Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Re: Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
Man skulle ganska enkelt kunna förbättra situationen vid Hagakyrkan. Det är framför allt i riktning mot Järntorget som det är problem. Hållplatsläget ligger precis vid signalen så att en vagn som står och väntar på signal hindrar nästa vagn från att köra fram. Därmed kan nästa vagn aldrig hinna över i samma cykel och i värsta fall missar den även nästa om trafikutbytet drar ut på tiden. Om man flyttade tillbaka hållplatsläget så att en vagn kan stå där medan en vagn väntar på signal och dessutom håller kvar signalen i "kör" så länge som möjligt (så länge det är grönt i motsatt riktning) så skulle det finnas en chans att två vagnar kommer över i samma cykel. Det finns en del sådana här enkla förbättringsåtgärder som man undrar varför de inte genomförs, men kanske sitter de som "har hann um'et" bara på sina kontor och är aldrig ute på stan och ser hur det fungerar.
Re: Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
Det finns ju till och med ett färdigt fint övergångsställe (över bilfilerna) lägre österut, så det skulle verkligen inte behöva ordnas mycket för att flytta hållplatsläget.
Men detta torde inte påverka de nya expressbussarna, eller? Eftersom de vad jag förstått inte ska stanna just vid Hagakyrkan så lär de inte köra i kollektivfilerna, eller?
Undrar hur mycket planerarna tänkt här egentligen...
Men detta torde inte påverka de nya expressbussarna, eller? Eftersom de vad jag förstått inte ska stanna just vid Hagakyrkan så lär de inte köra i kollektivfilerna, eller?
Undrar hur mycket planerarna tänkt här egentligen...
Re: Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
Just här har hållplatsen flyttats fram och tillbaka en del.
Förr låg hållplatsen i riktning mot Järntorget efter trafikljuset, köerna av vagnar och bussar hamnade i kollektivtrafikfältet vid trafikljuset.
Hållplatsläget mot centrum låg direkt efter korsningen. Köerna av vagnar och bussar hamnade då vid trafikljuset, vilket blockerade ett körfält från Järntorget. Nu ligger hållplatsläget mot centrum så långt fram att det får plats två vagnar/bussar på hållplatsen.
Det är ganska många år sedan detta byggdes om, förmodligen när man slog ihop (tog bort) hållplatsen med Skolgatan närmare Järntorget.
Idag kan det finnas en idé att bygga tillbaka hållplatsen mot Järntorget så att den liknar den mot centrum, med plats för två vagnar/bussar. Då kan de köra utan att behöva vänta på grönt/pil för att komma iväg från hållplatsen.
Dock skulle hela trafikföringen i denna korsning behöva ses över, och kanske borde inte vänstersväng från Nya Allén tillåtas för annat än bussar och utryckningsfordon. Övrig trafik får fortsätta till Järntorget och ut på Oscarsleden eller upp på Linnégatan. Trafik till Skanstorget och Annedal får svänga tidigare och ta Vasagatan.
Förr låg hållplatsen i riktning mot Järntorget efter trafikljuset, köerna av vagnar och bussar hamnade i kollektivtrafikfältet vid trafikljuset.
Hållplatsläget mot centrum låg direkt efter korsningen. Köerna av vagnar och bussar hamnade då vid trafikljuset, vilket blockerade ett körfält från Järntorget. Nu ligger hållplatsläget mot centrum så långt fram att det får plats två vagnar/bussar på hållplatsen.
Det är ganska många år sedan detta byggdes om, förmodligen när man slog ihop (tog bort) hållplatsen med Skolgatan närmare Järntorget.
Idag kan det finnas en idé att bygga tillbaka hållplatsen mot Järntorget så att den liknar den mot centrum, med plats för två vagnar/bussar. Då kan de köra utan att behöva vänta på grönt/pil för att komma iväg från hållplatsen.
Dock skulle hela trafikföringen i denna korsning behöva ses över, och kanske borde inte vänstersväng från Nya Allén tillåtas för annat än bussar och utryckningsfordon. Övrig trafik får fortsätta till Järntorget och ut på Oscarsleden eller upp på Linnégatan. Trafik till Skanstorget och Annedal får svänga tidigare och ta Vasagatan.
Re: Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
ParkViktoriagatans hållplatsläge österut låg omedelbart före signalen där man kör ut i allmänna körfältet. Där fanns också en övergång över spåren och hållplatsläget västerut låg före denna. 1991 slogs ParkViktoriagatan och Skolgatan ihop till en hållplats med namnet Hagakyrkan som först hade hållplatslägen i båda riktningarna efter korsningen med Sprängkullsgatan.darthjpp skrev:Det är ganska många år sedan detta byggdes om, förmodligen när man slog ihop (tog bort) hållplatsen med Skolgatan närmare Järntorget.
