Roslagsbanan - Molnby-Arlanda färdig 2014?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Mick Dundee

Re: Roslagsbanan - Molnby-Arlanda färdig 2014?

Inlägg av Mick Dundee »

Verspieder skrev:
Anders Hanquist skrev:På vilket sätt är det bättre? Om de cirka 175 000 boende inom RB:s influensområde (Danderyds, Täby, Vallentuna och Österåkers kommuner, samt kanske även några kring Östra station) får snabbare och smidigare förbindelser med Arlanda (förutom flygplatsen även en av landets största arbetsplatsområden och med station för fjärrtåg) borde det vara samhällsekonomiskt bättre satsade pengar än att bygga till Rimbo (cirka 5000 inv). Nu har man väl inte hunnit räkna så mycket på det här projektet än. Men det verkar faktiskt intressant.
Om man fortsätter att begränsa antalet företag och hålla boendeantalet nere på 5000 i Rimbo, som Norrtälje kommun gör idag, så behövs ingen järnväg i framtiden. Man kan även (i ytterligare 8-9 år till) låta dagens urgamla bussar utan AC och bälten rulla på 639 medan 676 har nya fina bussar med all utrustning. Men om man väljer att utveckla hela den till ytan stora kommunen och inte bara Norrtälje innerstad, så skulle både järnväg, nya bostäder samt inflyttning av företag gagna Rimbo.
Det finns faktiskt rätt gott om företag som velat etablera sig i Rimbo, med fullt tillräcklig närhet till Arlanda, men som fått nej av Norrtälje kommun. De skulle vara tvungna att etablera sig i Görla industriområde strax utanför Norrtälje stad, vilket gjorde att flera av företagen helt valde bort Norrtälje kommun och några valde då Rosersberg istället.

Nu är t.ex det största projektet i kommunen hur man ska kunna förtäta Norrtälje innerstad ytterligare. Man diskuterar t.ex för fullt att däcka över busstationen för att kunna bygga bostäder rakt ovanför den...
Drömmer du också om att Birka eller Sigtuna ska återuppstå som Sveriges huvudstad? De senaste 800 årens befolkningsströmmar i Sverige har gått från by till stad. De senaste decennierna har vi sett en ökning av hur små- och medelstora städer förlorar invånare till främst Sthlm. Att tro att Rimbo kan återuppväckas ur sin dvala är dagdrömmeri. Såklart ska en förlängd RB dras till Arlanda - om den nu ska dras dit. Satsa hellre på fyrspår från Näsby el tub ... :D
Verspieder skrev:Att försöka få folk att förstå att Roslagsbanan till stor del är till för kortare lokalt resande (precis som busslinjerna 1-4) är ofta som att tala till en tegelvägg. Jämför debatten med RB-återuppbyggnad till Rimbo, då alla skeptiker genast låser sig till att alla resenärer utan undantag alltid skulle resa endast mellan ändhållplatserna Rimbo och Stockholm Ö. Därför hänvisar dessa skeptiker till busslinje 639 som inte alls går via Kårsta, Vallentuna och Täby Centrum.

Det kanske är samma fenomen som de senaste två åren drabbat SL (eller Nobinas) planerare som har tagit bort alla naturliga anslutningar från buss 648, till 647/677 mot Norrtälje och 677 mot Uppsala. Detta då de verkar tro att alla som kommer ner från Rånäs alltid skall byta till 639 mot Stockholm och ingen annanstans.

Centraliserat innerstads-Stockholmstänk?
I beg to differ - RB:s huvudsakliga trafikuppgift är attt föra förortsbor till Sthlm och tillbaka. Jag är beredd att backa om du kan visa på annat. Likaså skulle jag vilja se siffror på hur många Vallentunabor som reser norrut per dygn för arbete, skola och fritid, samt tillbaka, och vv från Rimbo till V-tuna. De resandeströmmarna motiverar näppeligen en RB till Rimbo.

