Linbana Lidingö - Nacka. God idé?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Linbana Lidingö - Nacka. God idé?
Mitt i Lidingö skriver om en MP-idé om linbana mellan Lidingö och nacka.
Det står på sid. 6 i Mitt i Lidingö Tidning vecka 45/2012. Denna länk borde träffa rätt tidning även när den är gammal.
Edit:
Fixade grammatiken i sista meningen.
Försökte också få tidningsnamnet rätt, men vet inte hur det skall vara. (Det står Mitt i Lidingö högst upp på sidorna. Men på förstasidan finns logotypen för Mitt i och sedan står det Lidingö Tidning.)
Det står på sid. 6 i Mitt i Lidingö Tidning vecka 45/2012. Denna länk borde träffa rätt tidning även när den är gammal.
Edit:
Fixade grammatiken i sista meningen.
Försökte också få tidningsnamnet rätt, men vet inte hur det skall vara. (Det står Mitt i Lidingö högst upp på sidorna. Men på förstasidan finns logotypen för Mitt i och sedan står det Lidingö Tidning.)
Senast redigerad av LÅ1 den måndag 12 november 2012 21:40, redigerad totalt 1 gånger.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Linbana Lidingö - Nacka. God idé?
Det beror väl lite på vilken kapacitet som behövs. Upp till 6.000 personer per timme ska en Dreiseilbahn kunna klara enligt tyska Wikipedia. Hastigheten kan vara upp till 27 km/h. Men var får den där folkpartisten 750 Mkr/km för spårväg ifrån? De hittills byggda delarna av Kringen (Annedalsbron, Chalmerstunneln, Skånegatan och broarna över Fattighusån) har kostat i genomsnitt 160 Mkr/km. Fast spårväg är väl inget alternativ mellan Lidingö och Nacka.
-
Direkta förbindelser Lidingö - Nacka är alltid intressanta att diskutera, men verkar vara desto svårare att åstadkomma. Här krävs en avsevärd segelfri höjd. Det gäller att överbrygga infarten till Stockholm för de största kryssningsbjässarna, nu och i framtiden. Har man räknat på hur högt en linbana behöver gå och vilken kapacitet den skulle kunna få? Och, hur mycket blåst ska den tåla? Är det överhuvudtaget möjligt att bygga en sådan anläggning till en rimlig kostnad?
I dag finns det en båtförbindelse; Sjövägen.
Har ingen aning om hur många som pendlar med den mellan Lidingö och Nacka. Men den har ju den stora nackdelen att den inte fortsätter upp på land.
Om man kunde bygga en spårvägslinje som gick från centrala Lidingö till arbetsplats- och bostadsområden i Nacka och kanske fortsatte mot Hammarby Sjöstad och t.ex. Gullmarsplan så tror jag att resandet efter några år skulle vara tämligen stort. Det är lättare att börja arbetspendla om det finns en upparbetad och "framtidssäker" förbindelse än om där finns en båtförbindelse just nu, men vars framtid man vet väldigt lite om.
Linbanan skulle nog i det här fallet mer likna en spårvägsförbindelse än en båtförbindelse. Enligt skisserna i tidningen så skulle den ju gå en runda in på land. Alltså inte bara överbrygga själva sundet.
Hur bekväm blir en linbana? Och hur snabb?
Har ingen aning om hur många som pendlar med den mellan Lidingö och Nacka. Men den har ju den stora nackdelen att den inte fortsätter upp på land.
Om man kunde bygga en spårvägslinje som gick från centrala Lidingö till arbetsplats- och bostadsområden i Nacka och kanske fortsatte mot Hammarby Sjöstad och t.ex. Gullmarsplan så tror jag att resandet efter några år skulle vara tämligen stort. Det är lättare att börja arbetspendla om det finns en upparbetad och "framtidssäker" förbindelse än om där finns en båtförbindelse just nu, men vars framtid man vet väldigt lite om.
