
C7 2795 på skrotspåret
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
C7 2795 på skrotspåret
Sex stycken C7:or och två C8:or står idag på skrotspåren vid Hammarbyverkstaden. Närmast kameran på detta spår står C7 2795. Bortom denna 2796,2791,2792,2797,2798. På spåret till höger står C8 2839+2840.


Re: C7 2795 på skrotspåret
Jaha, då var det snart slut på C7-epoken. Ett vagnspar kvar i trafik alltså. Likaså med C8 va? 2849-2850. 

Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
Oj, där gick de i väg. Ja ja, många minnen som åker i väg till skroten med vagnarna.. Skulle dock vilja ha en av de utvändiga gula lamporna som minne, har en del sådana om just C7or. Mitt första stopp efter utbildningen berodde på dörrproblem på en C7a.
Det var även en C7s gula lampa som var trasig enligt en kollega, jag gick helt sonika dit och drog näven i sidan på lampan. Blicken från trafikanter och kollega när lampan började lysa igen och när jag sade att "se där, inga problem...." var betalbar....
Dessutom var ju C7orna de sista vagnarna där man lyssnade till en röst från ovan........
Det var även en C7s gula lampa som var trasig enligt en kollega, jag gick helt sonika dit och drog näven i sidan på lampan. Blicken från trafikanter och kollega när lampan började lysa igen och när jag sade att "se där, inga problem...." var betalbar....
Dessutom var ju C7orna de sista vagnarna där man lyssnade till en röst från ovan........

Har ni några C6H på Tub3 och i så fall vilka?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Det stod i en annan tråd att C6H 2758-2759 finns på bana 3, men bara tillfälligt.Bussmicke skrev:Har ni några C6H på Tub3 och i så fall vilka?
Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
alla c7 och c8 är borta. De är bättre än C6 spara C1,C4,C5,C6,C7,c8,c9,c10 saltjöbanan och c11 saltjöbanan plus c12 och c13 och kanske c14 och c15. TYVÄR kommer många att försvinna.instämmaren. skrev:instämmer.Micke skrev:Det bästa är om man sparar några vagnar från varje vagntypDå skulle nog alla vi tågälskare bli glada!!!
![]()
![]()
Fast, kanske ändå att det är en bättre ide att inte ta sig vatten överhuvudet. Att ta väl hand om ett mindre antal kan vara bättre än att stå med ett större antal halvrisiga. Jag vet inte. men ett dilemma är det, mellan önskemålet att bevara så mycket som möjligt, och insikten om att resurser, utrymme med mera är begränsat.Micke skrev:Det bästa är om man sparar några vagnar från varje vagntypDå skulle nog alla vi tågälskare bli glada!!!
![]()
![]()
Filosoferar VeVen, som gärna åker museitåget när möjlighet finns.
Ja, men är inte rätt många Cx lika varandra på många punkter, d.v.s. delar passar mellan dem ?Anders C skrev:Det bästa vore att inte tillverka så många olika modeller. Då slapp man spara så många. Det samma gäller även andra saker, till exempel bilar.
D.v.s. även om det finns över ett dussin Cx-modeller totalt så gissar jag att det finns mindre än halvdussinet varianter av varje sorts del, exemeplvis en dörr, ett fönster, en motor o.s.v., eller ?
Det där med att hålla sig till samma modell påminner mig om trabant P601 som tillverkades i DDR mellan 1964 och 1989. Det fanns speciella renoveringsverkstäder som byggde ihop kompletta bilar av skrothögar genom att flytta delar fram och tillbaka, och de hade förtur på att köpa reservdelar.
Jag undrar hur det skulle sett ut om sovjet gett DDR lika mycket bistånd som BRD fick i marshallhjälp, istället för att ta krigsskadestånd (sovjet tog med sig lite av varje i form av utrustning i fabriker och annat, de tog väl hela uppsättningen 'grossprofil'-tunnelbanevagnar från östberlin tror jag för de gick visst att använda i moskva. el-lok för vanlig järnväg tog sovjet och lämnade tillbaka 10 år senare eller så för sovjet byggde aldrig någon järnväg med 16kV 16 2/3Hz elmatning och det lönade väl sig inte att bygga om både spårvidd och elsystem på förkrigslok).
Jag vill hävda att SL har varit mycket frikostiga med utdelandet av typbeteckningar. I andra järnvägssammanhang finns betydligt större skillnader inom en viss typ än vad som skiljer vissa av tunnelvagnstyperna.Anders C skrev:Det bästa vore att inte tillverka så många olika modeller. Då slapp man spara så många. Det samma gäller även andra saker, till exempel bilar.
Skillnaden mellan C1 och C2 var ju egentligen löjligt liten. Handlade bara om hur tolv av sofforna var vända. Bortsett från den blå färgen och små interiöra avvikelser var C8 identisk med C6. Skillnaden mellan deras båda tyristorkusiner C7 och C9 var också tämligen marginell. Förutom samma designskillnader som ovan hade chopperutrustningen i C9 utvecklats något. C12 och C13 skiljer sig bara på boggierna. C14 och C15 skiljer sig egentligen inte alls. Av någon anledning ansågs det bara viktigt att särskilja de vagnar som bestod av helt igenom nya komponenter.
De 14 typerna skulle kunna skäras ned till följande nio: C1/C2, C3, C4, C5, C6/C8, C7/C9, C12/C13, C14/C15, C14z. Detta menar jag är en vettigare utgångspunkt om bevarande ska diskuteras.
Även om jag i stort håller med dig, så vill jag ändå påpeka att det var (och är) större skillnader mellan olika littera än vad man i förstone kan tro. Mellan C12/C13 skiljer sig exempelvis även motorgenerator/laddningsdon, bromsar, delar av dörrkonstruktionen och en del annat. Dessutom är det ju så att många vagnar har byggts om under årens lopp, vilket ibland har lett till väldigt stora skillnader mellan vagnar av formellt samma typ, stationerade i olika depåer.Mr. Burns skrev: C12 och C13 skiljer sig bara på boggierna. C14 och C15 skiljer sig egentligen inte alls. Av någon anledning ansågs det bara viktigt att särskilja de vagnar som bestod av helt igenom nya komponenter.
De 14 typerna skulle kunna skäras ned till följande nio: C1/C2, C3, C4, C5, C6/C8, C7/C9, C12/C13, C14/C15, C14z. Detta menar jag är en vettigare utgångspunkt om bevarande ska diskuteras.
Men visst har du rätt i att mycket av skillnaderna är små eller obefintliga. Skillnaden mellan C14/C15 var ju ursprungligen till stora delar en konstruktion för att snygga till budgeten och investeringskostnaderna.
/Joakim C.