Fortkörning med cykel

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
LÅ1

Fortkörning med cykel

Inlägg av LÅ1 »

Mitt i Vasastan skriver om polisens problem att få cyklister att förstå att de gör sig skyldig till hastighetsöverträdelse om de kör över 7 km/tim. Nu vill man använda lasermätare.
Det står på sid. 14 i Vi i Vasastan nr 45/2012. Klicka på Tisdag, 06.11.2012denna sida och leta upp sidan 14.

Där finns också en lista över bötesbelopp. Vad jag inte förstår är varför det är dubbla bötesbeloppet för att cykla över 15 km/tim. på gågata jämfört med att cykla på trottoaren. Undra om det lägre beloppet på trottoaren gäller även om man kör 20 km/tim. på trottoaren?

Gågata är förstås gata med denna skylt: Bild Och där får man cykla och i vissa fall även köra bil. Men inte fortare än gångfart, vilket tydligen anses vara 7 km/tim.

Denna skylt betyder påbjuden gångtrafik och gator med den skylten betyder att man varken får köra bil eller cykel där: Bild
(Bilderna är klickbara!)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M_M

Re: Fortkörning med cykel

Inlägg av M_M »

Men jösses, hur många olyckor sker det där fotgängare skadas av fortkörande cyklister?

Det vore väl för övrigt mycket olyckligt om polisen jagar cyklister för sådana skitsaker - det lär väl resultera i ett "kollektivt medvetande" om att det (gissningsvis) är otroligt enkelt att smita från polisen med cykel...
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Det handlar inte bara om olyckor. Där finns för övrigt ett stort mörkertal, antar jag. Men även "komforten" för de gående är värd mycket. Man skall inte behöva gå och vara rädd hela tiden. Eller bli överraskad av cyklister som susar förbi i hög hastighet ca 20 cm från ens kropp. Jag har råkat ut för det med sån marginal att jag kände på handen som om cykelstyret nuddade mig, men jag fick inget synligt märke. Och jag stod still!
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

LÅ1 skrev:Det handlar inte bara om olyckor. Där finns för övrigt ett stort mörkertal, antar jag. Men även "komforten" för de gående är värd mycket. Man skall inte behöva gå och vara rädd hela tiden. Eller bli överraskad av cyklister som susar förbi i hög hastighet ca 20 cm från ens kropp. Jag har råkat ut för det med sån marginal att jag kände på handen som om cykelstyret nuddade mig, men jag fick inget synligt märke. Och jag stod still!
Men då måste man kräva av trafikplanerarna att de ordnar genomfartsleder för cyklister och inte hänvisar dem till genomfarter via gågator. Att cykla 7 km/h är dessutom osäkert eftersom det blir väldigt vingligt. Förresten är det knappast någon som går 7 km/h utan snarare 5-6, så det verkar vara något godtyckligt som snuten har hittat på själv. När får vi se polisen bötfälla bilister som stannar på cykelöverfarter?

Med tanke på att det är i stort sett riskfritt att köra 20 km/h för fort med bil, så vore det vansinne att använda de uppenbarligen knappa fartövervakningsresurserna till att jaga cyklister som cyklar mer än 7 km/h.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Jag kan hålla med om att det är patetiskt att bötfälla dem som cyklar i 15 km/h på gågata och gångfartsväg. Dock borde man kunna bötfälla racercyklister eller dito wannabees som trampar på som om de hade eld i baken - på dylika sträckor. För övrigt tycker jag att 15 - 20 km/h är en bra gräns. Annars får man börja bötfälla dem som springer - eller joggar.
Professionell tyckare
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Kantorn skrev:Annars får man börja bötfälla dem som springer - eller joggar.
Ska det vara gångfart så är det väl förbjudet att jogga eller springa. :evil:
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Harald skrev:
Kantorn skrev:Annars får man börja bötfälla dem som springer - eller joggar.
Ska det vara gångfart så är det väl förbjudet att jogga eller springa. :evil:
Ja det är det jag menar.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Visst ska polisen beivra brott. Men jag har då aldrig sett eller hört talas om att polisen någonsin brytt sig om att bötfälla bilar som står parkerade på cykelbanor.

Men visst är det farligare med en cykel på 10 kg som kör i 15 än en bil som väger 1000 kg som kör i 50. Verkligen mycket farligare.

