H-bahn Dortmund

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

H-bahn Dortmund

Inlägg av Olle »

I bland hittar man kul banor som är lite udda, som till exempel Siemens hängbanor i Düsseldorf och i Dortmund. Det var en stor satsning som började 1975 men som nu inte längre lever. Man hade en provbana i Düsseldorf och man byggde en bana vid Düsseldorf flygplats (med kopplade vagnar i par) och en vid Dortmunds Tekniska Högskola. Den senare öppnades 2984 och fick en grenlinje till Campus Nord på 2000-talet. Sedan slutade Siemens saluföra detta koncept. För de som köpt banorna innebär det höga kostnader vi nyanskaffningar. Andra udda banor som drabbats av detta är Torontos Scarborough RT och Essens bussbana med trådbussar. Det finns helt enkelt inga nya vagnar att köpa till överkomligt pris. Hängbanan (H-Bahn dvs förkortning av tyskans Hängebahn) är drygt 3 kilometer och går i 50 km/t samt ansluter med hiss till Dortmunds S-bahnsystem (pendeltågen). Dagsbiljetten på Dortmunds lokaltrafik gäller liksom VRR-biljetter. Det är Dortmunder Energie- und Wasserversorgung GmbH (DEW21) som bedriver trafiken i Dortmund. och när det gäller dagskort på VRR (Verkehrsverbund Rhein-Ruhr) så är det en djungel vilket vi fich erfara med en bot för fel biljett på lokaltåget tillbaka till lägret i Düsseldorf efter dagsetappen hitbort till Dortmund. En kortsemester i Rhurområdet rekommenderas, även om man kanske inte ska ta med familjen på några längre äventyr hit, utan man bör nog resa med kompisar med samma intressen.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Lägg märke till varningsskylten.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

:Dlle.
:-)lle
Användarens profilbild
bruse

Re: H-bahn Dortmund

Inlägg av bruse »

Verkar som det "spåren" går ihop mellan stationerna, så det i praktiken blir enkelspår. Stämmer det?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
SvenJ

Inlägg av SvenJ »

I Wuppertal finns Schwebebahn, som är mycket äldre och fortfarande är i bruk (enl. Wikipedia). Jag åkte den några gånger i mitten på 60-talet, men har inte varit där sedan dess.
/SvenJ
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Vilken cool bana! :D

Å jag som 2011 var alldeles i närheten (och åkte bl.a. banan i Wuppertal) utan att känna till den här... :?
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

SvenJ skrev:I Wuppertal finns Schwebebahn, som är mycket äldre och fortfarande är i bruk (enl. Wikipedia). Jag åkte den några gånger i mitten på 60-talet, men har inte varit där sedan dess.
/SvenJ
Nya vagnar är dessutom på gång..!
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Eftersom Wuppertal nämns så passar jag på att länka till min tråd med bilder från den banan, och också lite bilder från grannorten Düsseldorf.
Skriv svar