Cheers,
If it ain't broken, don't fix it - nej till spårvagn i innerstan! Ja till t-bana och pendeltåg à la RER i Stockholm.
TKO

Inlägg av TKO »

Thomas Åkerblad skrev:Tror inte att TKO känner sig bekväm i Reinfeldt-land? :mrgreen:
Jag tänker mer på hur det ska går för Christer G Wennerholm i nästa provval inom moderaterna... hans största supporterskara finns ju i valkretsen "Yttre Västerort". Ja utan det påfallande stora stödet där är det tveksamt om han suttit kvar på landstingsrådsposten!

Men hur var det nu Marx skrev?

"Intresset ljuger aldrig..."

(Och kära Thomas, man behöver inte vara marxist för att ha en materialistisk historieuppfattning - det gäller såväl dej som mej!)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Mick Dundee skrev:Drömmer du också om att Birka eller Sigtuna ska återuppstå som Sveriges huvudstad? De senaste 800 årens befolkningsströmmar i Sverige har gått från by till stad. De senaste decennierna har vi sett en ökning av hur små- och medelstora städer förlorar invånare till främst Sthlm. Att tro att Rimbo kan återuppväckas ur sin dvala är dagdrömmeri. Såklart ska en förlängd RB dras till Arlanda - om den nu ska dras dit. Satsa hellre på fyrspår från Näsby el tub ... :D
Nej, jag är oerhört ointresserad över varifrån Sverige styrs på riksnivå. Jag är i allmänhet väldigt ointresserad av centralstyrning med tillhörande skygglappar. Visst hade det småkul om någon annan halvcentralt placerad stad än just Stockholm kunde vara huvudstad, (t.ex Örebro) men så kan vi ju inte ha det i det centralstyrda Sverige! En annan stad än den allra största som huvudstad? Otänkbart! Att som USA, Canada ha en mindre stad som huvudstad eller som Nederländerna och Tyskland 1990-1999 ha två administrativa centrum skulle ju leda till en mindre mental kortslutning för svensken i gemen. :cheesygrin:
Jag tror helt seriöst att det inte handlar om att försöka väcka upp Rimbo (och liknande orter), utan snarare att sluta upp med dagens inställning att de mindre orterna skall förbli sovande. Bostadsköerna blir t.ex högre för varje år, men ytterst få nya flerfamiljshus har byggts utanför Norrtälje innerstad sedan omkring 2004.
Mick Dundee skrev:I beg to differ - RB:s huvudsakliga trafikuppgift är attt föra förortsbor till Sthlm och tillbaka. Jag är beredd att backa om du kan visa på annat. Likaså skulle jag vilja se siffror på hur många Vallentunabor som reser norrut per dygn för arbete, skola och fritid, samt tillbaka, och vv från Rimbo till V-tuna. De resandeströmmarna motiverar näppeligen en RB till Rimbo.
Det är ju det som är det fina i statistikens kråksång! Resutbudet mellan Rimbo-Rö och Kårsta-Vallentuna är idag nära noll. Kanske beror detta på att bra kommunikationer saknas? Å andra sidan kan man se dagens nollresultatet som ett tecken på att inga nya satsningar behöver göras detta enorma avstånd utanför Stockholm. Jag menar... det är ju hela 56 km mellan Rimbo och Stockholm! Att skapa nytt boende och nya kommunikationer utanför detta enorma avstånd är väl helt enkelt science-fiction. Man kan även ta fram resandestatistik från 1980 och hävda att det skulle bli exakt samma resandestatistik om man återuppbyggde banan i nutid. Men man kan även vara optimistisk inför framtiden.
Nej, oavsett vad du har för privata konservativa åsikter anser jag att man gott kan bygga ut Storstockholm på en större yta, och tillsammans med nya kommunikationer och tvärförbindelser skapa ett välmående län. RB-Arlandagrenen är här en bra början! :)
Mick Dundee skrev:Cheers,
Kippis!
Senast redigerad av Verspieder den tisdag 27 november 2012 16:53, redigerad totalt 2 gång.
Thomas Åkerblad

Inlägg av Thomas Åkerblad »

TKO skrev:
Thomas Åkerblad skrev:Tror inte att TKO känner sig bekväm i Reinfeldt-land? :mrgreen:
Men hur var det nu Marx skrev?