Re: Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
Se där ja, det var ett tag sedan....Harald skrev:ParkViktoriagatans hållplatsläge österut låg omedelbart före signalen där man kör ut i allmänna körfältet. Där fanns också en övergång över spåren och hållplatsläget västerut låg före denna. 1991 slogs ParkViktoriagatan och Skolgatan ihop till en hållplats med namnet Hagakyrkan som först hade hållplatslägen i båda riktningarna efter korsningen med Sprängkullsgatan.darthjpp skrev:Det är ganska många år sedan detta byggdes om, förmodligen när man slog ihop (tog bort) hållplatsen med Skolgatan närmare Järntorget.

Mindes inte riktigt vad Park Viktoriagatan hette, och hade (fel) för mig att den låg där Hagakyrkan ligger i dag. (Nå, hållplatsläget österut ligger ju på nästan samma plats)
Det försvann flera hållplatser i slutet på 80- och början på 90-talet som låg som gatuhållplatser. Österut låg ju Skolgatan mitt i gatan, i yttre filen. En inte särskilt trafiksäker lösning.
Re: Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
De två sista ordinarie hållplatserna med av- och påstigning till/från körbanan var Vasa Kyrkogata och Amiralitetsgatan. Vasa Kyrkogata drogs in omkring 1990. Vid Amiralitetsgatan breddades trottoaren ut till spåret omkring 1985, men sedan drogs även den in.
Re: Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
En bonusfråga är om det är en bra idé att östgående biltrafik från Järntorget verkligen bör korsa spåren före denna hållplats? Man kan kanske bygga nya bilfiler inne i allén (bilar kan som bekant klara snävare kurvor än spårvagnar så det borde gå bra att klara träden), och så kan man kanske fixa mer grönytor där bilar tagits bort. Eller går det på ett ut?
Re: Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
En bra idé. Två körfält i varje riktning fram till Sprängkullsgatan, eller än hellre, fram till Viktoriagatan. Cykelbanan kan ju flyttas mot vallgraven och Parkgatan övergår till en ren lokalkörbana mot Sprängkullsgatan.M_M skrev:En bonusfråga är om det är en bra idé att östgående biltrafik från Järntorget verkligen bör korsa spåren före denna hållplats? Man kan kanske bygga nya bilfiler inne i allén (bilar kan som bekant klara snävare kurvor än spårvagnar så det borde gå bra att klara träden), och så kan man kanske fixa mer grönytor där bilar tagits bort. Eller går det på ett ut?
Re: Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
En annan idé är att bara låta allt korka ihop så blir det kanske bättre fart på bygget av skeppsbrolänken? 

Re: Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
Har inte tänkt på det tidigare men, kartan i Västtrafiks rapport om hur de vill köra iom trängselskatten (sid 18) från 2011 borde väl vara någorlunda bra när det gäller Expressbussarna (förutom när det gäller färgerna då kanske). Eller?
http://www.vasttrafik.se/PageFiles/2365 ... 101117.pdf
http://www.vasttrafik.se/PageFiles/2365 ... 101117.pdf
Re: Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
Västtrafik har tillslut släppt nya linjenätskartor som gäller efter 9 December!
http://www.vasttrafik.se/#!/reseinforma ... -december/
Spårväg och stombussar:
http://www.vasttrafik.se/Global/Kartor/ ... r-2012.pdf
Expressbussar och pendeltåg:
http://www.vasttrafik.se/Global/Kartor/ ... r-2012.pdf

http://www.vasttrafik.se/#!/reseinforma ... -december/
Spårväg och stombussar:
http://www.vasttrafik.se/Global/Kartor/ ... r-2012.pdf
Expressbussar och pendeltåg:
http://www.vasttrafik.se/Global/Kartor/ ... r-2012.pdf
Re: Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
Intressant men varför väljer man att ta bort linje 17 från Wieselgrensplatsen? Mig veterligen är det många som .utnyttjar denna hållplats både mot Tuve och mot Centrum/Öster
Re: Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
Förmodligen för att få något kortare restid centrum-Tuve och en stombusslinje som betjänar området runt Gustaf Dalénsgatan. Wieselgrensplatsen-Wieselgrensgatan får ju en ny stombusslinje, 25.
Men kartan är ju en skandal. Nu kan man inte ens åstadkomma en riktig schematisk karta längre. Masthugget har man placerat vid Klippan, Lunden i Olskroken, Kallebäck i Bö, Björkekärr i Sävenäs och Kvillängen i Backa industriområde. Vad är det för vits med ens en schematisk karta om inte stadsdelarna ligger rätt i förhållande till varandra.