Linbanan skulle nog i det här fallet mer likna en spårvägsförbindelse än en båtförbindelse. Enligt skisserna i tidningen så skulle den ju gå en runda in på land. Alltså inte bara överbrygga själva sundet.
Hur bekväm blir en linbana? Och hur snabb?
Framför allt, vad skall den tjäna till? Vilk är målgruppen? Sen ligger ju inte Nacka direkt mitt emot Lidingö. Undrar om Miljöpartiet överhuvudtaget har tittat på en karta. Om en förbindelse skall upprättas mellan norr och söder skall den ju ske antingen via Nacka och Djurgården eller Skuru/Björknäs och Brevik. Men skall man välja mellan dessa så är det ju helt klart att det är den förstnämnda sträckan som skulle kunna vara närmast en samhällsnyttig investering, men jag tror knappast det. Dessutom tror jag inte att linbaneresenärer har tänkt att dom skall ta 69an till stan efteråt, då lönar det sig ju att ta tåget eller bussen till Slussen och vidare därifrån.
Förslaget känns väldigt populistiskt och orealistiskt! Till och med en "älvsborgsbro" a la motorvägsplanen från 60-talet känns bättre. Det skulle nog inte bli så fasansfullt inslag i Djugårdsmiljön och skulle kunna se ut något liknande detta: Inte så fasligt orimligt eller orealistiskt om jag får tycka...
Förslaget känns väldigt populistiskt och orealistiskt! Till och med en "älvsborgsbro" a la motorvägsplanen från 60-talet känns bättre. Det skulle nog inte bli så fasansfullt inslag i Djugårdsmiljön och skulle kunna se ut något liknande detta: Inte så fasligt orimligt eller orealistiskt om jag får tycka...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Nu är det inte Göteborg eller någon annan kommun/stad vi pratar om utan Stockholm och där kostar spårväg av någon anledning betydligt mer per km.Harald skrev:Det beror väl lite på vilken kapacitet som behövs. Upp till 6.000 personer per timme ska en Dreiseilbahn kunna klara enligt tyska Wikipedia. Hastigheten kan vara upp till 27 km/h. Men var får den där folkpartisten 750 Mkr/km för spårväg ifrån? De hittills byggda delarna av Kringen (Annedalsbron, Chalmerstunneln, Skånegatan och broarna över Fattighusån) har kostat i genomsnitt 160 Mkr/km. Fast spårväg är väl inget alternativ mellan Lidingö och Nacka.
Fast då kanske linbanor också kostar mer i Stockholm.BSB101 skrev:Nu är det inte Göteborg eller någon annan kommun/stad vi pratar om utan Stockholm och där kostar spårväg av någon anledning betydligt mer per km.

Även om det kan vara dyrare att bygga i Stockholmsområdet, så är det inte fem gånger så dyrt. Men det är väl som vanligt för jobbigt att fråga någon som vet.BSB101 skrev:Nu är det inte Göteborg eller någon annan kommun/stad vi pratar om utan Stockholm och där kostar spårväg av någon anledning betydligt mer per km.Harald skrev:Det beror väl lite på vilken kapacitet som behövs. Upp till 6.000 personer per timme ska en Dreiseilbahn kunna klara enligt tyska Wikipedia. Hastigheten kan vara upp till 27 km/h. Men var får den där folkpartisten 750 Mkr/km för spårväg ifrån? De hittills byggda delarna av Kringen (Annedalsbron, Chalmerstunneln, Skånegatan och broarna över Fattighusån) har kostat i genomsnitt 160 Mkr/km. Fast spårväg är väl inget alternativ mellan Lidingö och Nacka.
-
En linbana mellan Lidingö och Nacka måste till att börja med gå så högt att Finlandsfärjor, Kryssningsfartyg och annan sjöfart kan gå under. Detta innebär att man måste basera sig på höga master eftersom det inte finns några tillräckligt höga berg att utgå ifrån.