"Intresset ljuger aldrig..."

(Och kära Thomas, man behöver inte vara marxist för att ha en materialistisk historieuppfattning - det gäller såväl dej som mej!)

/TKO
Har alltid gillat Groucho!

BTW Det flashade just till på skärmen att din kompis Mats Engström slutar som chefredaktör på Ny Teknik. På eget initiativ som det alltid heter i sådana här sammanhang.

/Thomas Å
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

Mick Dundee skrev:Att tro att Rimbo kan återuppväckas ur sin dvala är dagdrömmeri.
Varför då? Jag har ett exempel, Gnesta. När pendeltåget började trafikera Stockholm Län i slutet av 60-talet blev Gnesta av med sitt tågstopp. Då hotade tillväxten att stanna av i Gnesta. Då betalade dåvarande Nyköpings kommun till SLL så att pendelns slutstaton blev Gnesta i stället för Mölnbo. Då fortsatte tillväxten i Gnesta. Se på de övriga före detta stationerna utmed stambanan mot Flen: Björnlunda, Stjärnhov, Sparreholm och Skebokvarn som förlorade sin tågtrafik. Där kan man tala om "dvala" trots att de har väl fungerande busstrafik. Så nog tror jag att Rimbo skulle vinna på att få tillbaka RB.
Medlem nr 266
Mick Dundee

Inlägg av Mick Dundee »

Sven Blomberg skrev:
Mick Dundee skrev:Att tro att Rimbo kan återuppväckas ur sin dvala är dagdrömmeri.
Varför då? Jag har ett exempel, Gnesta. När pendeltåget började trafikera Stockholm Län i slutet av 60-talet blev Gnesta av med sitt tågstopp. Då hotade tillväxten att stanna av i Gnesta. Då betalade dåvarande Nyköpings kommun till SLL så att pendelns slutstaton blev Gnesta i stället för Mölnbo. Då fortsatte tillväxten i Gnesta. Se på de övriga före detta stationerna utmed stambanan mot Flen: Björnlunda, Stjärnhov, Sparreholm och Skebokvarn som förlorade sin tågtrafik. Där kan man tala om "dvala" trots att de har väl fungerande busstrafik. Så nog tror jag att Rimbo skulle vinna på att få tillbaka RB.
Du måste antingen koppla RB mot Norrtälje och/el höja hastigheten rejält in mot Sthlm för att eventuellt få Rimbo att blomstra igen. Jag tycker inte att Gnestajämförelsen är riktigt relevant för Rimbos del, av flera orsaker. Bl a är Södertälje betydligt större än Norrtälje, med en arbetsmarknad som är vida större än Norrtäljes. Norrtälje i sig är ju närmare en förort till Sthlm än vad Södertälje är. Jag antar (obs spekulation) att Gensta har en relativt betydligt högre andel högutbildade invånare än vad Södertälje har, vilket stärker min tro att invånare i Gnesta pendlar till Södertälje snarare än in till Sthlm. Den relationen har inte Rimbo-Norrtälje. Det finns heller inga arbetsplatser liknande de som Södertälje har längs en sträcka från Rimbo in till Sthlm. Vallentuna, Täby och Danderyd har inte den sortens näringsliv som skulle motivera arbetspendling längs en Rimbobana. Knappast heller en Arlandabana, varför jag inte tror på den idén heller.

