Lidingöbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Karlaplan 1948

Lidingöbanan

Inlägg av Karlaplan 1948 »

Hur många motorvagnar och släpvagnar finns för Lidingöbanan?
Kör man någonsin med mer än fem tåg mv - släp - mv?
Kör man någonsin numera med bara mv?
Jag har sett att man vissa tider på lördagar kör med mv - släp - mv. Är detta betingat av stort antal resande?
Finns något intresse från Spårvägssällskapet att ta över en eller fler enheter från Lidingöbanan när de nuvarande enheterna utrangeras?

Bortsett från sträckan Aga - Skärsätra finns ju gott om utrymme för dubbelspårsutbyggnad på hela sträckan. Aga - Skärsätra går också att bygga ut till dubbelspår, men det kräver lite vilja och fantasi och blir liksom Torsvik - Baggeby dyr.

Jag bor inte på Lidingö, varför jag endast vid få tillfällen studerar trafiken. Senast idag åkte jag t o r Ropsten - Gåshaga Brygga. Förvånansvärt bekväma och välgående vagnar även om benutrymmet är trångt för långa personer.

När planeras Lidingöbanan att stängas av för upprustning och depåbygge? Planeras de nuvarande vagnarna användas en tid efter avstängningen?

Var det en tanke när Ängbyvagnarna anskaffades, att de skulle användas som tunnelbanevagnar? En tanke som dock i så fall slopades innan den riktiga tunnelbanan invigdes. Först talades om fyra vagnars tåg sedan fem vagnars tåg sedan sexvagnars tåg för att slutligen fastställa åttavagnars tåg med C1 - C2 som standard för den gröna linjen. Det sista beslutet krävde viss omprojektering av stationernas antal och storlek, men var ett klokt och framsynt beslut.

Har Ängbyvagnarna någonsin i normal trafik körts med fler än fyra enheter (linje 8 mv + mv + släp +mv). Vid nedläggningen av norra banan kördes sista officiella tåget Ropsten - Kyrkviken del av sträckan (bland annat över bron) med sex enheter sammankopplade.
Senast redigerad av Karlaplan 1948 den tisdag 30 oktober 2012 13:34, redigerad totalt 1 gånger.
Argumentera sakligt för mer spårvägslinjer i Stockholms innerstad. Acceptera inte de osakliga motargument mot spårvagnar som smygts in i bilagan till utredningen om förlängningen till Centralen.
Användarens profilbild
roggek

Re: Lidingöbanan

Inlägg av roggek »

Många frågor kan du få besvarade i boken om "Södra Lidingöbanan" av Carl-Henrik Ankarberg. Den går att låna på biblioteket eller att köpa via t ex Bokbörsen:
http://www.bokborsen.se/Carl-Henrik-Ank ... an/1750824
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Dubbelspår mellan Torsvik och Baggeby blir nog otroligt dyrt att bygga, mycket berg att spränga bort ochså . Säkert fem gånger dyrare än dubbelspår Brevik-Högberga. Blir det ny bro så får vi hoppas att den blir dubbelspårig!
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Det finns 14 motorvagnar, nr 311-324 och 6 manövervagnar, nr 605, och 609-613

SS körde inte fler än 4 vagnar i trafik hopkopplade

Helger kan det förekomma tvåvagnståg med två motorvagnar.

Trevagnståg förekommer utanför rusningstid pga stort resande.

Spårvägssällskapet hsr redan ett snarlikt (och trevligare) A30 tåg från Nockebybanan. Det lär inte bli aktuellt med ett lidingötåg till i samlingarna, en A24 och B24 från Lidingö finns i Malmköping.

Banan stängs för upprustning sommaren 2013 och öppnar igen vintern 14-15. De gamla vagnarna är inte tänkta att användas då banan öppnar igen.

Det fanns vissa planer att använda A24 i tunnelbanan, med kontaktledning, men det blev inget med det, utan det blev "riktiga tunnelbanevagnar"
Karlaplan 1948

Inlägg av Karlaplan 1948 »

Tack för utförligt och upplysande svar!
Argumentera sakligt för mer spårvägslinjer i Stockholms innerstad. Acceptera inte de osakliga motargument mot spårvagnar som smygts in i bilagan till utredningen om förlängningen till Centralen.
CS

Inlägg av CS »

3-vagnarståg körs numera på lördagar vintertid fram till kvällen.
Någon Arrivian kan kanske säga exakt när v3:orna kopplas av men jag gissar på 20:09 och 20:39 D.v.s. när 20-mintrafiken har övergått i 30-mintrafik.

Adventshelgerna även söndagar brukar trafikeras med V3-tåg dagtid

Sommaren 2012 kördes ett rusningstrafiksupplägg med
10-mintrafik och v2-tåg under för- och eftersommar
20-mintrafik och v3-tåg under högsommaren
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Hechtwagen skrev:Dubbelspår mellan Torsvik och Baggeby blir nog otroligt dyrt att bygga, mycket berg att spränga bort ochså . Säkert fem gånger dyrare än dubbelspår Brevik-Högberga. Blir det ny bro så får vi hoppas att den blir dubbelspårig!
Går det inte att bygga en brygga ut mot vattnet? (frågar en som inte åkt lidingöbanan på säkert tjugofem år...)
Professionell tyckare
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Blir det en ny bro (vilket det sannolikt blir eftersom inget parti verkar vara för en renovering av den nuvarande) så bör man allvarligt överväga en omdragning via Lidingö centrum. Den nya bron ska ju byggas med segelfri höjd (12,5 m, tror jag). Att sedan gå ner till nuvarande nivå vid Torsvik för att därefter åter stiga i backen upp mot Baggeby känns som lite "berg-och-dal-bana" i onödan. Att då låsa fast sig i den dragningen vore mindre lyckat.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Jag vill slänga ut följande fråga till er: Vad är anledningen till att Lidingöbanan skall dras ut mot Lidingö Centrum?