Men kartan är ju en skandal. Nu kan man inte ens åstadkomma en riktig schematisk karta längre. Masthugget har man placerat vid Klippan, Lunden i Olskroken, Kallebäck i Bö, Björkekärr i Sävenäs och Kvillängen i Backa industriområde. Vad är det för vits med ens en schematisk karta om inte stadsdelarna ligger rätt i förhållande till varandra.
Re: Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
Medhåller att kartan är allt annat en lättbegriplig. För många linjer som ska få plats. Förutom att stadsdelar hamnat fel så är sträckan Brunnsparken - Korsvägen märkligt ritat. Heden kan lätt tolkas som en hållplats mellan Kungsportsplatsen och Valand.
Vad man bör göra är att ha en speciell karta för området mellan Hjalmar Brantingsplatsen - Järntorget - Korsvägen - Centralstationen. SSkulle ge mer utrymme för resten av staden. Alltså bara rita stråken med ett sträck och sedan hänvisa till en mer detaljerad karta.
Bäst av allt vore dock en icke-schematisk karta.
Vad man bör göra är att ha en speciell karta för området mellan Hjalmar Brantingsplatsen - Järntorget - Korsvägen - Centralstationen. SSkulle ge mer utrymme för resten av staden. Alltså bara rita stråken med ett sträck och sedan hänvisa till en mer detaljerad karta.
Bäst av allt vore dock en icke-schematisk karta.
-
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
- Ort: Göteborg
Re: Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
Och resten av busslinjerna då? Västtrafik vill tydligen inte ha några resenärer där eftersom de fortsätter att hålla dessa halvhemliga.LFB skrev:Västtrafik har tillslut släppt nya linjenätskartor som gäller efter 9 December!![]()
http://www.vasttrafik.se/#!/reseinforma ... -december/
Spårväg och stombussar:
http://www.vasttrafik.se/Global/Kartor/ ... r-2012.pdf
Expressbussar och pendeltåg:
http://www.vasttrafik.se/Global/Kartor/ ... r-2012.pdf
Re: Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
Precis så är det, bäst att man håller det hemligt.AdrianLangemar skrev:Och resten av busslinjerna då? Västtrafik vill tydligen inte ha några resenärer där eftersom de fortsätter att hålla dessa halvhemliga.LFB skrev:Västtrafik har tillslut släppt nya linjenätskartor som gäller efter 9 December!![]()
http://www.vasttrafik.se/#!/reseinforma ... -december/
Spårväg och stombussar:
http://www.vasttrafik.se/Global/Kartor/ ... r-2012.pdf
Expressbussar och pendeltåg:
http://www.vasttrafik.se/Global/Kartor/ ... r-2012.pdf

Man kan inte bara göra utan att hänsyn till annat, bussbolagen ska få yttra sig, infrastrukturen kanske håller på att förändras, ett avtal måste kanske förändras då det har för lite pengar, etc.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Re: Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
Förutom de brister som redan påpekats så blir det allt mer tydligt att grönt på blått inte är någon bra färg. Det är direkt svårt att läsa stombusslinjenumren. Dessutom undrar jag varför linjerna måste vara både streckade OCH smalare än spårvagnslinjerna?
Placeringen av "ändmarkeringarna" borde sitta närmast just den linje som markeringen gäller. Byt alltså plats på "Bifrost" och "19 Mölndal".
Bra att 17 dras om, men är omdragningen av 25 så lyckad?
17 kunde för övrigt gott få en extra hållplats mellan Swedenborgplatsen och Vågmästareplatsen, och ifall man tycker att en extra hållplats tar för mycket körtid så kan Vågmästareplatsen utgå. Detta kanske dock behöver diskuteras när det blir lite mer ordning på omdaningen av området i fråga.
Annedalkyrkan är extremt märkligt placerad.
Jag får intrycket att den som gjort denna karta inte haft tillgång till orginalet i orginalformat, och därför inte lätt kunnat "böja om" spårvägslinjerna.
Är det inte dags att döpa om Betaniagatan till "St. Sigfrids plan södra" eller åtminstone rita streck för att indikera att det funkar bra att byta där? Avståndet är ju klart kortare än t.ex. spårvagn-tåg vid centralen. Förr var bytet kanske inte så intressant men nu med femman ända till Östra så torde det vara en bättre idé att byta där än att åka ända till Korsvägen t.o.r. i onödan.
Borde inte linje 25 ha en "Brogatan"-hållplats, analogt med hållplatsavstånden i centrala Göteborg?
Blå express slutar gå ända till Kungsbacka. Är det verkligen en bra idé med avseende på nätets begriplighet o.s.v.?
Jag tror att omdragningen av Lila express är bra.
Är det verkligen bra att Svart express, d.v.s. "före detta 25", inte får någon hållplats alls mellan Skra Bro och Hjalmar Brantingsplatsen? En byteshållplats till/från 25's kommande sträckning, typ "Länsmansgården norra", vore kanske bra? Eller kanske inte?
