I bland hittar man kul banor som är lite udda, som till exempel Siemens hängbanor i Düsseldorf och i Dortmund. Det var en stor satsning som började 1975 men som nu inte längre lever. Man hade en provbana i Düsseldorf och man byggde en bana vid Düsseldorf flygplats (med kopplade vagnar i par) och en vid Dortmunds Tekniska Högskola. Den senare öppnades 2984 och fick en grenlinje till Campus Nord på 2000-talet. Sedan slutade Siemens saluföra detta koncept. För de som köpt banorna innebär det höga kostnader vi nyanskaffningar. Andra udda banor som drabbats av detta är Torontos Scarborough RT och Essens bussbana med trådbussar. Det finns helt enkelt inga nya vagnar att köpa till överkomligt pris. Hängbanan (H-Bahn dvs förkortning av tyskans Hängebahn) är drygt 3 kilometer och går i 50 km/t samt ansluter med hiss till Dortmunds S-bahnsystem (pendeltågen). Dagsbiljetten på Dortmunds lokaltrafik gäller liksom VRR-biljetter. Det är Dortmunder Energie- und Wasserversorgung GmbH (DEW21) som bedriver trafiken i Dortmund. och när det gäller dagskort på VRR (Verkehrsverbund Rhein-Ruhr) så är det en djungel vilket vi fich erfara med en bot för fel biljett på lokaltåget tillbaka till lägret i Düsseldorf efter dagsetappen hitbort till Dortmund. En kortsemester i Rhurområdet rekommenderas, även om man kanske inte ska ta med familjen på några längre äventyr hit, utan man bör nog resa med kompisar med samma intressen.
I Wuppertal finns Schwebebahn, som är mycket äldre och fortfarande är i bruk (enl. Wikipedia). Jag åkte den några gånger i mitten på 60-talet, men har inte varit där sedan dess.
/SvenJ
SvenJ skrev:I Wuppertal finns Schwebebahn, som är mycket äldre och fortfarande är i bruk (enl. Wikipedia). Jag åkte den några gånger i mitten på 60-talet, men har inte varit där sedan dess.
/SvenJ