1. Att förbinda befintliga banan med Lidingö Centrum?
2. Att förbinda Lidingö Centrum med Ropsten medelst spårtrafik?

Med en renoverad bro tänker jag mig nämligen en förgrening vid Brogrenen, där banan fortsätter in i en tunnel under Lidingö Centrum med en tunnelstation där, sen kan banan fortsätta ut mot norra ön i stort sett längs gamla banans sträckning på Kyrkvägen från Lejonvägen.
Brogrenen_LidngöC.jpg
Brogrenen_LidngöC.jpg (295.08 KiB) Visad 1522 gånger
Men det finns ju fler alternativ, man kan ju gå via rondellen och Lejonvägen, bussgatan, lejonstigen i stället, även om det blir långsammare. Då måste man även slåss med övrig trafik.

Jag beklagar, men jag vägrar att inte tänka framåt!
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Henrik Schütz

Om banan dras via centrum, så är det främst för att resandet mellan södra ön och centrum skall förbättras, Lidingö Centrum har extremt tät busstrafik idag.

Alla busslinjer passerar i praktiken kommunens centrum idag, det är bara den i särklass mest belastade linjen, lidingöbanan som inte gör det, och linje 221 och några förstärkningslinjer.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Jag har funderat på det tidigare och enligt tidigare publicerat utkast till min fantasikarta över Stockholmsregionens spårtrafik så skulle det kunna se ut ungefär så här:
Brogrenen_Lidngö-agaC.jpg
Brogrenen_Lidngö-agaC.jpg (313.48 KiB) Visad 1454 gånger
Med bibehållet broläge och Torsvik-Aga-i nuvarande sträckning. Men det kanske är bättre/lättare/dyrare att låta den gå i princip som 201 går till Koa.
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Nackdelen är väl att man förlorar 4 hållplatser. Den vid Torsvik kan ersättas av en hållplats uppe på berget men de 3 andra blir utan spårförbindelse. Hur många påstigande finns det här? Är det inte ett stort hyreshusområde vid dessa 3?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Är det för trångt för egen banvall / egna körfält längs Södra Kungsvägen till Baggeby?
Henrik Schütz

Nej, det finns utrymme i södra kungsvägen. Anser i vart fall Lidingö Stad.

HS
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Då är det väl inte så mycket att vela om?

De som bor nära Torsvik idag får visserligen lite längre bensträckare men de slipper å andra sidan rätt stor höjdskillnad på hemvägen :)
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

M_M skrev:Då är det väl inte så mycket att vela om?
Det är ingen som velar, alla är motståndare :cheesygrin:
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Per Lind skrev:Nackdelen är väl att man förlorar 4 hållplatser. Den vid Torsvik kan ersättas av en hållplats uppe på berget men de 3 andra blir utan spårförbindelse. Hur många påstigande finns det här? Är det inte ett stort hyreshusområde vid dessa 3?
-Per
Man förlorar inget. Tov, Bag, Bod och Lab finns kvar på linje 21.
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Henrik Schütz skrev:Det finns 14 motorvagnar, nr 311-324 och 6 manövervagnar, nr 605, och 609-613

SS körde inte fler än 4 vagnar i trafik hopkopplade

Helger kan det förekomma tvåvagnståg med två motorvagnar.

Trevagnståg förekommer utanför rusningstid pga stort resande.

Spårvägssällskapet hsr redan ett snarlikt (och trevligare) A30 tåg från Nockebybanan. Det lär inte bli aktuellt med ett lidingötåg till i samlingarna, en A24 och B24 från Lidingö finns i Malmköping.

Banan stängs för upprustning sommaren 2013 och öppnar igen vintern 14-15. De gamla vagnarna är inte tänkta att användas då banan öppnar igen.

Det fanns vissa planer att använda A24 i tunnelbanan, med kontaktledning, men det blev inget med det, utan det blev "riktiga tunnelbanevagnar"
Vilken dag blir sista trafikdag med A30B/B30B? Midsommar?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Ej spikat ännu. Troligen kommer besked senast på fredag, men man kan aldrig veta.

Det planeras dock festiviteter strax innan midsommar, så håll utkik...
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Odd skrev:Ej spikat ännu. Troligen kommer besked senast på fredag, men man kan aldrig veta.

Det planeras dock festiviteter strax innan midsommar, så håll utkik...
Okej. Skule vilja besöka Agadepån och ta lite A30-Bilder en sista gång samt fota när vagnar går ut.
Var därför jag undrade, B30 605 har jag ännu inte på bild på Lidingö. Tiden börjar bli knapp.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Skriv svar