Cheers,
If it ain't broken, don't fix it - nej till spårvagn i innerstan! Ja till t-bana och pendeltåg à la RER i Stockholm.
Mick Dundee

Inlägg av Mick Dundee »

Verspieder skrev: Nej, jag är oerhört ointresserad över varifrån Sverige styrs på riksnivå. Jag är i allmänhet väldigt ointresserad av centralstyrning med tillhörande skygglappar. Visst hade det småkul om någon annan halvcentralt placerad stad än just Stockholm kunde vara huvudstad, (t.ex Örebro) men så kan vi ju inte ha det i det centralstyrda Sverige! En annan stad än den allra största som huvudstad? Otänkbart! Att som USA, Canada ha en mindre stad som huvudstad eller som Nederländerna och Tyskland 1990-1999 ha två administrativa centrum skulle ju leda till en mindre mental kortslutning för svensken i gemen. :cheesygrin:
Jag tror helt seriöst att det inte handlar om att försöka väcka upp Rimbo (och liknande orter), utan snarare att sluta upp med dagens inställning att de mindre orterna skall förbli sovande. Bostadsköerna blir t.ex högre för varje år, men ytterst få nya flerfamiljshus har byggts utanför Norrtälje innerstad sedan omkring 2004.
Det är klart att det inte byggts några flerfamiljshus utanför Norrtälje sedan 2004, för vem vill bo i flerfamiljshus utanför en stad? Utanför en stad bor du helt i eget hus. F ö håller jag med om att det inte är så dumt med flera maktcentra i ett land - se på Schweiz t ex. Till viss del har vi det dock så redan i Sverige, även om Sthlm är väldigt tungt med både administration och finans. Men Sveriges industricentrum är Gbg. Malmö har väl inget direkt eget att komma med, utan är snarare en förstad till Köpenhamn. Men att vända på 800 års befolkningsströmmar - urbanisering - tror jag inte ett dyft på. Och dessutom verkar du bry dig ganska mkt om varifrån Sverige styrs på riksnivå ... :cheesygrin:
Verspieder skrev: Det är ju det som är det fina i statistikens kråksång! Resutbudet mellan Rimbo-Rö och Kårsta-Vallentuna är idag nära noll. Kanske beror detta på att bra kommunikationer saknas? Å andra sidan kan man se dagens nollresultatet som ett tecken på att inga nya satsningar behöver göras detta enorma avstånd utanför Stockholm. Jag menar... det är ju hela 56 km mellan Rimbo och Stockholm! Att skapa nytt boende och nya kommunikationer utanför detta enorma avstånd är väl helt enkelt science-fiction. Man kan även ta fram resandestatistik från 1980 och hävda att det skulle bli exakt samma resandestatistik om man återuppbyggde banan i nutid. Men man kan även vara optimistisk inför framtiden.
Nej, oavsett vad du har för privata konservativa åsikter anser jag att man gott kan bygga ut Storstockholm på en större yta, och tillsammans med nya kommunikationer och tvärförbindelser skapa ett välmående län. RB-Arlandagrenen är här en bra början! :)
Du snurrar iväg här - jag bad dig exemplifiera ditt påstående om att RB i huvudsak utför lokaltrafik längs med sträckan och inte mellan sträckans stationer och huvudstaden. Nu snurrar du iväg och talar om Rimbo-Vallentuna. Du tycks bl a tro att om Rimbo kommer loss ur Norrtäljes skugga och istället hamnar som sovby till Vallentuna (dvs i Vallentunas skugga) så kommer Rimbo återigen att blomstra. Vallentuna har absolut inte ett näringsliv som skulle stödja en sådan relation. Titta på hur Vallentuna har vuxit de senaste 15 åren - i tätortens södra delar mot Täby kyrkby. Knappt någon annanstans. Det ger en fingervisning om hur gemene man prioriterar, oavsett hur du önskar att det vore. Men som sagt, visa mig att jag har fel om vad RB utför för huvudsaklig trafikuppgift - lokalresande (din tes) el. pendling till och från Sthlm (min tes).