På Nackasidan blir de naturliga ändpunkterna antingen Drottninghamn norr om Skuru eller Hasseludden norr om Orminge. Detta är områden som för att uttrycka det lite försiktigt är ocentralt belägna. På Lidingösidan snackar vi om Högberga/Brevik eller Käppala/Gåshaga. Lite mer bebyggt och något mer centralt. Men behovet av resande mellan dessa punkter kan betecknas som måttligt.
Alltså måste man förlänga linbanan in i land. Då är de naturliga slutpunkterna på Nackasidan Orminge Centrum eller Ektorp alt Nacka Centrum. På Lidingösidan är det ännu längre till centrala punkter. Och då börjar vi tala om en anläggning av gigantiska proportioner. Som garanterat kommer att bli rejält kontroversiell. Alternativet är att bygga upp en omfattande matartrafik med buss till bägge slutpunkterna.
Jag tycker hela projektet är ett rejält "stolpskott" som omedelbart bör arkiveras.
På Nackasidan blir de naturliga ändpunkterna antingen Drottninghamn norr om Skuru eller Hasseludden norr om Orminge. Detta är områden som för att uttrycka det lite försiktigt är ocentralt belägna. På Lidingösidan snackar vi om Högberga/Brevik eller Käppala/Gåshaga. Lite mer bebyggt och något mer centralt. Men behovet av resande mellan dessa punkter kan betecknas som måttligt.
Alltså måste man förlänga linbanan in i land. Då är de naturliga slutpunkterna på Nackasidan Orminge Centrum eller Ektorp alt Nacka Centrum. På Lidingösidan är det ännu längre till centrala punkter. Och då börjar vi tala om en anläggning av gigantiska proportioner. Som garanterat kommer att bli rejält kontroversiell. Alternativet är att bygga upp en omfattande matartrafik med buss till bägge slutpunkterna.
Jag tycker hela projektet är ett rejält "stolpskott" som omedelbart bör arkiveras.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
På kartskissen i tidningen har man två linbanor, vara den ena skall gå över till Lidingö. Brevik - Orminge - Fisksätra. Totalt 8stationer.Claes Thure Moberg skrev:En linbana mellan Lidingö och Nacka måste till att börja med gå så högt att Finlandsfärjor, Kryssningsfartyg och annan sjöfart kan gå under. Detta innebär att man måste basera sig på höga master eftersom det inte finns några tillräckligt höga berg att utgå ifrån.
Den andra är en ringlinje: Nacka centrum (är det detsamma som Forum Nacka?) - Hammarbyhöjden (T) - Sickla - Darnvikstull - Nacka strand (om jag läst kartan rätt) - Nacka centrum. Totalt 7 stationer.
Här är ett par länkar:
London kan få linbana
Världens längsta linbana
Det här uppmärksammades i DN för ett par veckor sedan. När man granskar MP:s siffror ser man att dom är helt ute och cyklar. Och jag kunde inte ha sammanfattat det bättre än så här:
http://www.mp.se/templates/mct_177.aspx?number=264716
Vill man granska siffrorna lite mer kan man spana in kartan i MP Nackas egen artikel om saken:Claes Thure Moberg skrev:Jag tycker hela projektet är ett rejält "stolpskott" som omedelbart bör arkiveras.
http://www.mp.se/templates/mct_177.aspx?number=264716
Ja jösses. Man kan kanske åka till London och inspireras?
Emirates Airline kan kanske sponsra den, lite diktaturoljepengar är aldrig fel, och så kan den i folkmun få öknamnet "Arabfly Dangleway".
Eller vänta, det har de ju redan fixat i London...
Emirates Airline kan kanske sponsra den, lite diktaturoljepengar är aldrig fel, och så kan den i folkmun få öknamnet "Arabfly Dangleway".
Eller vänta, det har de ju redan fixat i London...
- Christer J
Emirates Air Line har redan transporterat en miljon resande sedan första dagen den 28 juni i år (2012).
Men egentligen tror jag det skulle vara intressantare att dra en linbana mellan (Kungens Kurva -) Skärholmen - Vårberg - Tappström på Ekerö.