Om nu polisen är seriösa, ska de bötfälla gående som missuppfattat denna skylt.
ny_cykelbana.jpg
ny_cykelbana.jpg (7.76 KiB) Visad 3155 gånger
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

bruse skrev:Visst ska polisen beivra brott. Men jag har då aldrig sett eller hört talas om att polisen någonsin brytt sig om att bötfälla bilar som står parkerade på cykelbanor.
Nej, men så utgör det inte heller något brott, utan en avkriminaliserad felparkering.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Harald skrev:När får vi se polisen bötfälla bilister som stannar på cykelöverfarter?
"Aldrig"...

Kanske dags att nån "gör en Aschberg" och kör på bilar som stannar på cykelöverfarter...
miikos
Kontakt:

Inlägg av miikos »

bruse skrev:Visst ska polisen beivra brott. Men jag har då aldrig sett eller hört talas om att polisen någonsin brytt sig om att bötfälla bilar som står parkerade på cykelbanor.

Men visst är det farligare med en cykel på 10 kg som kör i 15 än en bil som väger 1000 kg som kör i 50. Verkligen mycket farligare.

Om nu polisen är seriösa, ska de bötfälla gående som missuppfattat denna skylt.
ny_cykelbana.jpg
Har faktiskt läst om det en gång. Felparkeringen syndes ifrån Polishuset, efter några timmar så tröttna polismännen att se eländet genom fönstret. Men det blev inga böter utan en uppmaning att hitta bättre parkeringsplats. Fordonen tillhörde dock Trafikkontoret, så de löste det genom att spärr av cykelbanan med korrekt hänvisning.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

När såg du en polis bötfälla en felparkerad bil senast?

Däremot har jag sett lapplisor bötfälla bilar som stod parkerade på cykelbanan på Hamngatan i Stockholm. Utanför Gallerian. Lapplisorna var konsekventa och ställde sin egen bil till höger i bilkörfälltet, och lämnade då cykelbanan fri (just där)!
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

"Lapplisor" utfärdar väl kontrollavgifter, inte böter?
Polisen delar ut böter, jag har sett poliser dela ut böter till parkerade taxibilar på busshållplatser, chaufförerna har suttit i sina bilar och fått en ordningsbot var för sina förseelser.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Fredrik E skrev:"Lapplisor" utfärdar väl kontrollavgifter, inte böter?
Polisen delar ut böter, jag har sett poliser dela ut böter till parkerade taxibilar på busshållplatser, chaufförerna har suttit i sina bilar och fått en ordningsbot var för sina förseelser.
I dagligt tal så säger man böter om lapplisornas kontrollavgifter. Men du har rätt i sak.
Och faktiskt har jag en gång sett poliser prata med en Taxi-förare vid stoppförbudet på Vasagatan (Stockholm) där det nu ofta står några friåkare. Chaffisen hade ett papper i handen när han gick tillbaka till sin bil. Tänkte aldrig på att det kunde vara just en P-bot.
Han brast väl i uppmärksamhet, för det brukar räcka att polisen, eller P-vakterna, ställer sig sist i kön för att taxibilarna skall dra! De tar väl ett varv och kommer tillbaka.
miikos
Kontakt:

Inlägg av miikos »

Fredrik E skrev:"Lapplisor" utfärdar väl kontrollavgifter, inte böter?
Polisen utfärdar inte heller böter utan felparkeringsavgift (samma som kommunförordnad parkeringsvakt). :)

Kontrollavgift är något annat, det tar privata markägare (eller någon som arbetar åt dem t.ex. "lapplisa") ut när någon ej följer parkeringsreglerna (ska vara skyltade med vägmärken) på den privata marken). Således så är det ej möjligt att få en kontrollavgift vid parkering på cykelbana.

Offtopic:

Skillnaden mellan felparkeringsavgifterna och kontrollavgifterna är dock ej så stora. Kontrollavgifterna får ej vara högre än felparkeringsavgifterna som bestäms av kommunen (De är således sällan lägre :) ). Felparkeringsavgiften måste betalas även om man överklagar. Kontrollavgift måste betalas först efter lag vunnen dom.
Slutligen så är fordonets ägare betalningsansvarig för felparkeringsavgift, men för kontrollavgift så är både fordonets ägare samt förare solidariskt betalningsansvariga.
Låst