Kippis!
twr

Inlägg av twr »

Mick Dundee skrev:
Det är klart att det inte byggts några flerfamiljshus utanför Norrtälje sedan 2004, för vem vill bo i flerfamiljshus utanför en stad? Utanför en stad bor du helt i eget hus. F ö håller jag med om att det inte är så dumt med flera maktcentra i ett land - se på Schweiz t ex. Till viss del har vi det dock så redan i Sverige, även om Sthlm är väldigt tungt med både administration och finans. Men Sveriges industricentrum är Gbg. Malmö har väl inget direkt eget att komma med, utan är snarare en förstad till Köpenhamn. Men att vända på 800 års befolkningsströmmar - urbanisering - tror jag inte ett dyft på. Och dessutom verkar du bry dig ganska mkt om varifrån Sverige styrs på riksnivå ... :cheesygrin:
Jag håller med dig i resonemanget om urbaniseringen. Frågan här handlar väl som jag ser det om hur stort (ytmässigt) Stockholm ska vara. Det handlar inte om glesbygdsstöd utan om att Rimbo kan ta en del i Stockholms allmänna tillväxt. Så ser jag det.
Men slutsatsen stämmer nog, att Roslagsbanan till Rimbo kostar mer än det smakar, särskilt i relation till alla andra angelägna projekt.

Roslagsbanan till Arlanda tycker jag är desto mer intressant. Det kan delvis generera en omvänd arbetspendling, Arlanda har ju mängder av arbetsplatser. Dessutom kan det fungera som ett ”Stockholm Nord” och till exempel underlätta resor mellan Universitetet/Danderyd/Täby/Vallentuna och Uppsala.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Mick Dundee skrev:Det är klart att det inte byggts några flerfamiljshus utanför Norrtälje sedan 2004, för vem vill bo i flerfamiljshus utanför en stad? Utanför en stad bor du helt i eget hus. F ö håller jag med om att det inte är så dumt med flera maktcentra i ett land - se på Schweiz t ex. Till viss del har vi det dock så redan i Sverige, även om Sthlm är väldigt tungt med både administration och finans. Men Sveriges industricentrum är Gbg. Malmö har väl inget direkt eget att komma med, utan är snarare en förstad till Köpenhamn. Men att vända på 800 års befolkningsströmmar - urbanisering - tror jag inte ett dyft på. Och dessutom verkar du bry dig ganska mkt om varifrån Sverige styrs på riksnivå ... :cheesygrin:

Du har inga större egna erfarenheter från att bo i Norrtälje kommun, gissar jag? Du verkar t.ex ha väldigt dålig koll på hur bostadsköerna. Lägenheterna som byggdes 2004 fylldes snabbt med boende, trots halvhöga hyror jämfört med andra bostäder i samhället, och det börjar bli svårt särskilt för särskilt yngre att få bostad. Om Rimbo vore så sovande och öde borde det väl ändå inte ta 2-3 år att kunna hyra en tvåa? Redan för 10 år sedan var kötiden för en etta och tvåa 1½ år i snitt. Här ute i den "sovande" byn. Om Rimbo vore sovande på allvar (som t.ex Ragunda) vore det väl istället tal om att riva tomma bostadshus? Men det har jag ännu inte läst något om.
På dig verkar det som att du tror att alla de 15 000 invånare i kommunen som bor utanför Norrtälje stad egentligen vill trängas inne i just Norrtälje stad. Och det är enbart pga denna längtan de bosatt sig från Gottröra till Herräng och Blidö. Jag undrar just vem som "snurrar iväg".
Mick Dundee skrev:Du snurrar iväg här - jag bad dig exemplifiera ditt påstående om att RB i huvudsak utför lokaltrafik längs med sträckan och inte mellan sträckans stationer och huvudstaden. Nu snurrar du iväg och talar om Rimbo-Vallentuna. Du tycks bl a tro att om Rimbo kommer loss ur Norrtäljes skugga och istället hamnar som sovby till Vallentuna (dvs i Vallentunas skugga) så kommer Rimbo återigen att blomstra. Vallentuna har absolut inte ett näringsliv som skulle stödja en sådan relation. Titta på hur Vallentuna har vuxit de senaste 15 åren - i tätortens södra delar mot Täby kyrkby. Knappt någon annanstans. Det ger en fingervisning om hur gemene man prioriterar, oavsett hur du önskar att det vore. Men som sagt, visa mig att jag har fel om vad RB utför för huvudsaklig trafikuppgift - lokalresande (din tes) el. pendling till och från Sthlm (min tes).
Jag tror inte att någon ort så nära Stockholm behöver ligga i någons skugga, utan klara sig själv med bra kommunikationer och välplanerat arbete från kommunerna. Eller vad är det jag missar? Får Storstockholm inte bli större än 30 km från centralstationen? Varför måste alla städer (inkl huvudstaden) hållas så små till ytan? Och varför ska vi envisas med att ha de flesta arbetsplatserna mitt inne i storstaden, medan alla förväntas bo flera mil omkring, men pendla in varje dag på cykelhjulets ekrar? Det är ju först nu på 1990- och 2000-talet man börjat upptäcka att t.ex tvärförbindelser faktiskt är populära bland resenärerna. Men det är väl svårt att släppa sin grundskepsisism antar jag. Skygglapparna sitter ofta hårt fast på olika håll i dagens Sverige.
Mick Dundee

Inlägg av Mick Dundee »

Verspieder skrev: Jag undrar just vem som "snurrar iväg".
Du. Du har fortfarande inte belagt din tes att RB i huvudsak utför lokaltrafikuppgifter och inte arbetspendling till och från Sthlm. Jag väntar fortfarande.
Verspieder skrev: Jag tror inte att någon ort så nära Stockholm behöver ligga i någons skugga, utan klara sig själv med bra kommunikationer och välplanerat arbete från kommunerna. Eller vad är det jag missar? Får Storstockholm inte bli större än 30 km från centralstationen? Varför måste alla städer (inkl huvudstaden) hållas så små till ytan? Och varför ska vi envisas med att ha de flesta arbetsplatserna mitt inne i storstaden, medan alla förväntas bo flera mil omkring, men pendla in varje dag på cykelhjulets ekrar? Det är ju först nu på 1990- och 2000-talet man börjat upptäcka att t.ex tvärförbindelser faktiskt är populära bland resenärerna. Men det är väl svårt att släppa sin grundskepsisism antar jag. Skygglapparna sitter ofta hårt fast på olika håll i dagens Sverige.
Du skyggar för den viktiga frågan eftersom den inte passar in i ditt tesbyggande - det är inte "kommunernas/politikernas/ngn annans" fel att förtätning och urbanisering sker, utan folk vill bo i och nära stad. Riktig stad. Titta på hur fastighetspriserna ser ut - billigt i Rimbo, dyrt i Danderyd. Det måste bero på ngt annat än kommuners planering, eller? Visst finns det (mestadels män utan större ambitioner än att fiska, jaga och köra skoter (obs medvetet elakt (jag höll på att skriva ngt om fru från Thailand också, men det gjorde jag inte))) som helst bor kvar på landsbygden, men det är en krympande skara.

Sen har du förstås den positiva miljöaspekten av att hålla staden liten och tät, men det är en annan fråga.

Kippis!
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Mick Dundee skrev:Det är klart att det inte byggts några flerfamiljshus utanför Norrtälje sedan 2004, för vem vill bo i flerfamiljshus utanför en stad? Utanför en stad bor du helt i eget hus.
Frågan är väl snarast vem som vill bo i ett flerfamiljhus i ett område som saknar stark kollektivtrafik (eller ligger på gångavstånd) in till centrum i en åtminstone halvstor stad?
Skriv svar