Det ska bli intressant att se hur resandet på Rosa express utvecklar sig. Men är det bra att inte ha någon hållplats alls mellan Pilgatan och Heden?
Placeringen av "ändmarkeringarna" borde sitta närmast just den linje som markeringen gäller. Byt alltså plats på "Bifrost" och "19 Mölndal".
Bra att 17 dras om, men är omdragningen av 25 så lyckad?
17 kunde för övrigt gott få en extra hållplats mellan Swedenborgplatsen och Vågmästareplatsen, och ifall man tycker att en extra hållplats tar för mycket körtid så kan Vågmästareplatsen utgå. Detta kanske dock behöver diskuteras när det blir lite mer ordning på omdaningen av området i fråga.
Annedalkyrkan är extremt märkligt placerad.
Jag får intrycket att den som gjort denna karta inte haft tillgång till orginalet i orginalformat, och därför inte lätt kunnat "böja om" spårvägslinjerna.
Är det inte dags att döpa om Betaniagatan till "St. Sigfrids plan södra" eller åtminstone rita streck för att indikera att det funkar bra att byta där? Avståndet är ju klart kortare än t.ex. spårvagn-tåg vid centralen. Förr var bytet kanske inte så intressant men nu med femman ända till Östra så torde det vara en bättre idé att byta där än att åka ända till Korsvägen t.o.r. i onödan.
Borde inte linje 25 ha en "Brogatan"-hållplats, analogt med hållplatsavstånden i centrala Göteborg?
Blå express slutar gå ända till Kungsbacka. Är det verkligen en bra idé med avseende på nätets begriplighet o.s.v.?
Jag tror att omdragningen av Lila express är bra.
Är det verkligen bra att Svart express, d.v.s. "före detta 25", inte får någon hållplats alls mellan Skra Bro och Hjalmar Brantingsplatsen? En byteshållplats till/från 25's kommande sträckning, typ "Länsmansgården norra", vore kanske bra? Eller kanske inte?
Det ska bli intressant att se hur resandet på Rosa express utvecklar sig. Men är det bra att inte ha någon hållplats alls mellan Pilgatan och Heden?
Re: Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
Linje 22 och 36 kommer åter att börja köra in mot stan (exakt destination har inte nämnts) vilket ersätter 25:an mellan Skra Bro och Tolered.M_M skrev: ... Är det verkligen bra att Svart express, d.v.s. "före detta 25", inte får någon hållplats alls mellan Skra Bro och Hjalmar Brantingsplatsen? En byteshållplats till/från 25's kommande sträckning, typ "Länsmansgården norra", vore kanske bra? Eller kanske inte? ...
Har märkt att kartan för expressbussar inte stämmer då det står att Svart Express stannar vid Gamla Flygplatsen. Denna hållplatsen är permanent indragen sedan 15 Oktober p.g.a. byggandet av nya gator (och busstorg) i området.
Och varför kan Västtrafik inte återinföra vanliga kartor för stadsbussar och spårvagnar?
Re: Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
Troligtvis så vill man spara tid genom att skippa Vasagatan. Antar att de kommer köra Parkgatan?M_M skrev:
Det ska bli intressant att se hur resandet på Rosa express utvecklar sig. Men är det bra att inte ha någon hållplats alls mellan Pilgatan och Heden?
Själv åker jag ofta Blå express Marklandsgatan-NET, tycker att det är bekvämt att kunna passera flera hållplatser. Finns ju relativt mycket annan trafik att välja på.
Håller med om att det ska bli intressant att se hur resandet ser ut.
Re: Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
När ändringarna i Mölndal läckte fick kommunen gå in efter högljuda protester gå in och tilläggsköpa linjer. Efter det att det framkommit att Svart inte ska stanna längs Björlandavägen så har man ökat turtätheten mellan Skra Bro och Hjalmar Brantingsplatsen från att tidigare pratat om halvtimmestrafik till att prata om kvartstrafik.AdrianLangemar skrev:Och resten av busslinjerna då? Västtrafik vill tydligen inte ha några resenärer där eftersom de fortsätter att hålla dessa halvhemliga.LFB skrev:Västtrafik har tillslut släppt nya linjenätskartor som gäller efter 9 December!![]()
http://www.vasttrafik.se/#!/reseinforma ... -december/
Spårväg och stombussar:
http://www.vasttrafik.se/Global/Kartor/ ... r-2012.pdf
Expressbussar och pendeltåg:
http://www.vasttrafik.se/Global/Kartor/ ... r-2012.pdf
Om man berättade mer skulle fler protestera och behöva ändra. Bättre att dölja och sedan hävda att allt skett i samförstånd.