sättningar på banvallen runt Slakthusbron och ska nu fixas med spårbyte m.m.
Troligen finns det en bro där om 3-4 år när allt ska vara klart i området.
Troligen finns det en bro där om 3-4 år när allt ska vara klart i området.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
-
Någon som har senaste nytt om bygget av spårväg vid skeppsbron/Stora Badhusgatan? Har varit väldigt tyst om det projektet ett tag nu...
Projektet är med i budgeten för 2013 och byggstart är planerad till mars, men kan bli försenad om detaljplanen för Skeppsbron överklagas.
Detalplanen för spårvagnssträckningen lyftes ut till en egen detaljplan.Harald skrev:Projektet är med i budgeten för 2013 och byggstart är planerad till mars, men kan bli försenad om detaljplanen för Skeppsbron överklagas.
http://goteborg.se/wps/portal/invanare/ ... N0739%2f10
Laga kraft-vunnen sedan 2012-06-20
Ja, vi vet det, eftersom det har varit uppe i den här tråden, men man sätter ändå inte igång bygget förrän den "stora" planen har vunnit laga kraft.darthjpp skrev:Detalplanen för spårvagnssträckningen lyftes ut till en egen detaljplan.Harald skrev:Projektet är med i budgeten för 2013 och byggstart är planerad till mars, men kan bli försenad om detaljplanen för Skeppsbron överklagas.
http://goteborg.se/wps/portal/invanare/ ... N0739%2f10
Laga kraft-vunnen sedan 2012-06-20
Budget 2013, Göteborgs Stad, Trafiknämnden skrev:Skeppsbroprojektet består av två detaljplaner där den första detaljplanen (gällande Stora Badhusgatan, Stenpiren och Skeppsbroplatsen) har vunnit laga kraft medan den andra detaljplanen (gällande övriga området mellan Stora Hamnkanalen och Rosenlundskanalen utmed Göta Älv) ställs ut under hösten 2012. Inom projektet har vi också tagit fram en järnvägsplan. I nuläget är byggstarten planerad till mars 2013 men om den andra detaljplanen blir överklagad eller om järnvägsplanen blir överklagad kommer det innebära att byggstarten förskjuts i tid.