Troligen inte längre än till Västerhaninge.Verspieder skrev:Hyoptes: Om det inte funnits någon järnväg alls till Västerhaninge och Nynäshamn, eller om den vore nedlagd med upprivna spår och sliten banvall var allt som existerade.
Hade det varit samma inställning då? Att där ska det minsann inte byggas spår, då det inte är lönsamt. Eller vore endast spår till Västerhaninge motiverat, medan all mark söder om Västerhaninge är hopplös glesbygd som aldrig kommer att kunna bebyggas för all framtid?
Tänker du jämförelse mot Rimbo? Då tror jag att det är så här: Om det skulle byggas nytt tåg till Nynäshamn så skulle det ha med hamnen, inte med orten, att göra. Rimbo är dessutom endast ca tredjedelen så stort som Nynäshamn, befolkningsmässigt. Möjligen hade det inte varit så om inte järnvägen en gång byggdes, men då är vi ute på rejält kontrafaktiska teorier.
Jag tror att man kan försöka glömma förlängning till Rimbo inom såväl överskådlig som oöverskådlig framtid.
Dock, RB till Arlanda skulle kanske gå - men det går genom glesbygd och kulturbygd.
Samtidigt kan man ju fråga sig varför man kollar på järnväg när det i dagsläget inte ens går buss? Vore inte det bästa att anordna en busslinje, kolla om några som helst människor åker med densamma, och sedan göra en ny utredning? Jag tror dessutom i så fall att denna busslinje vara två och gå från såväl Åkersberga som Täby Centrum (kanske till och med Danderyds sjukhus?) för att "förenas" i Arninge och gå upp till Arlanda via Upplands Väsby.