Nu börjar det hända saker angående den andra delen av stomnätsstrategin. Man är inte så vänlig att man delar med sig av all information, men till mötet i Trafiknämnden till den 11 finns nu utlagt en sammfattning om vad man tänker föreslå, skall sedan ut på remiss etc.
Bl.a. verkar man gå på Roslagsbana till Odenplan, tunnelbana till Barkarby etc. Men mest radikal är man väl på stomlinjerna som företrädesvis går med buss. Norrtälje och Gustavsberg kopplas bland annat samman.
Ärendena finns här:
http://www.sll.se/sll/templates/meeting ... x?id=59683
Själva informationen om strategin finns i följande dokument: http://www.sll.se/Handlingar/Trafikn%C3 ... i_PDFA.pdf
Man tar också upp ärende om Roslagsbanan till Arlanda och förlängning av avtal om spårväg city m.m.
Stomnätstrategi 2 på g.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Stomnätstrategi 2 på g.
Trevligt. RB i tunnel till Odenplan skulle definitivt sätta P för planerna att dra tunnelbanan till Täby. Dessutom är det glädjande att man tar upp en förbindelse mellan Solna Station och Odenplan via Karolinska Sjukhuset. En sådan linje har flera möjligheter att anslutas till ett framtida spårvägsnät i Stockholm. Samtidigt innebär en dragning av Roslagsbanan till Odenplan att behovet av en förbindelse mellan Odenplan och Östra Station minskar något men en stor del av busstrafiken går fortfarande från Östra.
En liten tanke; Låt säga att RB går till Odenplan, då kan man tänka sig att någon av linjerna fortfarande vänder vid Östra Station, tex Näsbyparkslinjen, men då skulle troligen endast två spår behövas vid Östra. Skull resten av spårområdet kunna användas till en ny bussterminal för Roslagsbussarna?
En liten tanke; Låt säga att RB går till Odenplan, då kan man tänka sig att någon av linjerna fortfarande vänder vid Östra Station, tex Näsbyparkslinjen, men då skulle troligen endast två spår behövas vid Östra. Skull resten av spårområdet kunna användas till en ny bussterminal för Roslagsbussarna?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Stomnätstrategi 2 på g.
SL har tänkt sej tjäna stora pengar på att sälja spårområdet vid Östra, det finns ett styrelsebeslut på det (och att pengarna bland annat skall finansiera en ny depåanläggning)!Odd skrev:Trevligt. RB i tunnel till Odenplan skulle definitivt sätta P för planerna att dra tunnelbanan till Täby. Dessutom är det glädjande att man tar upp en förbindelse mellan Solna Station och Odenplan via Karolinska Sjukhuset. En sådan linje har flera möjligheter att anslutas till ett framtida spårvägsnät i Stockholm. Samtidigt innebär en dragning av Roslagsbanan till Odenplan att behovet av en förbindelse mellan Odenplan och Östra Station minskar något men en stor del av busstrafiken går fortfarande från Östra.
En liten tanke; Låt säga att RB går till Odenplan, då kan man tänka sig att någon av linjerna fortfarande vänder vid Östra Station, tex Näsbyparkslinjen, men då skulle troligen endast två spår behövas vid Östra. Skull resten av spårområdet kunna användas till en ny bussterminal för Roslagsbussarna?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Stomnätstrategi 2 på g.
Det ante mig. Någon framförhållning tycks inte längre finnas kvar inom SL. Smarta lösningar och helhetsgrepp verkar helt främmande och SL slår ifrån sig och skyller på andra eller vad dom nu hittar på för att slippa ta eget ansvar. Se bara på eländet "Vinkelboda" i Alvik, tydligen har SL lovat bort vagnhallsområdet vilket innebär att man inte kan bygga bort "Vinkelboda" för lång tid framöver. Om man hade behållit området men byggt en helt ny spårvagnsdepå där så skulle man dels slippa bygga en avsides depå i Ulvsunda, dels hade man kunnat byggt en T-banebro över området och därmed kapat restiden mellan Alvik och Västerort med nästan en minut per passage. Med bostäder på området kan man knappast bygga en t-banebro över. Pengarna som hade blivit över hade man säkert kunnat bygga nästan en halvmil innerstadsspårväg till NK-expresspris.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Stomnätstrategi 2 på g.
Vist är det så och inte bara spårområdet vid Östra, utan förmodligen hela spårområdet till Albano ($$$$$). I förslaget står det att man avser att knyta ihop de tunga busslinjerna, framförallt mellan nordost och sydost, dvs elimenera behovet av terminaler i innerstaden.TKO skrev:SL har tänkt sej tjäna stora pengar på att sälja spårområdet vid Östra, det finns ett styrelsebeslut på det (och att pengarna bland annat skall finansiera en ny depåanläggning)!Odd skrev:Trevligt. RB i tunnel till Odenplan skulle definitivt sätta P för planerna att dra tunnelbanan till Täby. Dessutom är det glädjande att man tar upp en förbindelse mellan Solna Station och Odenplan via Karolinska Sjukhuset. En sådan linje har flera möjligheter att anslutas till ett framtida spårvägsnät i Stockholm. Samtidigt innebär en dragning av Roslagsbanan till Odenplan att behovet av en förbindelse mellan Odenplan och Östra Station minskar något men en stor del av busstrafiken går fortfarande från Östra.
En liten tanke; Låt säga att RB går till Odenplan, då kan man tänka sig att någon av linjerna fortfarande vänder vid Östra Station, tex Näsbyparkslinjen, men då skulle troligen endast två spår behövas vid Östra. Skull resten av spårområdet kunna användas till en ny bussterminal för Roslagsbussarna?
/TKO
Vad jag annars saknar i såväl denna som andra liknande "strategier", är idéer om var depåer för spår och busstrafik skall lokaliseras. Det om något måste väl vara ett ämne som tarvar extrem lång framförhållning? Samtidigt förefaller företrädare för Stockholms kommun och SL vara ense om att det är mindre önskvärt att sådana depåer befinner sig inom Stockholms kommungräns, det finns naturligtvis fortfarande möjlighet att lösa detta men det brådskar innan de sista alternativen bebyggs med annat. En bra lokalisering är det g:a nedgångna Västberga industriområde, som skulle kunna härbärgera en gigantiskt depå för såväl spårfordon som bussar och ovanpå bebyggas, i de trafikstörda områdena med kontor et c och innanför med bostäder.
/Göran
Re: Stomnätstrategi 2 på g.
Utblick bortom 2030
En viktig framtidsfråga för regionen är även hur situationen bortom 2030 ska hanteras. De
uppdaterade befolkningsprognoser som tagits fram visar på att inflyttningen fortsätter att vara
stor, och belastningen på kollektivtrafiken kommer att öka. De starka radiella stråken mot
innerstaden och närförorter kommer att vara hårt belastade samtidigt som en stor del av de
tillgängliga åtgärderna för att höja kapaciteten i dem kommer att ha nyttjats. Det är viktigt att
redan nu börja studera olika tänkbara lösningar för att kunna planera för en långsiktigt hållbar
kapacitetssituation.
Ett antal tänkbara och diskuterade objekt har studerats för detta, och resultaten indikerar att det
finns ett behov av ytterligare förbättrade nord-sydliga kollektivtrafikförbindelser som avlastar det
centrala spårsystemet och de mest belastade bytespunkterna. Ett exempel på en sådan lösning
med stora effekter är en nord-sydlig tunnelbanelinje väster om Slussen som avlastar både
tunnelbana och pendeltåg. För att avlasta gröna linjens södra grenar och öka turtätheten är det
också en effektiv lösning att skapa en ytterligare gren på den förlängda blå linjen och låta den ta
över någon av de gröna linjerna. Ytterligare en viktig fråga för kollektivtrafikens framtida
kapacitet och konkurrenskraft är att en bra kollektivtrafikförbindelse planeras in om det beslutas
om en östlig förbindelse. Analyser pekar på att det i sådana fall är lämpligt att förlänga
tvärbanan norrut från Sickla mot Värtahamnen och vidare norrut för att skapa möjligheter för en
tvärbanering.
Detta ska endast ses som exempel på tänkbara lösningar, och som en indikation på de
långsiktiga behovens omfattning. Då planeringshorisonten för stora infrastrukturåtgärder är lång
är det viktigt att tidigt starta studier för att kunna möta de framtida behoven i tid. Det finns även
en stor osäkerhet i befolkningsprognoser, hur den framtida markanvändningen ser ut och hur
framtida värderingar och ekonomiska styrmedel påverkar invånarnas resmönster och färdsätt.
Sammantaget innebär detta att behoven av större åtgärder kan inträffa tidigare än vad dagens
prognoser indikerar.