Drömmer du också om att Birka eller Sigtuna ska återuppstå som Sveriges huvudstad? De senaste 800 årens befolkningsströmmar i Sverige har gått från by till stad. De senaste decennierna har vi sett en ökning av hur små- och medelstora städer förlorar invånare till främst Sthlm. Att tro att Rimbo kan återuppväckas ur sin dvala är dagdrömmeri. Såklart ska en förlängd RB dras till Arlanda - om den nu ska dras dit. Satsa hellre på fyrspår från Näsby el tub ...Verspieder skrev:Om man fortsätter att begränsa antalet företag och hålla boendeantalet nere på 5000 i Rimbo, som Norrtälje kommun gör idag, så behövs ingen järnväg i framtiden. Man kan även (i ytterligare 8-9 år till) låta dagens urgamla bussar utan AC och bälten rulla på 639 medan 676 har nya fina bussar med all utrustning. Men om man väljer att utveckla hela den till ytan stora kommunen och inte bara Norrtälje innerstad, så skulle både järnväg, nya bostäder samt inflyttning av företag gagna Rimbo.Anders Hanquist skrev:På vilket sätt är det bättre? Om de cirka 175 000 boende inom RB:s influensområde (Danderyds, Täby, Vallentuna och Österåkers kommuner, samt kanske även några kring Östra station) får snabbare och smidigare förbindelser med Arlanda (förutom flygplatsen även en av landets största arbetsplatsområden och med station för fjärrtåg) borde det vara samhällsekonomiskt bättre satsade pengar än att bygga till Rimbo (cirka 5000 inv). Nu har man väl inte hunnit räkna så mycket på det här projektet än. Men det verkar faktiskt intressant.
Det finns faktiskt rätt gott om företag som velat etablera sig i Rimbo, med fullt tillräcklig närhet till Arlanda, men som fått nej av Norrtälje kommun. De skulle vara tvungna att etablera sig i Görla industriområde strax utanför Norrtälje stad, vilket gjorde att flera av företagen helt valde bort Norrtälje kommun och några valde då Rosersberg istället.
Nu är t.ex det största projektet i kommunen hur man ska kunna förtäta Norrtälje innerstad ytterligare. Man diskuterar t.ex för fullt att däcka över busstationen för att kunna bygga bostäder rakt ovanför den...

I beg to differ - RB:s huvudsakliga trafikuppgift är attt föra förortsbor till Sthlm och tillbaka. Jag är beredd att backa om du kan visa på annat. Likaså skulle jag vilja se siffror på hur många Vallentunabor som reser norrut per dygn för arbete, skola och fritid, samt tillbaka, och vv från Rimbo till V-tuna. De resandeströmmarna motiverar näppeligen en RB till Rimbo.Verspieder skrev:Att försöka få folk att förstå att Roslagsbanan till stor del är till för kortare lokalt resande (precis som busslinjerna 1-4) är ofta som att tala till en tegelvägg. Jämför debatten med RB-återuppbyggnad till Rimbo, då alla skeptiker genast låser sig till att alla resenärer utan undantag alltid skulle resa endast mellan ändhållplatserna Rimbo och Stockholm Ö. Därför hänvisar dessa skeptiker till busslinje 639 som inte alls går via Kårsta, Vallentuna och Täby Centrum.
Det kanske är samma fenomen som de senaste två åren drabbat SL (eller Nobinas) planerare som har tagit bort alla naturliga anslutningar från buss 648, till 647/677 mot Norrtälje och 677 mot Uppsala. Detta då de verkar tro att alla som kommer ner från Rånäs alltid skall byta till 639 mot Stockholm och ingen annanstans.
Centraliserat innerstads-Stockholmstänk?
Cheers,