Eller runt om, i och mellan Universitetet, KTH och Karolinska institutet. Snabbaste sättet att enkelt binda ihop de tre högskoleområdena.
Men egentligen tror jag det skulle vara intressantare att dra en linbana mellan (Kungens Kurva -) Skärholmen - Vårberg - Tappström på Ekerö.
Eller runt om, i och mellan Universitetet, KTH och Karolinska institutet. Snabbaste sättet att enkelt binda ihop de tre högskoleområdena.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Skall man ha spårtaxi, eller göra försök med sådana, så tror jag att det vore ett bra ställe att testa på. Åtminstone för Universitetet och KTH som ju ligger näst intill grannar.Christer J skrev:Eller runt om, i och mellan Universitetet, KTH och Karolinska institutet. Snabbaste sättet att enkelt binda ihop de tre högskoleområdena.
Gissar förstås att linbana blir billigare och driftsäkrare men långsammare och med färre hållplatser. Men det är bara en gissning.
Kanske det, kanske få ta och testbygga lite?Harald skrev:Fast då kanske linbanor också kostar mer i Stockholm.BSB101 skrev:Nu är det inte Göteborg eller någon annan kommun/stad vi pratar om utan Stockholm och där kostar spårväg av någon anledning betydligt mer per km.

Fråga och fråga. det är bara att titta på vad olika spårvägsbyggen i Stockholm kostat så får man svart på vitt.darthjpp skrev:Även om det kan vara dyrare att bygga i Stockholmsområdet, så är det inte fem gånger så dyrt. Men det är väl som vanligt för jobbigt att fråga någon som vet.BSB101 skrev:Nu är det inte Göteborg eller någon annan kommun/stad vi pratar om utan Stockholm och där kostar spårväg av någon anledning betydligt mer per km.Harald skrev:Det beror väl lite på vilken kapacitet som behövs. Upp till 6.000 personer per timme ska en Dreiseilbahn kunna klara enligt tyska Wikipedia. Hastigheten kan vara upp till 27 km/h. Men var får den där folkpartisten 750 Mkr/km för spårväg ifrån? De hittills byggda delarna av Kringen (Annedalsbron, Chalmerstunneln, Skånegatan och broarna över Fattighusån) har kostat i genomsnitt 160 Mkr/km. Fast spårväg är väl inget alternativ mellan Lidingö och Nacka.
Christer J skrev:Emirates Air Line har redan transporterat en miljon resande sedan första dagen den 28 juni i år (2012).
Video
Enligt Wikipedia så kostade Londons "Air line" ca 60 miljoner GBP att bygga och den är en km lång.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Nästan vad man hade klarat med en vanlig båtlinje, eller?Christer J skrev:Emirates Air Line har redan transporterat en miljon resande sedan första dagen den 28 juni i år (2012).
Det här känns lite som när Microsoft på 90-talet pratade om "scalability" och att deras Exchange Server skulle vara så fantastisk. De demonstrerade på en dåtida värsting-pc-server att de klarade att hantera si och så många mail under ett dygn. Sun tyckte det där var väl inte så imponerande, och körde standardkonfigurationen av sendmail körd under solaris på någon av deras sparc-maskiner, och hanterade samma mängd mail på 2½ timme. Ridå

- Christer J
Det kan hända, men hade du fått så många på båten över floden? På norra sidan så landar inte linbanan vid stranden utan passerar ytterligare en docka fram till ett mässcenter. Dessutom går en båt inte var 20:e sekund som på linbanan. Det tar fem minuter över och det är 34 korgar som cirkulerar runt.M_M skrev:Nästan vad man hade klarat med en vanlig båtlinje, eller?Christer J skrev:Emirates Air Line har redan transporterat en miljon resande sedan första dagen den 28 juni i år (2012).
Enligt uppgift efter att linbanan byggts så kostade den mellan 44 - 50 miljoner pund (för en kilometer med tre pelare), så viss måste även en linbana utsättas för kalkyler för att se om det är ett lämpligt transportmedel.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad